Enquete i.v.m. vrouwen specifieke mountainbikes

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

zonoskar

Bericht door zonoskar » vr jul 30, 2010 2:55 pm

Over de cranks: ik zou verwachten dat dames beter niet met kortere cranks dan 175mm zouden rijden. Dit omdat vrouwen meestal wat minder kracht in de benen hebben en ook minder gewicht in de schaal leggen. Koppel = Kracht maal arm, als de de kracht kleiner maakt (door gewicht op de cranks of de kracht in je benen) en ook nog eens de arm, dan gaat het koppel helemaal omlaag en daarmee het vermogen waarmee de fiets aangedreven wordt.

Het kan natuurlijk dat het biomechanisch niet handig is om lange cranks te hebben bij kortere benen en dat het lagere gewicht (gemiddeld) van de dames minder koppel vergt, maar mijn eerste instinct zou zeggen gewoon met 175mm cranks te rijden.

Twaalf

Bericht door Twaalf » vr jul 30, 2010 2:56 pm

Pino, je haalt net twee dingen aan die ik al zeker ging monteren! Echt gek. :shock:

Ik hou er ook niet van dat er vaak toevoegingen gedaan worden ten opzichte van het commercieel haalbare. Maar om te slagen voor mijn eindwerk moet ik dat zeker als mogelijkheid zien. Alhoewel ik er ook alles zal aan doen om een manier te vinden (via informatie overdracht (reclame) ) dat het wel haalbaar maakt.
Daarom dus dat de gedachtengang van 'het volk' zeker niet onbelangrijk is.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jul 30, 2010 4:11 pm

Cranklengte heeft toch helemaal niets van doen met kracht......alleen lengte van de benen kan bepalend zijn voor de cranklengte lijkt mij. Ooit wel eens een Loeky gezien met 180mm cranks omdat de peuters nog niet zoveel kracht hebben?? 8)

Volgens mij is dames MTB's 1 grote marketingtruuk en word deze het volk gewoon door de strot geduwd net als 10 speed voor MTB's.
Het enige wat anders kan zijn aan een MTB voor dames, maar dit geldt eigenlijk voor ieder individu, is het zadel.(vrouwens zitten daaronder nou eenmaal anatomisch anders in elkaar; bredere kist volgens mijn oud tekenleraar) en eventueel de handvatten/remhendel stand aangezien dames handen wat fijner zijn.

Bestaan er trouwens al speciale damesschijfremmen?

Tijdens de Transalp echt heel veel dames gezien die een stevig potje kunnen fietsen....geen één specifieke damesfiets gezien......

dusssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » vr jul 30, 2010 4:21 pm

Ja, roze met bloemetjes en kleinere hendels:

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jul 30, 2010 4:26 pm

Zucht.............. in wat voor wereld leven we toch, ook leverbaar met Swarovski blingbling zeker? ............ maar weet je zeker dat die niet voor homo's zijn???

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Swannie

Bericht door Swannie » vr jul 30, 2010 4:40 pm

BOSS schreef:
Tijdens de Transalp echt heel veel dames gezien die een stevig potje kunnen fietsen....geen één specifieke damesfiets gezien......

dusssss©
De specifieke damesmodellen kosten ook wel een pak meer, met een mindere montage. Mijn madam rijdt ook met een mannenmodel Scale, met als aanpassigen kortere stuurpen, en een specifiek dameszadel, en een oud modelletje Sid omdat die heel licht is.

Pino

Bericht door Pino » vr jul 30, 2010 7:18 pm

En wanneer begint een topic over degenen met de relatief zwaarste fietsen: de kids?

Twaalf

Bericht door Twaalf » vr aug 06, 2010 12:27 pm

Heb nog 5 reacties nodig en dan heb ik er genoeg!
Ging sneller dan ik dacht en er zitten een heleboel goede opmerkingen tussen. Dankjewel iedereen! :clap:

Plaats reactie