Hygia Elite

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
JS
Berichten:97
Lid geworden op:ma jun 15, 2009 4:00 pm
Hygia Elite

Bericht door JS » do feb 11, 2010 7:00 pm

Graag jullie mening over Shimano XT remmen (775 serie).

Ikzelf heb niet zo’n goede ervaring met die remmen, maar ik ben in de overtuiging dat ik een maandagmorgensetje heb. De geschiedenis is namelijk als volgt: in augustus 2007 meteen bij het uitkomen van de nieuwe XT serie heb ik een complete groep bij mijn (toen nieuwe) idworx gekocht.
Het eerste jaar hebben de remmen best goed gefunctioneerd, al moesten ze om de haverklap ontlucht worden. Het remde, maar hoe ik de kwaliteit daarvan moest plaatsen wist ik niet, want ik had eerder alleen met HS33 gereden (die hadden veel meer ‘bijt’ kracht).
De winter van 2007/2008 was nat, maar niet echt koud. De winter van 2008/2009 was dat wel, en vanaf toe is de ellende ook behoorlijk toegenomen. Het leek of de remmen steeds bevroren. Weinig slag in de hendel om te remmen en totaal geen kracht; een glazig gevoel. Eerste gedachte was natuurlijk dat er vocht in de remolie zou zijn gekomen. Mijn lbs heeft de olie vervangen, maar dat mocht niet baten. Om een lang verhaal kort te maken heeft Shimano destijds nieuwe cilinders voor de achterrem gestuurd (daar was het euvel het grootst). De achterrem presteerde daarna beter dan ooit. Met nieuwe remblokken in de voorrem leek het probleem daar ook wel verholpen. In de lente en zomer hebben ze best wel weer gefunctioneerd, al viel me op dat de kwaliteit van remmen steeds sneller afnam dan dat mijn remblokken op waren. Relatief snel blokken vervangen hielp het beste (en nee, ik knoeide geen olie oid op de blokken). Winter 2009/2010 kwam om de hoek en de ellende begon weer opnieuw: weinig remkracht, glazig gevoel. Afgelopen weekend zelf de olie vervangen (origineel Shimano) met de hoop op verbetering. Jammer maar helaas, een uur hadden ze remkracht als nooit tevoren, daarna begon het stroperig aan te voelen en was alle lol er weer vanaf. Afgelopen zondag vroor het niet, en met net nieuwe olie verwacht je ook niet dat er vocht in zit. Dezelfde olie heb ik ook bij het opbouwen van mijn On-One bij de SLX remmen gebruikt. Die SLX remmen werken super; tig keer beter dan die XT’s ooit hebben gedaan (ik merk nu pas echt wat ik gemist heb).

Ik ben echt op het punt om die XT’s weg te pleuren en wat nieuws aan te schaffen.
Ik zou haast voor de SLX kiezen, maar wil dat de verdere afmontage van mijn idworx toch niet aandoen…
Toch maar weer XT’s, met het idee dat bovenstaande bevinding een uitzondering was…?
De XTRs zijn in DLD als complete set met schijven onder de 300 euri te krijgen. Dat is ook wel het maximale dat ik er aan uit wil geven. Shimano is natuurlijk niet heilig, maar ik heb nu centerlock naven, een shimano bleed kit en nog een litertje olie, dus dat is de meest praktische overweging…

Wat vinden jullie van de XTs / XTRs?
Evt. overstappen op magura (ook minerale olie en ze hebben centerlock airvent disks beschikbaar)?
Laatst gewijzigd door JS op zo apr 11, 2010 4:22 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » do feb 11, 2010 10:16 pm

Ik heb ook XT's (775) en ben er juist erg tevreden over. Vrij zwaar (voor xc), maar degelijk en erg makkelijk in onderhoud. Moet wel zeggen dat ik in de winter het meeste op fietsen rij die met touwtjes remmen. Itt een setje Marta's waarmee ik eeeeindeloos gezeik heb gehad, zijn de XT's bij mij super constant: altijd een goed drukpunt, fijn doseerbaar en nog nooit hoeven ontluchten (in twee jaar). Minerale olie trekt itt DOT geen water aan trouwens, dus dat zou niet echt het probleem mogen zijn. Met 160mm schijven is de remkracht voor mij voldoende op mijn xc-fiets, ook nog wel in lange Alpenafdalingen.

