Finished Singular Gryphon drop bar 29er content

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm
Finished Singular Gryphon drop bar 29er content

Bericht door Cubeman » di jun 22, 2010 1:53 pm

Poosje terug de behoefte gehad om weer eens iets op te bouwen, werd een beetje saai zo met de Waltworks die klaar is en zo:)

Dus maar iets nieuws gekocht als basis om op te bouwen.

Afbeelding

Een Singular Gryphon is het geworden, ben nog bezig met opbouwen.
Zit nog te wachten op een passende stuurpen, nieuwe Middleburn RS7 cranks met kettingblad en een Phil Wood bracket om het geheel af te maken.

Speclist hoe hij gaat worden, wacht nog op de laatste onderdelen:

Frame: Singular Gryphon size Large
Vork: Singular bij frame
Balhoofd: King
Stuurpen: Thomson X4 110mm 10º
Stuur: Salsa Woodchipper Pro Moto 46cm
Remmen: Avid BB7 Mtn 185/160mm
Remhendels: Tektro RL520
Kabels: Nokon
Zadelpen: Thomson
Zadel: Fizik Alliante Ti
Cranks: Middelburn RS7 zilver 180mm
Kettingblad: Middleburn Uno Hardcoat 34t
Crankbouten: Middleburn self extracting
Ketting: Shimano HG91 7/8 speed
Kransje: Surly 18t
Bracket: Phil Wood staal 113mm
Pedalen: Crank Bros Candy SL
Wielen: Hope Pro II singlespeed/Salsa Delgado Race/DT Comp
QR voor: Salsa Flip Off staal
Buitenbanden: Schwalbe Racing Raplh f2.4/r2.25""
Binnenbanden: Michelin Latex 26"
Laatst gewijzigd door Cubeman op do sep 15, 2011 4:25 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
Frank Z
Berichten:328
Lid geworden op:do jan 25, 2007 11:08 pm
Locatie:043

Bericht door Frank Z » di jun 22, 2010 5:01 pm

:o Non-suspension-corrected dropbar-ed goodness!!! :arms: Als-ie klaar is, wil ik wel eens ruilen...

Honey rider
Berichten:85
Lid geworden op:vr mar 28, 2003 2:24 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door Honey rider » wo jun 23, 2010 1:06 pm

Echt mooi! Erg benieuwd naar je rij-ervaring! Wat voor stuurpen komt er op?
Ik wou dat de Swift niet-suspensie-gecorrigeerd was....
Joop

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » wo jun 23, 2010 1:12 pm

Honey rider schreef:Echt mooi! Erg benieuwd naar je rij-ervaring! Wat voor stuurpen komt er op?
Joop
Zoals in de speclist staat, een Thomson X4 110mm 10º in het zilver.
Dezelfde als op de foto alleen dan 10º in plaats van 0º.

Martijn
Put the fun between your legs!

Honey rider
Berichten:85
Lid geworden op:vr mar 28, 2003 2:24 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door Honey rider » wo jun 23, 2010 1:19 pm

OK! Dus het stuur komt nog hoger?

Ik heb zelf een Swift en vind het jammer dat het stuur door de lange voorvork redelijk hoog zit. Nu dus een 'omgedraaide' Thomson, maar inmiddels ook al een fikse kras op de bovenbuis doordat de remhandel bij een valpartij tegen de buis aankwam....

Jij zat trouwens zeker te wachten op reacties of niet? :D

Groeten, Joop

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » wo jun 23, 2010 1:34 pm

Honey rider schreef:OK! Dus het stuur komt nog hoger?
Zo te zien kan de stuurpen op de foto nog wel een stuk lager komen. Om het stuur zelf dan weer op dezelfde hoogte te krijgen kan je dus een 10gr stuurpen gebruiken.
Honey rider schreef:Ik heb zelf een Swift en vind het jammer dat het stuur door de lange voorvork redelijk hoog zit.
Als je de voorkant op een 29er te hoog vindt, ben je naar mijn idee:

A) een verkapte wielrenner die het liefst onderin de beugel zit
of
B) te klein voor een 29er
:whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:
Laatst gewijzigd door sneeuwpop op wo jun 23, 2010 1:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » wo jun 23, 2010 1:35 pm

Honey rider schreef:OK! Dus het stuur komt nog hoger?

