Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
napalm

Bericht door napalm » ma jun 07, 2010 11:49 am

greenie schreef:Niemand die een Canon fisheye verkoopt? Of kan aanraden? Heb er een €130 voor over, moet geen high-end lens zijn, maar AF zou handig zijn :)

:o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Wat denk je zelf, een Canon Fisheye voor rond de 130 euro!!!!!!!!!!!

veel suc6
555+111=666

alain

Bericht door alain » ma jun 07, 2010 12:14 pm

Ik denk dat Plons maar beter MX kan blijven fotograferen, haha (sorry Plons).
hahaha, ga ik plons zijn kredietwaardigheid hiermee naar beneden halen 8)
Ik heb hier (hard aan) plons zijn achterwerk getrokken.
En het was ook echt de allereerste keer aktieplaatjes door een beginneling.

Het was vaak ofwel onscherp ofwel net te laat, zoals deze
Afbeelding
Hier had ik 'm een fractie eerder moeten hebben.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma jun 07, 2010 6:09 pm

Waarom eerder? Ik vind het wel een mooie lijn van de fietser door in de planten.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

aappii

Bericht door aappii » ma jun 07, 2010 6:35 pm

ik had een vraagje:
mijn vriendin gaat zo af en toe mee om te fotograferen tijdens het biken. nou zit ze vaak wel goed met dr iso instellingen, maar ze krijgt vaak haar sluitertijd net niet goed.
ze heeft een nikon D50, ze schiet wel met de autofocus modus aan.
nou dacht ze zelf dat het lag aan mijn kleur broek(dat de camera hem niet oppikt in vanuit de achtergrond)

dus mijn vraag was:
met wat voor sluitertijd werken jullie ongeveer tijdens downhill en freeride sessie's? ik weet dat die zeer varieert maar het is maar voor haar dat ze ongeveer een richtpunt heeft.
ik hoop wat van jullie ervaren fotografen te horen

tnx

voorbeeld:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door aappii op di jun 08, 2010 6:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

alain

Bericht door alain » ma jun 07, 2010 6:47 pm

didadunlop schreef:Waarom eerder? Ik vind het wel een mooie lijn van de fietser door in de planten.
Dan had ik plons volledig in het licht gehad en kon je 'm zien bekketrekken.

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma jun 07, 2010 10:41 pm

aappii schreef:met wat voor sluitertijd werken jullie ongeveer tijdens downhill en freeride sessie's? ik weet dat die zeer varieert maar het is maar voor haar dat ze ongeveer een richtpunt heeft.
Wat is er mis met die foto dan? Behalve dat ongeveer alles scherp is, zie ik zo snel niet wat er mis is. Of is de 100% foto niet scherp genoeg?

Als ik actie fotografeer (met een 'f' dus, als je een foto gaat graveren duurt dat zo lang...) maak ik meestal onderscheid tussen 2 situaties:
1. Ik wil de fietser van opzij of voor het grootste deel van de zijkant fotograferen en wil de achtergrond wazig maken voor dat mooie snelheidseffect: Toestel op 'Tv' stand en bv. auto ISO en dan probeer je een zo laag mogelijke sluitertijd te hanteren. Die verschilt per persoon en ook per toestel (meer MP's is meestal een hogere sluitertijd mits je de foto haarscherp wilt hebben). Ik zit meestal rond de 1/125s, maar dat is eigenlijk te kort, ik zou liever 1/60s doen, maar dat houdt ik niet stabiel. Hoe lager de sluitertijd, hoe meer foto's zullen mislukken door het meetrekken wat je niet precies goed doet. Inflitsen helpt in deze situaties om de fietser beter te bevriezen, terwijl de achtergrond wel blurry wordt.
2. Ik wil een fietser van de voorkant fotograferen terwijl deze naar mij toe of van mij af fietst (of grotendeels van voren/achteren). Hier wil je een zo hoog mogelijke sluitertijd, omdat de fietser anders door shutterlag en de sluitertijd uit focus fietst (letterlijk). Hier kies ik vaak voor de 'Av' stand van het toestel icm. auto ISO of ISO800 (wat op mijn toestel nog acceptabele foto's oplevert). Als diafragma kies ik dan meestal de grootst mogelijke opening (kleinste f-getal) om zo nog een beetje achtergrond te blurren door de scherpte-diepte. Je kunt hier ook voor een speciale autofocus stand kiezen, AF-tracking (bij Canon heet dit AI-servo). Hierdoor blijft de focus meegaan met de fietser zolang je de sluiterknop half indrukt. Dit helpt echter alleen tegen de shutterlag, niet tegen de beweging van de fietser tijdens de sluitertijd. Deze Af mode helpt je om de compositie te kiezen die je wilt, maar kan varieëren van toestel tot toestel als het gaat om bruikbaarheid (Canon 1Dmk3 is daar berucht om).

