Kamikaze...

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » do apr 01, 2010 1:52 pm

marten schreef:
JJ schreef:Een fixed gear fiets heeft helemaal geen rem, toch?

JJ
Een rem is een inrichting waarmee een voertuig tot stilstand kan worden gebracht. Zolang geen minimum remvertraging vereist wordt kun je aanvoeren dat een fixie een rem heeft (en dat is ook de rechtsspraak in diverse landen)
De fiets voldoet uiteraard niet aan CEN of andere normen

/Marten

(die wel een rem monteert en dus lekker op fijne bandjes rondrijdt ipv zo'n hardrubberen tuinslang ;) )
Hier doelde ik ook op.. Aangezien er geen velgremmen op de meeste fixies zitten is een reminrichting een vaag begrip en kan het blokkeren van het achterwiel beschouwd worden als rem..
Je kan dus beter geen remmen monteren dan alleen een voorrem.

dader

Bericht door dader » do apr 01, 2010 5:49 pm

Het ligt ook niet aan de fietsen, het ligt aan de berijders.

Ik fiets elke dag in Amsterdam als je gewoon rechts blijft rijden en voor rood stopt wie heeft er dan last van je, wie was het ooit opgevallen dat je geen "rem" hebt.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do apr 01, 2010 5:53 pm

dader schreef:Het ligt ook niet aan de fietsen, het ligt aan de berijders.

Ik fiets elke dag in Amsterdam als je gewoon rechts blijft rijden en voor rood stopt wie heeft er dan last van je, wie was het ooit opgevallen dat je geen "rem" hebt.
Geniaal, hoe kom je er op ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dader

Bericht door dader » do apr 01, 2010 6:29 pm

:) Ja ja duh ik bedoel te zeggen aan het wel of geen rem hebben daar ligt het niet aan.

G.A. Kalwij

Bericht door G.A. Kalwij » do apr 01, 2010 7:07 pm

Da's de kern van de zaak..
Als je maar relaxed blijft dan heeft niemand er last van..
Maar zijn er helaas teveel die nie relaxed kunnen doen (zo nodig cool moeten zijn).. verneuken het weer voor velen.. :argue:
Cannondale F4000 SL , Stevens Gran Turismo , NYC-Bikes fixie , GT fixie

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do apr 01, 2010 7:48 pm

dader schreef::) Ja ja duh ik bedoel te zeggen aan het wel of geen rem hebben daar ligt het niet aan.

Hey Daddy, kort lontje ;) Ik bedoel, het is idd zo makkelijk !

JJ

Cees Chase
Contacteer:

Bericht door Cees Chase » do apr 01, 2010 9:46 pm

ik vind het onzin, en heb er dus schijt aan :)

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr apr 02, 2010 8:07 am

Het fameuze filmpje heeft zelfs BSNYC gehaald..:D

http://bikesnobnyc.blogspot.com/

Met het bijbehorende "ironische" commentaar.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » vr apr 02, 2010 10:06 am

Hahaha, dat ie zelfs van Nieuwkerk afzeikt. Classic.

Pieter!

Bericht door Pieter! » zo apr 04, 2010 3:35 pm

Wat een onzinverhaal weer :o Op een fixie zit wel degelijk een rem - skidden! Dat is hetzelfde als hard op een terugtraprem trappen.

Waarschijnlijk vindt de politie het gemakkelijker (en veiliger :lol: :lol:) om fixie-rijders aan te pakken dan bijvoorbeeld Hell's Angels, tasjesdieven of criminele taxichauffeurs.

Of - nog waarschijnlijker - ze zijn jaloers dat zij met hun McDonalds/Febo/Chinees-buiken op hun Giant ATB-tjes de gemiddelde Fixierijder niet bijhouden, en nemen nu héél onsportief 'wraak'. "Wij niet snel, dan jij ook niet snel!" :lol: :lol: :lol:

Heren agenten, zelf iets minder snacken en wat meer sporten graag! U bent van harte welkom bij onze fietsclub - al dan niet met fixie :lol: :lol:

Mitch_s

Bericht door Mitch_s » zo apr 04, 2010 6:40 pm

Het TUIG schreef:
keywee schreef:Is er ook in NL een snelheidslimiet voor fietsen? In NZ is dat 40kph.
Wij hebben een artikel 5 in de wegenverkeerswet.
Wetende:
- Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Waaronder de politie valt :p (Rijden over vluchtstrook, door rood rijden etc :p)

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo apr 04, 2010 6:59 pm

Mitch_s schreef:
Het TUIG schreef:
keywee schreef:Is er ook in NL een snelheidslimiet voor fietsen? In NZ is dat 40kph.
Wij hebben een artikel 5 in de wegenverkeerswet.
Wetende:
- Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Waaronder de politie valt :p (Rijden over vluchtstrook, door rood rijden etc :p)
Dan bent u ook wel op de hoogte van het feit dat de politie in veel gevallen meer mag vanwege hun functie. En kom niet aanzetten met een lulverhaal dat ze het ook doen als er geen spoed is. Want jij weet niet wat hun opdracht is.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo apr 04, 2010 7:02 pm

Pieter! schreef:Wat een onzinverhaal weer :o Op een fixie zit wel degelijk een rem - skidden! Dat is hetzelfde als hard op een terugtraprem trappen.

