Santa Cruz Tallboy, 2x10

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Heckler
Santa Cruz Tallboy, 2x10

Bericht door Heckler » vr mei 21, 2010 11:31 pm

edit: een fotootje van de laatste stand in de start topic, meer verderop :

Afbeelding

**********************************************************************************************************
Na presentatie bij "de buren" de nieuwe aanwinst ook hier laten zien aan de vrienden van de grote wielen:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste "nagelnieuw zo van de dealer" frame sinds 1997. En eigenlijk wist ik al van het moment dat ik de eerste plaatjes zag dat dit hem ging worden. De Santa Cruz Tallboy, maat XL in Oranje.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler op vr apr 22, 2011 8:14 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
Common sense was never common

pieterp

Bericht door pieterp » za mei 22, 2010 7:41 am

Vetjes!

Zou ook mijn keuze voor een 29er fully zijn.

willem12

Re: Oranje boven

Bericht door willem12 » za mei 22, 2010 9:14 am

Heckler schreef:En eigenlijk wist ik al van het moment dat ik de eerste plaatjes zag dat dit hem ging worden. De Santa Cruz Tallboy
Mooi man, hoe meer oranje fietsen des te beter :)
Kun je ook vertellen waarom je "het meteen wist" ?
Ik zie dat hij bij bottom bracket net zo'n losse koppeling heeft als de Niner Jet ?
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Heckler

Bericht door Heckler » za mei 22, 2010 1:52 pm

[quote="willem12Kun je ook vertellen waarom je "het meteen wist" ? [/quote]

Waarom, is altijd lastig het is een gevoel, maar ik weet wel waar het vandaan komt. In 1997 heb ik uitgebreid getest om een volgeveerde fiets te kiezen, en de SC Heckler was the pick of the bunch. Geen toeval, die Heckler (Superlight) is een klassieker en ik heb 7 jaar niet naar andere bikes omgekeken. Ik ben met mijn Heckler als biker ontwikkeld in XC en AM en ik heb dus wat met Santa Cruz. Samen met de uitstraling van de Tallboy is dat "waarom" ik bij het eerste plaatje al iets had van YES.

De laatste jaren gesnuffeld aan allerhande formats via gebruikte frames, Ti-staal-SS-retro-29er-150mm-softail you name it. Ook naar de Blur gekeken, maar mijn maten in de blubber van de UK hebben veel commentaar op de 1e generatie VPP Nomads. Intussen is DE bike voor XC in Nl de volgeveerde 29er en na 2,5 jaar Lenz keek ik rond voor een opvolger. En precies dan lanceert SC de Tallboy: mijn merk, maat, kleur, smeernippels op de lagers en in swoopy carbon (ik ben een believer). Eerste plaatjes wauw, geo is prima en goede reviews all over ook voor VPP gen 2: Go Go Go for it. En dan 4! maanden wachten ..... Ik heb nog overwogen en retourtje New York te boeken en er een op te halen

Ofwel allemaal irrationele gevoelens, maar zo neem ik nu neenmaal aankoop beslissingen.

Enjoy!!

mateis

Bericht door mateis » za mei 22, 2010 5:52 pm

Heckler schreef: Ofwel allemaal irrationele gevoelens, maar zo neem ik nu neenmaal aankoop beslissingen.
Enjoy!!
En terecht! Anders zouden we allemaal op zo'n suffe Cube Reaction (met versnellings) rijden!

Mooi ding, mooi verhaal erbij. Ben benieuwd naar het eindresultaat! Wat komt erop? Ga je spullen overbouwen van de Lenz?

Heckler

Bericht door Heckler » za mei 22, 2010 7:49 pm

Voor nu: White Brothers Fluid 110mm met 20mm steekas, wielen Hope Pro II op Arches uit de Lenz, banden RR 2.4's met Rampages 2.35 staande bij voor het betere werk. Remmen Hope X2 of Formula R1's beide in 183mm, drivetrain RF Deus-XO 3x9, maar ik heb ook duo optie met 29-42 om te proberen. Die laastste is een zilveren crank en ik weet niet hoe dat visueel uitpakt, dat wordt even aankijken.

Eerste resultaat:
Afbeelding

Pictures don't do it justice .......

