Tijd voor een update.
Mijn Singular Gryphon is al een poosje klaar en het leek me leuk om het uiteindelijke resultaat eens te delen:)
In eerste instantie als singlespeed opgebouwd tot ik het over mijn hart kon verkrijgen de schaar te zetten in de set King 26er wielen die ik had staan
72 doorgeknipte Sapim CX rays later en de King naven naar Jelle van Singlespeed.nl gestuurd om er een set 29er wielen van te laten maken.
Setje laten bouwen met de zwarte King naven, zilveren DT Comp spaken, blanke alu spaaknippels en zwarte Salsa Gordo velgen.
Niet de lichtste set maar met 36 spaken en de dikke 35mm velgen een soort rupsbanden om over obstakels heen te walsen, althans zo voelt het soms.
Met die set en wat parts (XTR M960 achterderailleur, Dura Ace barcon shifter en een XTR 11-34 cassette) uit de parts-bin de Gryphon 1x9 opgebouwd, wat erg goed bevalt!
De boel af te stellen met zo'n vreemd stuur was nog niet helemaal makkelijk, hoop uitproberen en testritten later is de setup gevonden.
Wat spacers en een stuurpen met wat meer rise als gebruikelijk later, tips qua afstelling van de site van Salsa geplukt en de zit is nu prima.
De fiets fietst als een trein, erg leuk om mee rond te rijden, veel vragen onderweg van mensen die nog nooit eerder een dropbar MTB hebben gezien.
Voor mij een geslaagd experiment gelukkig, met wat puzzelen en uitproberen is het een heerlijke fiets.
Wat ik nog op de planning heb staan is een 2.35" Nobby Nic band voor de voorkant met iets meer noppen voor in het najaar en de winter, hier en daar wat titanium boutjes (bijv. de stalen van de stuurpen roesten een beetje, een doorn in mijn oog) en een setje nieuwe pedalen aangezien de oude originele Eggbeaters uit de tijd dat je maar één type had toch minder beginnen te worden:)
Uiteindelijke setup is geworden:
Frame: Singular Gryphon size Large
Vork: Singular bij frame
Balhoofd: King
Stuurpen: Easton EA50 90mm 25º
Stuur: Salsa Woodchipper Pro Moto 46cm
Remmen: Avid BB7 Mtn 185/160mm
Remhendels: Tektro RL520
Remkabels: Nokon
Shifterkabel: Shimano
Zadelpen: Thomson Elite
Zadel: Fizik Alliante Ti