Ik weet niet of mijn waarde fotografen collega's het met mijn relaas eens zijn, of wat toevoegingen willen doen, be my guest. Ik ben ook niet 's werelds beste fotograaf :)

@alain: die laatste foto is wel cool, al is ie een beetje donker.

willem12

Bericht door willem12 » di jun 08, 2010 9:22 am

Die laatste foto:
- snede, maak de fietser groter, laat hem hoger springen: verticale snede ?
- licht van onder, of raw fotograferen en borstkas fietser "bijlichten".
- flitser linksonder achter een boom zetten ?

Ik moet wel zeggen dat ik met fietsers die naar me toe komen met een snelle sluitertijd de snelheid er helemaal uithaal. Ze zijn retescherp, maar ze worden statisch. Mirre heeft op deze foto hartslag "diep in het rood" maar dat is niet te zien :( Alleen op de achtergrond zie je de mannen (dikbuiken) lijden..

Afbeelding

Goed fotograveren is best wel moeilijk ;) :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

zonoskar

Bericht door zonoskar » di jun 08, 2010 9:41 am

@willem: Zo van voren fotograferen neemt idd alle snelheid eruit. Je moet dit dan ook met de compositie compenseren. Dus een compositie zo kiezen dat er snelheid uit spreekt, bv in een bocht of op een jump ofzo. Die foto van Mirre is mooi scherp, maar ze kon net zo goed stil staan. Zie die laatste foto van Alain.

Plons

Bericht door Plons » wo jun 09, 2010 8:02 am

zijn enkel mijn logo's op de fotos
alain maakte de foto's.
Tenzij jullie echt denken dat ik zo snel ben dat ik 1 op de fiets zit en 2 er ook nog ne foto van maak.

]meer van Alain zijn werk en smoeletrekkerij hier
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

bettes

Bericht door bettes » wo jun 09, 2010 8:21 am

Plons schreef:zijn enkel mijn logo's op de fotos
alain maakte de foto's.
Tenzij jullie echt denken dat ik zo snel ben dat ik 1 op de fiets zit en 2 er ook nog ne foto van maak.

meer van Alain zijn werk en smoeletrekkerij hier
Dat jij dat kan is toch al lang duidelijk?!

Hebben jullie een wissel gedaan? Jij zijn bike en hij jouw kodaksken?

Greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Plons

Bericht door Plons » wo jun 09, 2010 8:53 am

alain schiet met NIkon
ik met Playmobiel
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

greenie

Bericht door greenie » wo jun 09, 2010 8:59 am

napalm schreef:
greenie schreef:Niemand die een Canon fisheye verkoopt? Of kan aanraden? Heb er een €130 voor over, moet geen high-end lens zijn, maar AF zou handig zijn :)

veel suc6
wel, tweedehands of huur weet je maar nooit hé :)

Ik wil geen topnotch fisheye betalen die ik maar 2 weken ga gebruiken.

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo jun 09, 2010 11:59 am

Huur kost gauw 30 euro per dag. Een nieuwe Canon EF 15mm fish kost 660 euro, dus dat je die 2de hands voor 130 euro kunt vinden kun je gerust op je buik schrijven. De enige mogelijkheid is een el cheapo Zenitar of Peleng objectief. Zie ebay of marktplaats voor zoiets.

Maar als je met een crop camera schiet (alles van Canon behalve de 1D en 5D serie) dan heb je aan zo'n el-cheapo lens niks omdat er niks van het fish-eye effect overblijft. Dan moet je echt naar de DG versies van Sigma (8mm of 3.5mm) of de 10-17mm fish-eye zoom van Tokina, of dat ding van Samyang (die is overigens nog best betaalbaar nieuw: 239,-).

