welke bar/stuur met ca 45 graden bend op een Trek 6700?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Veebel
welke bar/stuur met ca 45 graden bend op een Trek 6700?

Bericht door Veebel » zo jul 04, 2010 1:34 pm

Ik ben nieuw op dit forum, en eigenlijk ook nieuw in de mountainbike-wereld. Ik sta op het punt om een 2010 Trek 6700 te kopen. Echter vanwege een ongeluk lang geleden kan ik mijn rechteronderarm niet meer draaien. Hij staat zeg maar vast op het standje "handen schudden". Daardoor weten weinig mensen dat ik hier last van heb, maar met een flat-bar is het toch een hele slechte combi. Om dat te compenseren heb ik veel meer bend nodig, ik gok zo'n 45 graden.

Ik heb nog niet veel verstand van MTB's, en heb al verschillende topics op dit forum over H-bars, J-bars en O Mary bars gezien, maar het is mij nog steeds niet geheel duidelijk wat mogelijk is in relatie tot optimale zithouding, en mogelijkheden van het bevestigen van rem- en schakelhandels (diameter etc?) en of deze zomaar op de Trek 6700 past.

Als iemand weet welke bar op de fiets past en waarschijnlijk het meest geschikt voor mijn geval zou ik heel dankbaar zijn en kan ik de boel aanschaffen.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » ma jul 05, 2010 8:18 am

Zou je dit niet het beste aan diegene kunnen vragen waar je de fiets koopt?

Old Skool

Bericht door Old Skool » ma jul 05, 2010 9:23 am

even vragen bij je fietsenboor of je een aantal sturen mag passen?

en voor als je niks zou vinden:

http://www.skydecomp.fr/site/home.htm

klik op accessoires

dan guidons "sur-mesure"

die mannen maken sturen op maat voor mensen met beperking in de bovenste ledematen (en geen zorgen, ze kunnen engels)
green salsa good salsa

alain

Bericht door alain » ma jul 05, 2010 9:50 am

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=48342
Nog gemakkelijker, je kan het gewoon uitleggen in het nederlands ;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jul 05, 2010 10:57 am

Custom stuur is een goed idee, alleen dan moet je wel weten wat je wilt/wat past voor je hand/arm.

Als je wilt kun je een keer langs komen om wat sturen te passen, ik heb het meeste aan alternatieve MTB stuurvormen liggen. Daarna kun je bepalen of bij voorbeeld een H-bar (wat ongeveer de grootste hoek heeft van de niet custom sturen) goed, dan wel niet goed is. De OnOne Mary heeft een iets kleinere hoek, en daarna wordt het allemaal nog flauwer (qua hoek dan).

Voordeel van een mary achtig stuur (knik naar voren gevolgd door een knik naar achter) is dat de positie van het contact punt van je hand op ongeveer dezelfde positie blijft als bij een traditioneel MTB stuur). Ander voordeel is dat je genoeg ruimte hebt voor montage rem en schakel hendels. Dit kan bij een H-bar achtig stuur nog wel eens problemen opleveren door de intersectie met het horizontale deel van de H.

Welk stuur je ook kiest, zorg ervoor dat je een stuur koopt dat gemaakt is voor MTB gebruik, dus laat het sterk genoeg zijn :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Heckler

Bericht door Heckler » ma jul 05, 2010 10:35 pm

Goed aanbieding van JJ om te passen, echt een aanrader, de diverse sturen zijn anders.

Ik spreek met ervaring met flatbar en riser bars en ook met de J-bar/H-bar en een Ragley Carnegie (lijkt op Marybar). De J-bar-H-bar heeft echt de meeste opties, en kan ik ook heel goed nog wat individueel aanpassen dor de hoek te draaien in de stuurpen. Oh en op alle styuren passen normale remmen en shifters, de H-bar kent idd iets beperkingen in de mogelijke combinaties

En denk ook eens aan je grips, Ik ken een triatleet die met stukjes schuim onder stuurlint zijn grips aanpast tot de handen perfect op het stuur aansluiten.

Enjoy!!
Common sense was never common

Veebel

Bericht door Veebel » di jul 06, 2010 7:59 am

Bedankt voor jullie adviezen!
Tijdens het kijken naar een fiets klonk de verkoper nou niet heel enthousiast ("nee, daar moet je niet aan willen beginnen") over het veranderen van het standaard stuur. Omdat hij misschien niet besefte dat het voor mij een minimale eis, heb ik hem gister nog geprobeerd te bellen, hij was echter te druk en ik zal het vandaag nog een keer proberen.

De aanbieding van JJ om te passen is inderdaad een goed idee, wat ik waarschijnlijk ook ga doen. Mocht daar nou helemaal niks tussen zitten wat goed voelt kan ik altijd nog kijken naar een custom-bar.

Van Heckler begrijp ik dat normale remmen en shifters op de bar passen. Even checken: dus ook de standaard remmen en shifters die op de Trek 6700 zitten? En past de bar dan ook zomaar in de "clamp' (ding waarmee je bar aan je fiets zit?)?
Ik wil namelijk zo min mogelijk het standaard model aanpassen als dat niet nodig is, ivm het budget (misschien trouwens wel hydraulische (velg)remmen ipv standaard V-brakes).

Pino

Bericht door Pino » di jul 06, 2010 9:05 am

De vele sturen kun je ook combineren met de nodige bar-ends in verschillende vormen die op de markt zijn.

Plaats reactie