Shimano's staan bekend om nogal snel plakkende zuigers. Met zo af en toe schoon maken is dat echter heel goed te counteren. Met plakkende zuigers voelt het allemaal wel wat slechter, maar volgens mij echt niet in de mate die jij beschrijft. Bovendien moet je dan constant aanlopende schijven hebben. Je moet twee dingen scheiden trouwens: als je drukpunt gewoon ok blijft, zit het niet in het hydraulische gedeelte, maar puur in schijf en blokken (ik gebruik zelf bijna altijd de resins, als ik heel veel 's winters ermee zou rijden, zou ik metals nemen). Alleen als het drukpunt inconsistent is moet je het in de hydraulica zoeken.

Ik heb met XTR's veel meer problemen gezien dan met XT's trouwens: relatief weinig remkracht en meer lekken en gezeur, gewoon een gevoeliger product. Volgend jaar zal Shimano sowieso wel met een geheel vernieuwde rem komen, de huidige XTR is behoorlijk achterhaald qua prestaties en gaat ook alweer heel wat jaartjes mee. Die zou ik zelf dus schrappen van mijn lijstje.

Vaag geval. Lastig! :|

JS
Berichten:97
Lid geworden op:ma jun 15, 2009 4:00 pm

Bericht door JS » do feb 11, 2010 11:09 pm

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Het plakkerige is wat er nu aan de hand is; één van de schijven blijft aanlopen, de ander net niet. Dit is dus na nieuwe olie en schoonmaken van de zuigers met brunox. Zoals beschreven werkte dat een uurtje prima tijdens t fietsen (geen aanlopen en fatsoenlijk remmen), maar daarna was het weer afgelopen met de pret. Qua 'ellende' is het een beetje van beide dat je beschrijft wat betreft het wel/niet veranderende drukpunt: nu het plakkerige, dan weer het glazig remmen (alsof je bijna geen remblokken hebt, terwijl daar niets mis mee is (en ook de schijf is schoon)). Hoe dan ook, dit setje gaat de vuilnis in.

Goed te horen dat de XT's jou wel goed bevallen; dat is alvast +1 om ze toch weer te kopen :)

JS
Berichten:97
Lid geworden op:ma jun 15, 2009 4:00 pm

Bericht door JS » vr feb 19, 2010 5:42 pm

Even een update in dit topic. Logischerwijs had ik misschien voor een setje nieuwe XTs moeten kiezen, maar toch bleef me dat puur gevoelsmatig niet kloppen: iets nieuws op je fiets schroeven zou eigenlijk moeten betekenen dat het iets nieuws is en niet weer hetzelfde. Waarschijnlijk was dat ook de beste reden om niet naar mijn eigen wensenlijstje te luisteren en een paar Hygia Elite’s over te laten komen vanuit DLD (geen centerlock, geen minerale olie).
Wat er wel overeenkwam met mijn wensenlijstje was de prijs :arms: , en ook handig is dat er gewone Shimano remblokken in passen (laat ik die nu genoeg hebben…).

Wat zit er in het pakketje (standaard!):
2 remklauwen, steelflex remleidingen, en hendels
2 rotors (160 mm)
2 IS/PM adapters (160 mm)
2 ontluchtingsnippels
Alle benodigde schroeven (al schijnt dat je voor PM bevestiging wel andere nodig hebt)
Er zit niet standaard bij: olives/inserts voor als je de leidingen in wil korten.