Ik heb zelf een Swift en vind het jammer dat het stuur door de lange voorvork redelijk hoog zit. Nu dus een 'omgedraaide' Thomson, maar inmiddels ook al een fikse kras op de bovenbuis doordat de remhandel bij een valpartij tegen de buis aankwam....

Jij zat trouwens zeker te wachten op reacties of niet? :D

Groeten, Joop
Nope, geen idee hoe hoog hij definitief gaan komen.
IK moet als ik de stuurpen heb nog wat klooien met spacers om te zien wat lekker zit.
Zal de eerste ritten denk ik wel wat op en neer wisselen worden om de juiste positie te vinden.

Wachten op reactie, niet specifiek, was ook gewoon toevallig online en zag je vraag:)

Martijn
Put the fun between your legs!

Honey rider
Berichten:85
Lid geworden op:vr mar 28, 2003 2:24 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door Honey rider » wo jun 23, 2010 2:18 pm

Ik geef toe: liefhebber van klassieke, diepe, gestrekte zit. Om snelheid te suggereren die er feitelijk niet echt is... ;)
En dat gecombineerd met korte beentjes en een lange rug leidt bij mijn Swift tot een stuurbuis die maar net over de bovenbuis heen draait.
Joop

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo jun 23, 2010 3:10 pm

Ik zei het al eerder; mooie cranks 8)


Oh, en uh.. leuk project. Drop bars, not bombs! (of wel; dropbars offroad kan erg lekker zijn... )!

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » wo jun 23, 2010 3:15 pm

DeKerfs schreef:Ik zei het al eerder; mooie cranks 8)
Zijn maar tijdelijk, komen nog Middleburn RS7's in 180mm op een PW BB ;)
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
k@tze
Berichten:2688
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 6:00 pm

Bericht door k@tze » vr jun 25, 2010 10:40 pm

Heey, leuk frame, die ken ik ;-) Als 'ie compleet is is het de schrik voor menig 26"

succes er mee.

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » ma jun 28, 2010 7:30 am

k@tze schreef:Heey, leuk frame, die ken ik ;-) Als 'ie compleet is is het de schrik voor menig 26"

succes er mee.
Dat was mijn Waltworks ook al:)

Ik heb zaterdag de fiets zo ver mogelijk af gemaakt en heb er 's middags even proef op gereden door Den Haag, even naar de fietsenboer om wat kabeldopjes te halen.
Moet zeggen dat het hoewel even wennen wel goed aanvoelt.
De zit is wat dieper als ik in de drops zit maar dat zal moeten wennen.
Voor de rest fietst hij lekker, trekt snel op en lijkt nog iets soepeler als mijn Waltworks welke ook redelijk compliant is qua verticale stijfheid.

Ik moet enkel mijn stuur nog even van tape voorzien en kan dan het bos in:)
Ben benieuwd naar de uitkomsten, de eerste tekenen zijn zeer positief!
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
k@tze
Berichten:2688
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 6:00 pm

Bericht door k@tze » ma jun 28, 2010 5:43 pm

Dat was mijn Waltworks ook al:)
Moet zeggen dat het hoewel even wennen wel goed aanvoelt. . CHECK!
De zit is wat dieper als ik in de drops zit maar dat zal moeten wennen. CHECK!
Voor de rest fietst hij lekker, trekt snel op CHECK!
Het is alleen zo dat mijn trainingsrondje (in het diepe zuiden) met een fully goed te doen is en met de gryphon op zijn minst gezegd 'zeer uitdagend' is. Heerlijk verfrissend rijgedrag, alleen is het herstel een stuk lastiger ;)

