[special] Specialized S-Works HT Carbon 29

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:
[special] Specialized S-Works HT Carbon 29

Bericht door Steelboy » za apr 03, 2010 4:04 pm

Je hebt freaks en je hebt Freaks! Ninko Doornbos, amateur wedstrijdrijder en al jaren bezig met fietsen opbouwen naar zijn smaak, is er een van die laatste categorie. Voor dit seizoen bouwde hij een gloednieuwe Specialized op. En waar de meeste Specialized fietsen redelijk 13 in een dozijn aan het worden zijn, draagt deze met recht de naam SPECIALized!



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270241751.jpg[/img]



[b]Ninko vertelt:[/b]

“Eind 2006 maakte ik voor het eerst de overstap naar een 29 inch mountainbike. Een rage die over is komen waaien vanuit de USA is de laatste jaren ook in het vlakke Nederland aan een opmars bezig. Na wat gesprekken met ervaringsdeskundigen op het gebied van 29-ers wist ik het zeker. De fiets werd een On One Scandal inclusief starre On One carbon vork. Hij stuurde zoals een race georiënteerde hardtail moest sturen, precies en direct zonder al te veel stabiliteit te verliezen. De fiets is eigenlijk al die tijd m’n favoriete fiets geweest, als singlespeed, met verende vork, met starre vork, met mechanische schijfremmen, hydraulische schijfremmen, alles heeft er op gezeten maar de fiets bleef eigenlijk altijd erg goed rijden.Vorig stapte ik over naar een 26 inch carbon Focus, dit maakte m’n toekomstige fietskeuze definitief: het moest weer een 29-er worden maar dan met een carbonnen frame! Er werd een lijstje eisen gemaakt en daarin stonden race geometrie, gewicht, stijfheid, disc-only, BB30 en carbon centraal. Deze lijst beperkte de zoektocht aanzienlijk en uiteindelijk bleven alleen de Niner Air 9 Carbon en de Specialized S-works 29-er over. Vanwege de late levertijd van de Niner (ergens midden 2010) werd het ‘behelpen’ met de Specialized.â€￾



[b]En die vork...?[/b]

“Ik wilde een lichte, stijve en fatsoenlijk werkende vork. In de Focus zat een Pace carbon verende vork, deze was licht en leuk om te zien, maar dat was het meteen ook wel! Het veergedrag en nog erger het onderhoud van de vork waren niet echt om over naar huis te schrijven. Mijn keuze viel nu op een Lefty, deze worden aangeboden met een carbon buitenpoot en OPI lowers, wat dan weer staat voor One Piece Integration. Dat klinkt licht en is het ook. De gekozen Lefty was 1165 gram zonder stuurbuis, 110mm veerweg en voor 26 inch wielen. Helaas kwam de vork in Cannondale Factory Racing kleuren, wat zoveel betekend als carbon zwart en veel gifgroen. Op naar de spuiter dus, stickers eraf, bladgoud en wat lak erop en de klemmen werden glanzend zwart gespoten. De vork werd omgebouwd naar 29 inch door de veerweg te verlagen naar 80mm en een langere luchtkamer te monteren zodat de vorkhoogte onveranderd bleef met een Axle-Crown maat van 475mm. De rake/offset van de vork is 47mm, precies wat de Specialized nodig heeft. Het frame heeft alleen een tapered headtube van 1,5â€￾ onder en 1 1/8â€￾ boven. Een Lefty is gemaakt voor een 1,5â€￾ boven en onder. Een aftermarket stuurbuis om de lefty in een ander type frame te monteren was dus ook geen optie, deze zijn namelijk 1 1/8â€￾ all the way. Dus kwam er een custom stuurbuis uit Zweden, gemaakt door Mattias Hellore, een Zweed die zich de laatste jaren specialiseert op het custom vervaardigen van kettingbladen, spiders voor crankstellen, remschijven, Porsche onderdelen en jawel custom carbon lefty vorkbuizen. De stuurbuis werd vervaardigd uit een 1 1/8â€￾ carbon buis, met een 1,5â€￾ gelijmde spacer aan de onderkant waar het lager en de lage klem van de vork om heen klemde, een losse 1,5â€￾ schuifbare spacer aan de bovenkant om het balhoofd af te stellen. Tevens werd de buis van binnen uit getapered met een wandikte van 3,5mm aan de boven en onderkant en een diameter van 1,75mm in het midden. Het gewicht kwam hiermee op 104 gram wat het totale vorkgewicht, na ombouwen en wat bout ‘tuning’ op de klemmen, op 1260gram bracht.â€￾



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270242360.jpg[/img]



[b]En de andere speciale dingen?[/b]

“Euhm, het crankstel... een Extralite E-Bones, die wordt in een speciale versie gemaakt puur voor Specializeds OSBB (een brede variant van BB30) bracket met een zo klein mogelijke Q-waarde en kettinglijn. Een titanium 28T middenblad uit Zweden en een FRM Pro Chainring van 42T moesten het geheel compleet maken, maar omdat het crankstel origneel door Extralite al extreem smal is gemaakt, paste de 42T niet langs het frame. Een 40T hield wel genoeg ruimte om nog net langs de achtervork te gaan en met “netâ€￾ bedoel ik dan 2mm.