Het gewicht van het hele zaakje is 770 gram (zelf gewogen: remklauwen, hendels, rotors, leidingen); kortom, niets over te klagen dus! Het zijn voornamelijk de rotors die best licht zijn, ~100 gram/stuk.

Ik heb de remmen voor nu even plug-and-play geïnstalleerd. De leidingen moeten nog op maat worden gemaakt (Dat is sowieso nodig voor de achterremleiding, omdat die anders niet door de frame-oogjes kan).

Afbeelding

Met installeren merk je dat de remschijf maar net tussen de blokken past, niet echt soepel. Daarom weer even los gehaald en een aantal malen de rem ingeknepen en met een kunststof bandenlichter terug geduwd (wie weet hoe lang die dingen op het schap hebben gelegen). De werking werd toen al wat soepeler. De boel weer gemonteerd; remmen liepen toen nog zachtjes aan. Er mee naar buiten en wat km’s asfalt getrapt. Inremmen van de hygia remblokken was zeer nodig, de remwerking nam daarmee daarna ook behoorlijk toe (niet vreemd natuurlijk). De komende week eens wat met de afstelling spelen en de boel allemaal netjes monteren. Nu zitten de standaard Shimano adapters er nog op (het matzwarte past beter bij de Reba) en ook de zwarte boutjes van Shimano heb ik nu nog gebruikt. Hygia heeft een paar mooie zilveren in de doos zitten en die wilde ik nu met prutsen nog niet verklooien.

Jammer genoeg dit weekeinde geen tijd om er mee het bos in te gaan :( Een update over de werking in het veld volgt als er wat echte km’s in het bos op de teller staan. Nu moeten we het allemaal nog even met de eerste plaatjes doen 8)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JS op ma apr 12, 2010 10:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » za feb 20, 2010 1:57 pm

zien er toch best netjes uit vind ik 8)

Santa Cruz
Berichten:3498
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm

Bericht door Santa Cruz » za feb 20, 2010 4:05 pm

Copy that! Nooit van dat merk gehoord maar ziet er echt goed uit!

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » za feb 20, 2010 7:53 pm

uitzicht ok, laat ons weten of ze beter zijn he ;)

Hoeveel kost dat nu?

Santa Cruz
Berichten:3498
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm

Bericht door Santa Cruz » za feb 20, 2010 8:01 pm

hubertje schreef:uitzicht ok, laat ons weten of ze beter zijn he ;)

Hoeveel kost dat nu?
ey man, dit is DP! Looks zijn hier belangrijker dan functie! :lol:

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » za feb 20, 2010 8:13 pm

Mijn excuses voor het gebrek aan eerbied tov het DP-principe nummer 1..

En toch, looks remmen niet.

JS
Berichten:97
Lid geworden op:ma jun 15, 2009 4:00 pm

Bericht door JS » zo feb 21, 2010 5:52 pm

Ik heb ze van bij de officiële dealer in Duitland voor 230 euro (de "standaarddoosâ€￾). Je kunt ze al voor 200 euro vinden (vooral via E-bay), maar aangezien het een best onbekend merk is kocht ik ze liever bij een winkel die dicht bij de bron zit, en die ook alle spare-parts in huis heeft (Bijv. de olives/inserts heb ik er meteen bij besteld).
De spullen voelen solide aan en ze zijn erg netjes afgewerkt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de tekst en logo’s, die zijn mooi in het materiaal gefreesd. Ze blinken als een spiegel (misschien niet handig in de zomer… ;) ).
Een (duur)test van de remmen moet nog komen voordat ik een echte uitspraak kan doen, maar twee puntjes van kritiek wil ik al wel plaatsen: 1. het uiteinde van de remhendel loopt tabs aan en is daardoor wat puntig (of dat in de praktijk gevaarlijk gaat zijn weet ik nog niet). 2. de geleiderpen van de remblokken is mooi weggewerkt in de remklauw, maar het borgmoertje daarvan lijkt me niet het sterkste onderdeel (niet dat ik bang ben dat die los gaat lopen -zit wat blauwe loctite aan- maar als de kop van dat minuscule moertje kapot gaat heb je wel een probleem). De praktijk zal gaan leren of dat ook zo is :)

gforcebikes
Berichten:4
Lid geworden op:do feb 25, 2010 11:09 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door gforcebikes » za apr 10, 2010 8:11 pm