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » wo jun 30, 2010 8:55 pm

k@tze schreef:
Het is alleen zo dat mijn trainingsrondje (in het diepe zuiden) met een fully goed te doen is en met de gryphon op zijn minst gezegd 'zeer uitdagend' is. Heerlijk verfrissend rijgedrag, alleen is het herstel een stuk lastiger ;)
Ik ken het, was voor mij ook een hele uitdaging toen ik jaren alleen maar op een volledig geveerde 26er had gereden ineens rigid en singlespeed te gaan rijden.
En steeds weer de uitdaging aangegaan en routes gereden die ik van tevoren nooit rigid en singlespeed aan zou durven.
Soms volledig beaten up aan het eind maar altijd voldaan:)
Niet te min heb ik nu enkel nog maar rigid singlespeed 29ers in mijn stal staan, misschien nog eens een geared hardtail 29er opbouwen of zo:)

De Gryphon is nu bijna klaar, ik kan er mee fietsen in ieder geval.
Maandag mijn stuur voorzien van stuurlint, moet zeggen dat het keurig zit, eerste poging is meteen geslaagd:)
Tevens gisteren mijn BB7's voorzien van verse remblokken, meteen ingeremt om klaar te zijn voor de eerste rit.
Helaas komend weekend andere plannen maar het weekend daarna ga ik maar eens wat uittesten off road:)

Hopelijk snel mijn nieuwe cranks en BB binnen, kan ik monteren en nieuwe foto's posten :D

Afbeelding
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » vr jul 16, 2010 12:33 pm

Nu een paar keer op de Gryphon gereden en ik moet zeggen dat hij prima bevalt.
Soepeler als mijn Waltworks en een iets diepere zit maar wel lekker.
Off the road voelt hij vertrouwd aan, niet te nerveus maar ook zeker niet lui.
Gewoon precies goed eigenlijk.

Als Singlespeed.nl weer open is na de vakantie zullen mijn Middleburn cranks wel binnen komen, kan ik die mooi monteren.
Tevens komt dan mijn achterwiel ook, heb een King ISO disc naaf uit mijn laatste 26" wiel geknipt en opgestuurd om er een 29er wiel van te laten maken.
Met DT Comp's en een Gordo velg.
Ik wil eens gaan testen om de Gryphon 1x9 op te bouwen.
Ik heb nog een XTR cassette en derailleurs liggen met een set Dura Ace bar-end shifters.
Kabeltje er tussen en het zou moeten werken.
En mocht 1x9 niks worden kan ik de Middleburn cranks altijd voor zien van een Duo set kettingbladen en een spider voor 3x9.
Lekker universeel:)
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr jul 16, 2010 12:56 pm

Cubeman schreef:
DeKerfs schreef:Ik zei het al eerder; mooie cranks 8)
Zijn maar tijdelijk, komen nog Middleburn RS7's in 180mm op een PW BB ;)
heey iemand op pinkbike heeft precies de cranks die je wil te koop staan ..


in 180 !

hier zn adres op PB

http://www.pinkbike.com/photo/5251227/

alstublief... :arms:

TIthomas
Berichten:570
Lid geworden op:za nov 04, 2006 7:21 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door TIthomas » vr jul 16, 2010 1:29 pm

haha, die cranks liggen allang bij mij thuis...en nee die zijn dus niet meer te koop ;-)

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » do aug 05, 2010 9:08 am

Jammer, maar gelukkig komen als het goed is binnenkort mijn eigen RS7's binnen bij singlespeed.nl:)

Binnenkort ga ik de Gryphon eens goed testen tijdens een meerdaagse mountainbiketocht bikepacking-style, de Off The Road trektocht van De Wereldfietser.
Alles weer in een Wingnut rugzak op de rug:)
Ik overweeg zelf om een keer een mooie framebag te laten maken bij Epic Design of zo, maar eens een ei over leggen.

Waarschijnlijk ga ik de trip singlespeed rijden, maar ik kan ook ombouwen naar 1x9 wat met mijn "nieuwe" set 29" wielen (King ISO op Gordo's) mogelijk is geworden.
Achterwiel komt vandaag binnen en het voorwiel heb ik al staan.
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » di aug 24, 2010 8:27 am

Afgelopen weekend de Gryphon goed kunnen testen tijdens een meerdaagse trip.
Globaal Amersfoort-Apeldoorn-Renkum-Amersfoort met overnachting in Assel en in Renkum.

