Leatt Brace

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Bittah Pupil
Leatt Brace

Bericht door Bittah Pupil » vr jun 11, 2010 6:42 am

He,

Ik ben aan het overwegen om voor mijn fietsvakantie naar de Portes du Soleil een Leatt Brace aan te schaffen.

Afgelopen zaterdag heb ik in de omgeving van Aken gefietst met een Leatt GPX Club. Ik heb weinig hinder ondervonden van de brace, maar op steile stukken merkte ik dat ik niet verder vooruit kon kijken. Helm kwam achter al vrij snel tegen de brace. Heb toen de achtervleugel op de laagste stand gehad, maar eigenlijk niet meer op vergelijkbare trails gereden.

Door bovenstaande ben ik momenteel aan het twijfelen of zo'n brace een goede keuze zou zijn. Maar ook door alle onduidelijkheid op internet.

Zo zijn er mensen die de brace onder hun kleding dragen, terwijl andere de brace over hun kleren dragen. Daarnaast zijn er ook mensen die hun body protector aanpassen.
Ik rij zelf met een Deviant helm, waarvan ik een paar keer op internet heb gelezen dat deze, door de vorm van de helm, niet goed werkt met zo'n brace.

Ik weet niet of er misschien andere mensen een brace met een Deviant combineren. Maar ik hoor ook graag praktijkervaringen van mensen met andere combinaties, dan weet ik welke helmen zeker wel werken.

Hoe zit het trouwens met de Leatt Braces speciaal voor downhill? Op chainreactioncycles staan ze, beschikbaar vanaf 25-06. Maar ik heb ook gehoord dat ze niet door de keuring komen.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr jun 11, 2010 8:48 am

ik ben er tot nu toe heel sceptisch over die braces in t algemeen..

als je "de films" kijkt dragen de meeste alleen maar een helm ..en een t shirt..

races.. helm met brace.. soms..

zeldzaam dat mensen nog een body armour dragen..of iiig spine protectors ?
ten behoeve van bewegings vrijheid geven we veiligheid niet de hoogste prioriteit..kennelijk ?

ook niet te vergelijken is dat je 10cm nekwervels beschermt en 50 cm ruggewervels onbeschermd laat.. ?

nu geef je zelf al aan wel nog steeds armour te dragen :thumbsup:
ik zou even wachten tot er iets compatibles op de markt komt..

er zijn nog niet echte richtlijnen in het design, de rede dat mensen dus hun armour aanpassen omdat hij anders niet past..

je eidigd er dan wel dalijk mee armour en brace (missch zelfs ook helm)
allemaal van een merk te moeten kopen denk ik.. :|

ik zal denk ik nooit een brace nemen voor het feit dat ik er slecht tegen kan iets om me nek heen te hebben .. krijg er een verstikkend gevoel van..
na 3 crashes.. ben ik blij genoeg met armour..hoofd op je borst en rollen :lol:

Adze

Bericht door Adze » vr jun 11, 2010 9:45 am

zo'n brace zorgt ervoor dat je nek niet zover kan buigen dat werfels, ruggemerg of zenuwen afscheuren. Dit gebeurt als je zo snel valt dat je nekspieren de klap niet kunnen opvangen. De kans dat dit gebeurd is klein maar de gevolgen zij groot (een arm die niets meer doet, verlaming van af de nek (zoals "superman") en vaak nog een pijn cyndroom door ontregelde zenuwen).

Aan jouw de inschatting of jij snel in zo'n situatie komt en of jij het risico wilt verminderen door het ongemak van een brace voor lief te nemen.

Als je twijfelt over de instelling: ga naar de locale motorcrossbaan; veel motorcrossers hebben zo'n ding en kunnen je helpen met de afstelling.

ps: om "hate post" te voorkomen: Ik zit diep in de medische hoek en para-sport en zo veel atleten waarbij het fout is gegaan. ik heb geen aandelen en draag zelf geen nek brace (ga te langzaam en zit te gespannen).

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr jun 11, 2010 9:53 am

Bittah pupil,

krijg vanavond als het goed is mijn nieuwe brace, kom hem eens omdoen? stellen we die eens af en kun je eens kijken.

Kan ook in de loop van dezer dagen!

Je moet me maar even bellen.

Cheers

koen vlemminx

Bericht door koen vlemminx » vr jun 11, 2010 4:28 pm

ik heb er zelf ook een. en ben er zeer tevreden over (ik heb er geen last van).

ik heb het in combinatie met een giro remedy helm (geen probleem). ik heb ook een
body protector die er voor is gemaakt van 661 zie de link.

http://www.sixsixone.com/Catalog_661Bik ... 741818906e. de achterste plaat/staaf van de leat brace (wat op je rug zit) kun je achter de rug plaat schuiven (tussen je rug en de rug plaat) het enige is dat er geen arm stukken aan zitten.

wat je wel eens ziet is dat de achterste plaat/staaf van de leat brace over de rug plaat word gedragen, dit is helemaal verkeert dan heeft het geen functie meer. en je moet de brace goed afstellen anders heeft het nog geen zin en dan zit het ook voor geen meter.

dit is een importeur van leat brace. op deze site staat heel wat info over de brace en hoe het werk. je kan ze ook mailen voor vragen.
http://elkaysport.cluster18.e-active.nl/home/index.php

mvg koen vlemminx.
downhill is voor de echte man =)

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr jun 11, 2010 4:45 pm

koen vlemminx schreef:wat je wel eens ziet is dat de achterste plaat/staaf van de leat brace over de rug plaat word gedragen, dit is helemaal verkeert dan heeft het geen functie meer. en je moet de brace goed afstellen anders heeft het nog geen zin en dan zit het ook voor geen meter.
Dat stukje is klets.