Sorry dat ik een oud topic omhoog haal, maar ik was erg nieuwsgierig naar de ervaringen die je opgedaan hebt tot op heden ? Dit vanuit het standpunt als officieel importeur van Hygia per 1 maart dit jaar.

JS
Berichten:97
Lid geworden op:ma jun 15, 2009 4:00 pm

Hygia Elite

Bericht door JS » zo apr 11, 2010 4:20 pm

Een uitgebreid ervaringsverslag is in de maak. Nog even geduld ;)

Laat dat je niet tegen houden om je eigen praktijkervaring hier te delen --> welke types heb je al op je fiets gehad en wat voor veranderingen leverde dat op (behalve het uiterlijk)?

gforcebikes
Berichten:4
Lid geworden op:do feb 25, 2010 11:09 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door gforcebikes » zo apr 11, 2010 8:54 pm

Ik heb een set elites aan een testrijder gegeven en die was zwaar onder de indruk van het stopvermogen. Daarnaast een set aspires en die remmen helemaal alsof je een anker uitgooit. De elites gaan nu in de duurtest bij hem voor de rest van het seizoen, eens kijken hoe ze zich in de praktijk houden.

De multi heb ik zelf op een trike gemonteerd, daar is vandaag tijdens de ligfiets opstapdagen in Assen bijzonder veel mee gefietst, reacties waren zonder meer positief. 1 vandaal heeft de fiets met de neus de grond in geremd dusdanig hard dat ie er voorover af is gevallen. Het was een ervaren ligfietser dus die had beter moeten weten.

Verder gaat er een set multi-s naar een belgische klant waar ik een deal mee heb gemaakt dat hij er een aardig verslag van schrijft (en die blogt veel, dus dat komt goed). Ik heb hier in de forumregels gelezen dat ik geen verkoop mag promoten dus daar hou ik me aan. Heb wel een mail naar de redactie gestuurd en gevraagd of ze de elites willen testen.

Ik ben vooral benieuwd naar de praktijkervaringen en langeduur ervaring dus ik ben heel nieuwsgierig naar je verslag.

JS
Berichten:97
Lid geworden op:ma jun 15, 2009 4:00 pm

Bericht door JS » ma apr 12, 2010 11:02 pm

Jaja, mijn eerste eigen ‘nieuwsbericht’ (just for the fun of it :) )
Neenee, ik word niet gesponsord.


Braking news: Hygia Elite

Hygia, wie?
De naam Hygia zal velen niet bekend in de oren klinken. Dat is niet zo vreemd, want hun producten kom je niet snel bij de lokale fietsenwinkel tegen. Toch zijn de schijfremmen die deze Taiwanese fabrikant op de markt brengt zeker de moeite waard. Hygia (Boutique Co.) is in 2008 ontstaan als dochteronderneming van China Fineblanking Corporation (CFTC, een onderneming die gespecialiseerd is in metaalbewerking voor precisie instrumenten zoals…hard disks) en richt zich op de ontwikkeling en productie van hydraulische schijfremmen. Een groot deel van hun remmen worden als OEM/ODM aan de man gebracht. Het programma van Hygia omvat schijfremmen voor verschillende mountain bike disciplines; zo is er de Usagi voor XC gebruik, de Elite met een inzetbereik van XC tot AM, en de Aspire voor AM/FR. Daarnaast bieden ze de Multi, een remsysteem waarbij twee remklauwen bediend worden door één remhendel; een handige toepassing voor bijv. driewielers.

