26/29 Can you measure the difference?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jul 02, 2010 10:15 am

willem12 schreef:
Exar schreef:Ik zie gewoon graag verschil in effort gekwantificeerd :)
Ik ook. Dat is wel interessant. Twee keer rondje dorst met min of meer dezelfde eindtijd en dan de power grafieken naast elkaar leggen. Graag binnen 14 dagen aanleveren in excel en ruwe data, dan kan Bas ze nog door statistische software heen trekken. :whistle:
@ willem12 zullen wij gewoon lekker gaan fietsen en het hard rijden overlaten aan de mensen die daarvoor geleerd hebben? :D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

willem12

Bericht door willem12 » vr jul 02, 2010 10:35 am

didadunlop schreef:@ willem12 zullen wij gewoon lekker gaan fietsen en het hard rijden overlaten aan de mensen die daarvoor geleerd hebben? :D
Scheiding van Lichaam en Geest jongeman. Hard fietsen is 90% genetica: V02-max en Hart-long machine. Niets doorleren; rammen, op tijd de precies voor jou berekende hoeveelheid Epo-slikken, rusten en dit blijven herhalen.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr jul 02, 2010 11:17 am

willem12 schreef: Hard fietsen is 90% genetica: V02-max en Hart-long machine.
Iets stelt mij persoonlijk gerust aan deze zin. Het is dus niet dat ik te veel eet en drink, en te weinig KM's maak, maar gewoon mijn genetica.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr jul 02, 2010 12:22 pm

didadunlop schreef:@ willem12 zullen wij gewoon lekker gaan fietsen en het hard rijden overlaten aan de mensen die daarvoor geleerd hebben? :D
Goed idee en ook wel geruststellend.
Kunnen wij genieten van 90% genetica in diverse vormen, de één op een A'dams terras, de ander vanachter zijn pc, en de volgende cruisend door de bossen.
Dan blijft er 10% over voor Nard en Exar, moet kunnen.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jul 02, 2010 12:39 pm

Ik denk dat er weinig verdere 26" vs 29" data nodig is betreffende Dorst.

Er is daar reeds een uitgebreid geadverteerd NKSS georganisseerd, open voor allen. De eerste fiets over de streep was een 29"er, bereden door iemand rijder die flink uit vorm was (einde van een zomer vol astmabelemmeringen), en het verschil op de meest technische rijder van het veld (op 26") steeds maakte op de meest bochtige stukken waar het aankwam op zijdelingse grip, NIET de rechte stukken. Gekozen verzet (36x16) was eigenlijk te groot voor alles behalve de rechte stukken. Banden van de winnaar waren Bontrager XR's, setje bijna 1300g. Geen vering. Alu frame. Ketting spanner met roller.

Volgende NKSS alle rijders voorzien van GPS transmitters, om de snelheid over specifieke stukken parcours te correlleren met als enige variabele de wielmaat?

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » vr jul 02, 2010 1:44 pm

Cloxxki schreef:Ik denk dat er weinig verdere 26" vs 29" data nodig is betreffende Dorst.

Er is daar reeds een uitgebreid geadverteerd NKSS georganisseerd, open voor allen. De eerste fiets over de streep was een 29"er, bereden door iemand rijder die flink uit vorm was (einde van een zomer vol astmabelemmeringen), en het verschil op de meest technische rijder van het veld (op 26") steeds maakte op de meest bochtige stukken waar het aankwam op zijdelingse grip, NIET de rechte stukken. Gekozen verzet (36x16) was eigenlijk te groot voor alles behalve de rechte stukken. Banden van de winnaar waren Bontrager XR's, setje bijna 1300g. Geen vering. Alu frame. Ketting spanner met roller.

Volgende NKSS alle rijders voorzien van GPS transmitters, om de snelheid over specifieke stukken parcours te correlleren met als enige variabele de wielmaat?
En precies vanwege dit soort n=1 BS wil ik het wel eens inzichtelijk maken. ;)

Meten met zelfde eindtijd is 1 ding, leuk om te weten.
Echt leuk is een snellere eindtijd. Of die snellere tijd dan met een hogere of lagere totale energie is bereikt is ook leuk om te weten, maar hoge gem. snelheid, daar gaat het om in races. Soms is meer watt leveren meer watt kúnnen leveren en dus goed.