Je kunt hem best over je kleding heen dragen, maar er mag geen beschermend ding onder zitten. Dus niet zomaar over je protector heen doen. Moet je wel idd die bescherming weg knippen of zo'n suit nemen zoals jij hebt, daar mag hij ook gewoon op liggen.

Afbeelding

Sneeck

Bericht door Sneeck » vr jun 11, 2010 5:20 pm

Heb er ook 1 aangeschaft na m'n crash vorig jaar tijdens de freeraid classic. Close enough dat ik niet nog een keer op die manier wil vallen zonder dat ding om(zie hier)

Die crash stelde echt geen k*t voor dus dat gebabbel over "niet extreem genoeg rijden om er 1 nodig te hebben" is zware onzin!! Als ik ook maar íets anders op m'n hoofd/ nek was beland ging het lampje gewoon uit, daar ben ik van overtuigt. Op nog hogere snelheden/ ruiger terrein/ tijdens een jump/ drop/ gap word het alleen maar erger.

Heb er tot dusver 1 x mee gereden in winterberg met een THE helm en speciaal ervoor gemaakte Rock Gardn Flack Jacket bodyarmor. Deze heeft een uitsparing voor de achtervleugel en past er netjes onder zonder gedoe. Ook al 1 keer gevallen op m'n hoofd maar niet het idee dat de brace nodig was, alhoewel ik hem nooit meer niet om zal doen als ik met fullface rij. Simpelweg de bewegingvrijheid met fullface is eng vergeleken met een leatt en ik merk met de THE helm en de achtervleugel (gpx club) helemaal naar beneden weinig irritants aan de beweging vrijheid. Het extra gordeltje wat om je borst gaat irriteert me meer.

Er zijn tegenwoordig hordes mensen die veel liever met fullface en leatt rijden dan fullface en bodyarmor, omdat dat laatste je toch niet beschermd tegen botbreuken. Laat nou je nek 1 van de belangrijkste botten zijn die je aboluust niet wilt breken.(daarom vind ik een spine protector ook absoluut heilig) Geld goed besteed vind ik, jammer dat andere mensen hier niet zo enthousiast over zijn.

=Pashley=

Bericht door =Pashley= » vr jun 11, 2010 5:28 pm

Mrtnrider schreef:
koen vlemminx schreef:wat je wel eens ziet is dat de achterste plaat/staaf van de leat brace over de rug plaat word gedragen, dit is helemaal verkeert dan heeft het geen functie meer. en je moet de brace goed afstellen anders heeft het nog geen zin en dan zit het ook voor geen meter.
Dat stukje is klets.

Je kunt hem best over je kleding heen dragen, maar er mag geen beschermend ding onder zitten. Dus niet zomaar over je protector heen doen. Moet je wel idd die bescherming weg knippen of zo'n suit nemen zoals jij hebt, daar mag hij ook gewoon op liggen.
Je zegt precies wat hij zegt, en dan zeg je dat hij kletst? :ban:
Heeft ronde wielen

koen vlemminx

Bericht door koen vlemminx » vr jun 11, 2010 5:36 pm

ik wou net zeggen we bedoelen precies het zelfde (maar het kan zijn het het er een beetje raar staat getypt). kleding is niet erg al het maar geen bescherming is.

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr jun 11, 2010 5:49 pm

Gebruik de Leatt Brace al 3 jaar en ben ernog steeds erg tevreden mee,in die 3 jaar tijd van pressure suites verwisselt,eerste droeg ik een 661 pressure suit die hellaas niet aansloot met de Leatt Brace.Later maar een IXS battle jacket gekocht die de Leatt Brace wat meer geschikter maakte :) ,dit jaar ga ik met een Thor Sentinel roost guard rijden om wat meer bewegings vrijheid te krijgen.

