Niet echt medisch: voedings vraagstuk

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bartacus
Niet echt medisch: voedings vraagstuk

Bericht door Bartacus » wo mar 31, 2010 3:37 pm

Sinds een maand of 4-5 ben ik, omdat ik niet veel vlees en zuivelproducten eet, gestart met het drinken van proteïne shakes van Wcup. Mijn gewicht is daarna van een stabiele 97 kg naar ca. 102 kg gegaan (bij een lengte van 1,87 m). Omdat ik nu over de 3-digit grens ben gegaan ben ik ook bewuster meer gaan sporten. Ik zwem over de week verdeeld ongeveer 2 tot 3 uur met een gemiddelde hartslag van ca. 120 sl/min, loop 2 á 3 keer per week 30 á 40 minuten hard met een gemiddelde hartslag van ca. 135 sl/min en daarnaast fiets ik ca. 4 tot 5 uur per week (race/atb) met een gemiddelde van ca. 140 sl/min.

Ik ben even gestopt met de Wcup shakes en toen ging mijn gewicht ook gelijk met 2,5 kg naar beneden. Nu gebruik ik de shakes weer maar dan wel halve doses en is het gewicht weer boven de 100 kg. Ik gebruik de shake maximaal 1 of 2 keer per dag en enkel op de dag dat ik ga sporten/heb gesport.

Heeft iemand enig idee of er werkelijk een/zo'n directe relatie is met de proteïne shakes van Wcup....? (100 gr Wcup proteïne shake = 368 Kcal)

Ik heb begrepen dat je eiwitten nodig hebt voor spier opbouw. Wat zou een beter alternatief zijn voor het Wcup spul?

Alvast bedankt voor de reacties!

Timmos

Bericht door Timmos » wo mar 31, 2010 4:20 pm

jij gebruikt wcup om aan te komen niet om de spieropbouw.
Dus extra gewicht is voor jou niet nodig. Is gemaakt voor mensen die met een lager gewicht zitten en dit op een hoger niveau willen brengen bij het sporten. Doormiddel van wcup. Extra massa opbouwproduct.

Beste voor jou is gewoon een
- eiwitshake te nemen, ff goed zoeken geen weightshakes. Hebt low en high eiwitten
- protine shakes
- creatine.

Ga op zoek op google en lees goed de forums, en haal daar uit wat je nodig hebt.

Bartacus

Bericht door Bartacus » wo mar 31, 2010 4:42 pm

Nu, het was niet de bedoeling om zwaarder te worden. Het was de bedoeling om spiermassa te bevorderen en volgens de leverancier zou deze shake daarbij helpen.

Maar waarom zou iemand eigenlijk zwaarder willen worden als het niet terug te vinden is in spiermassa....?

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do apr 22, 2010 9:25 pm

Je doet iets fout...

Uiteindelijk is de hoeveelheid calorieën bepalend voor aankomen/afvallen. Je dieet mét shakes bevat dus teveel calorieën, dat is duidelijk. Verder: als je zo snel aankomt en afvalt weet je 1 ding zeker: dat zijn geen spieren, maar water en vet.

Het doel van een eiwitshake is het % eiwit in de voeding te verhogen op een makkelijke manier. Dit heeft overigens alleen zin als je bruut hard en lang traint en je met normale voeding teveel calorieën binnenkrijgt voor de hoeveelheid eiwit die je wil eten. De hoeveelheid calorieën moet je niet verhogen, want dan wordt je dik. Oplossingen:
1: Geen shakes, maar gewoon een beker karnemelk en een banaan. Stuk gezonder ook.
2: Je laat iets staan voor die shake ;)
3: Ga echt hard trainen.

Kies niet 1, maar alle oplossingen voor maximaal effect.

Bartacus

Bericht door Bartacus » do apr 22, 2010 9:52 pm

Ik ben inderdaad gestopt met de shakes en meer melk gaan drinken. Daarnaast probeer ik minder te eten en dat lukt wel aardig. Ook ben ik meer op hartslag gaan trainen. Ik heb een maximale hartslag van ca. 183 en probeer nu 2 x per week een duurtraining te doen van 3,5-4 uur met een gemiddelde hartslag van 120-130 slagen per minuut. Daarnaast zwem ik 2 x 1 uur met dezelfde hartslag als de duurtraining met de fiets en loop ik 2 x per week hard met een gemiddelde hartslag van ca. 135-140 slagen per minuut.