Waarschijnlijk vindt de politie het gemakkelijker (en veiliger :lol: :lol:) om fixie-rijders aan te pakken dan bijvoorbeeld Hell's Angels, tasjesdieven of criminele taxichauffeurs.

Of - nog waarschijnlijker - ze zijn jaloers dat zij met hun McDonalds/Febo/Chinees-buiken op hun Giant ATB-tjes de gemiddelde Fixierijder niet bijhouden, en nemen nu héél onsportief 'wraak'. "Wij niet snel, dan jij ook niet snel!" :lol: :lol: :lol:

Heren agenten, zelf iets minder snacken en wat meer sporten graag! U bent van harte welkom bij onze fietsclub - al dan niet met fixie :lol: :lol:
Nee het is niet hetzelfde als hard op de teugtraprem staan. Met een fixie blijven je voeten draaien en heb je dus twee dode punten. Daarnaast kan je op een terugtraprem op één plek kracht uitoefenen. Dat is dus veel nauwkeuriger dan met twee malende benen werken.

Ach en als je de berichtgeving een beetje volgt weet je ook wel dat er weinig tot geen bewijs is tegen de hells angels maar dat justitie het wel geprobeerd heeft,

sedatif

Bericht door sedatif » zo apr 04, 2010 9:45 pm

didadunlop schreef:
Pieter! schreef:Wat een onzinverhaal weer :o Op een fixie zit wel degelijk een rem - skidden! Dat is hetzelfde als hard op een terugtraprem trappen.

Nee het is niet hetzelfde als hard op de teugtraprem staan. Met een fixie blijven je voeten draaien en heb je dus twee dode punten. Daarnaast kan je op een terugtraprem op één plek kracht uitoefenen. Dat is dus veel nauwkeuriger dan met twee malende benen werken.

Ach en als je de berichtgeving een beetje volgt weet je ook wel dat er weinig tot geen bewijs is tegen de hells angels maar dat justitie het wel geprobeerd heeft,
hahahahaha, vooral die laatste zin maakt duidelijk dat het ook voor jou een leuke avond is :)...

Pieter!

Bericht door Pieter! » ma apr 05, 2010 8:33 pm

Ach laat ik maar eens eerlijk zijn - sommige fietsers en ook ik zelf :oops: - zijn wel eens een gevaar in het verkeer. :oops:

4130kees

Bericht door 4130kees » wo apr 07, 2010 12:05 am

didadunlop schreef: Nee het is niet hetzelfde als hard op de teugtraprem staan. Met een fixie blijven je voeten draaien en heb je dus twee dode punten.
1 reactie en dan ga ik slapen.

ik neem aan dat een ieder die op een doortrapper door een stad rijd het met mij eens is.

Ik ben nog nooit zo alert geweest op een fiets, dan de afgelopen 4 jaar dat ik op fixed gear fietsen rijd.
tijdens het fietsen kijk ik (zoals met het veilig autorijden) een heel flink stuk vooruit, en ben ik uiterst alert.
Dit in tegenstelling tot de gemiddelde utrechtse fietser met een omafiets, die on oplettend (gewoon) fietst.

als er snel gereageerd moet worden op een afsnijdende taxi, zal de fietser die normaal fietst met een achteruittrap-rem veels te laat op zijn rem trappen, hoeveel seconden had een mens nodig om te reageren op een nieuwe spontane en eventuele gevaarlijke situatie?

dezelfde vertraging om te reageren heb ik tijdens het fietsen verreweg NIET, omdat ik me veel meer bezighoud met het fietsen zelf, zoals elke geïnterviewde van afgelopen video's.

Sinds dat wij van onze fietsen meer een sport en spel maken dan een saai vervelend vervoersmiddel, ben ik van mening dat alle fixed gear rijders veiliger van a naar b fietsen, met of zonder rem.
en dan heb ik het niet over de 5% die toch nog onervaren hard wil gaan.

G.A. Kalwij

Bericht door G.A. Kalwij » wo apr 07, 2010 5:39 am

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

AMEN

Schitterend gezegd! 1000% mee eens!
Cannondale F4000 SL , Stevens Gran Turismo , NYC-Bikes fixie , GT fixie

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 07, 2010 7:39 am

Ik ben nog nooit zo alert geweest op een fiets, dan de afgelopen 4 jaar dat ik op fixed gear fietsen rijd.
tijdens het fietsen kijk ik (zoals met het veilig autorijden) een heel flink stuk vooruit, en ben ik uiterst alert.
Dit in tegenstelling tot de gemiddelde utrechtse fietser met een omafiets, die on oplettend (gewoon) fietst.
Ook als je de avond ervoor flink gezopen hebt? Of ziek bent van de hooikoorts en je ogen vol met zut zitten?