Heckler

Bericht door Heckler » zo jun 27, 2010 11:46 pm

Ik heb mijn tijd genomen, maar de Tallboy is vanochtend voor zijn eerste serieuze rit meegeweest. Eerste verdict, :D :D dit is een blijvertje, maar met nog wel wat te tunen de komende weken. Hier de plaatjes van voor de rit en een voorlopige speclist;

Enjoy!!.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frame: Santa Cruz Tallboy XL met Fox RP23,
Headset: Acros 1.5 external lower, 1.1/8 inset upper
Forks: White Bros Fluid 110 met 20mm steek-as
Wheels: Hope Pro II silver, DT comp/revo mix, ZTR Arch 29er
Tires: Racing Ralphs 2.4 w tubes (wil toch een keer Stan's gaan)
Brakes: Hope Tech 2 F 183mm, R 183mm, floating discs
Drive: Race Face Deus 175mm, SRAM 9.0SL cassette & Wippermann chain
Gears: SRAM XO triggers, derailleurs R XO, F X-9
Seating: Thomson Elite setback and SLR carbon railed saddle,
Cockpit: Thomson X4 100mm, ragley Carnegie's met rise, dunne lock-on grips
Extra's: Salsa Flip Lock seat QR, Salsa R wheel QR,

12,5 kg compleet en schoon aan de haak

Vergeleken met de Lenz is de stuurpen korter en de bovenbuis langer, maar het netto effect met de Carnegie's is dat het korter "voelt". Wortels in het bos bestaan amper voor de RaRa 2.4 en VPP vering. Met name ook een een rhythm sectie met veel diepere dips en stutter bumps pakt hij superieur. Hij pompte vandaag wel iets meer bij het af en toe stoempen met de pro-pedal uit. het gekke is dat ik daar weinig van voelde maar het wel zag aan de swingarm. Ik denk trouwens dat ik het er met tunen van luchtdruk en rebound nog wel uit krijg. Ook de front end grip voelde soms iets minder, maar de Lenz heeft een lagere vork, het zadel minder setback en een langere stuurpen met een recht stuur.

Enjoy!!

Afbeelding

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma jun 28, 2010 8:07 am

Heckler schreef:Ik heb mijn tijd genomen, maar de Tallboy is vanochtend voor zijn eerste serieuze rit meegeweest. Eerste verdict, :D :D dit is een blijvertje
Heckler schreef:Hier wat plaatjes van mijn net afgebouwde Lenz. .... En na 50km XC op de 29er ben ik plezierig verrast, de Lenz is een blijvertje.
Er zullen mensen zijn die minder moeite hebben op zondagochtend om een fiets uit te zoeken voor het wekelijks XC-rondje ;)

Ps: Het nihile gewichtsverschil is toch mooi, aangezien je op de TALLBOY meer vering hebt!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

suri

Bericht door suri » ma jun 28, 2010 11:01 am

Nice bike.

Ik zit ook nog altijd te twijfelen over een tallboy. Andere optie zijn de pivot mach 429, RIP 9 of Intense tracer 29.

Bij welke dealer heb je hem vandaan gehaald? De franse importeur is niet echt meewerkend.

Groeten,

Lucien

Frank Z

Bericht door Frank Z » ma jun 28, 2010 2:52 pm

Mooi frame en mooie fiets geworden! Zat je véél korter met de J-bar? Ik ga toch eens een FS-ser uitproberen...

Heckler

Bericht door Heckler » ma jun 28, 2010 6:42 pm

@ Sneeuwpop, meer vering wel, maar zie onder, ik ga voor terug naar 100mm

@ Suri, mooie shortlist heb jij, hoe ga je daar ooit uit kiezen? Ik heb van oudsher wat met Santa Cruz, vandaar dat de Tallboy mij over de streep kon trekken. De RIP is iets ruiger en alle anderen heb ik nog niet in Carbon gezien, wat je als een argument "voor" maar evengoed ook "tegen" kunt zien.

Ik heb de Tallboy bij mijn LBS Anjo Jager in Assen besteld, hij heeft het prima gedaan, er rijden er niet veel aan deze kant van de grote plas.

@Frank Z , ik heb hem niet met de J-bar gereden. Maar de J-bar laat je de keus van kort en breed of langer en smaller. De Carnegie's zitten erop omdat ze breder zijn maar hebben minder opties en "voelen" dus kort.

Maar als ik de foto's zelf bekijk kan dat wel eens gewoon het effect van de hoogte zijn, mijn handen zitten wel erg hoog zo. Ik ga de volgende rit met een 110mm stuurpen op -10 graden doen, en een 100mm vork steken. Eens kijken hoe het voelt met iets drop van zadel naar handen en ik wil weten hoe de 100mm stuurt, we hebben niet echt het terrein voor de 110-120mm vork in de Tallboy.

