Remmenkwestie, niet onbelangrijk, toch goed om te oriënteren

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Sven
Remmenkwestie, niet onbelangrijk, toch goed om te oriënteren

Bericht door Sven » wo apr 21, 2010 5:34 pm

Een vluchtige titel voor toch een belangrijk iets op de XC-fiets: de remmen.

Mijn huidige remmen, Magura Marta SL, zijn na 6 jaar toch aan vervanging toe zijn. Naast materiële gebreken, wil ik ook voor de zekerheid nieuwe remmen.

Nu is de keuze snel gemaakt, gezien het feit dat mijn vork disc-only is.
Alleen, wat kies je nu na 6 jaar alleen maar je eigen remmen te hebben gevoeld.

Enkele facts:
- IS2000 montage op naaf
- IS2000 achterbrug
- IS2000 vorkaansluiting
- Nu 160mm voor én achter
- XT-triggershifters

Wensen:
- Dezelfde of betere remperfomance als huidig
- Wellicht 180mm front
- Hoge betrouwbaarheid & duurzaamheid
- Goede prijs/kwaliteitverhouding
- Matchmakers (??)

Markt:
Magura, Hope brake tech, Formula, The One, Shimano, Avid.

Natuurlijk is er bij het kiezen voor remmen ook een stukje proefrijden wat erbij komt kijken, maar natuurlijk is ook jullie kennis en ervaring van harte welkom.
Wat zijn zaken waar ik rekening mee moet houden?

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo apr 21, 2010 8:36 pm

Over remmen zijn natuurlijk veel meningen. De een houdt van een knal hard drukpunt (zoals ik), en weer een ander houdt meer van een wat zachter en sommige zeggen wat beter doseerbare rem. Ik heb hiervoor met Coda's (wie kent ze nog?), Hope Enduro 4pots en ontzettend slechte Shimano XTR schijfremmen gereden. Sinds twee jaar rijd ik met Formula Oro Puro's en ik vind ze zeer okay. In mijn geval de beste remmen die ik ooit op mijn mountainbikes heb gehad. Erg krachtig, de eerste paar Newtons handdruk is het met goed ingeremde remblokken eigenlijk al iets te krachtig voor mijn gevoel waardoor het op gladde, natte of erg los ondergrond achter iets te snel blokkeert maar daar wen je snel aan. Zodra je de rem "snapt" is het gewoon feest. Doseerbaarheid is dik in orde. Het drukpunt is knalhard maar dat vind ik juist fijn want het brengt iets meer gevoel in de rem. Ik haat ook auto's die een zacht drukpunt hebben, ontbreekt gevoel en vertrouwen in. Dus geen Shimano's meer voor mij waarbij ik wel aanteken dat ik niet weet hoe het nu zit wat dat betreft. Ik heb 180mm voor en 160 achter maar dat is ruim voldoende bij 85 Kg. Heb andere remmen gehad die al snel gingen faden of waarbij de remkracht gewoon minder werd. Ook de remwerking onder natte omstandigheden is uitstekend te noemen. De remblokken die ik heb gehad zijn wel allemaal origineel metalen gesinterde Formula's. Misschien dat andere merken iets duurzamere blokken leveren maar ik ben tevreden over de duurzaamheid. Intussen zijn de Oro's al opgevolgt door de nog lichtere R1's maar daar heb ik geen ervaring mee. De Oro's zijn nog wel leverbaar en hier en daar voor een schijntje te koop.

Na twee jaar gebruik werkt het allemaal nog prima. Ik heb er helemaal nog onderhoud aan gehad behalve 2 setjes remblokken en uiteraard goed schoonhouden. Ze remmen nog als nieuw. Wel valt op dat de carbon remhendels een beetje speling beginnen te vertonen aan de zuigerstang-scharnier maar het valt allemaal nog binnen mijn toleranties :D. Qua ontluchten en uit elkaar halen kan ik je zeggen dat ik daar met deze remmen geen ervaring mee heb. Er is wel een ding waar ik mij mateloos aan irriteer maar wat niet aan de remmen zelf ligt en dat is dat mijn achterremmen enorm kunnen gaan vibreren, maar dat ligt meer aan het frame denk ik aangezien ik al het mogelijke heb gedaan om het op te lossen. Zelfs met andere schijven. Ik denk dat mijn Canyon Lux-MR frame door de constructie vibratie sensitief is, ik ben daar niet de enige in.

