Welke stuurbreedte?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
valent46
Welke stuurbreedte?

Bericht door valent46 » ma jun 21, 2010 11:13 am

eey medeDPers!

ik ben aan het kijken naar een nieuw stuur voor mijn UMF Duncan2 omdat ik deze een beetje smal vind ik. Ik heb nu een stuur van een specialized demo erop zitten en die is 670 mm breed. En wat is het verschil tussen een flatbar en een riserbar? of moet je dan uitproberen wat voor jezelf het fijnste is? ik hoop er meer ver te horen van jullie!!
:arms:
RIDE ON ;)
Be a Pancake or Not!

nut-case

Bericht door nut-case » ma jun 21, 2010 4:38 pm

flat bar
Afbeelding

riserbar
Afbeelding

hoe breed je het stuur wilt is een persoonlijke keuzepersoonlijk vind ik breed erg fijn
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

valent46

.

Bericht door valent46 » ma jun 21, 2010 4:51 pm

bedankt ik snap wel wat een flat en riserbar is maar ik bedoel meer wat het beste stuurt een flat of een riser of is dit ook persoonlijk? ik probeer me het meest te richten op DH Race en soms wat freeriden.

RIDE ON
Be a Pancake or Not!

nut-case

Bericht door nut-case » ma jun 21, 2010 5:09 pm

dat is ook persoonlijk.
het is wel raadzaam om de voorkant van je fiets zo laag mogelijk te houden zodat je meer druk op je voorwiel kan geven

het verhaal er achter laat ik liever over aan de gene met meer verstand hier van..

wie o wie is de eerste
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Levi-Punk
Contacteer:

Bericht door Levi-Punk » ma jun 21, 2010 6:47 pm

nut-case schreef:
het verhaal er achter laat ik liever over aan de gene met meer verstand hier van..

wie o wie is de eerste
Met verstand? :evil:

greenie

Bericht door greenie » ma jun 21, 2010 8:24 pm

Ik heb opgemerkt dat het nu een trend is om met platte sturen te rijden, waarom is dat plots? Risers zitten toch ook goed? :)

vb1
Afbeelding

vb2
Afbeelding

vb3
Afbeelding

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » ma jun 21, 2010 11:23 pm

nut-case schreef:dat is ook persoonlijk.
het is wel raadzaam om de voorkant van je fiets zo laag mogelijk te houden zodat je meer druk op je voorwiel kan geven

wie o wie is de eerste
Als je bijv. een highriser hebt, dan heb je weinig druk op je voorwiel of je moet al heel erg veel naar voren leunen tijdens het rijden.
Met een lowriser zit het dus automatisch met meer druk op je voorwiel, dus meer grip.
Sommige fietsen liggen hoger dan andere aan de voorkant, dus daarom een mid- low- of high riser, of soms een flatbar.

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » di jun 22, 2010 6:16 am

Zelf ben ik sinds kort overgestapt naar een 780 mm met 1/2 inch rise stuurtje van anwer.. Ik ben zelf wel een beetje lang en ik vind het heerlijk.. Kom een stuk beter door de bochten heen en het voelt een stuk stabieler...

Edit: ff 10 cm vergist
Laatst gewijzigd door r083rt op di jun 22, 2010 6:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Specialized Demo 8 2011

trixie24

Bericht door trixie24 » di jun 22, 2010 6:35 am

r083rt schreef:Zelf ben ik sinds kort overgestapt naar een 680 mm met 1/2 inch rise stuurtje van anwer.. Ik ben zelf wel een beetje lang en ik vind het heerlijk.. Kom een stuk beter door de bochten heen en het voelt een stuk stabieler...
Je bedoeld 780mm Robert. Ik heb 750mm en ook heel weinig rise... Als je dat gewend bent en daarna op een fiets rijdt met een smaller stuur en wat rise dan voelt dat echt heel raar...

Breedte van het stuur en de hoeveelheid rise is heel persoonlijk...

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » di jun 22, 2010 10:23 am

trixie24 schreef:Breedte van het stuur en de hoeveelheid rise is heel persoonlijk...
Klopt, maar als je een heel iel manneke bent, moet je niet met een te breed stuur rijden, dat rijdt niet goed, je zit niet goed op je stuur en je zit met een verkeerde houding op de fiets waardoor je klappen niet goed opvangt(ja je hebt vering maar je vangt ook met je lichaam op).

trixie24

Bericht door trixie24 » di jun 22, 2010 10:33 am

Mrtnrider schreef:
trixie24 schreef:Breedte van het stuur en de hoeveelheid rise is heel persoonlijk...
Klopt, maar als je een heel iel manneke bent, moet je niet met een te breed stuur rijden, dat rijdt niet goed, je zit niet goed op je stuur en je zit met een verkeerde houding op de fiets waardoor je klappen niet goed opvangt(ja je hebt vering maar je vangt ook met je lichaam op).
Dat is precies wat ik zeg... ;)

Gewoon proberen wat je fijn vindt en een niet te smal stuur kopen... Een te breed stuur kun je afzagen...

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » di jun 22, 2010 10:34 am

trixie24 schreef:
Mrtnrider schreef:
Dat is precies wat ik zeg... ;)

Gewoon proberen wat je fijn vindt en een niet te smal stuur kopen... Een te breed stuur kun je afzagen...
Ik bedoelde, niet persoonlijke wat je fijn vindt, maar ook een beetje kijken naar je lichaamsbouw. Een iel manneke met een stuur van 780 klopt niet, dat kan niet lekker rijden.

Trekrules

Bericht door Trekrules » di jun 22, 2010 10:58 am

Zelf rij ik met een 710mm carbon DH stuur met 38mm rise en dat bevalt me prima,bredere stuur heb ook niet nodig.

Chmod

Bericht door Chmod » di jun 22, 2010 5:03 pm

ik ben 1,70m en heb een 750mm stuur. Graag zou ik nog breder gaan. Ik rij met m'n ellebogen naar omhoog, dus kan makkelijk een breed stuur verdragen.

Bestaan er nog geen extensions?

Veel mensen vergeten dat er een verband is tussen de hoogte van je stuur en je trapashoogte. Als je trapas zeer laag is, dan mag je stuur ook een stuk naar beneden om weer net hetzelfde te zitten.

De huidige fietsen zijn veel lager dan de oude. Maar ook zijn de pedalen veel dunner en spelen dus ook een rol. Vandaar dat je tegenwoordig ook al die zero-stack headsets ziet.

degoe
Contacteer:

Bericht door degoe » di jun 22, 2010 5:13 pm

zo ff tussendoor: In leogang bij de wc zag je dat veel rijders weer een stuur hoger probeerde te krijgen,met spacers enz. Dus erg vlak is niet altijd goed. ;) zo ff tussen door.Zie bijvoorbeeld de Santa van Minaar(de spacer toren,plus nog een spacer tussen kroon en directmount stem)

http://dirt.mpora.com/news/leogang-fina ... check.html

degoe

Plaats reactie