De zadelpen is een carbon prototype dat werd geleverd door [url=http://www.carbonreparatie.nl]carbonreparatie.nl[/url], een bedrijf dat zich specialiseert in het repareren van carbon velgen en frames maar ook het vervaardigen van compleet nieuwe carbon onderdelen, zoals deze one-piece zadel/pen. Hij weegt precies 200 gram en dat is een flinke reductie van het gewicht ten opzichte van een “gebruikelijkeâ€￾ zadel/pen combinatie.

Verder is het eigenlijk een combinatie van Salsa Pro Moto Carbon stuur, Rotor stuurpen, Hope Race 2010 remmen, Tune naven, ZTR velgen met tot nu toe Furious Fred 2.0 banden eromheen, XO achterderailleur met lichte wieltjes, Dura-Ace voorderailleur, wel met carbonnen klemband, een KMC 10-speed ketting, XTR cassette en Look Quartz pedalen. Redelijk standaard dus... ;-)



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270241957.jpg[/img]



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270241915.jpg[/img]



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270242119.jpg[/img]



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270242257.jpg[/img]



[b]Mooi, mooi, maar hoe rijdt dat nu?[/b]

Nou, na een aantal testritjes en trainingen zal ik er kort over zijn. Hij rijd zoals ik dacht dat hij zou rijden, hard en snel. De vork stuurt inderdaad erg direct en lijkt perfect bij het frame te passen. De performance van de vork is van een andere orde, dit lijkt in geen velden of wegen op iets waar ik ooit op heb gereden! Door het gebruik van naaldlagers in plaats van glijlagers spreekt de vork erg snel en soepel aan en het binnenwerk dat door Cannondale werd ontwikkeld is super nauwkeurig af te stellen, de rebound heeft een breed bereik iedere klik geeft een merkbaar verschil. Het enige dat de vork nog zou verbeteren voor xc gebruik is een van buiten te verstellen low-speed compressie demping. Door de lage banden is de trail van de voorvork wel wat kleiner dan met een hoge band wat natuurlijk bij draagt aan het nerveuze gevoel van de fiets. Met wat meer band onder je zal het gedrag “ietsâ€￾ meer relaxt worden met de nadruk op “ietsâ€￾, een rustige toerfiets is hij duidelijk niet voor ontworpen. De gekozen versnellingen geven de fiets een goed gevoel, de cassette heeft een fijne oploop van de tanden en het 40T voorblad geeft de fiets genoeg topspeed en zorgt ervoor dat er lang op het grote blad kan worden gereden alvorens naar de 28T te schakelen. De optimale kettinglijn draagt hier ook aan bij. Verbazingwekkend genoeg geven de gekozen banden ondanks hun geringe breedte meer dan voldoende grip zolang de ondergrond niet al te “spekkigâ€￾ wordt.



Het volgende doel is het gewicht van de fiets nog iets te verlagen, een wielset met ZTR race velgen in plaats van de huidige 355’s verlaagd het gewicht met 180 gram. Een Schmolke stuur in de zelfde afmetingen bespaart 40 gram en met een andere achterderailleur, “metal-matrixâ€￾ (spannende naam voor een aluminium remschijf) schijven worden nog wat grammen bespaart.

En laten er nu net een aantal kleine custom fabrikanten bezig zijn met het produceren van een starre carbon Lefty…Een gewicht van 7kg zou dus moeten kunnen!



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270242175.jpg[/img]



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270242216.jpg[/img]



[b]En voor de liefhebbers een speclijstje:[/b]

[i]Frame: [/i] Specialized S-works Carbon 29-19"- 1240gr

[i]Vork:[/i] Cannondale Lefty Speed Carbon SL w/DLR Opi - 1168gr

[i]Vorkbuis:[/i] Mattias Carbon custom vorkbuis Tapered - 106gr

[i]Zadel/Pen:[/i] Custom one-piece - 200 gr

[i]Wielset:[/i] Tune Cannonball / Tune Kong, DT Revo, ZTR 355’s 405 gr

[i]QR achter:[/i] KCNC gold 26gr

[i]Banden:[/i] Schwalbe Furious Fred 2.0 335 gr

[i]Stuur:[/i] Salsa Pro Moto Flatbar Carbon 660 x 11 graden 150gr

[i]Stuurnok:[/i] Rotor SX 120mm 116 gr

[i]Balhoofd:[/i] Specialized Geintegreerd

[i]Remmen:[/i] Hope Race 2010, titanium IS bouten, Alu postmount bouten 440gr

[i]Schijven:[/i] Hope Race 2010, 160mm, 3x alu bouten, 3x Ti bouten, 2x 79 gr

[i]Crankstel:[/i] Extralite E-bones W-OsBB for Specialized, 175mm 482 gr

[i]Buitenblad:[/i] FRM Pro Chainring for 2x9 40T 46 gr

[i]Binnenblad:[/i] 28T Mattias 26 gr

[i]Bladboutjes:[/i] Face 8x gold.

