[nieuws] Shimano 10-speed: Dyna-Sys!

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:
[nieuws] Shimano 10-speed: Dyna-Sys!

Bericht door Steelboy » za apr 17, 2010 8:58 pm

Na de vorig jaar geintroduceerde 10 speed XX groep van SRAM, maakt Shimano nu bekend ook aan boord te stappen van de 10 speed cassettes voor mountainbikes. Shimano houdt er echter voorlopig (later meer) een andere filosofie op na wat betreft hoe een dergelijk systeem eruit moet zien. Natuurlijk krijgen de cassettes standaard iets meer range (11-34 en 11-36), maar Shimano kiest er bewust voor om een triple crank te handhaven, echter met een versmalde range, 42-32-24 in plaats van de gebruikelijke 44-32-22 overbrenging van de afgelopen jaren. Hiermee bereikt Shimano Ongeveer hetzelfde bereik als voorheen, maar waarbij de versnellingen dichter op elkaar liggen.

Praktisch resultaat hiervan is dat door het kleinere grote blad voor, je langer hierop door kunt rijden. Het middenlad heeft door de vergrootte range op de cassette juist weer een groter bereik en als je eenmaal terug moet schakelen naar het kleinste blad, dan is de stap niet zo groot, waardoor je op de cassette niet direct 2 tandjes af hoeft te schakelen om de stap te compenseren.

In eerste instantie zullen zowel SLX als Deore XT geupgrade worden naar 10-speed, en de componenten voorzien zijn van een Dyna-Sys logo. De 9-speed optie blijft voorlopig ook nog gewoon leverbaar. De 10-speed ketting is daarbij ook nog vermeldenswaardig: dit betreft een unidirectionele variant, waarbij de rechterkant geoptimaliseerd is voor het opschakelen op de voorbladen en de linkerkant geoptimaliseerd voor opschakelen op de cassette.

Shimano XTR zal over een ruime maand onthuld worden.

Meer informatie op:
http://www.dynasystech.com

Afbeelding

Afbeelding

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » za apr 17, 2010 9:40 pm

Ik kan me het gesprek in de Shimano 'design room' helemaal voorstellen:

"Sh*t jongens, SRAM heeft eerder 10-speed op de MTB dan wij, dus we moeten iets doen, maar uiteraard niet hetzelfde als zij. Dat is jammer, want hun 2x10 lijkt een heel mooie meerwaarde te hebben ten opzichte van 3x9. Het bereik en de stapjes blijven hetzelfde, maar het schakelen wordt lekker simpel en overzichtelijk.

Jullie snappen dat wij anders moeten zijn. Daarom leg ik de volgende eisen neer:

- Het moet 10-speed zijn.
- Het crankset mag geen 2-speed zijn, maar het moet wel anders zijn dan wat we nu hebben, anders komen we niet vernieuwend over.
- We geven er een naam aan die technisch vernunft en nieuwigheid suggereert."

:guns: Shimano, dit wordt de 'ik schakel me rot'-groep, maar het zal wel weer op tig fietsen 1e montage verschijnen. Ik vind de SRAM lijn veel mooier in uiterlijk en concept.

Van SRAM straalt de frisheid af, ook bij de goedkopere groepen. Dit is good old & boring Shimano.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za apr 17, 2010 10:00 pm

JeroenK schreef:Dit is good old & boring Shimano.
En dat is juist weer de kracht ;)

Het nadeel wat Sram houdt is dat de stappen onderling hetzelfde blijven. Shimano perst meer tussenstappen binnen de bestaande range... En dat willen we hier in NL toch, afgaande op al die racecassettes die ik zie ;)

Persoonlijk denk ik niet dat 2x10 de toekomst is voor de gemiddelde (!) MTB-er. Te uitgesproken racy... Wat ik wel denk is dat met de komst van 11-36 10-speed cassettes meer races in een 1x10 setup gaan rijden voor de moderate rondjes. De range is simpelweg zo groot!

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » zo apr 18, 2010 9:32 am

Volgens mij hebben Sram en Shimano ervoor gezorgd dat de markt de keuze makkelijker kan maken. 2 X 10: Sram en 3 X 10: Shimano.

