Kamikaze...

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 31, 2010 6:45 pm

Bij een achteruittraprem heb je je gewicht op je achterwiel, dus ook voldoende remkracht (als in snelheids verminderend effect). Bij een fix ontlast je juist je achterwiel om het te kunnen blokkeren, en daarmee dus ook veel minder remkracht. Een vette skid mag er dan leuk uitzien, effectief is het allerminst.
Idd skidden is niet effectief. En gewoon langzamer trappen ook niet aangezien je dan twee dode punten hebt en daarnaast heeft niemand genoeg kracht om even snel langzamer te trappen als een achteruittraprem. Alleen voldoende macht om hem in een slip te gooien.

Maar mijn punt gaat over het hebben van een soort van redundant systeem. Dus als er een uitvalt heb je een backup. Dat lijkt me voor remmen nogal essentieel.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

urban waste

Bericht door urban waste » wo mar 31, 2010 7:22 pm

didadunlop schreef:
Erikje schreef:
Kerensky schreef:Artikel in de Metro van gisteren, over fixed rijden in Amsterdam.

http://www.readmetro.com/show/en/MetroH ... 0330/1/6/#
Waar staat dat stuk over fixies dan? Mijn ogen trekken continue naar links... :oops:
Naar Ingrid Thijssen of de 3 voor 2 aanbieding? :lol:

hehehe die Gijs is een maat van me. Zaterdag eens kijken hoe die toko eruit ziet. Die Sammy zat vruuger in de band Crivits.

Maar ik ben wel van mening dat iedere fiets over twee manieren moet beschikken om te remmen waarbij ik fixed ook zie als een soort van rem. Dus ook al die fietsen met alleen een achteruittrap rem van de weg af.
Damn, CRIVITS...dat is lang geleden ;)

Maar goed, ik snap ook niet zo goed waarom je geen voorrem zou monteren in de stad. Ik ben enige tijd geleden begonnen om een doortrapper op te bouwen voor woon-werk verkeer (saaie, rustige wegen door de polder) en er zit gewoon een voorrem op (al is het alleen maar voor blinde automobilisten die me geen voorrang geven). IK hoef niet zo nodig 'cool' te zijn....

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mar 31, 2010 7:47 pm

Ik zeg, die mannen van Pristine hebben het goed voor elkaar, landelijke media aandacht, well done boys!!!

En Sedatif, ik schreef ook, 'in principe'.

Leuk dat deze dsicussie (die altijd hetzelfde is) elk jaar 1 of 2 keer gevoerd wordt.

Ik ben ook tegen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 31, 2010 7:52 pm

http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... -de-trend/

Mooi gemonteerd.

"...ik heb 2 jaar met een voorrem gefietst, totdat je gewoon weet wat je doet.... ....en dan weet je gewoon precies hoe zo'n fiets reageert.... ...en dat zet je hem op een dubbeltje stil..."

En dan op zijn plaat gaan.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 31, 2010 7:57 pm

Damn, CRIVITS...dat is lang geleden

Maar blijft goed.

STARE blijft een vette plaat.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mar 31, 2010 7:59 pm

didadunlop schreef:En dan op zijn plaat gaan.
Hahahaha, ouw.......

:D

Ze hebben er wel werk van gemaakt om te filmen !

JJ

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 31, 2010 8:04 pm

Maar het leukste is dat als hij op een niet fixie fiets had gereden er wsl niks was gebeurd aangezien ie dan gewoon was gestopt met trappen en zijn wiel was gaan draaien en wsl wel wat grip had gekregen en hem recht getrokken. Op ijs ga je op dat moment idd kansloos onderuit maar op asfalt denk ik niet. Kijk maar wat er gebeurt als je je achterrem vastzet slipt dwars gaat en je rem weer loslaat.

Tevens mooi dat er een auto recht achter hem rijdt. Had zo anders kunnen aflopen als die bestuurder aan het roken was ofzo.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mar 31, 2010 8:44 pm

Sterker nog, als die camera er niet was geweest was er niks gebeurd. Hij gaat op een natte weg skidden om die camera vrouw te imponeren, er was totaal geen andere reden om daar dwars te gaan. Maar op nat asfalt is dat gewoonniet echt slim...

En die aktie heeft ook niks met remmen te maken.

Naja, jammer al die negatieve ophef.