Afbeelding


Shiny colors
Houd je van carnavalskleurtjes en ben je een prijsbewuste grammenjager, dan ben je bij Hygia aan het juiste adres. De remmen vallen op door hun blinkende uiterlijk en qua gewicht kunnen ze prima de concurrentie aan met bijvoorbeeld Shimano’s XTR en Magura’s Marta SL. Wil je de rood-geanodiseerde versie van een remsysteem, dan kun je ook voor rode remschijfboutjes, remleidingen en adapters kiezen.

Hier in de picture staan de Elite, de duurste remmen van Hygia, maar met een listprijs van zo’n € 230,- nog steeds zeer aantrekkelijk ten opzichte van de concurrentie – en al helemaal als je bedenkt dat je voor die prijs een totaal pakket van twee remmen inclusief schijven (6 bouts) en adapters (international standard: IS) ontvangt. De remklauw is van het monobloc type, om gewicht te besparen, en ook de remhendel met geïntegreerd oliereservoir is compact uitgevoerd. Zeer praktisch is dat de remblokken die Hygia gebruikt uitwisselbaar zijn met de huidige XT/XTR series van Shimano. Hygia brengt zelf remblokken op de markt, maar je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je niet snel aan het juiste type remblok kunt komen. Zo uit de doos zien de stoppers er netjes afgewerkt uit en voelen ze robuust aan. In dit geval zijn ze kant-en-klaar geleverd met ‘steelflex’ remleidingen.

Afbeelding


DIY
De ‘plug-and-play’ montage is echt een ‘do-it-yourself’, het gaat kinderlijk eenvoudig. De meegeleverde handleiding is in het Engels, maar het is geen probleem als je die taal niet kunt lezen – bij Hygia kunnen ze het namelijk ook niet schrijven… Met een Torx-25 sleutel monteer je de beugels van de remhendels. Die bestaan uit twee losse helften, waardoor de handvatten en schakelunits niet eerst verwijderd hoeven te worden (mits je oude remmen dat ook hadden natuurlijk) *. Door middel van twee inbusboutjes op de remhendel zijn de ‘reach’ (afstand tussen handvat en remhendel) en (in enige mate) het aangrijppunt van de remmen in te stellen. Met een inbus 5 zet je de post mount (PM) remklauwen vast. Ben je gewend om met je linker hand de achterrem te bedienen? Geen probleem, de remhendels zijn namelijk geschikt voor montage aan beide zijden van het stuur. Let wel dat het uitlijnen van de remklauwen ten opzichte van de remschijven zorgvuldig gebeurd, want de vrije ruimte tussen schijf en klauw is zeer beperkt. Kwestie van de remklauwboutjes in eerste instantie niet helemaal vastdraaien, rem op spanning zetten, boutjes aandraaien en klaar!

Afbeelding


In het veld
Allereerst ben ik met de ‘plug-and-play’ montage het veld in gegaan. Daar valt meteen de behoorlijke remkracht op. De werking is als zeer progressief te omschrijven en het kost weinig moeite om je wielen tot stilstand te brengen, of je nu op vlakke ondergrond rijdt of de Groesbeekse bergen naar benden gaat. Enige gewenning is nodig aan de korte slag van de hendel en het bijbehorende snel aangrijpen van de remblokken. Zeker in het begin tijdens de periode van het inremmen speelt mee dat de remblokken de nijging hebben om aan te lopen. Dit verdwijnt echter vrij snel, nadat alles zich netjes gezet heeft. Een tweede punt dat mijn inziens bijdraagt aan het snel aangrijpen is de vorm van de remhendels. Het sterk gebogen profiel lijkt vooral gemaakt te zijn voor mensen die het liefst met één vinger remmen. Misschien niet de meest ideale vormgeving, waar ze zich bij Hygia bewust van zijn. In de catalogus voor 2010 zien we dat de carbon hendels van de Usagi, die de meer gangbare rechte vorm hebben, voortaan ook op de Elite’s te vinden zijn:

Afbeelding

De plug-and-play setting heb ik maar kort gebruikt. Omdat mijn frame voorzien is van nokken voor doorgetrokken kabels, moest sowieso één van de remleidingen gedemonteerd worden. Meteen een goede gelegenheid om alles netjes op maat te maken en de afstelling van de remmen te ‘fine tunen’ **. Ik heb de remmen nu een tijdje in gebruik bij verschillende weersomstandigheden (droog, regen, sneeuw) en in alle omstandigheden functioneren de remmen bijzonder goed. Telkens blijft me de geweldige remkracht opvallen. De metaal remblokken van Hygia maken in combinatie met de DF02 schijven in droge omstandigheden tijdens hard remmen wel geluid – en dat neemt natuurlijk toe in de regen. Er is geen verslechtering van de remkracht in natte omstandigheden, die blijft onverminderd hoog. Kortom, na de juiste afstelling en een beetje gewenning zijn dit remmen die je zeker zult waarderen.


Probleemloos?
Waarschijnlijk een pechgevalletje, maar de afdichting van één zuiger was niet goed, wat een licht lekkende rem tot gevolg had. Op eigen verzoek ontving ik (binnen 48 uur) een nieuw setje afdichtringen van de leverancier. Als je in staat bent zelf je remmen te ontluchten, dan lukt het je ook om een dergelijke reparatie uit te voeren…met een beetje geduld en af en toe een woordje dat de aandacht van je omgeving trekt. Instructies voor het vervangen van de rubbers en ontluchten van het remsysteem vind je hier: (http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=47383)

Afbeelding


Hoe kom je aan die remmen?
Zoals gezegd vind je de Hygia producten niet zomaar bij je lokale fietsenwinkel. De remmen worden veelvuldig op eBay aangeboden, maar wil je zekerheid, kies dan voor een door Hygia aangewezen leverancier, die deugdelijke garantie en service levert. Het hier geteste setje komt vanaf Hygia’s leverancier in Duitsland. Over levering en service kan ik niets dan goeds melden. Communicatie in Duits of Engels verloopt prima, met enthousiasme en gaat zeer snel (Email antwoord binnen 24 uur) ***.


Tot slot
De bevindingen hier beschreven zijn na ongeveer anderhalve maand gebruik. De eerste indrukken zijn zeer positief, maar een duurtest zal de echte kwaliteit van de remmen aan het licht moeten brengen. Daarnaast heb ik nog niet kunnen ondervinden hoe de remmen zich zullen houden onder langdurig continu aangrijpen, zoals in een lange en/of steile afdaling in de Ardennen. Het relatief kleine oliereservoir dat de remhendels herbergen bieden weinig expansieruimte indien de olie tijdens continu remmen opwarmt. Enerzijds kun je je afvragen of je die omstandigheden tegen komt tijdens het beoogde XC gebruik (AM, met grotere schijven die beter afkoelen), anderzijds geven de (weinig beschikbare) online gebruikerservaringen aan hier geen echte problemen bij te ondervinden.


-- JS --


* Voor een ideale hefboomwerking van de remhendels verdient het de voorkeur om deze ‘ver’ naar binnen te plaatsen op het stuur. In het geval van Shimano shifters zijn deze zo te verstellen dat ze precies achter de ‘body’ van het oliereservoir te plaatsen zijn. De positie en dikte van de body kan invloed hebben op hoe ver de shifters naar je lichaam toe komen bij het monteren. Je zult vrij snel merken dat schakelen ala SRAM dan de voorkeur heeft, omdat je anders erg lange vingers nodig hebt…