Ik had de Gryphon voor vertrek omgebouwd naar 1x9 met een Dura Ace barend shifter, XTR 11-32 cassette en een XTR achterderailleur.
Mijn nieuwe wielset er in, Salsa Gordo op King ISO met RR 2.4 voor en RR 2.25 achter.
Draaide als een zonnetje:)

Ik ben alleen nog niet zeker of dropbars iets voor mij is...
Kan zijn dat het de combinatie was met een Wingnut rugzak met bagage. (ongeveer 8 kilo incl. water)
In de drops voelde de zit te diep en ik heb waar mogelijk op de bovenkant van het stuur gereden.
Misschien nog eens experimenteren met een stijlere stuurpen of zo.
Maar kennelijk heb ik het niet zo op een diepe zit, mijn waltworks heeft het stuur ook redelijk op hoogte met het zadeln saat en zit haast perfect.
Of anders eens testen met een ander stuur, ik heb nog een Salsa 17deg flat bar liggen.

Maar over het algemeen is de fiets me erg goed bevallen.
Comfortabel, snel, soepel en veel vertrouwen.
Gewoon een erg fijne fiets eigenlijk.

To be continued:)
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 24, 2010 9:29 am

Probeer idd eerste een steilere stuurpen. Dat is echt voorwaarde, je moet dat stuur in de drop rijden om het te kunnen beoordelen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » di aug 24, 2010 12:36 pm

JJ schreef:Probeer idd eerste een steilere stuurpen. Dat is echt voorwaarde, je moet dat stuur in de drop rijden om het te kunnen beoordelen.

JJ
Misschien inderdaad maar eens een andere stuurpen proberen.
Ik heb nu een 110mm 10º stuurpen.
Wellicht eens een verstelbare kopen om wat te testen wat goed voelt en dan als ik dat weet op zoek naar een passende vaste stuurpen.
Op zich voelt het heel goed aan in de drops maar de zit is me gewoon net wat te diep.
Hou ik niet heel lang vol, kan ook aan mijn gesteldheid en vorm liggen:)
Of misschien is het gewoon wennen...

Martijn
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 24, 2010 12:55 pm

Ik verwacht niet dat het wennen is. Zir moet in grote mate goed zijn, zo niet, dan is de zit gewoon niet goed.

Verstelbare stuurpen is een zeer goede optie, goedkoop en doeltreffend om te proberen.

Succes.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » do sep 30, 2010 5:21 pm

Laatst maar eens een gok genomen en via Ebay een andere stuurpen besteld.
Van een Thomson X4 110mm 10 graden naar een Easton EA50 90mm 20 graden.
Lang niet zo mooi als de Thomson maar daar ging het nu even niet om, als de maat bevalt misschien eens op zoek naar iets soortgelijks wat wel mooi is...

Op het eerste oog zit het een stukje beter, stuur staat nu iets (ongeveer 1,5cm) hoger en iets (ongeveer 2,6cm) dichterbij, voelt goed aan maar ik zal er een stuk op moeten fietsen om echt iets te kunnen zeggen:)

Misschien dat de gok goed uitpakt ;)
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » vr feb 04, 2011 2:26 pm

Ik rij nu enige tijd rond met de stijlere EA50 stuurpen en moet zeggen dat het een wereld van verschil is.
Heb er nu mee gefietst in Zuid Frankrijk, de Ardennen en divesre delen van Nederland.
De zit is nu super, comfortabel en voelt erg goed aan.
Klimmen, dalen, bochten draaien en dergelijk gaat als op rails.
Wel een iets andere zit als mijn Waltworks wat zich met name laat voelen op stijlere stukjes naar beneden.
Voor de rest een super fiets!