JJ

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo mar 31, 2010 9:36 pm

JJ schreef: Leuk dat deze dsicussie (die altijd hetzelfde is) elk jaar 1 of 2 keer gevoerd wordt.
Maar zoveel media-aandacht als nu hebben we nog nooit gehad :lol:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo mar 31, 2010 10:11 pm

't was nog leuker voor de kijkers geweest als die witte bestelauto iets achter hem had gereden. Dan was die Gijs er zo voor geschoven en hadden we een gevalletje overeden dwaas gehad... Dat had pas publiciteit geweest! En kijkcijfers natuurlijk!

Skidden voor de camera in nat A'dam... Hoe dom kun je zijn....?!?!?

Lijpo's!

TBB

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » wo mar 31, 2010 11:59 pm

De wetgeving is gewoon nog te vaag.. een fiets behoort deugdelijke remmen te hebben, maar wat is deugdelijk?

Zijn oude race remmen deugdelijk?zijn cross remmen deugdelijk? iets te subjectief allemaal..

Ik denk dat je flink de sjaak bent als je een ongeluk veroorzaakt maar je een boete met de huidige wetgeving....

Grt Niels

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » do apr 01, 2010 6:41 am

YES :o , we krijgen ook in Nederland de discussie over: of fixed gear veilig is, of zelfs veiliger is dan een normale fiets.

Ik zeg altijd maar: "Al is de fiets nog zo snel, de kunde en conditie van de bereider achterhaald hem wel ;) "

Zelfs de NOS heeft een filmpje, met een bekende van dit forum:
http://nos.nl/video/34228-fietskoerier- ... -gear.html
Doubt Kills Dreams

marten

Bericht door marten » do apr 01, 2010 7:27 am

Niels Veldhoven schreef:De wetgeving is gewoon nog te vaag.. een fiets behoort deugdelijke remmen te hebben, maar wat is deugdelijk?
de stuurinrichting moet deugdelijk zijn, de rem hoeft alleen maar goed te werken:

Artikel 5.9.38
1. Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
2. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.

En velomobielen met carroserie moeten voorzien zijn van pedalen met vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers ;)
/Marten

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do apr 01, 2010 8:27 am

JeroenK schreef:
cyberhawk schreef:Gescheld, insinuaties op de persoon...
Het leed van Dordrecht is echt in je aderen gaan zitten hè?

dat typte ik niet .. is er ook geen wet te verzinnen tegen quote's te veranderen :x
zoiets als copy right :|

jij moet in de politiek denk ik..
als je zo al alles naar je hand kan zetten zit je daar goed.. :ban:

vinay

Bericht door vinay » do apr 01, 2010 9:58 am

In Amsterdam rijd ik gewoonlijk op de oude opoefiets van m'n vriendin en wat betreft redundant systeem, als die ketting eraf valt omdat ie teveel is uitgerekt (zo'n eens in de twee a drie maanden) dan is er ook geen betere manier meer om te stoppen dan gewoon in volle vaart van je fiets af stappen en je fiets heeel stevig vasthouden. Dus tegenwoordig ben ik extra alert als ik wat teveel slack voel en span 'm snel aan ;). Terugtraprem is misschien 'n heel klein beetje beter dan fixed, maar je remt nog steeds alleen met 'n achterwiel in plaats van voorwiel (en om nou achter je zadel te gaan hangen...) en je remkracht ben je ook volledig kwijt als ketting breekt of ernaast valt. Als de terugtraprem nu pas uitgevonden zou zijn, zou die misschien ook niet toegestaan worden (als enige rem). Net als de ouderwetse bakfiets met alleen 'n achterrem (waar uiteraard maar 'n fractie van 't gewicht op zit). Als meneer Shimano 't freewheel niet uitgevonden had...

Bottom line, blijkbaar hebben we (maatschappij) plots besloten dat 't verkeer voldoende veilig is zoals 't nu is (dat is, met de huidige regels) en dat iets wat niet aan die regels voldoet gewoon verboden is. Da's dus ook maar 'n schijnveiligheid, want die regels op zichzelf zijn lang niet zo veilig. Andersom, als je de stad auto-(brommer-/snor-)vrij zou maken, kun je zonder al teveel problemen al 't andere wel toelaten ;).

willem12

Bericht door willem12 » do apr 01, 2010 10:50 am

@Politie
Maakt zorgen. Joepie. Volgens de wet hadden ze al jaren boetes kunnen uitdelen, maar handhaving... Gewoon je werk doen dus.