Je argument is hetzelfde als zeggen dat je geen momentsleutel nodig hebt omdat je genoeg gevoel hebt. Dat gevoel is ook helemaal anders als je ziek bent of juist topfit bent.

Natuurlijk is je reactievermogen ook van invloed bij een achteruittraprem. Maar daarna ben je er een stuk minder van afhankelijk omdat je gewoon kunt duwen en geen rekening hoeft te houden met malende benen.

En JIJ bent misschien wel zo goed. Maar veel anderen wsl niet. En helaas worden wetten gemaakt om het overgrote deel van onze bevolking in toom te houden. Uitzonderingen zijn daarin niet toegestaan. Ik vind ook best dat mijn auto niet ieder jaar naar de APK hoeft. Ik doe mijn onderhoud zelf en let goed op. Dat het jouw persoonlijke ervaring is maakt het nog niet aanvaardbaar.

Qprs

Bericht door Qprs » wo apr 07, 2010 8:23 am

4130kees schreef:ik neem aan dat een ieder die op een doortrapper door een stad rijd het met mij eens is.
Nee, niet mee eensch. Op een fiets met freewheel en remmen ben ik net zo alert.
En een stuk sneller en veiliger.
4130kees schreef:dezelfde vertraging om te reageren heb ik tijdens het fietsen verreweg NIET,
Je begint 0,2 seconde eerder te remmen, maar hebt een remweg die 8 maal langer is.
Pak je telraam er maar bij ;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo apr 07, 2010 8:45 am

Joh, dit is gewoon een onbegonnen discussie. Zoals Daan al zei, het gaat erom hoe de berijder zich in het verkeer gedraagt. Als je gewoon fietst en geen gekke dingen doet zal de politie je (over een paar weken, als de storm weer is gaan liggen) helemaal niet aanhouden. Als je de aandacht trekt pakken ze je, en terecht, want je bent illegaal bezig.

Het is een feit dat je op een fixed gear anders fietst, maar je remweg is wel degelijk langer dan die van een gewone fietser met een terug trapper. Is dat erg? Denk het niet. Gewoon niet teveel ophef maken, Gijs heeft zijn lesje geleerd denk ik, en nu gewoon weer lekker fietsen!! En als je een boete krijgt? Incasseren, accepteren, en verder gaan!!

JJ

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo apr 07, 2010 9:00 am

Gijs heeft zijn lesje geleerd denk ik
Jah dat wel. Ik heb hem zaterdag nog even gesproken. Over iets van twee weken gaan ze naar Parijs fietsen met de fixed.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo apr 07, 2010 9:34 am

Ow ja, en de meesten fietsen gewoon met een voor remmetje..

JJ

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo apr 07, 2010 4:44 pm

Inderdaad onbegonnen discussie! Een beetje

:angelnot: :angelnot: tegen :bandana: :bandana:
Laatst gewijzigd door Pieter! op wo apr 07, 2010 4:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo apr 07, 2010 4:50 pm

En JIJ bent misschien wel zo goed. Maar veel anderen wsl niet. En helaas worden wetten gemaakt om het overgrote deel van onze bevolking in toom te houden. Uitzonderingen zijn daarin niet toegestaan.
Dit is dus zo'n uitspraak waar we het nooit over eens zullen worden! Ik begrijp dat een wetgever of een agent dit moet zeggen - en er waarschijnlijk zelf van overtuigd is dat het zo moet. Maar ik zelf kan me niet aan regels houden die ik zinloos vind. Zodra de pakkans laag is dan ga ik weer "los". Laat dat bij 'fixie-rijden' nou ook het geval zijn ;)

Overigens zou ik zelf WEL een rem monteren, omdat ik dat zelf toevallig WEL nuttig vind. 8) Voor mij werkt "overtuigen" of "opvoeden" dus veel beter dan "straffen". Door "straf" ben ik nog nooit ergens anders over gaan denken en ik hou me dan alleen aan de regels als de pakkans hoog is. Maar met overtuigen, met argumenten? Dat werkt wel!

Laat dus gewoon wat foto's van opengeschuurde fixierijders-zonder-rem zien....dat werkt beter dan boetes uitdelen. Toch?

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo apr 07, 2010 9:00 pm

Pieter! schreef: Laat dus gewoon wat foto's van opengeschuurde fixierijders-zonder-rem zien....dat werkt beter dan boetes uitdelen. Toch?
Bones heal and chicks dig scars, toch? :bandana: :bandana: :bandana:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Plaats reactie