The Revolution has died...
Moderator:Beheerders
Vandaag rondje Landgraaf/Brunssum gedaan.
We zijn tot de helft gekomen. Toen kon ik ineens m'n schoen niet meer in de SPD krijgen.
Was vrij logisch....(achteraf)
De helft van m'n linker Syncros Revolution crank lag ongeveer 1 meter naar achteren....
We zijn tot de helft gekomen. Toen kon ik ineens m'n schoen niet meer in de SPD krijgen.
Was vrij logisch....(achteraf)
De helft van m'n linker Syncros Revolution crank lag ongeveer 1 meter naar achteren....
- TheBigLjeweetwel
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Een van de door mij meest begeerde mtb onderdelen, heb er volgens mij vroeger over gedroomd, gerekend of ik het zou doen, ebay gekeken maar nooit op de koop knop geduwd. Misschien is het beter zo. Gecondoleerd 
JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Er zijn verschillende edities. Gemaakt uit True Temper en Reynolds buis. Zover ik weet heb ikzelf de laatste van die twee en die zou minder gevoelig zijn voor het scheuren/doorroesten. Een eeuwig leven zijn ze geloof ik geen van alle beschoren helaas.JJ schreef:Een van de door mij meest begeerde mtb onderdelen, heb er volgens mij vroeger over gedroomd, gerekend of ik het zou doen, ebay gekeken maar nooit op de koop knop geduwd. Misschien is het beter zo. Gecondoleerd
JJ
Overigens lang leve Duitsers die zaken met een verkeerde naam op eBay zetten; ik heb ze destijds (nagenoeg nieuw!) voor een spotprijs incl. bladen gekocht met de oh zo fijne 'sofort kaufen' knop, waar ik overigens voor in een afkickclinic heb gezeten.
Zowel de True Temper als de Reynolds versie hebben hetzelfde probleem. Ze zijn beide van erg dunwandig staal en zullen (hoe dan ook) na verloop van tijd scheuren. Meestal halen ze dit scheuren echter niet doordat het alu-huis (hart van de crank) voor die tijd al haarscheurtjes heeft.
Dit was mijn tweede linkercrank die scheurde. De eerste is ongeveer 3 1/2 jaar geleden gesneuveld en had een grote scheur dwars over de crank heen. Doordat de scheur nog niet helemaal rondom was kon ik thuiskomen.
Dit keer was het een ander verhaal. De onderste helft is volledig afgebroken en daarna was de Brodie dus een singlespeed (;-)) maar dan anders...
Al met al heb ik totaal meer dan 14 jaar plezier gehad van deze cranks (01-96 tot 04-10). Een mooiere crank heeft er niet en nooit bestaan, ik zal ze missen. Als iemand een set heeft liggen en erg graag vanaf wil dan hoor ik dat graag
Oz
Dit was mijn tweede linkercrank die scheurde. De eerste is ongeveer 3 1/2 jaar geleden gesneuveld en had een grote scheur dwars over de crank heen. Doordat de scheur nog niet helemaal rondom was kon ik thuiskomen.
Dit keer was het een ander verhaal. De onderste helft is volledig afgebroken en daarna was de Brodie dus een singlespeed (;-)) maar dan anders...
Al met al heb ik totaal meer dan 14 jaar plezier gehad van deze cranks (01-96 tot 04-10). Een mooiere crank heeft er niet en nooit bestaan, ik zal ze missen. Als iemand een set heeft liggen en erg graag vanaf wil dan hoor ik dat graag

Oz
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ik heb de Syncros folders uit die tijd nog liggen, die doe ik dus nooit meer weg. Als ik ooit kom te overlijden zijn ze voor mijn zoon 
JJ

JJ
Ik heb nog een setje 172mm met 110 spider over. Ik weet niet precies welke variant het is en de originele boutjes voor de spider ontbreken. Heb wat geimproviseerd en dat werkte ook prima. Heb ze in 2005 in bijna nieuw staat gekocht en er 2 jaartjes mee gereden.
- Een starre vork is nooit een upgrade -
Re: The Revolution has died...
Opvallend. Heerst er iets engs ofzo?Oz schreef:Vandaag rondje Landgraaf/Brunssum gedaan.