Persoonlijk zie ik de meerwaarde van de 3 X 10 speed op mountainbike niet zitten. Als je een beetje ruw rijdt en je derailleur door een steen een beetje uit het lood gaat staan, heb je al direct last van ghost shifting. Daarbij wordt onderhoud een belangrijke, laat staan een flinke modderrit. 2 X 10 kan beter zijn, het bereik is voldoende en je hebt een betere kettinglijn. Maar om nu direct m'n granny ervoor opgeven, het is toch wel lekker om af en toe nog iets over te hebben tijdens echt steile klimmen.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » zo apr 18, 2010 9:52 am

JeroenK schreef:dit wordt de 'ik schakel me rot'-groep
Idd. Als je een uur tegen een berg op aan het karren bent is het misschien wel wat, soort van afleiding. Maar het gaat een beetje in tegen het hele simpeler, lichter & ongevoeliger wat iig de racemarkt beheerst op het moment.

Sneeck
Berichten:899
Lid geworden op:vr sep 29, 2006 5:33 pm

Bericht door Sneeck » zo apr 18, 2010 1:15 pm

Hoe heete dat oude systeem ookalweer met maar 1 "wiel" waarmee je met kabel de diameter kon verstellen? En waarom is dit nooit een succes geworden, helemaal geen gezeik met kettinglijnen meer en een berg ratio's waar je U tegen zegt.

Snorro
Berichten:182
Lid geworden op:za feb 25, 2006 3:32 pm

Bericht door Snorro » zo apr 18, 2010 1:24 pm

Kan je die derailleur nu ook als standaard gebruiken?
Sponsored by:
Fassie's Airco Service
Fassie's Car Electronics

Gebruikersavatar
MavErik
Berichten:361
Lid geworden op:za mei 18, 2002 8:38 pm
Locatie:Delft
Contacteer:

Bericht door MavErik » zo apr 18, 2010 6:26 pm

Ik zie het eigenlijk wel zitten, vooral die 11-36 cassette. Ik rij nu ook vrij veel op het middenblad, dat zou dan nog ietsje langer kunnen. 44-11 gebruik ik bijna niet, dus een kleiner groot blad is ook niet zo verkeerd. Als het door de kleinere stappen voor ook nog wat sneller schakelt, dan wil ik me best rot schakelen ;)
- Een starre vork is nooit een upgrade -

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » zo apr 18, 2010 7:56 pm

mateis schreef: soort van afleiding
Geen idee waarom maar ik lig kreupel :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » zo apr 18, 2010 8:02 pm

Sneeck schreef:Hoe heete dat oude systeem ookalweer met maar 1 "wiel" waarmee je met kabel de diameter kon verstellen? En waarom is dit nooit een succes geworden, helemaal geen gezeik met kettinglijnen meer en een berg ratio's waar je U tegen zegt.
silent clutch?

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » zo apr 18, 2010 8:50 pm

variomatic? :lol:

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » zo apr 18, 2010 9:34 pm

CVT?

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo apr 18, 2010 10:49 pm

Een Skootah?

Ik vraag me echt af wat je met een triple moet als je 36 tanden op je cassette hebt, ik rijd al jaren double met 32 tands, en ik ben nog nooit iets te kort gekomen, ook niet in de bergen. En om nu te stellen dat ik krachtpatser ben... Voor een geoefende biker (laat staan een wedstrijdrijder) is het volstrekte onzin, ook op de marathon afstanden lijkt me.
Ich Heisse Super Fantastisch!