[i]Pedalen:[/i] Look Quarts white

[i]A-der:[/i] SRAM X.O., alle boutjes goud, Face gouden der. wieltjes.

[i]V-der:[/i] Shimano Dura Ace 7900 Speen’d

[i]Shifters:[/i] SRAM X.O. Twist Shifters Gold Edition 180gr/st

[i]Cassette:[/i] Shimano XTR 12-34

[i]Ketting:[/i] KMC X10SL Gold

[i]Klemband:[/i] MCFK Carbon – 6gr

[i]Zadelpenklem:[/i] Specialized Origineel Ti boutje 14gr

[i]Kabels:[/i] Alligator I-Link, Dupont Powercordz White 1.2mm 4,3gr/st

[i]Handvaten:[/i] ESI Grips Racers Edge 20gr



Totaal gewicht: 7,9 kg



[img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/14_1270242023.jpg[/img]



Tekst: Coen de Jongh, Ninko Doornbos

Foto's: Jeroen van Zijl
Laatst gewijzigd door Steelboy op za apr 03, 2010 9:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » za apr 03, 2010 4:09 pm

Die is wel erg mooi :shock: ,wat een mooie afmontage op die Specialized
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Santa Cruz
Berichten:3498
Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm

Bericht door Santa Cruz » za apr 03, 2010 5:13 pm

Wow, wat een geweldig apparaat! Je mag hier gerust spreken van een FREAK!

Gebruikersavatar
crossertje
Berichten:89
Lid geworden op:vr feb 02, 2007 6:46 pm
Locatie:Oss

Bericht door crossertje » za apr 03, 2010 6:29 pm

Én hard dat ie ermee rijden kan! :shock:

Geweldig apparaat, vooral die lefty en de zadel/zadelpen combinatie icm de gouden details vind ik erg mooi!
Ik heb altijd gelijk, en als ik niet gelijk heb, heb ik 't ook niet fout.

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » za apr 03, 2010 7:07 pm

:thumbsup: :worship: :punk:

Dit is niet zo'n treurig 'weightweenies' geval die alles wat ie overhoudt, omdat ie bij z'n mammie woont uitgeeft aan de ongeïnspireerde standaard lichte parts (veelal zwart), vervolgens z'n fiets op tig forums post, met de volledige bouwgeschiedenis erbij en de fiets nauwelijks gebruikt waar ie voor bedoeld is.

Ninko heeft eigen fabrikantjes gezocht, heeft onderdelen persoonlijk gemaakt, heeft onderdelen passend moeten maken, heeft ook nog eens goed nagedacht over hoe het er uit moet zien én racet hard op het ding en dat vind ik echt wel vet.

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » za apr 03, 2010 7:46 pm

De buren hebben Show your stuff maar hier gewoon met interview en foto's die niet genomen met crappy mobieltje.

Strak verhaal mannen en...nog strakkere bak Ninko !!

Jammer dat Robin van Berkel niet op DP zit 8) 8) die had meteen 1 kilo dr'af gesleuteld.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » za apr 03, 2010 7:48 pm

Ninko,

Wat een dik-ke bak! Echt super!

Tof al die custom delen!

Dit is nogeens een 29er promoter!

Veel plezier er mee!

Hubert

Rien!
Berichten:81
Lid geworden op:wo apr 01, 2009 8:48 pm

Bericht door Rien! » za apr 03, 2010 7:52 pm

Zo'n dikke fiets, en dan x0, en geen xx :?
Voor de rest wel een dikke bike hoowr, heb het frame ook, en bevald me super! 8)

Gebruikersavatar
[HEAD]MarxNL
Berichten:210
Lid geworden op:za dec 26, 2009 7:33 am
Locatie:gouda
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » za apr 03, 2010 8:51 pm

mooie bike!
Ik ben erg benieuwd naar die "scrub metal-matrix" remschijven.

Nogmaals...erg mooie bike!

