Volgens mij is het een HDR. Daar heb je meerdere exposures voor nodig, of een RAW bestand.willem12 schreef:![]()
Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll
Moderator:Beheerders
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
ow, leuk, zo'n reply op de volgende pagina die je niet ziet 
JJ

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- Arnetteman
Echt niet dat dat een HDR is van die fiets.
@Willem 12: in Aperture zit een leuke vignetting functie. Wellicht zit dat ook in Lightroom. Schuif maar eens wat met die knoppen. En wat didadunlop zegt, beetje contrast aanpassen, wat met de gele toning klooien en klaar....
vrij eenvoudig zo te zien.
@JJ over foto: GAD - VER - DAM - ME
@Willem 12: in Aperture zit een leuke vignetting functie. Wellicht zit dat ook in Lightroom. Schuif maar eens wat met die knoppen. En wat didadunlop zegt, beetje contrast aanpassen, wat met de gele toning klooien en klaar....
vrij eenvoudig zo te zien.
@JJ over foto: GAD - VER - DAM - ME
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
hahaha, das het eerste wat google me vertelde over hdr
Ik zal hier niet meer reageren...

JJ

Ik zal hier niet meer reageren...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- didadunlop
HDR bah bah, Het ziet er uit alsof je naar een stripverhaal zit te kijken.
Mensen moeten eens ophouden om te proberen om de limieten van media kunstmatig op te rekken. Ogen van mensen zien veel te snel dat er geklooid is. Met die SUV als extreem voorbeeld.
Waarom lukte het fotografen uit de jaren 40 wel allemaal zonder HDR etc? (zie Adams, Weston etc)
edit: freudiaanse verspreking eruit gehaald.
Mensen moeten eens ophouden om te proberen om de limieten van media kunstmatig op te rekken. Ogen van mensen zien veel te snel dat er geklooid is. Met die SUV als extreem voorbeeld.
Waarom lukte het fotografen uit de jaren 40 wel allemaal zonder HDR etc? (zie Adams, Weston etc)
edit: freudiaanse verspreking eruit gehaald.
Laatst gewijzigd door didadunlop op za apr 03, 2010 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
volgens mij had ie (als ie HDR had gebruikt) die lucht wel wat mooier/dreigender gemaakt. Maar goed ik ben daar ook geen expert in.zonoskar schreef:Volgens mij is het een HDR. Daar heb je meerdere exposures voor nodig, of een RAW bestand.willem12 schreef:![]()
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Dit is gewoon je contrast omhoog schroeven en de belichting iets donkerder maken. Daarom zie je ook de vignettering. Beetje te fanatiek met de schuifjes geweest.didadunlop schreef:volgens mij had ie (als ie HDR had gebruikt) die lucht wel wat mooier/dreigender gemaakt. Maar goed ik ben daar ook geen expert in.zonoskar schreef:Volgens mij is het een HDR. Daar heb je meerdere exposures voor nodig, of een RAW bestand.willem12 schreef:![]()
en over HDR... tsjaa... smaken verschillen... maar een technische compositioneel sterke foto heeft dat allemaal niet nodig. Gisteren naar een foto-expositie geweest in antwerpen over Congo rond 1850-1910... toen daar net de belgen binnenkwamen. dat is aps indrukwekkende fotografie!
- Arnetteman
- Arnetteman
Gezocht: dealer van Lee Filter systems
Ben namelijk op zoek naar een geschikte filteroplossing voor mijn Nikon 14-24mm.
Met een Cokin X pro filterhouder en 118mm Cokin adapterring gaat het lukken maar dan moet ik zelf nog een stukje PVC buis zagen en aan de binnenzijde bekleden.
Heb ik niet zo veel zin in.
Toen kwam ik dit tegen.
Erg interessant, leverbaar vanaf juni 2010 ongeveer.
Of heeft iemand anders nog een optie of tijd om dit voor mij in elkaar te knutselen. Ik ga de eerste week juni naar Madeira en een dergelijk systeem zou dan al erg handig zijn.
Ben namelijk op zoek naar een geschikte filteroplossing voor mijn Nikon 14-24mm.
Met een Cokin X pro filterhouder en 118mm Cokin adapterring gaat het lukken maar dan moet ik zelf nog een stukje PVC buis zagen en aan de binnenzijde bekleden.
Toen kwam ik dit tegen.
Of heeft iemand anders nog een optie of tijd om dit voor mij in elkaar te knutselen. Ik ga de eerste week juni naar Madeira en een dergelijk systeem zou dan al erg handig zijn.
Wat voor filter wil je gebruiken? In de digitale tijd kan ik me geen ander filter voorstellen wat je zou willen gebruiken dan een pola.....Dit zou ik dan in schroef kopen met alle voordelen van dien.Arnetteman schreef:Gezocht: dealer van Lee Filter systems
Toen kwam ik dit tegen.
Lee stap je ook snel vanaf als je de prijzen ziet, ik heb hier de 100mm houder + diverse filters(nog uit de analoge tijd) toendertijd was een simpel oranjefilter al iets van 100 euro en de houder + zonnekap iets van 400 euro......imagine wat de 150mm versie nu zal gaan kosten.
dussssssssss©
BOSS schreef:Wat voor filter wil je gebruiken? In de digitale tijd kan ik me geen ander filter voorstellen wat je zou willen gebruiken dan een pola.....Dit zou ik dan in schroef kopen met alle voordelen van dien.Arnetteman schreef:Gezocht: dealer van Lee Filter systems
Toen kwam ik dit tegen.
Lee stap je ook snel vanaf als je de prijzen ziet, ik heb hier de 100mm houder + diverse filters(nog uit de analoge tijd) toendertijd was een simpel oranjefilter al iets van 100 euro en de houder + zonnekap iets van 400 euro......imagine wat de 150mm versie nu zal gaan kosten.
ps. die foto is niet van mij