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jun 09, 2010 12:26 pm

greenie schreef:
napalm schreef:

veel suc6
wel, tweedehands of huur weet je maar nooit hé :)

Ik wil geen topnotch fisheye betalen die ik maar 2 weken ga gebruiken.
Of deze:

http://kenrockwell.com/tech/8mm-f35.htm

Persoonlijk vind ik een fisheye maar niks. Zo'n beperkt inzetbereik. Tevens heb ik het na 10 foto's al weer gehad met die enorme distortion. Liever een mooie wijde lens (20MM oid). Die zijn ook een stuk couranter.

edit: dat is idd dat samyang ding...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Whouz

Bericht door Whouz » wo jun 09, 2010 4:46 pm

dat ding is nergens in NL te krijgen...
en werkt wss niet met "goedkopere camera's" lag ik ergens...
nikon bv d90 en lager heeft die moeite/doet die het niet

beetje raar maar dat las ik net.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 10, 2010 5:24 pm

aappii schreef:ik had een vraagje:
mijn vriendin gaat zo af en toe mee om te fotograferen tijdens het biken. nou zit ze vaak wel goed met dr iso instellingen, maar ze krijgt vaak haar sluitertijd net niet goed.
ze heeft een nikon D50, ze schiet wel met de autofocus modus aan.
nou dacht ze zelf dat het lag aan mijn kleur broek(dat de camera hem niet oppikt in vanuit de achtergrond)

dus mijn vraag was:
met wat voor sluitertijd werken jullie ongeveer tijdens downhill en freeride sessie's? ik weet dat die zeer varieert maar het is maar voor haar dat ze ongeveer een richtpunt heeft.
ik hoop wat van jullie ervaren fotografen te horen

tnx
Welke AF-stand gebruikt ze??? One shot AF of continious AF/AF servo?

Wat bedoel je met sluitertijd niet goed??? Zijn de foto's bewogen/ben jij als model bewogen?
De langste sluitertijd die je stil uit de hand stil kan fotograferen is ook afhankelijk van je gekozen brandpuntsafstand en hangt af van hoe "vast" je zelf bent.

Kortom er is aan de hand van deze info weinig zinnigs over te zeggen.

dussssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Dennis Katinas
Contacteer:

Verzekeringen

Bericht door Dennis Katinas » zo jun 13, 2010 9:30 am

Hello mensen,

Ik vroeg me af waar jullie je gear verzekerd hebben en wat jullie ervaringen zijn met de verzekeringsmaatschappijen.

Cheers,

Dennis

BOSS
Contacteer:

Re: Verzekeringen

Bericht door BOSS » zo jun 13, 2010 10:01 am

Dennis Katinas schreef:Hello mensen,

Ik vroeg me af waar jullie je gear verzekerd hebben en wat jullie ervaringen zijn met de verzekeringsmaatschappijen.

Cheers,

Dennis
Daar loopt al ergens een topicje over als ik mij niet vergis....Maar goed;

Ik heb een transportverzekering(voor graan, stukgoed, koffie etc. etc.) met daarop een clausule voor fotoapparatuur. Klinkt gek maar onder de pro's is dit een veel gebruikte optie.
Voordelen:
-goedkoop
-ook gedekt in de auto zonder klasse 3 alarm(mits normale voorzichtigheid in acht genomen is & 's nachts moet de auto in een afgesloten ruimte staan)
-je verzekert ahw ware gewoon een bepaalde waarde die je zelf bepaald, geen gelul met serienummers/facturen
-eigen fouten zijn ook gedekt, dus laat ik de boel stuiteren...no worries.
-laptop ook meeverzekerd

Hij loopt via een tussenpersoon bij Turiën & co in Alkmaar.

dussssss©
DE site

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » zo jun 13, 2010 12:21 pm

Per 1 juni nieuw verzekeringspakket in huize Schurer en daarmee ook een extra "onderweg" dekking voor fotoapparatuur en computer (laptop uitsluitend) bovenop mijn inboedel verzekering. Kost me maar een fractie meer in mijn inboedelverzekering die ik sowieso moet/wil hebben. Aangezien ik alle verzekeringen die ik heb onder 1 dak heb krijg ik een pakketkorting van 12% dus dat kleine beetje extra had ik er graag voor over.

