Alfine versus modder.
Moderators:JJ, Beheerders
Rij al heel wat jaren en ben het derailleur gebeuren en modder een beetje beu.
Een SS-bike vind ik wel netjes, maar schakel toch graag een tandje bij en met de weinig conditie vh moment ook terug.
Een Rohloff naaf is natuurlijk geweldig, maar die prijs...... wil ik ni verder over discusieren.
Heb gezien dat er hier menig 29er met een Alfine rondscheurd.
Hoe houd een Alfine zich in de modder na een tijdje?
Ik sleutel redelijk wat aan gewone stadsfietsen en als ik zie hoe vlug een Nexus één roestboel is, hou ik mijn hart vast voor de Alfine na wat mtb ritten.
Zeker in vergelijking met een Sturmey-Archer naaf die een eeuwigheid meegaat.
Sturmey-Archer maakt tegenwoordig ook 8sp met disc montage (is meestal ook nog een stuk goedkoper dan Shitmano)
Cheers, Filip
Een SS-bike vind ik wel netjes, maar schakel toch graag een tandje bij en met de weinig conditie vh moment ook terug.
Een Rohloff naaf is natuurlijk geweldig, maar die prijs...... wil ik ni verder over discusieren.
Heb gezien dat er hier menig 29er met een Alfine rondscheurd.
Hoe houd een Alfine zich in de modder na een tijdje?
Ik sleutel redelijk wat aan gewone stadsfietsen en als ik zie hoe vlug een Nexus één roestboel is, hou ik mijn hart vast voor de Alfine na wat mtb ritten.
Zeker in vergelijking met een Sturmey-Archer naaf die een eeuwigheid meegaat.
Sturmey-Archer maakt tegenwoordig ook 8sp met disc montage (is meestal ook nog een stuk goedkoper dan Shitmano)
Cheers, Filip
Hier een zeer tevreden gebruiker. Zowel de Nexus SG-8R25 als de Alfine in gebruik (welke technisch dan weer identiek zijn van wat ik heb gelezen)
't spul blijft perfect draaien en schakelen in de modder
Voor wat die roest betreft... Ik ben absoluut geen poetser, maar na een rit met veel modder spoel ik de boel toch eerst ff af voordat ik hem wegzet. Als die troep eenmaal hard is geworden heb je er 3x zoveel werk aan
In dit soort omstandigheden ben je echt dik in het voordeel ten opzichte van de rest die loopt te vloeken op hun derailleurs

't spul blijft perfect draaien en schakelen in de modder
Voor wat die roest betreft... Ik ben absoluut geen poetser, maar na een rit met veel modder spoel ik de boel toch eerst ff af voordat ik hem wegzet. Als die troep eenmaal hard is geworden heb je er 3x zoveel werk aan

In dit soort omstandigheden ben je echt dik in het voordeel ten opzichte van de rest die loopt te vloeken op hun derailleurs

- didadunlop
- didadunlop
- didadunlop
Great Divide Route.
www.tourdivide.org
Jah de buitenboordlagers en de recente body's zijn idd minder. Ik heb hier wat oudere XT body's en die gaan maar niet kapot.
www.tourdivide.org
Jah de buitenboordlagers en de recente body's zijn idd minder. Ik heb hier wat oudere XT body's en die gaan maar niet kapot.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Laatst nog een 'net na uniglide naaf' uit een zeer suspect wiel getrokken. Naafhuis even langs de polijstmachine, nieuwe kogeltjes en hij loopt mooier dan wat je nu koopt. Het huidige spul met alu asjes, te veel lucht in het naafhuis en grote diameter afdichtingen is duidelijk minder.didadunlop schreef:Great Divide Route.
www.tourdivide.org
/Marten
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
De Alfines hebben eind van de zomer een olie badje nodig Hilco 
JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!