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » ma apr 19, 2010 6:41 am

Sneeck schreef:Hoe heete dat oude systeem ookalweer met maar 1 "wiel" waarmee je met kabel de diameter kon verstellen? En waarom is dit nooit een succes geworden, helemaal geen gezeik met kettinglijnen meer en een berg ratio's waar je U tegen zegt.
Hagen?
http://www.freepatentsonline.com/4759739.html

Tokheim had een achtertandwiel
http://www.freepatentsonline.com/4493678.html

Leuk voor je moeder, maar niet als je je tandwielen graag rond ziet
/Marten

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » ma apr 19, 2010 11:20 am

Xircuit schreef: Ik vraag me echt af wat je met een triple moet als je 36 tanden op je cassette hebt, ik rijd al jaren double met 32 tands, en ik ben nog nooit iets te kort gekomen, ook niet in de bergen.
Mee oneens. Als ik een uur lang 20+% achter elkaar omhoog kar, ben ik blij met elke lichtere versnelling! Dat scheelt benen en lopen, juist op de langere ritten en helemaal als je niet op een vederlicht xc-fietsje zit! Tot en met de Ardennen denk ik wel zonder triple te kunnen leven, althans op een goede xc-fiets.

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » ma apr 19, 2010 12:51 pm

Xircuit schreef:Een Skootah?

Ik vraag me echt af wat je met een triple moet als je 36 tanden op je cassette hebt, ik rijd al jaren double met 32 tands, en ik ben nog nooit iets te kort gekomen, ook niet in de bergen. En om nu te stellen dat ik krachtpatser ben... Voor een geoefende biker (laat staan een wedstrijdrijder) is het volstrekte onzin, ook op de marathon afstanden lijkt me.

Isgchl Ironbike, de lange... 8)



Overigens: gisteren tijdens de Kellerwald marathon ook 22/32 gereden hoor. Geen kwestie van moeten, maar willen. Al sje 80-90 rpm wil blijven draaien en niet vér boven je omslagpunt wil trappen heb je geen keus.

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » ma apr 19, 2010 1:22 pm

Xircuit schreef:Een Skootah?

Ik vraag me echt af wat je met een triple moet als je 36 tanden op je cassette hebt, ik rijd al jaren double met 32 tands, en ik ben nog nooit iets te kort gekomen, ook niet in de bergen. En om nu te stellen dat ik krachtpatser ben... Voor een geoefende biker (laat staan een wedstrijdrijder) is het volstrekte onzin, ook op de marathon afstanden lijkt me.

Isgchl Ironbike, de lange... 8)



Overigens: gisteren tijdens de Kellerwald marathon ook 22/32 gereden hoor. Geen kwestie van moeten, maar willen. Al sje 80-90 rpm wil blijven draaien en niet vér boven je omslagpunt wil trappen heb je geen keus.

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » ma apr 19, 2010 1:24 pm

@XCircuit,

Ik mag zelf graag stelling nemen en overdrijven maar deze ..... Willekeurige voorbeelden:
- Startklimmen van Salzkammergut, 30%
- Nationalparkmarathon, klim naar pass Chasauna, 600hm fiets-loop-fiets, >30%

En wat Nard zei, het laatste klimmetje op de 3e berg in de 3e ronde van Kellerwald. Als ik voor elke wedstrijdrijder die daar loopt een Euro krijg :) :)

On-Topic:
Deze Shimano set heeft een sterk "Not Invented by Us so we hate It but marketing says we have to respond" karakter.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » ma apr 19, 2010 2:15 pm

Je kan toch altijd nog 10x2 rijden als je wilt? Ik vind het wel gek dat XTR pas later aangekondigd wordt.

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma apr 19, 2010 3:53 pm

willem12 schreef:@Xircuit,

Ik mag zelf graag stelling nemen en overdrijven maar deze ..... Willekeurige voorbeelden:
- Startklimmen van Salzkammergut, 30%
- Nationalparkmarathon, klim naar pass Chasauna, 600hm fiets-loop-fiets, >30%
ach, die deed ik beide op het buitenblad....




;)

Point taken!
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma apr 19, 2010 7:21 pm

Zei shimano een aantal jaar geleden niet dat ze nog eerder een 13speed wegcassette zouden uitbrengen dan een 10 speed mtb?

Waar is mijn 13 speed wegcassette?? Ik wil mijn 13 speed wegcassette!!!!