Oja, mijn Sram XO triggers doen het samen met de Formula's doormiddel van de Matchmakers. Succes met kiezen ;)

Bartacus

Bericht door Bartacus » wo apr 21, 2010 10:12 pm

Tja, eigenlijk zijn er 3 goede mogelijkheden:

- Hope
- Hope
- Hope

Ik heb al veel geprobeerd en veel ellende bij nadere gezien en bij mij komt er niks anders dan Hope meer op. Ziet er mooi technisch uit (freeswerk), niet al te zwaar, prima prijs/kwaliteitverhouding, remblokjes zijn niet al te duur en gaan lang mee, zijn veel leuke pimp accessoires voor te koop. Ook goed verkrijgbaar en servicebaar in het buitenland en voor elke discipline zijn er wel uitvoeringen te koop.

Wat ik ook leuk vind is dat je je hele bike kan voorzien met Hope onderdelen. Komt mijns inziens een uitgebalanceerde opbouw van je ride ten goede.

Hope dus!

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » wo apr 21, 2010 11:07 pm

hrm..

Dat is lastig..Hem je geen mogelijkheid om eens wat rond te trappen op fietsen van vrienden met andere remsystemen?
Je kan natuurlijk een hoop reviews lezen etc, maar het lijkt mij toch wel lekker om een keer iets te kunnen "testen/voelen".

Aan de andere kant...wat je gewent bent....
:roll:

Oz

Bericht door Oz » wo apr 21, 2010 11:40 pm

Ik heb zojuist dezelfde keuze gemaakt. De Marta's zijn prima zolang ze maar niet te heet worden. Dan is het direct einde oefening...

Marta SL (2003) dus eraf en Hope Tech X2 erop. Begin met 160 voor en achter en ka nog eventueel naar 180 voor toe.

Ik zal je op de hoogte houden van de verschillen en m'n ervaringen.

Gr.

Bas

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do apr 22, 2010 6:56 am

VEEL geprobeerd en inmiddels op alle fietsen HOPE.
Ik sluit me volledig aan bij Bartacus.
TOPspul.
Wel rijdt ik op mijn XC fiets met de oudere grepen,dus niet met de tech-handels.
Simpel , goed en mooi.

NOOIT meer AVID.....constant problemen met de Juicy's en de Code's
De ELixers schijnen beter te zijn maar zeker niet probleemloos.

Ook niet slecht....de laatste generatie XT's....Met goed ingeremde blokken
zeer bruut remvermogen.Doseerbaarheid weer wat minder.
Bij mijn Mono mini's(oud type handel) is dat brute er niet en een hele berg doseerbaarheid er voor in de plaats.

De V2's zijn uberbruut en tòch doseerbaar(tech handel).
De X2 is behoorlijk krachtiger als de mono mini maar voor zwaargewichten of 29-ers wellicht toch voor de M4 gaan......

succes!
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Bartacus

Bericht door Bartacus » do apr 22, 2010 7:03 am

Ik heb zowel de Mono mini's als de X2 in gebruik op 26 en 29 inch fietsen. Ik vind de Mini's mooier omdat ze compact en eenvoudig van opzet zijn maar de X2 zijn wel wat bijteriger. De handels van de X2 zijn wel op alle mogelijke manieren in te stellen. Oh ja, ik ben dus zo'n zwaargewicht (100+ kg) :D

Wat mij altijd opvalt is hoe stil de remmen zijn (niet aanlopen) en hoe laaaaaang ik met de blokjes doe. Ik gebruik trouwens wel altijd zwevende schijven....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do apr 22, 2010 7:15 am

Bartacus schreef:Ik heb zowel de Mono mini's als de X2 in gebruik op 26 en 29 inch fietsen. Ik vind de Mini's mooier omdat ze compact en eenvoudig van opzet zijn maar de X2 zijn wel wat bijteriger. De handels van de X2 zijn wel op alle mogelijke manieren in te stellen. Oh ja, ik ben dus zo'n zwaargewicht (100+ kg) :D

Wat mij altijd opvalt is hoe stil de remmen zijn (niet aanlopen) en hoe laaaaaang ik met de blokjes doe. Ik gebruik trouwens wel altijd zwevende schijven....
Stil...? Ik zie en rij graag met Hope remmen, maar wat mij ook bij de laatste X2's mateloos irriteert, is het geklapper van de remblokken in de klauw.

Ja, ik chargeer nu wat en weliswaar en klapperen ze pak minder dan bij mijn eerdere Mini's, maar stil zijn ze niet*. :cry:

*is ook sterk afhankelijk van omgevingsfactoren. Dan bedoel ik niet het soort bomen, maar meer de framevorm/-materiaal en de bevestiging (dempt al dan niet meer of minder dergelijke geklapper wat).