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za apr 03, 2010 8:58 pm

Rien! schreef:Zo'n dikke fiets, en dan x0, en geen xx :?
Voor de rest wel een dikke bike hoowr, heb het frame ook, en bevald me super! 8)
Niet iedereen krijgt zijn spulletjes, Rien! ;)

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » za apr 03, 2010 9:11 pm

Rien! schreef:Zo'n dikke fiets, en dan x0, en geen xx :?
Hey Rien, ik heb zo'n idee dat dat met Ninko's liefde voor gripshift te maken heeft.

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » zo apr 04, 2010 7:33 am

En terecht, want triggers zijn STOM! :D

Übervet apparaat! (Om mijn woorden van afgel. zondag maar te herhalen...)

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » zo apr 04, 2010 10:13 am

Is er ook nog een betere foto van de decals op de lefty? Dank u!

Erg gaaf!
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » zo apr 04, 2010 10:16 am

Wow, die laatste foto geeft het wel erg mooi weer: zoveel materiaal weggewerkt... Heel tof, zoveel trucs toegepast, zo weinig standaard.

En dat alles ook nog zonder echt concessies te doen: geen alu cassettes, een stuur dat meer dan 10cm breder is dan dat van de meeste weightweenies. Bravo!

Gebruikersavatar
Rinse Appelstroop
Berichten:3558
Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » zo apr 04, 2010 12:05 pm

Nice Ride,

Heb hem in Wageningen al even van achteren bewonderd! Ziet er goed uit.

RInse
Whoop Whoop!

babbel
Berichten:126
Lid geworden op:za mar 22, 2008 1:03 pm
Locatie:Veenendaal

Bericht door babbel » zo apr 04, 2010 4:31 pm

Vette fiets.
Zag hem live in Wageningen.

Wat een gewicht voor een 29er !

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » zo apr 04, 2010 5:12 pm

Opmerkelijk ook: normaal geldt IMHO goud = fout, maar dit is juist erg mooi in combi met de framekleuren. :worship:

THES
Berichten:87
Lid geworden op:do jul 28, 2005 6:23 pm

Bericht door THES » zo apr 04, 2010 5:13 pm

Übervette racebak :)

Bartacus
Berichten:146
Lid geworden op:za dec 05, 2009 8:55 am

Bericht door Bartacus » zo apr 04, 2010 5:15 pm

Wát een kanon!! Daar blijf je uit respect áchter rijden......

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » zo apr 04, 2010 6:18 pm

Bartacus schreef:Wát een kanon!! Daar blijf je uit respect áchter rijden......
Niet alleen uit respect... voornamelijk vooral omdat men niet harder kan... (dan Ninko) ;)

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » zo apr 04, 2010 6:39 pm

Bedankt mannen, heeft even geduurd voor dat hij af was. Maar het rijdt echt geweldig. Nu wat wedstrijdjes op gereden en wat trainingen, Frame is voelt extreem comfortabel aan en stuurt echt messcherp! Met deze banden ligt de bracket wel wat laag wat het aanzetten wel bevordert alleen doortrappen in een bocht met een wat hoge binnenkant is soms niet ideaal. Fiets bevalt tenminste super. En idd, XX is er niet met gripshift, hoop dat ze daar eens mee opschieten!
Thnx voor de complimenten! :oops:

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » zo apr 04, 2010 6:45 pm

Recentelijk heb in nog ergens non-SRAM twistshifters gezien, 10spd compatible. Kan me niet meer herinneren of dat dat ook SRAM 10spd compatible was.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » zo apr 04, 2010 8:08 pm

Wellicht was dat hier

voor mij geldt, smaken verschillen.(rode stickers op het frame en goud onderdelen, mhauw. Een lefty is ook niet mijn kup of thie qua uiterlijk)

Gebruikersavatar
Smuss
Berichten:153
Lid geworden op:ma sep 25, 2006 7:50 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Smuss » zo apr 04, 2010 8:24 pm

Jurriaan schreef:voor mij geldt, smaken verschillen.(rode stickers op het frame en goud onderdelen, mhauw. Een lefty is ook niet mijn kup of thie qua uiterlijk)
Ik vind het wel iets hebben eigenlijk, op een frisse en erg freaky manier dat wel....... Zo veel goud en toch geen kitch, knap hoor :) in iedere geval een "one of a kind" superfiets!

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » zo apr 04, 2010 9:55 pm

DeKerfs schreef:Recentelijk heb in nog ergens non-SRAM twistshifters gezien, 10spd compatible. Kan me niet meer herinneren of dat dat ook SRAM 10spd compatible was.
Jurriaan schreef:Wellicht was dat hier
Of, als je SRAM-compatible (niet XX, maar 1:1) zoekt: hier.

Beide opties waar Ninko natuurlijk allang vanaf weet... Die Spaanse jongens van BlackCatBoneBikes (wat een naam!) maken trouwens ook een starre Lefty, waarvan ik vermoed dat we em binnenkort op Ninko's fiets zien. ;)

Plaats reactie