Enjoy!!

mateis

Bericht door mateis » ma jun 28, 2010 6:54 pm

And enjoy we do (again)...

Mooie fiets!! Als ik naar de foto's kijk dan is mijn eerste gedachte inderdaad dat de contactpunten wel erg ver naar achter/hoog staan, holy saddle setback. :)

Dat zal deels in de lijnen van de fiets zitten, maar het stuur staat nu ook hoger dan het zadel en de effectieve stuurpenlengte (ofzo) ziet er erg kort uit.

Hoewel iedereen anders is en iedereen dus ook een ander lichaamszwaartepunt heeft, klinkt je move naar iets meer naar voren+lager als erg logisch.

Heckler

Bericht door Heckler » ma jun 28, 2010 8:08 pm

De WB bouwt 10mm hoger als de Fox die Santa Cruz erbij levert en ik voelde ook de effecten van minder druk op het voorwiel op de trails zondag. Maar als ik de setback wegneem zit ik heel zeker "kort" terwijl de lengte er wel is in het frame. Hmmm, misschien ook eens een conventionele bar met de (huidige) 100mm pen en 100mm vork doen, Ik heb ook ook nog 8mm spacers om te verlagen.

BTW die ruzie van mijn voorderrie met de RR 2.4 waar ik het eerder over had is ook nog niet bijgelegd, maar rond Assen heb ik de granny niet nodig 8)

Enjoy!!

Heckler

Bericht door Heckler » ma jul 12, 2010 12:09 am

Dit is huidige versie van de Tallboy met de Magic 100 vork 10mm lager en de 8mm spacers onder de stem weg. Dit stuurt beter en komt er al heel dicht bij, maar ik heb mijn remleidingen nog niet ingekort. Ik ga hem ook eens met een 10-20 langere stuurpen proberen en ook met een meer standaard lichte sweep bar. Deze vork voelt vooral ook wat stugger als de achtervering, hij harmonieerde beter met de Lenz (op pro pedal). Er is nog wel wat te tunen met druk en compressie demping (IMV) dus ik heb nog wat te testen. Hier wel vast nieuwe plaatjes.

Enjoy!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heckler

Bericht door Heckler » di sep 28, 2010 1:04 am

Tallboy v3.0: hij al een tijdje heel dicht bij een uiteindelijke build, nu pas fotootjes.

Afbeelding
De vork ook ingekort, en met een Hope head dr afgemaakt, en toch een iets langere 110mm stem en geflipt.
Afbeelding
Nieuwe wieltjes gespaakt door Zoran met Crest velgen op Blauwe Pro II's (1700 gr all in).
Afbeelding

Speclist

Frame: Santa Cruz Tallboy XL met Fox RP23,
Headset: Acros 1.5 external lower, 1.1/8 inset upper
Forks: Fox F29 120 RLC met 9mm QR (mogelijk terug naar 100mm)
Wheels: Hope Pro II blue, DT comp/revo/Sapim/Mach mix, ZTR Crest 29er
Tires: Racing Ralphs 2.4 w tubes (wil nog steeds een keer Stan's gaan)
Brakes: Hope Tech 2 F 183mm, R 183mm, floating discs
Drive: Race Face Deus 175mm, WTB stealth pedals & Wippermann chain
Gears: SRAM XO triggers, 9.0SL cassette, derailleurs R XO, F X-9
Seating: Thomson Elite setback and SLR carbon railed saddle,
Cockpit: Thomson X2 110mm flipped, Ragley Carnegie's met rise, dunne xyzyx lock-on grips
Extra's: Hope seat QR, Salsa R wheel QR, Hope head dr, Middleburn valve caps en bladboutjes
Ringle H2O "there can be only one"

En als laatste nog eentje in het zij aanzicht, Enjoy!!

Afbeelding

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di sep 28, 2010 7:00 am

Wat een feest moet dat zijn....

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

willem12

Bericht door willem12 » di sep 28, 2010 8:50 am

Super fiets!!
Maar hoe nu verder? Het is begin oktober, de bergen gaan dicht en om dit wonder van Trail-Fun in de hollandsche modder kapot t emaken is zonde...

blokker

Bericht door blokker » wo okt 06, 2010 6:57 pm

Fiets ziet er echt top uit!!!

Hoe bevallen de remmen? En waarom voor deze gekozen ipv de R1?
Behalve dat deze er super mooi bij passen :D

zonoskar

Bericht door zonoskar » do okt 07, 2010 7:49 am

Mooie fiets, staat bij mij ook op de verlanglijst. Maareh, 3 verschillende vorken? heb je geld teveel ofzo, haha. Wat was er mis met de White Bros vorken?