Qua helmen reed ik een goede 2 jaar met een Scott Spectre helm in combinatie met Leatt Brace,opzich geen slechte combinatie en had er geen last van tot dat ik een flinke smakkert maakte zodat ik de helm weg kon gooien.Rij nu met een Shoei VFX-W in combinatie met de Leatt Brace(im loving it).

streeter

Bericht door streeter » vr jun 11, 2010 5:54 pm

alpinestar bionic kopen. Goedkoper als de Leatt, mooier als de leatt, en hij zit lager als de leatt. Nadeel, je kan hem niet afstellen. Voordeel, je hoeft hem niet af te stellen omdat hij al zo laag is.
Ditch the bitch, let's go riding

Simple bmx

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr jun 11, 2010 6:02 pm

streeter schreef:alpinestar bionic kopen. Goedkoper als de Leatt, mooier als de leatt, en hij zit lager als de leatt. Nadeel, je kan hem niet afstellen. Voordeel, je hoeft hem niet af te stellen omdat hij al zo laag is.
Blijkt te laag te zijn voor fiets helmen, die komen daaronder.

streeter

Bericht door streeter » vr jun 11, 2010 6:03 pm

naa dan weet ik niet wat voor fietshelm jij hebt maar met die sixsixone van mij gaat prima.

Niet dat ik overigens iets van bescherming draag als ik fiets.

only mx

Simple bmx

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr jun 11, 2010 6:05 pm

De Alpinestars heeft maar 1 afstelling en dat is de schouder hoogte te verstellen,zit ook lager dan de Leatt inverband met MX helmen die een stuk forser zijn dan de DH helm denk ik?.Athans mijn Shoei helm werkte beter met de Alpinestars dan de Leatt(hellaas was de kleinste maat me te groot,en was ik weer terug bij de Leatt)

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr jun 11, 2010 6:05 pm

streeter schreef:naa dan weet ik niet wat voor fietshelm jij hebt maar met die sixsixone van mij gaat prima.

Niet dat ik overigens iets van bescherming draag als ik fiets.

only mx
Je weet wel welke helm ik heb :evil:

Tld is wat fijner als die 661 van jou.

streeter

Bericht door streeter » vr jun 11, 2010 6:07 pm

ik snap sowieso niet waarom je reageert, je hebt nog nooit een alpinestar opgehad. en hou op over dat een tld beter is, dat hoef je mij niet te vertellen. maar wat boeit dat in deze discussie? alles wat jij hebt/zegt/doet is beter.

wat waarschijnlijk ook de reden is dat je hier in de buurt zo geliefd bent bij iedereen.

graag ontopic before it's gettin personal!

Simple bmx

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr jun 11, 2010 7:09 pm

streeter schreef:ik snap sowieso niet waarom je reageert, je hebt nog nooit een alpinestar opgehad. en hou op over dat een tld beter is, dat hoef je mij niet te vertellen. maar wat boeit dat in deze discussie? alles wat jij hebt/zegt/doet is beter.

wat waarschijnlijk ook de reden is dat je hier in de buurt zo geliefd bent bij iedereen.

Wat een klets, weet je zelf ook;)

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr jun 11, 2010 7:12 pm

streeter schreef:ik snap sowieso niet waarom je reageert, je hebt nog nooit een alpinestar opgehad. en hou op over dat een tld beter is, dat hoef je mij niet te vertellen. maar wat boeit dat in deze discussie? alles wat jij hebt/zegt/doet is beter.

Overigens bedoel ik met fijner, smaller, niet beter.

Toevallig wel om gehad die Bionic;)

Jean-Pierre

Bericht door Jean-Pierre » vr jun 11, 2010 7:17 pm

+1
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

mool

Bericht door mool » vr jun 11, 2010 7:39 pm

Kan die DBX versie van Leatt aan de achterkant lager dan die GPX? Of zit het verschil echt alleen maar in de padding?

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » vr jun 11, 2010 11:04 pm

=Pashley= schreef:
Mrtnrider schreef:
Dat stukje is klets.

Je zegt precies wat hij zegt, en dan zeg je dat hij kletst? :ban:
Klets is wat overdreven, maar even goed duidelijk maken. We bedoelen hetzelfde:)

streeter

Bericht door streeter » vr jun 11, 2010 11:48 pm

je mag best een bodyprotector onder je leatt dragen, waarom zou dat onveilliger zijn? waarom maakt ufo (alpinstar oook voor de bionic) anders zo'n speciale protector? als het onveiliger zou zijn werden die niet goed gekeurd...

Simple bmx

koen vlemminx

Bericht door koen vlemminx » za jun 12, 2010 5:33 pm

ik heb geen ervaring met alpinstar (dus weet er niks van). maar in de handleiding van de leat brace staat geschreven dat dat niet de juiste manier is om een LEAT BRACE te dragen, dan heeft het geen functie meer (of het gevaarlijk is weet ik niet, maar het staat er niet voor niks).

greenie

Bericht door greenie » za jun 12, 2010 5:49 pm

Bij helmen staat er ook dat je er geen stickers op mag plakken..

Snap wel dat het een groter probleem kan vormen met een Leatt en bodyarmour natuurlijk, maar als het goed spant?

Combee
Contacteer:

Bericht door Combee » zo jun 13, 2010 8:36 pm

Ik zou zeker voor een leatt brace gaan, heeft mij al verscheide malen een stijve nek (of erger) bespaard.. Het is een helm voor je nek, en je zou het niet in je hoofd halen om zonder helm te rijden toch? Alle namaak braces zou ik lekker links laten liggen, een originele leatt is gewoon het beste.

Plaats reactie