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do apr 22, 2010 10:44 am

DeKerfs schreef: het geklapper van de remblokken in de klauw.

en klapperen ze pak minder dan bij mijn eerdere Mini's, maar stil zijn ze niet*. :cry:

bij mijn mini's,X2's èn V2's heb ik hier helemaal geen last van....
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Bartacus

Bericht door Bartacus » do apr 22, 2010 12:03 pm

DeKerfs schreef:

Stil...? Ik zie en rij graag met Hope remmen, maar wat mij ook bij de laatste X2's mateloos irriteert, is het geklapper van de remblokken in de klauw.
Da's vreemd. Je zou toch zeggen dat de blokjes eigenlijk nergens naar toe kunnen door de veerclip en het besvestigingsasje.... Ik zal er bij mij ook eens op letten.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do apr 22, 2010 12:23 pm

Bartacus schreef: Da's vreemd. Je zou toch zeggen dat de blokjes eigenlijk nergens naar toe kunnen door de veerclip en het besvestigingsasje.... Ik zal er bij mij ook eens op letten.
Doe maar niet, anders erger je jezelf er straks ook aan 8)

Sven

Bericht door Sven » do apr 22, 2010 2:25 pm

Even verplaatst, wellicht krijg ik hier een breder publiek te pakken.

Allereerst, dank voor de brede en gefundeerde reacties.
@ Oz: helemaal wat ik bedoel! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de mini's.

Ik had al de volgende test bekeken:
http://www.bikeradar.com/gear/article/24345

Als ik hier de verhalen hoor over Hope, dan is dat in ieder geval 1 aanrader. Zoals jullie wellicht weten is ook mijn LBS een hope-dealer, dus daar ga ik in ieder geval wel naar kijken.

Mooi om in 1 topic niet alleen prijs-kwaliteit vergelijk te zien, ook het aanhoren van alternatieven is niet verkeerd.

JS

Bericht door JS » do apr 22, 2010 6:45 pm

Het valt me mee dat het woord Shimano hier nog weinig genoemd is. Lijkt me ook niet de beste optie gezien het inzetbereik van je flux. Ik sluit me aan bij BLracing. Uit eigen ervaring heeft XT me alle lovende kritieken niet waar kunnen maken. SLX daarentegen wel, maar het enige grote minpunt is het gekende gebrek aan ‘brute’ kracht. Rijd je op bekend terrein lekker in een flow, dan is de doseerbaarheid van de shimano’s geweldig (heerlijk smooth). Ben je echter op minder bekend terrein en dus wel eens 'te laat' met remmen, dan mis je de ‘backup’: de remmen hebben niet echt iets over (zelfs met een 180 schijf vooraan). Vooral als ik een tijd op de XC bak heb gereden en dan weer aan de Shimano’s zit, dan is het schrikken in de scherpe bochtjes door dit gemis aan remkracht.
Andere merken doen het op dat vlak beter. De hope’s heb ik zelf nooit gehad (vooral een budget kwestie), maar wat me wel aanspreekt (ook door bovenstaande reacties): de looks, veel spare parts, matched zeer goed bij andere Hope accessoires die een Turner toch wel waard zijn.
Als je budget toereikend is voor Marta’s, dan vast wel ook voor Hope’s toch? :)

amigez

Bericht door amigez » do apr 22, 2010 10:02 pm

Het is eigenlijk net als het liedje ! Give me Hope !!

Rij nu nog geen week met Mono 4 , en het remt geweldig!
Hoe kan het ook anders met 180/200 mm schijven. Het enige is dat de schijven nu nog wat aanlopen .Dat komt waaschijnlijk ook door het formaat , ik hoop dat het nog weg gaat als alles is ingereden . Verders goed te doseren , en mooie looks

Daarvoor gereden met Xtr schijven die remmen niet bijzonder ,zeker niet voor remmen met een Xtr logo !!!
Verders nog met Sram Elixir gereden ,remt best goed en piept ook goed !
Sram Juicy 5 en 7 Remmen allen beter dan de xtr !!
En met Gustav M, Dat remt te goed , vergelijk het met een touw aan je frame vast maken en aan een boom en dan afdalen ! je staat op eens stil en dan kijk je alleen nog maar naar je rem!!
Dus beetje slecht te doseren , (gewoon niet!)
Of wel remmen of niet daar tussen in is geen optie. Je gaat dus excuses zoeken om niet te hoeven remmen . Wel weer grens verleggend :shock:
Vandaag geen onderschrift!!!!

Sven

Bericht door Sven » vr apr 23, 2010 8:32 am

Kijk aan, goede verhalen zo te horen.
Ik ga binnenkort eens een proefritje regelen met Hope-Brakes, vooral vanwege de positieve verhalen hier.

Wat mij in het algemeen opvalt, is dat remmen-tests veel uitblijven, of weinig ervaringen worden gedeeld op het gebied van praktijk.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr apr 23, 2010 8:50 am

Vroeger deden onze duitse vrienden van Bike nog wel eens remtesten, dan stormden ze 3000 hoogte meters binnen 5 minuten naar beneden, en concluderden dan dat alles rotzooi was, behalve Magura, Magura en Magura.

