kettinglijn aanpassen?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
pablow
kettinglijn aanpassen?

Bericht door pablow » ma mei 03, 2010 11:01 pm

geen idee of dit al eerder ergens is langsgekomen, vast wel, maar wat ik vond was niet wat ik bedoelde en dus nodig had, sorry als het al eerder is geweest :oops:
mja, het is nu dus zo dat ik crankset heb voor 2 bladen maar waarvan het kleinste verwijderd is. Het probleem is nu dat de kettinglijn niet echt geweldig is, als ik vanachter op het grootste blad rijd loopt de ketting zeg maar heel erg scheef + hij wil eigenlijk niet op t grootste blad schakelen.
Enig idee wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat het blad meer naar binnen komt? Ik heb er nu wel een shiftguide zitten die dus tussen het bottom bracket en het frame geklemt zit wat er volgens mij ook voor zorgt dat het blad meer naar buiten zit. Eventueel een enkelblads crank kopen dan of?

grtjs =]
you can only be free when you have nothing to lose

New bike: UMF Hardy 2 2006

marten

Re: kettinglijn aanpassen?

Bericht door marten » di mei 04, 2010 7:24 am

pablow schreef: mja, het is nu dus zo dat ik crankset heb voor 2 bladen maar waarvan het kleinste verwijderd is. Het probleem is nu dat de kettinglijn niet echt geweldig is, als ik vanachter op het grootste blad rijd loopt de ketting zeg maar heel erg scheef + hij wil eigenlijk niet op t grootste blad schakelen.

grtjs =]
Als je een echt crankstel hebt kun je de kettinglijn aanpassen door een kortere trapas te monteren, bv 6mm korter

Heb je zo'n modern wonderdinges met vaste as dan is dit je straf voor het eigenwijz zijn, en het niet doen wat ze bij meneer Shimano voor jou besloten hebben. Als er rechts nog spacers onder de trapascups zitten zou je die nog naar links kunne verhuizen
/Marten

pablow

Bericht door pablow » di mei 04, 2010 11:52 am

tis geen modern wonderdinges voorzover ik weet ;p, Truvativ Hussefelt 2006. Maar als ik dan een kortere as zou doen (hoe moet dat dan eigenlijk?), dan gaat de crank toch alsnog niet meer naar binnen, want ik heb nog steeds die shiftguide die er zit en het volgens mij teveel naar buiten zet ofzo... En volgens mij zijn er ook geen spacers meer over in ieder geval.

EDIT:
nvm, zojuist gezien dat er aan de driveside nog wel een spacer zit, die volgens mij gewoon verwijderbaar is. Volgende punt is alleen dan, zijn dit zeg maar van die cranks die zichzelf lostrekken als je de bout losdraait, of moet het op een andere manier :$?

cheers=]
you can only be free when you have nothing to lose

New bike: UMF Hardy 2 2006

Plaats reactie