Twee jaar laaf ik mij reeds aan dit forum, zonder ook maar een keer mijzelf voor te stellen. Het parasiteren moet afgelopen zijn, dus daar gaat die...
Ik kom uit Apeldoorn, heb een schuur vol met fietszooi en doe soms een poging zelf wat in elkaar te rommelen.
Korte omschrijving van het wagenpark dat enigzins nog de moeite van het vermelden waard is;
Drie tallbikes (gekke bui, paar baco's en te veel nutteloze frames op de dam),
Singlespeed Peugeot racefiets met 26MTB wielen, Shimano coasterbrake en dynamo voornaaf (vervoer ik nu voornamelijk mijn dochtertje mee)
Eigenbouw frame (71cm), verstelbare padden, 2,35x28 Fat Alberts, 8sp Nexus premium, Lepper etc.
Koga Randonneur, Sturmey Archer S3X (is dus fixed, 3speed), Magura HS77, Brooks B17, racebocht etc.
Specialized S-Works S2XX (heb ik reeds 12jr), veeel lakschade, HS33 (ook 12jr geleden gekocht toen dit nog cool was, maar functioneerd nog prima), Rohloff naaf met moeren ipv snelspanner (trapte altijd het wiel scheef), Velgen banden en voornaaf is een steeds weer wisselende ratjetoe aan wisselende meuk waar ik tegenaan loop als er weer iets stuk is gegaan, XT cranks, carbotech starre vork, soms dragers, Titanium Brooks B17 etc. Ding ziet er eigenlijk niet meer uit, maar ik ben gek op het apparaat!

Nu mijn vraag:
Help mij aub de juiste 29er aan te schaffen!
Ik ben enorm toe aan een 29er, kan het niet anders omschrijven.
Mijn trouwe Specialized gaat langzaam toch echt de strijd opgeven (echt overal zit speling op, plus "enge" frame schades) en ik snap de hele 29er extravaganza helemaal.
Ik ben 1,98m en bijna 120kg bij volle maan.
Uiteraard wil ik mijn Rohloffje houden.
Voor de rest moet de boel vooral heel blijven en lekker sturen (in mijn geval is dat dus niet te traag de hoek om gaan)
Waar denk ik zelf aan op dit moment; oa Singular Swift, Niner SIR, maar vooral de complete Surly Karate Monkey (en dan het achternaafje omspaken, maar eerst een paar weekjes SS "proberen" voor het smaakje uiteraard...)
Goede keuze??
Lastigheidje is dat mijn Rohloff geen diskbrakes accepteerd. Hij is blijkbaar om te bouwen, maar dat hoeft voor mij part niet per se (niet goedkoop, moet bij Rohloff gebeuren).
Voor een schijf en achter HS33 zou een optie kunnen zijn, of denkt iemand daar anders over?
Zijn de standaard componenten op de KM van redelijke kwaliteit? Heb mij suf gezocht naar reviews en het ziet er goed uit, maar hoe functioneerd de fiets als geheel uit de verpakking? Ik ben nogal een slopertje en kan misschien beter met een kaal frame beginnen.
Weet iemand nog andere leuke opties aan mijn dagdromen toe te voegen, dan graag.
Ik kan proberen wat foto's te schieten/plaatsen van mijn fietsen als er liefhebbers voor zijn.
Alvast bedankt voor jullie eventuele tips!