Speclist met hoe hij uiteindelijk is geworden:
Frame: Singular Gryphon size Large
Vork: Singular bij frame
Balhoofd: King
Stuurpen: Easton EA50 90mm 20º
Stuur: Salsa Woodchipper Pro Moto 46cm
Remmen: Avid BB7 Mtn 185/160mm
Remhendels: Tektro RL520
Kabels: Nokon
Zadelpen: Thomson
Zadel: Fizik Alliante Ti
Cranks: Middelburn RS7 zilver 180mm
Kettingblad: Middleburn Uno Hardcoat 34t
Crankbouten: Middleburn self extracting
Ketting: Shimano HG91 9 speed
Cassette: XTR 11-34t 9 speed
Bracket: Phil Wood staal 113mm
Pedalen: Crank Bros Candy SL
Wielen: Chris King ISO Disc/DT Comp/Salsa Gordo 36h
QR's: Salsa Flip Off staal
Buitenbanden: Schwalbe Racing Raplh f2.4/r2.25""
Binnenbanden: Michelin Latex 26"
Laatst gewijzigd door Cubeman op do sep 15, 2011 4:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Put the fun between your legs!

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » do sep 15, 2011 4:24 pm

Tijd voor een update.

Mijn Singular Gryphon is al een poosje klaar en het leek me leuk om het uiteindelijke resultaat eens te delen:)

Afbeelding

In eerste instantie als singlespeed opgebouwd tot ik het over mijn hart kon verkrijgen de schaar te zetten in de set King 26er wielen die ik had staan :D
72 doorgeknipte Sapim CX rays later en de King naven naar Jelle van Singlespeed.nl gestuurd om er een set 29er wielen van te laten maken.
Setje laten bouwen met de zwarte King naven, zilveren DT Comp spaken, blanke alu spaaknippels en zwarte Salsa Gordo velgen.
Niet de lichtste set maar met 36 spaken en de dikke 35mm velgen een soort rupsbanden om over obstakels heen te walsen, althans zo voelt het soms.
Met die set en wat parts (XTR M960 achterderailleur, Dura Ace barcon shifter en een XTR 11-34 cassette) uit de parts-bin de Gryphon 1x9 opgebouwd, wat erg goed bevalt!

Afbeelding

De boel af te stellen met zo'n vreemd stuur was nog niet helemaal makkelijk, hoop uitproberen en testritten later is de setup gevonden.
Wat spacers en een stuurpen met wat meer rise als gebruikelijk later, tips qua afstelling van de site van Salsa geplukt en de zit is nu prima.

Afbeelding

Afbeelding

De fiets fietst als een trein, erg leuk om mee rond te rijden, veel vragen onderweg van mensen die nog nooit eerder een dropbar MTB hebben gezien.
Voor mij een geslaagd experiment gelukkig, met wat puzzelen en uitproberen is het een heerlijke fiets.
Wat ik nog op de planning heb staan is een 2.35" Nobby Nic band voor de voorkant met iets meer noppen voor in het najaar en de winter, hier en daar wat titanium boutjes (bijv. de stalen van de stuurpen roesten een beetje, een doorn in mijn oog) en een setje nieuwe pedalen aangezien de oude originele Eggbeaters uit de tijd dat je maar één type had toch minder beginnen te worden:)

Uiteindelijke setup is geworden:

Frame: Singular Gryphon size Large
Vork: Singular bij frame
Balhoofd: King
Stuurpen: Easton EA50 90mm 25º
Stuur: Salsa Woodchipper Pro Moto 46cm
Remmen: Avid BB7 Mtn 185/160mm
Remhendels: Tektro RL520
Remkabels: Nokon
Shifterkabel: Shimano
Zadelpen: Thomson Elite
Zadel: Fizik Alliante Ti
Cranks: Middelburn RS7 zilver 180mm
Kettingblad: Middleburn Uno Hardcoat 34t
Crankbouten: Middleburn self extracting
Ketting: Shimano XTR 9 speed
Cassette: XTR M960 11-34t
Bracket: Phil Wood staal 113mm
Pedalen: Crank Bros original Eggbeaters
Wielen: King ISO Disc/Salsa Gordo Race/DT Comp
QR's: Salsa Flip Off
Buitenbanden: Schwalbe Racing Ralph f2.4/r2.25""
Binnenbanden: Michelin Latex 26"
Put the fun between your legs!

Plaats reactie