Afgelopen weekend daar ook rondgereden, en opeens zei mijn ketting *knak*. Dacht nog terug te kunnen schakelen, maar dat bleek lastig, gezien het feit dat mijn ketting de wieltjes al enkele meters terug had verlaten.
Gelukkig was mijn ketting niet zo exclusief als jouw Syncros. Al nieuwe kunnen vinden?
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Het is gewoon het gevoel dat dat merk oproept bij sommige mensen. Sinds de eerste Syncros folder die ik ergens heb bemachtigd zijn die cranks het middelpunt van alle onbereikbare fiets onderdelen. Net als de Koga RidgeRunner waar ze toen o.a. op zaten (die braken ook altijd, ze hebben dus wat gemeen).
En ze waren staal, in tegenstelling tot de meeste andere cranks. Het was gewoon een merk met een hele heftige uitstraling, met de bijbehorende cult parts.
Mijn eerste Syncros stuurpen heeft minimaal een week naast mijn kussen gelegen voor ik hem op mijn fiets durfde te zetten... het was een 1" Cattlestem, hmmmm..
JJ
En ze waren staal, in tegenstelling tot de meeste andere cranks. Het was gewoon een merk met een hele heftige uitstraling, met de bijbehorende cult parts.
Mijn eerste Syncros stuurpen heeft minimaal een week naast mijn kussen gelegen voor ik hem op mijn fiets durfde te zetten... het was een 1" Cattlestem, hmmmm..
JJ
@MavErik: zie je mail.
Wat betreft de Syncros cranks:
Syncros Revolution's zijn in mijn ogen de mooiste cranks ooit gemaakt. Helaas hebben alle mooie cranks met elkaar gemeen dat ze breken:
- Syncros Revolution's > breken allemaal (eigen ervaring)
- McMahon Steelarm > idem
- Race Face Turbine, Turbine LP, etc > Idem (eigen ervaring)
- Cook Bros E-crank & RSR > Idem
- Grafton > Bijna allemaal (eigen ervaring)
- en nog wat mooie cranks
Gaat trouwens op voor bijna alle mooie spulletjes:
- Paul Components derailleurs (eigen ervaring)
- Zo'n beetje alle trapassen
- Veel speciale naven
Enige waar ik tot nu toe al jaren erg goede ervaring me heb (sinds 1991) zijn Chris King balhoofdstellen. Die gaan zo'n beetje eeuwig mee. Ook de oude Hope naven zijn goed. De nieuwere sets zijn twijfelachtig. Waar ik bij m'n oude set (1996) nooit iets heb gehad en slechts 2x onderhoud is bij de nieuwe set na minder als 1000Km de achternaaf volkomen verrrot (binnenwerk cassettebody is ingevreten door pallen).
Maar ja. Enige merk dat echt lang meegaat (S..o) is nu niet heel bijzonder...
Oz
Wat betreft de Syncros cranks:
Syncros Revolution's zijn in mijn ogen de mooiste cranks ooit gemaakt. Helaas hebben alle mooie cranks met elkaar gemeen dat ze breken:
- Syncros Revolution's > breken allemaal (eigen ervaring)
- McMahon Steelarm > idem
- Race Face Turbine, Turbine LP, etc > Idem (eigen ervaring)
- Cook Bros E-crank & RSR > Idem
- Grafton > Bijna allemaal (eigen ervaring)
- en nog wat mooie cranks
Gaat trouwens op voor bijna alle mooie spulletjes:
- Paul Components derailleurs (eigen ervaring)
- Zo'n beetje alle trapassen
- Veel speciale naven
Enige waar ik tot nu toe al jaren erg goede ervaring me heb (sinds 1991) zijn Chris King balhoofdstellen. Die gaan zo'n beetje eeuwig mee. Ook de oude Hope naven zijn goed. De nieuwere sets zijn twijfelachtig. Waar ik bij m'n oude set (1996) nooit iets heb gehad en slechts 2x onderhoud is bij de nieuwe set na minder als 1000Km de achternaaf volkomen verrrot (binnenwerk cassettebody is ingevreten door pallen).
Maar ja. Enige merk dat echt lang meegaat (S..o) is nu niet heel bijzonder...
Oz
- didadunlop