** Het precies afstellen van de remmen (reach en aangrijppunt) vergt wat moeite en geduld. Met behulp van de inbusboutjes op de remhendel en hefboom (op de drukcilinder in de remhendel) is er de mogelijkheid om de reach en het aangrijppunt aan te passen. In de praktijk blijkt het instellen van het aangrijppunt echter af te hangen van twee variabelen. Ten eerste, een ‘grote’ verandering van de reach heeft een effect, omdat de drukcilinder maar binnen een bepaalde marge verzet mag worden (als de zuiger te ver naar buiten komt kan de rem gaan lekken). Ten tweede, de hoeveelheid olie in het reservoir is van belang; het – waarschijnlijk – krappe oliereservoir zal hier mee te maken hebben. Hoezo? De positie van de zuiger in de drukcilinder (en dan hebben we het over millimeters) heeft een direct gevolg voor de hoeveelheid olie die het systeem in kan: zet je met een inbussleuteltje je remhendel ‘ver’ naar buiten voorafgaand aan het vullen, dan merk je bij het terug afstellen van de remhendel dat het aangrijppunt veel sneller bereikt wordt. Let wel, het gaat hier om het ‘fine tunen’; doe dit één keer goed en je hebt er lang plezier van.

*** NB. Ik lees net dat er in Nederland ook een importeur is… ;)

JS
Berichten:97
Lid geworden op:ma jun 15, 2009 4:00 pm

Bericht door JS » ma apr 12, 2010 11:05 pm

Laat ik hier meteen vermelden dat dit stukje niet geschreven is ten behoeve van de nederlandse importeur: ik wist nog niet dat we die hadden (tot de post hierboven) - en mijn 'nieuwsbericht' was al in de maak. Gelukkig zijn we beide wel even positief over de remmen :)

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » di apr 13, 2010 8:38 am

Met een Torx-25 sleutel monteer je de beugels van de remhendels. Die bestaan uit twee losse helften, waardoor de handvatten en schakelunits niet eerst verwijderd hoeven te worden (mits je oude remmen dat ook hadden natuurlijk)
Is het mogelijk om een matchmaker van bijvoorbeeld Avid of Formula hierop te monteren?

gforcebikes
Berichten:4
Lid geworden op:do feb 25, 2010 11:09 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door gforcebikes » di apr 13, 2010 7:34 pm

Mrtnrider schreef:
Met een Torx-25 sleutel monteer je de beugels van de remhendels. Die bestaan uit twee losse helften, waardoor de handvatten en schakelunits niet eerst verwijderd hoeven te worden (mits je oude remmen dat ook hadden natuurlijk)
Is het mogelijk om een matchmaker van bijvoorbeeld Avid of Formula hierop te monteren?
Waarschijnlijk wel. De hartmaten zijn gelijk maar ik kan niet goed inschatten of de diameter van de bouten gelijk is en dan kan het wel eens niet lekker gaan.

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » di apr 13, 2010 7:35 pm

gforcebikes schreef:
Mrtnrider schreef:
Met een Torx-25 sleutel monteer je de beugels van de remhendels. Die bestaan uit twee losse helften, waardoor de handvatten en schakelunits niet eerst verwijderd hoeven te worden (mits je oude remmen dat ook hadden natuurlijk)
Is het mogelijk om een matchmaker van bijvoorbeeld Avid of Formula hierop te monteren?
Waarschijnlijk wel. De hartmaten zijn gelijk maar ik kan niet goed inschatten of de diameter van de bouten gelijk is en dan kan het wel eens niet lekker gaan.
Dat zou een probleem met shifters oplossen toch?

gforcebikes
Berichten:4
Lid geworden op:do feb 25, 2010 11:09 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door gforcebikes » di apr 13, 2010 7:39 pm

Daar zijn matchmakers voor bedoeld :-D

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » di apr 13, 2010 7:40 pm

gforcebikes schreef:Daar zijn matchmakers voor bedoeld :-D
Dat bedoel ik;)

Plaats reactie