Ik wordt helaas niet lichter maar kan wel makkelijker langere toertochten en marathons rijden. Ik heb echter nog wel erg veel moeite met de start van een tocht of marathon. Ik moet toch minstens een half uur niet boven de 135-140 slagen per minuut komen om mezelf niet op te blazen. Daarna kan ik het redelijk lang volhouden op 150-160 slagen per minuut en kan ik ook rijders weer inhalen die ik het eerste half uur heb moeten laten gaan.

Ik wil nu de komende tijd proberen met interval training ook het eerste half uur wat harder te rijden.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do apr 22, 2010 10:15 pm

Tip om sneller te worden:

Ook trainingen gaan doen (op de fiets) op hogere hartslag. Probeer eens blokken van 10-20 minuten echt hard te gaan. 10-20 minuten 1 tempo proberen te houden, 2-3 keer herhalen per training. Is een stuk vermoeiender dan wat je nu doet ;) .

Bartacus

Bericht door Bartacus » vr apr 23, 2010 6:38 am

Bedankt voor de tips! Op welke hartslag zou dat dan moeten?

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » vr apr 23, 2010 8:53 pm

Bartacus schreef:Bedankt voor de tips! Op welke hartslag zou dat dan moeten?
Deze intervallen doe je iets onder/op je omslagpunt. Probleem is dat het een paar minuten duurt voordat je de haertslag bereikt die daarbij hoort als je je interval goed doet en dus niet te hard begint.

Hoe los je dit op?
1: weet wat je omslagpunthartslag is door een 30 min test: 30 min zo hard mogelijk (zo hard mogelijk tot het einde, niet de eerste 3 minuten...) en neem dan het gemiddelde van je hartslag de laatste 20 minuten.
2: Makkelijker: gewoon 3x10/2x20/1x15/3x15/1x30 minuten oid knallen, 5 minuten rust ertussen, goed temporiseren, tempo zelfde houden dus. Kijk maar wat je hartslag doet tegen het einde. Eigenlijk maakt dat niet zoveel uit. Het gaat erom dat je langere tijd hard fietst!

Bartacus

Bericht door Bartacus » za apr 24, 2010 7:51 am

Hmmmm, waarom lijkt me dit geen fijn vooruitzicht.... :(

mateis

Bericht door mateis » za apr 24, 2010 11:02 am

Geen idee, eigenlijk. ;)

Het kan echt leuk zijn om erg intensief te rijden. Juist met mtb merk je dat je ineens echt een stuk harder gaat. Dat is uitdagend, zeker om dan ook technisch behoorlijk te blijven rijden. Als je geen hele expliciete wedstrijddoelstellingen hebt, hoef je die intensieve trainingen echt niet op een saaie polderweg zonder bochten te doen. Je lichaam went bovendien vrij snel aan de intensiteit, waardoor dergelijke ritten/stukken van ritten steeds makkelijker te verteren zijn.

En ook je lange tochten worden er leuker door, omdat je bv echt steile stukken of tempowisselingen beter verteert.

Als je er tegenop ziet: Nards tweede voorstel moet je niet interpreteren als heel star, maar eerder speels: je hoeft niet constant naar je hartslagmeter/stopwatch te staren. Kies gewoon een leuk rondje uit en zeg tegen jezelf: nu ga ik dit eens heel erg hard rijden.

Bartacus

Bericht door Bartacus » za apr 24, 2010 11:35 am

OK, jullie hebben me overgehaald! Ik ga er binnenkort mee beginnen. Ik geloof dat ik tijdsintervallen kan instellen op mijn fietscompu. Misschien moest ik daar maar eens mee starten....

Mu``

Bericht door Mu`` » di jun 01, 2010 5:53 pm

Een whey eiwit shake is alleen om je spierherstel te bevorderen, niet om te groeien... Als je 1 shake drinkt na het trainen hoor je niet aan te komen, zeker niet met de mate waarin jij sport.

Ik zou eens uitrekenen hoeveel je per dag nodig hebt aan calorieën en daar je voedingsschema op aanpassen: http://www.giantpt.com/voeding-gewicht/ ... oefte.html (gebruik de methode van Harris-Benedict).

Plaats reactie