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di apr 20, 2010 9:03 am

Ze zeggen dat shimano bezig is met 11-speed, en campa schijnt bezig te zijn met 12. Dus niet getreurd, binnen 5 jaar heb jij je 13-speed racer, en dan zal 11-speed vroeg of laat beschikbaar worden voor de mtb-groepen. Het is zal wel net zo iets worden als de PK-race tussen de duitse autofabrikanten, maar daar zijn ze uiteindelijk ook tot het inzicht gekomen dat meer niet gelijk staat aan beter.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Oz
Berichten:453
Lid geworden op:di sep 03, 2002 10:08 pm
Locatie:Ten oosten van de Noordzee

Bericht door Oz » di apr 20, 2010 6:59 pm

Laten we onszelf eerst maar eens afvragen wat we met 30 versnellingen moeten. Terecht dat dit een discussie is. Met 3x7 heb ik nog lang gereden en met 3x8 zelfs tot vorig jaar. Wat nu 3x9 en zelfs 3x10... Zo'n beetje de helft is overlap.
Aan de andere kant is de duurzaamheid van XT (uit eigen ervaring) gewoon aanzienlijk beter dan X.0 en is de prijs ook nog fijner. Dat is zeker een voordeel van Shimano.

Nu moet Shimono alleen nog leren om iig vanaf XT voortaan RVS-boutjes te gebruiken liefst in Torx.... (maar er zijn meer fabrikanten die hierop bezuinigen).

Het nu van de XX-groep ontgaat mij volkomen voor iedereen die gewoon recreatief op de ATB zit. Zelfs voor de niet-(licht)gesponsorde wedstrijdrijders zie ik buiten het gewicht geen enkel voordeel (een flink aantal van hen heeft toch al geen klein blad erop..), alleen voor de flink gesponsorde mensen is XX zinnig. De prijzen van XX zijn in mijn ogen volkomen gestoord.
XX cassette (via webshop!): € 249,-
XX Achterderaillieur (via webshop!): € 189,-
Etc.

XTR is zeker even betrouwbaar (ja ik weet het: wel zwaarder) gaat langer mee en is duurzamer. De XTR-cassette slijt al vrij snel maar de gefreesde XX-cassette slijt al door ernaar te kijken... 't ziet er mooi uit, is inderdaad wonderbaarlijk licht maar dit gaat me echt te ver.

En inmiddels zi je ook al de eerste "budget" fietsen op de markt komen met XX. Blijkbaar is alleen de groep belangrijk en de rest niet....Gelukkig zorgen ze met het bouwen van een huis wel voor een goed fundament......

I rest my case

Oz

amigez
Berichten:29
Lid geworden op:do dec 08, 2005 7:03 am
Locatie:alkmaar

Bericht door amigez » di apr 20, 2010 8:48 pm

Dit soort inovaties zullen natuurlijk altijd blijven komen .
En vaak word het nut daarvan in twijfel getrokken net als hier.

En ik heb persoonlijk niet het idee dat ik iets mis met mijn 3 x 9 .

Daarnaast heb ik het idee dat 3 x 10 ook nog wel eens zeer nauw kan luisteren met afstellen ,gezien de tandwielen dichter bij elkaar staan . En dus zo ontregelt is ..

Dus dunnere tandwielen ? Dunnere ketting? meer slijtage ? of niet?
Er zal ongetwijfelt wel goed over nagedacht zijn

Ik vind het wel gaaf dat ze dit soort dingen allemaal verzinnen , en mischien ontkomen we er straks niet aan .

Als we een nieuwe fiets aanschaffen waar dit standaart op zit.

Of dit sterft straks ook een stille dood net als de Shimano Airlines , hoe dan ook dan verzinnen ze wel weer iets nieuws wat ,mischien wel weer aanslaat .

Innovate or die zeggen ze bij de Big S
Vandaag geen onderschrift!!!!

Gebruikersavatar
daveneef
Berichten:199
Lid geworden op:di apr 22, 2008 2:14 pm
Locatie:Zwolle

Bericht door daveneef » di apr 20, 2010 9:38 pm

Ik ben benieuwd hoe ze dat straks gaan doen met freeride bikes en downhill bikes,1x10 vindt ik wel mooi maar wordt die ketting dan niet de zwakste schakel!! ;) . Want in mijn ogen word de ketting dan ook een mm of 2 smaller.

Groeten Dave
go big and take your time to do that.

Plaats reactie