dussssssssss©
- Arnetteman
Gradatiefilters, ND2, ND4 of ND8BOSS schreef:Wat voor filter wil je gebruiken? In de digitale tijd kan ik me geen ander filter voorstellen wat je zou willen gebruiken dan een pola.....Dit zou ik dan in schroef kopen met alle voordelen van dien.Arnetteman schreef:Gezocht: dealer van Lee Filter systems
Toen kwam ik dit tegen.
dussssssssss©
Dat kan ik in Photoshop of Aperture niet mooi nabootsen en als ik eens langere sluitertijden wil gebruiken dan is zo'n filter erop natuurlijk heel mooi. Ik hoef dan niet aan mijn iso, aperture en onder- en overbelichting te zitten. Ik loop nu vaak tegen het niet goed kunnen belichten van de voorgrond aan als ik ook een felle wolkenpartij in beeld wil hebben. En om te voorkomen dat die mega overbelicht op de foto komen te staan waar ik dus achteraf niets mee kan, wil ik dus een filter gebruiken.
Een schroefpola kan overigens niet op de 14-24 van Nikon.
Bedankt voor je Lee tip, dan maar beter een zaterdagmiddag wat PVC buis gaan zagen. Schijnt dat de cropbodies geen last hebben van vignetting wanneer je een dergelijke constructie op de lens zet.
Helpt een ND filter daar tegen? Een ND gradient filter misschien, maar een normaal ND filter zal toch gewoon het hele beeld donkerder maken en dus alleen invloed hebben op de sluitertijd en niet over de relatieve belichting tussen voorgrond en lucht oid.Arnetteman schreef:Ik loop nu vaak tegen het niet goed kunnen belichten van de voorgrond aan als ik ook een felle wolkenpartij in beeld wil hebben. En om te voorkomen dat die mega overbelicht op de foto komen te staan waar ik dus achteraf niets mee kan, wil ik dus een filter gebruiken.
- Arnetteman
sorry, ja ik bedoelde een gradient filter.zonoskar schreef:Helpt een ND filter daar tegen? Een ND gradient filter misschien, maar een normaal ND filter zal toch gewoon het hele beeld donkerder maken en dus alleen invloed hebben op de sluitertijd en niet over de relatieve belichting tussen voorgrond en lucht oid.Arnetteman schreef:Ik loop nu vaak tegen het niet goed kunnen belichten van de voorgrond aan als ik ook een felle wolkenpartij in beeld wil hebben. En om te voorkomen dat die mega overbelicht op de foto komen te staan waar ik dus achteraf niets mee kan, wil ik dus een filter gebruiken.
In RAW kan je 2 stops ook nog wel corrigeren. Bij een hoger contrast kan je vanaf statief een 2de belichting maken speciaal voor de lucht......
Grad's werken trouwens alleen als de afscheiding lucht-land redelijk recht is. Als er wat "in de lucht" steekt word dat ook vaak onnatuurlijk donker.
Bedenk ook dat je voor een een groothoek een andere grad(zachter) nodig hebt dan bij een meer tele(hard) voor hetzelfde effect.
Dan heb je ook nog grads met een boogje in hard en zacht......kortom keus genoeg.....
dusssssss©
Grad's werken trouwens alleen als de afscheiding lucht-land redelijk recht is. Als er wat "in de lucht" steekt word dat ook vaak onnatuurlijk donker.
Bedenk ook dat je voor een een groothoek een andere grad(zachter) nodig hebt dan bij een meer tele(hard) voor hetzelfde effect.
Dan heb je ook nog grads met een boogje in hard en zacht......kortom keus genoeg.....
dusssssss©
- didadunlop
Een vraagje.
Ik wil een goed op fotobewerking gericht programma aanschaffen. Dus Aperture/Lightroom of Lichtzone.
Wat heeft jullie voorkeur en waarom? Mis ik een paar goede programma's? Op dit moment heb ik geen apple. Dus aperture wordt dan al wat lastiger. Alhoewel een apple ook goed werkt bij mijn andere hobbie van geluidstechniek. Ik zit ook niet te wachten op volledig photoshop aangezien ik toch 90% van die functies niet ga gebruiken.
Ik wil een goed op fotobewerking gericht programma aanschaffen. Dus Aperture/Lightroom of Lichtzone.
Wat heeft jullie voorkeur en waarom? Mis ik een paar goede programma's? Op dit moment heb ik geen apple. Dus aperture wordt dan al wat lastiger. Alhoewel een apple ook goed werkt bij mijn andere hobbie van geluidstechniek. Ik zit ook niet te wachten op volledig photoshop aangezien ik toch 90% van die functies niet ga gebruiken.
Dan is LR de beste optie, al is dat in mijn ogen niet een bewerkingsprogramma maar meer een database-achtig beheers programma.
De meeste bewerkingen zitten er echter wel in.
Ik gebruik het als bestandsbeheer/back-up programma en doe de RAW conversie ermee. Daarna exporteer ik naar PS voor de overige bewerkingen.
dusssssssssss©
De meeste bewerkingen zitten er echter wel in.
Ik gebruik het als bestandsbeheer/back-up programma en doe de RAW conversie ermee. Daarna exporteer ik naar PS voor de overige bewerkingen.
dusssssssssss©
LR3 Beta2 kun je gratis downloaden en kun je kijken of het bevalt.
Doel van LR is de complete doka te worden voor de fotograaf, zowel voor indiduele foto's als voor batchprocessing. Ik kan niet meer zonder; ik kan 50 foto's van hockeywedstrijd bijsnijden, basisbewerkingen uitvoeren, jpg-conversie en upload naar team website doen binnen 1 programma. Maar ik ben dan ook geen profesionele fotograaf
Doel van LR is de complete doka te worden voor de fotograaf, zowel voor indiduele foto's als voor batchprocessing. Ik kan niet meer zonder; ik kan 50 foto's van hockeywedstrijd bijsnijden, basisbewerkingen uitvoeren, jpg-conversie en upload naar team website doen binnen 1 programma. Maar ik ben dan ook geen profesionele fotograaf

Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
- Arnetteman
Zelfde heb ik met Aperture: archiveren, beheren, raw conversie, editing etc.willem12 schreef:LR3 Beta2 kun je gratis downloaden en kun je kijken of het bevalt.
Zelfs met kleurfilters kun je een heel eind komen in Aperture. Gaat het echt over de top dan gooi ik de foto altijd nog even door Photoshop heen.
Maar wat je zegt, voor Aperture heb je Apple nodig dus 2 investeringen: Apple en Aperture. Hoewel Aperture geen extreem duur en ingewikkeld programma is.
Heb Lightroom ook wel eens gezien en ziet er qua functionaliteit in de basis hetzelfde uit.
- didadunlop
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Ola,
Ik ga binnenkort ook een nieuwe Camera kopen, fotografeer redelijk veel met mijn Nokia N86 (ja telefoon) en heb laatst in Mexico weer met mijn oude compact gefotografeerd (oud = 3,2megapixel) en die foto's vielen toen ik thuis was toch erg tegen.
Laatste met Arnetteman al even zitten zoeken en we kwamen deze tegen:
Pentax X70

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Doeleinden:
- Architectuur foto's (ook op statief)
- Maquette foto's
- Natuur
- Sportfoto's
- Ook gewoon de normale vakantie kiekjes
Reden dat ik niet voor een spiegelreflex kies is dat hier een groothoek en telelens in één hebt (dat klinkt heel gemakkelijk) en ik anders waarschijnlijk toch veel duurder uit bent met Body-Lens-tas e.d. Dat komt later wel als ik afgestudeerd ben.
Of zijn er nog andere tips en camera's binnen dit bereik met prijs.
Budget: € 350,- (inclusief lenzen en andere gein..) tas mag apart.
Graag uwen opinie?
Ik ga binnenkort ook een nieuwe Camera kopen, fotografeer redelijk veel met mijn Nokia N86 (ja telefoon) en heb laatst in Mexico weer met mijn oude compact gefotografeerd (oud = 3,2megapixel) en die foto's vielen toen ik thuis was toch erg tegen.
Laatste met Arnetteman al even zitten zoeken en we kwamen deze tegen:
Pentax X70

Iemand die hier ervaring mee heeft?
Doeleinden:
- Architectuur foto's (ook op statief)
- Maquette foto's
- Natuur
- Sportfoto's
- Ook gewoon de normale vakantie kiekjes
Reden dat ik niet voor een spiegelreflex kies is dat hier een groothoek en telelens in één hebt (dat klinkt heel gemakkelijk) en ik anders waarschijnlijk toch veel duurder uit bent met Body-Lens-tas e.d. Dat komt later wel als ik afgestudeerd ben.
Of zijn er nog andere tips en camera's binnen dit bereik met prijs.
Budget: € 350,- (inclusief lenzen en andere gein..) tas mag apart.
Graag uwen opinie?
Laatst gewijzigd door Rinse Appelstroop op do apr 08, 2010 10:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Whoop Whoop!