Phoei, daarom is dat meten zo lastig. Misschien maar gewoon mee gaan rijden.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za jul 03, 2010 7:35 am

Dorst bedriegt meetinstrumenten vrees ik. De benen doen maar een deel van de krachtoverbrenging. Voor mij "loopt" Dorst lekker, ik kan met een pedaalslag hier en daar, behoorlijk tempo ontwikkelen. Je ziet er genoeg rijders die zich met een fitter lijf suf trappen, maar amper rond komen. Ik heb daar fietsmaatjes al tot wanhoop mee gedreven, dat ze moesten lossen terwijl ik amper de pedalen beroerde. 29" maakt die manier van rijden overigens voor mij wel veel makkelijker.
Als je een betere, zuinige techniek heb op de ene wielmaat, kun je representatieve data wel vergeten. Meer representatief zou een best effort zijn, uit een grote poel met testrijders. Wie rijdt een rondje <25min met de minste W/kg, bijvoorbeeld. Nu ik 93-94kg ben, wil ik best voor een record gaan, Watten heb ik namelijk amper te bieden :-)

Plaats voor de gein ook een stuuruitslag sensor, om de gemiddelde stuuruitslag en gerelateerde data vast te leggen over een ronde.

Voor een snelle ronde Dorst heb je een rijder nodig die de wielmaat goed beheerst. Ik ben onderhand het 26" rijden al grotendeels vergeten denk ik. De 1 is meteen snel met 29", de ander extreem langzaam uit onwennigheid, ik heb voorbeelden van beiden meegemaakt met mijn fietsen.

pieterp

Bericht door pieterp » za jul 03, 2010 8:43 am

Boys, in de topic titel staat 'can you FEEL the difference', niet 'can you measure the difference' ;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za jul 03, 2010 1:24 pm

pieterp schreef:Boys, in de topic titel staat 'can you FEEL the difference', niet 'can you measure the difference' ;)
Scherp.

In dat geval, ik heb er wel iets van meegekregen.

wictor

Bericht door wictor » ma jul 05, 2010 4:47 pm

Cloxxki schreef:Dorst bedriegt meetinstrumenten vrees ik. De benen doen maar een deel van de krachtoverbrenging.
Gezien de topictitel aangepast is: :? :? :?

Je gaat me niet vertellen dat Dorst één grote pumptrack is en je zodoende de helft van het vermogen mist als Nard met z'n SRM aan het meten is omdat hij alleen maat staat te pompen.

Doe eens ff normaal mensen: it isn't rocket science. Als een 29er sneller is, is dat omdat die grote wielen beter (= met meer grip en minder gestuiter) rollen. Dat laat je toe langer te ziten / beter je verzet te houden / te stampen zonder weg te glijden / etc. Ergo ietsje andere echniek is JUIST wat het verschil maakt bij grote/kleine wielen!

De veronderstelling dat een fiets met grotere wielen precies hetzelfde rijdt (en moet worden bereden) impliceert dat er één of andere magische kwaliteit is die grote wielen bezitten. Euhm, yeah..... :bounce: De enige vraag is of dat beter rollen voldoende opweegt tegen een hoger gewicht en andere geo. En da's misschien best makkelijk te beantwoorden met een SRM.

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » ma jul 05, 2010 7:00 pm

Gewenning is natuurlijk altijd een lastig meetbaar puntje. Dat geldt niet alleen voor 26/29 maar bijvoorbeeld ook voor een riser/flatbar switch of hardtail/fully.

Met een SRM of Powertap kan je natuurlijk wel leuke dingetjes meten, zoals verschil in rondetijd bij gelijk wattage of verschil in wattage bij gelijke rondetijd.

Om de gewenningsfactor een beetje uit te schakelen zou je op meerdere dagen moeten meten en in de tussentijd zorgen dat je aan beide fietsen gewend raakt/blijft.
- Een starre vork is nooit een upgrade -

ochikiro

Bericht door ochikiro » ma jul 05, 2010 9:32 pm

Meerdere dagen is andere condities in het bos. Dus daar gaat je SRM data. Dezelfde persoon 2 rondjes achter elkaar op dezelfde dag? Dan alleen indien voldoende herstel tussen die 2 rondjes. En dan heb je resultaat voor 1 specifiek rondje op 1 dag voor 1 persoon. Dus graag per rondje per conditie per persoon elk 20x herhalen voor elke combinatie.

Enfin, ik meen me te herinneren dat cyclingnews.com het verschil tussen grotere en kleinere wielen al eens heeft proberen te quantificeren. Echter ik kan alleen een dode link van Guitar Ted uit 2006 terugvinden. Ted haalt overigens ook de opmerking aan zoals hierboven over op een 29er anders te rijden dan op een 26er.

Wat betreft de topictitel, een meetlint lijkt me overigens een geschikter meetinstrument dan een SRM om het verschil tussen een wiel met 26" en 29" diameter te achterhalen. Hoewel ik het op het oog wel denk te kunnen uitmaken.

wictor

Bericht door wictor » ma jul 05, 2010 9:35 pm

Briljant. :D

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma jul 05, 2010 10:12 pm

@Cloxx,

Doe maar weer een keer mee met het NKSS en zie hoe hard écht fitte mensen als Nard en Ninko rijden, ongeacht de wielmaat. Volgens mij was jij daar toen de enige met een wedstrijdlicentie en met enige licentie-wedstrijd ervaring.