Heckler

Bericht door Heckler » vr okt 08, 2010 1:23 am

@Willem, deze gaat gewoon de winter door, net als mijn andere bikes. Kapot maken doe ik niks, zeker niet met de smeernippels aan de Tallboy, ik verslijt wel tandwielen en remblokken.

@ Blokker, een van m'n R1's moet een revisie en dan gaan ze op de single speed, Hope bevalt prima, al jaren. Matchmakers is belangrijk vanwege ruimte op het stuur.

@ Zonoskar,geld groeit aan een boompje bij mijn in de tuin ;) (I wish) Maareh de Fluid 110 van WB rijd fijn maar past niet zo goed qua karakter bij de XC trails in Drenthe. Woonde ik in de Ardennen dan was ik klaar geweest. De Magic 100 was voor mij bijna perfect, voporal ook met de 20mm steekas. Maar de koper van mijn Lenz wilde een rolling chassis met vork en wielen. Toen is de lenz verkocht en de Fox gekomen en die doet het ook goed, dat wit bekt ook wel lekker hoor. De fluid 110 wacht op betere tijden, is helaas te lang voor m'n Singlespeed.

Intussen oa de 24 uur van Assen en HC Gieten in deze configuratie gereden, ik twijfel nog om de Fox naar 100mm terug te zetten. Ook heb ik nog steeds plannen om 1x9 of 2x9 te gaan, vandaag baggelhuizen (van de 24uur) met 38x20? Single gereden, ik denk dat een 38t voor met 11-34 achter bijna alles kan wat ik in Drenthe zou willen.

Enjoy!!

Heckler

Tallboy 2x10

Bericht door Heckler » vr apr 22, 2011 8:29 pm

Ik heb de knoop doorgehakt en de Tallboy getrakteerd op een nieuwe X0 set in 2x10, en er is ook een Carnegie stuur in carbon gekomen (thanks JJ). Ik ben na wat dubben toch voor de 28-42 met 12-36 cassette gegaan, daar kan ik in NL alles mee doen denk ik. Even stress omdat het verkeerde BB bij de groep zat maar de LBS (Anjo Jager) had gelukkig een correcte GXP liggen.

Zondag is de vuurdoop in het veld, maar het blokje om om de kabels in te regelen schakelde weer bijzonder strak. Ik ben nietzo van de zwarte derrie, maar het geheel bekt prima zo.

Enjoy!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heckler op vr apr 22, 2011 9:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

willem12

Bericht door willem12 » vr apr 22, 2011 8:42 pm

Oef, snel mijn Big mama in elkaar zetten, die van jou wordt me veels te mooi ;)
Strakke bak!!

Knoop doorhakken met X0 == geen vakantie in 2011 ?

dader

Bericht door dader » vr apr 22, 2011 10:16 pm

Met 28-36 kom je in NL een heel eind :)
Ontzettend vette bike geworden!
Magic Carpet Ride

Heckler

Bericht door Heckler » zo apr 24, 2011 3:34 pm

Dank voor de complimenten, en Willem, niet zozeer geen vakantie in 2011 als wel hard gewerkt in 2010 8)

Ik vind hem in deze laatste incarnatie nu ook wel bijna "af". Zeker nadat ik gisteren ook nog de X0 remmen heb gemonteerd. Avids op een sweep bar steken wel wat ver naar voren, maar het lijnt goed op met de bocht, ik kan ermee leven. De outboard positie van de remmen was het enige minpuntje van de Carnegie bar, maar het scharnierpunt van Avid remhendels ligt echt beter tov de handvatten. Dat is dus een gemaakte zaak, de Hope's gaan naar de Curtlo. Nu alleen nog de kabels inkorten, en wat (blauwe) details opfrissen.

Vandaag 45 km door het Drentse land gereden met de vaste mannen. De XO remmen werken ook nog eens prima, en kan ik fijn afstellen. Ik heb behalve de handpositie ook de power en modulatie naar mijn smaak gekregen. En de X0 2x10 schakelt echt superstrak, heel trefzeker een plezier om te rijden.

De 42 voor is ook goed, ik heb al op de 13 achter gereden een stukje vlak, en tegelijk hoef ik op de vaste route normaal gesproken niet van het grote blad af. Met de 12-36 cassette is er geen groot verschil 10v versus 9v, maar met de schakel sprongen kan ik prima uit de voeten. Ik ben denk ik ook niet heel kritisch omdat ik niet zo'n spinner ben.

Enjoy!!

Plaats reactie