Ik denk dat vrijwel elke verzekeringsmaatschappij een dergelijke (uitgebreide) extra clausule voor "onderweg" mogelijkheid heeft binnen de inboedelverzekering.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jun 13, 2010 1:59 pm

klopt, maar is dat ook gedekt voor pro gebruik?
Zit er geen max. bedrag aan, vaak is dat wel zo net als bij fietsen binnen de inboedel....20.000 euro aan fietsen moet je wel even apart melden.

dusssssssss©
DE site

Tilly2
Contacteer:

Bericht door Tilly2 » zo jun 13, 2010 8:28 pm

Ik heb m'n spullen verzekerd bij de Nederlandse Publieke Omroep.. Werkt prima. Wel een lijstje aanleveren emt serienummers, en zoals bij Boss z'n verzekeraar, mag je het verzekeren voor de waarde die je zelf kiest.
is zeker voor pro gebruik. Mijn apparatuur was zelfs in Afghanistan verzekerd toen 'k daar was.. En ook als 'k b.v. zelf van een berg donder tijdens het schieten van een downhill race of iets dergelijks, is de boel gewoon verzekerd.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jun 14, 2010 7:44 pm

BOSS schreef:klopt, maar is dat ook gedekt voor pro gebruik?
Zit er geen max. bedrag aan, vaak is dat wel zo net als bij fietsen binnen de inboedel....20.000 euro aan fietsen moet je wel even apart melden.

dusssssssss©
Exact bedrag heb ik zo even niet in mijn hoofd zitten maar wel ruim voldoende. Daarnaast heb ik niet zo veel en duur spul te verzekeren dat jij (waarschijnlijk) hebt.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jun 14, 2010 8:47 pm

Even back to basics......natuurlijk kun je met flitsers, remote's en allerlei andere dure shit mooie resultaten behalen als je weet hoe er mee om te gaan......

Voor 3-daagse klus in Toscane heb ik 2 weken geleden een California Sunbounce aangeschaft.

Afbeelding

Ik gebruikt al de ronde Lastolite versie van 150cm doorsnede...maar de Sunbounce is een iets andere league.

Ik heb de 130x190cm versie en daar komt, mits onder zonnige omstandigheden, meer licht vanaf dan menig studioflitser en zeker pocketflitsers.
1 zijde is wit, de andere goud/zilver combi wat ervoor zorgt dat de kleur van de bounce redelijk neutraal is(ietwat warm) maar iig vele malen beter dan enkel goud(veel te warm) of enkel zilver(ijskoud)
In tegenlicht situaties kan je op zo'n 30mtr de rijder "opvangen" met de bounce en hem heel simpel volgen.
Zelfs op bewolkte dagen kan je met de goud/zilverkant nog een richting geen aan licht op een persoon die op zo'n 2 mtr van de bounce staat. In vol zonlicht kan je de witte kant gebruiken bij close opnames om het contrast te verlagen.

Pro's:
-veel, heel veel lichtopbrengst
-groot oppervlak dus veel zachter dan een flitser
-voor diverse omstandigheden(zon/bewolkt/ver/dichtbij) te gebruiken
-licht
-niet afhankelijk van stroom
-snel te verplaatsen
-redelijk goedkoop vergeleken met flitsers

Con:
-je hebt een assistent nodig.....een statief werkt echt niet op lokatie en zeker niet bij bewegende onderwerpen

dusssssssssss©
DE site

mateis

Bericht door mateis » ma jun 14, 2010 10:39 pm

BOSS schreef:In tegenlicht situaties kan je op zo'n 30mtr de rijder "opvangen" met de bounce en hem heel simpel volgen.
In dit geval had ik het woord 'rijder' tussen aanhalingstekens geplaatst, Boss... 8)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jun 15, 2010 5:36 am

mateis schreef:
BOSS schreef:In tegenlicht situaties kan je op zo'n 30mtr de rijder "opvangen" met de bounce en hem heel simpel volgen.
In dit geval had ik het woord 'rijder' tussen aanhalingstekens geplaatst, Boss... 8)
O ja, had ik al vermeld dat bijgevoegd fotootje niet van mij is :angelnot: :lol:
De gemaakte foto's kan ik helaas nog niet tonen.....

dussssssss©
DE site

Plaats reactie