Bizar hoe vaak jij 1 verhaal kan hergebruiken. Je eeuwige bewijs 'zie hoe hard een ongetrainde gehandicapte ineens kan met 29" wielen rijdt' raakt kant noch wal. Jij was best sterk en het veld was het NKSS veld... best wel wat mensen die zeer fatsoenlijk konden fietsen, maar middenmoot amateur niveau oversteeg het niet.

Exar

Bericht door Exar » di jul 06, 2010 7:57 am

JeroenK schreef:@Cloxx,

Doe maar weer een keer mee met het NKSS en zie hoe hard écht fitte mensen als Nard en Ninko rijden, ongeacht de wielmaat. Volgens mij was jij daar toen de enige met een wedstrijdlicentie en met enige licentie-wedstrijd ervaring.

Bizar hoe vaak jij 1 verhaal kan hergebruiken. Je eeuwige bewijs 'zie hoe hard een ongetrainde gehandicapte ineens kan met 29" wielen rijdt' raakt kant noch wal. Jij was best sterk en het veld was het NKSS veld... best wel wat mensen die zeer fatsoenlijk konden fietsen, maar middenmoot amateur niveau oversteeg het niet.
Nounounou Jeroen! Ik was er ook bij hoor! (met een te licht verzet om normaal mee te kunnen doen, dat wel - en met veel te kleine wielen natuurlijk). Toen ik halverwege terug ging naar de auto om een imbus te halen om m'n ketting weer op te spannen kreeg ik nog wel de mooiste opmerking aan een singlespeeder ooit mee: een toerder die vroeg 'Bevalt dat nou, dat systeem?'. Deore, Rohloff, ze lijken ook best veel op elkaar!

Uiteindelijk gaat het er toch om wat nou harder gaat. Of dat met een hogere HF is, met een lager wattage, whatever, diegene die als eerste binnenkomt wint en je krijgt geen bonussecondes voor het hebben van een lager gemiddeld vermogen. Vanwege de beperkte herhaalbaarheid van de verschillende tests kunnen we misschien beter grotere eendaagse tests met een heel divers deelnemersveld gebruiken, en dan kijken of de 29-ers consequent beter presteren? Volgende keer weer turfen bij een WorldCup?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di jul 06, 2010 12:32 pm

Dat NKSS Dorst was vol met westrijdrijders, ook die mij geregeld versloegen in die tijd:
-Wictor
-Mechanicien
-Fassie
-Tuindor (ja, die versloeg mij geregeld), met veel parcourskennis

En altijd gevaarlijk :
Hubert, in redelijke vorm. Misschien ook Jasper?

Ik had ondanks alles (te veel gefietst dag ervoor) redelijke vorm van de dag, en vond op de (die nacht) omgebouwde Cube proto een lekkere flow. Ik durf te zeggen, dat als je die ronde harder wilt rijden dan ik deed, je gewoon harder zult moeten trappen op de rechte stukken en duintjes, of minder wegen, of kleiner zijn. Die fiets zat redelijk op de max van wat redelijkerwijs mogelijk is. Althans, voor een lange slungel die om de bomen heen moet.
De snelste rijder die dag was overduidelijk Tuindor (Ben). Hij liep in op de rechte stukken (ondanks iets lichter verzet) nadat ik hem gelost had in de eerste ronde, op een heftig draai-en-keer stuk. 26" en vooral zijn koppigheid 29" nooit echt te proberen waren de redenen dat hij niet van me kon winnen. Ben is altijd mijn meerdere geweest als het om singletrack rijden gaat, we hebben jaren samen getraind en geracet. Ik moest aanklampen destijds met 26", zag hem dan gestaag wegrijden. Toen ik 29" ging rijden, was dat over, en Ben weet dat, maar wil het niet weten :-) Jasper was minder 26"-trots, na op de 29" testdag 2 rondjes Zoetermeer met me te hebben gereden. Op zijn favo 26"er moest hij me laten gaan, maar op de geleende, te grote, box-stock Monocog29 (ik reed een getunede MC29) bleef hij gewoon bij. Daarna is Jasper vooral bekend van 2e plaatsen op NKSS's, op Veteranen leeftijd :-)

Op Dorst komt het veel op handigheid aan, maar 29" mits goed benut is gewoon veel sneller. Ik sta simpelweg niet bekend als een goede stuurman, maar als ik 29" rijd en een willekeurige ander 26", wordt het op Dorst lastig aan te pikken tussen de rechte stukken. De 26" rijder doet zich tekort, als het om performance staat. Als hij inhoudt, sta ik al op de pedalen. Als hij remt, houd ik snelheid vast door een bocht.