Geen idee of die testen nog worden gedaan.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Sven

Bericht door Sven » vr apr 23, 2010 9:04 am

Xircuit schreef:Vroeger deden onze duitse vrienden van Bike nog wel eens remtesten, dan stormden ze 3000 hoogte meters binnen 5 minuten naar beneden, en concluderden dan dat alles rotzooi was, behalve Magura, Magura en Magura.

Geen idee of die testen nog worden gedaan.
LOL, so true. Mooi hoe je het verteld.
Volgens mij heb ik die tests nog een keer ingescand, helaas niet meer terug te vinden :(

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr apr 23, 2010 11:14 am

ik ben zelf ook een hope fan naven en remmen..!

mono trial, m6, v2's en pas een setje rode m4 's weten te scoren :D

nu is het zo dat ik hier een setje 2de hands marta sl's heb gekocht..

en die remmen met kleine 180 schijfjes (xtr CL) best goed.. heel goed.. beter dan verwacht.. :shock:
en vederlicht.. wel speling op de carbon hendels idd :(

ik blijf een hope fan .. maar die marta's zijn nog zo slecht niet.. warm lopen heb ik nog niet gemerkt

hier heb je enige twijfel in your quest ! ;)

maar stiekem zeg ik ook hope...

suri

Bericht door suri » vr apr 23, 2010 12:45 pm

Hoi Sven,

Ik heb nu ook al met wat remmen gereden hayes, hope, avid en shimano.

Shimano xt en de huidige xtr's kan ik niet aanbevelen. Weinig remkracht en veel aanloopproblemen als ze hard worden gebruikt.
Vroeger met hope gereden en na de m4 gestopt naar mateloos geklooi. Te vaak drukverlies en lucht in de leiding (veel onderhoud).
Ik denk dat de huidige remmen wel weer op nieau zijn.

Avid is gewoon betrouwbaar en betaalbaar.

Mijn laatste aankoop zijn de formula R1 remmen en ik moet zeggen ik ben zeer onder de indruik van de clean looks en de performance. Goede drukpunten, laag gewicht en het belangrijkste geen geouwehoer.

Maar remmen is en blijft iets persoonlijks.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr apr 23, 2010 4:09 pm

Het verhaal over de R1's kan ik beamen, remmen hard, hard drukpunt, clean. Enige minpunt is dat de originele blokken echt asociaal duur zijn.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr apr 23, 2010 4:53 pm

BOSS schreef: Enige minpunt is dat de originele blokken echt asociaal duur zijn.

dusssssss©
Klopt maar je kan ook sintered remblokken nemen en die kosten een stuk minder dan hun lichte & dure remblokken,sinds alle Formula 2010 remmen dezelfde remblokken design gebruiken hoeft men zich nooit meer rot te zoeken 8) .
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

bartje325i

Bericht door bartje325i » di apr 27, 2010 6:43 pm

De R1's zijn wel fijne remmen, maar ik vindt ze te bijterig en niet zo goed doseerbaar.

Oz

Bericht door Oz » do apr 29, 2010 7:40 pm

Nu drie keer gereden met de Hope's (Tech X2). Langzaam beginnen ze het erg goed te doen. Tot nu toe nog niets te klagen en de instalebaarheid is gewoon fantastisch.

(Nog) (?!) geen spijt!

Oz

Sven

Bericht door Sven » do apr 29, 2010 8:34 pm

Klinkt goed Oz!
Klein vraagje:
Met of zonder steelflex?
Met of zonder floating discs?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr apr 30, 2010 8:26 am

Avid Juicy 5 rijdt ik nu sinds een jaar of 2 mee. (hiervoor Formula 4 racing)
De Juicy's bevallen prima. Ontluchten is een kriem maar dat was het bij de Formula's ook en alsof dat wekelijks moet..
De remkracht is prima, alhoewel die met de Formula's hoger was. Drukpunt is minder hard dan bij Formula's. dit resulteert in een voorspelbaardere dosering maar persoonlijk beviel Formula mij meer. (ik zet graag nog eens een setje Puro's op mijn fiets)
Centreren van de remklauw t.o.v. de schijf is bij de Juicy's kinderspel, vele malen beter dan het gehannes met shims bij Formula.
De vingergreep van de Juicy's ligt ook beter in de hand, ook 'staan' ze beter t.o.v. het stuur.

Met de remmen ben ik nog niet verder gekomen dan Sauerland dus hoe ze zich houden in echte afdalingen kan ik persoonlijk niet zeggen.

Persoonlijk heb ik liever betere banden dan betere remmen.

Plaats reactie