@Pers
Kamikaze fiets. Malloten. Gelukkig is dit "nieuws" nog niet doorgedrongen tot de NRC 8)

@All
Inhoudelijke discussie "Ik kan remmen waneer ik wil" is niet relevant. Elk voertuig dient een rem te hebben. Basta. Als de eerste koerier een kleuter onthoofd dan is het land te klein. Nederlandse wet geldt zoals gebruikelijk voor iedereen behalve als we er zelf last van hebben. Ik doe ik dingen die niet mogen maar zeik niet over de consequenties. If you can't do the time, don't do the crime.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » do apr 01, 2010 11:04 am

Tja, jammer dit filmpje. Gijs deed net iets teveel zijn best op MASH te lijken. En net op het stuk van de weg waar slecht asfalt ligt. Tja, dan ga je onderuit.

Het stikt in Amsterdam van dat soort plekken. Met name op bruggen. Een tijdelijke reparatie van het wegdek, waarvoor ze alleen teer gebruiken. Spekglad als het regent.

Maar goed, dat je überhaupt ja zegt tegen een item bij Hart van Nederland - Zo'n beetje het meest populististche / angstinboezemende / schandesprekende / veroordelende nieuwsprogramma van Nederland.

Erg oppurtunistisch en kortzichtig als de jongens een item bij HvN als goede reclame voor hun zaak zagen.

marten

Bericht door marten » do apr 01, 2010 11:28 am

vinay schreef: Als meneer Shimano 't freewheel niet uitgevonden had...
Heeft ie niet, het freewheel bestond al veel eerder. En dat was handig, want zo had hij het eerste product om na te maken :roll:
/Marten

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » do apr 01, 2010 11:37 am

marten schreef:
Niels Veldhoven schreef:De wetgeving is gewoon nog te vaag.. een fiets behoort deugdelijke remmen te hebben, maar wat is deugdelijk?
de stuurinrichting moet deugdelijk zijn, de rem hoeft alleen maar goed te werken:

Artikel 5.9.38
1. Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende rem.
2. Fietsen met uitsluitend velgremmen moeten zijn voorzien van twee goed werkende afzonderlijke remmen, waarmee twee wielen kunnen worden geremd.

En velomobielen met carroserie moeten voorzien zijn van pedalen met vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers ;)
Nog mooier!! een fixed heeft geen velgremmen..

En wat die trappers met reflectoren betreft, straks kom je nog dat een fiets een spatbord dient te hebben met een strook wit van minimaal 30cm..
Wetgeving uit het jaar kruik als je het mij vraagt.

Het is gewoon niet handig om een wettelijk vaag begrip als fixed gear te hypen. Gewoon rijden op zo'n fiets en verder je bek er overhouden en vooral niet op de nationale tv met je hoofd de CDA leden kijkt ook DWDD.. Maar uiteindelijk zal er wel een Hollands poldermodel oplossing op komen..

Succes..

marten

Bericht door marten » do apr 01, 2010 12:03 pm

Niels Veldhoven schreef:.

En wat die trappers met reflectoren betreft, straks kom je nog dat een fiets een spatbord dient te hebben met een strook wit van minimaal 30cm..
die eis is al weer enige tijd terug komen te vervallen.

De eisen die er nog wel zijn:

http://www.m-gineering.nl/voertuigreglement.PDF
/Marten

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do apr 01, 2010 12:18 pm

Niels Veldhoven schreef:Nog mooier!! een fixed heeft geen velgremmen..
??

JJ

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » do apr 01, 2010 12:23 pm

JJ schreef:
Niels Veldhoven schreef:Nog mooier!! een fixed heeft geen velgremmen..
??

JJ
Zie quote erboven..

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do apr 01, 2010 12:32 pm

Een fixed gear fiets heeft helemaal geen rem, toch?

JJ

marten

Bericht door marten » do apr 01, 2010 12:55 pm

JJ schreef:Een fixed gear fiets heeft helemaal geen rem, toch?

JJ
Een rem is een inrichting waarmee een voertuig tot stilstand kan worden gebracht. Zolang geen minimum remvertraging vereist wordt kun je aanvoeren dat een fixie een rem heeft (en dat is ook de rechtsspraak in diverse landen)
De fiets voldoet uiteraard niet aan CEN of andere normen

/Marten

(die wel een rem monteert en dus lekker op fijne bandjes rondrijdt ipv zo'n hardrubberen tuinslang ;) )

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do apr 01, 2010 1:28 pm

Dat is precies wat ze in Duitsland aan het gerechtshof hebben besloten. ik ben benieuwd of een NL rechter ook tot dat besluit zou komen.

Wie gaat de confrontatie aan?

JJ

Plaats reactie