Ik zou Dorst niet 1 grote pumptrack noemen, maar toch...
Laatste keer dat ik er was heb ik een maat van me (die zich suf trapte maar niet vooruit kwam) geprobeerd de "flow" uit te leggen. Aan zijn fiets ligt het igg niet (Scandal29). Dit dwong me om na te denken over hoe ik dat nu feitelijk doe, en de uitkomst verraste me wel een beetje. Ik geef als ik op 90% tempo rijd, maar heel sporadisch een pedaalslagje hier en daar. Precies op een moment dat het parcours een dipje heeft, of op de achterkant van een boomwortel ofzo. Een goede singletrack rijder weet vast dondersgoed hoe dit precies werkt.
Enfin, die maat kon een eel stuk harder na wat na-apen en proberen, hield mij tegen het eind van de rit redelijk bij. maar ik durf te wedden dat een SRM het niet begrepen had dat er sneller gelapt werd.

Het lijkt me serieus heel interessant om met SRM verschillende mensen van hetzelfde gewicht rondjes op dezelfde fiets te laten rijden, zo dicht mogelijk bij een haalbare target snelheid. GPS haasje op het stuur? Gewichtsverschil compenseren met een weight jacket ofzo.

Amerongen zou ik ook graag een dergelijke test doen. Wictor was logischerwijs sterker dat NKSS (klimwerk, 15kg+ verschil), maar ik kon toch blijven volgen terwijl fittere rijders afhaakten. Ik won omdat hij zijn fiets zowaar slechter geprepareerd had dan ik (verbaasde vooral mijzelf). Ik heb het idee dat kracht verdelen belangrijk is voor goede SS rondetijden daar.

Ninko

Bericht door Ninko » di jul 06, 2010 3:38 pm

Cloxxki schreef: Ik durf te zeggen, dat als je die ronde harder wilt rijden dan ik deed, je gewoon harder zult moeten trappen....bla bla
Gei hebt er echt voor geleerd Klokkie of nie? ;) 8)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di jul 06, 2010 4:24 pm

Ninko schreef:
Cloxxki schreef: Ik durf te zeggen, dat als je die ronde harder wilt rijden dan ik deed, je gewoon harder zult moeten trappen....bla bla
Gei hebt er echt voor geleerd Klokkie of nie? ;) 8)
Wijsheid komt met de jaren, young grasshopper.
Much to learn, you have.
8)

JeroenK

Bericht door JeroenK » di jul 06, 2010 6:48 pm

Cloxxki schreef:Wictor was logischerwijs sterker dat NKSS (klimwerk, 15kg+ verschil),
10 tegen 1 dat ie óf geblesseerd was óf gezopen had de dag ervoor :lol:.

Hey Bas, jij was toen toch ook een gemiddelde amateur? ;)

wictor

Bericht door wictor » di jul 06, 2010 7:18 pm

JeroenK schreef:
Cloxxki schreef:Wictor was logischerwijs sterker dat NKSS (klimwerk, 15kg+ verschil),
10 tegen 1 dat ie óf geblesseerd was óf gezopen had de dag ervoor :lol:.
Vast beide.

trek

Bericht door trek » di jul 06, 2010 7:34 pm

Gisteren paar rondjes dorst gereden met een 29 tussen wat gasten op gelijk niveau met allemaal een 26. Ik was met mn zwaardere volgeveerde specialized stumpjumper fsr 29 gewoon sneller als de andere op een S-works hardtail,

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jul 06, 2010 10:25 pm

Vorige week Dorst gereden met een 26" en andere 26" rijders en ik was gewoon sneller. :lol:

Nard, al spaarzame tijd ingeruimd voor een veldtest?

Exar

Bericht door Exar » wo jul 07, 2010 9:25 am

KlereKooij! Ik was op dat moment wel regerend Europees Kampioen SS, ja!

Dorst is gewoon een stom rondje (en een vervelende fysieke toestand).

Klok z'n NKSS-verhaal wordt overigens ruimschoots gecompenseert door alle nationale races waarin hij mijlenver achter elke huisvader met een 26-er reed.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jul 07, 2010 9:53 am

...zal ik nog beginnen over een WK in Berlijn, waar een zeker iemand met gewone 26 inch wielen en zonder licentie of race-ambitie, voor de enige (?) Nederlander met 29 inch wielen eindigde...?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jul 07, 2010 10:00 am

Steelboy schreef:...zal ik nog beginnen over een WK in Berlijn, waar een zeker iemand met gewone 26 inch wielen en zonder licentie of race-ambitie, voor de enige (?) Nederlander met 29 inch wielen eindigde...?
Weet je zeker dat hij geen licentie had? Ik hoorde aldaar dat hij een big shot in de Duitse Liga was.

Nationale competitie is geen Dorst. Stom vermoeiend geduw en gestuiter daar...

Toen Exar nog in de luiers lag ging het me iets beter af in wedstrijden. Met 26" zelfs :-)

Plaats reactie