Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.
Moderator:Beheerders
-
pentative - Berichten:111
Bottom Bracket
Bericht
door pentative » do mar 25, 2010 2:40 pm
Hallo dp'ers
Ik was laatst mijn bike in elkaar aan het zetten maar merkte dat mijn bb te groot is.
De draad past er mooi in maar het stukje buis tussen de 2 uiteinden

Past niet.
Het is gewoon te lang zodat mijn bb niet volledig in het frame kan gedraaid worden.
Nu is mijn vraag kan dit kwaad als ik dit afzaag, of gewoon zelf weg laat?
alvast bedankt
Pieter
Just have fun
NS sub 24"
-
Hotsnail
-
Contacteer:
Bericht
door Hotsnail » vr mar 26, 2010 6:47 pm
hoe breed is je bracket van het frame? als het een 68mm is moet je bij de meest BB's 3 vulringen monteren. Een aan de niet ketting kant en twee aan de ketting kant. bij 72mm nog een ring, alleen aan de ketting kant (of je moet een e-type derailleur hebben, dan moet er in beide set ups een ring aan de ketting kant af.
Het kan ook dat je een te breed bottom bracket hebt gekocht voor je fiets. Dan is naar alle waarschijnlijkheid de as die er door steekt ook te lang en zal je met afzagen dus niets opschieten.
ALs leezats, je hebt het wle goed gemonteerd? het stukje buis schuift in de bussen en wordt vaak afgedicht door een rubber ring waardoor het laatste stukje wat zwaarder gaat.... just checking....
Ijzeren paarden eten geen haver....
-
pentative - Berichten:111
Bericht
door pentative » za mar 27, 2010 10:09 am
De bb komt uit mijn vorig frame waar hij standaard in gemonteerd zat.
Heb dus geen vulringen.
Het is de eerste maal dat ik volledig zelf mijn bike in elkaar wil steken en heb dus nog geen ervaring met dit soort dingen, het is dus beter gewoon een volledig nieuwe te kopen?
Just have fun
NS sub 24"
-
Hotsnail
-
Contacteer:
Bericht
door Hotsnail » za mar 27, 2010 10:26 pm
hoeft niet, meten is weten zou ik zeggen. Hoe breed is de BB pot van je oude frame en hoe breed is die van de huidige? vergelijken en kijken of je vulringen nodig hebt of dat het helemaal niet gaat passen
Ijzeren paarden eten geen haver....
-
Cheeta - Berichten:667
Bericht
door Cheeta » zo mar 28, 2010 9:29 am
Voordat allerlei externe lager / cartridge kunde op een BMX crankstel wordt toegepast: over wat voor crankstel hebben we het eigenlijk precies...
Het lijken mij nl. lagers voor een 3-Pc BMX, waarbij je doorgaans geen ringen plaatst als bij een cartdrige of extern lager, maar de lengte van de bus tussen de lagers varieert en tussen lager en crankarm uitvult met vulringen. Voor Profile Racing (ter vergelijk) zaten die bussen als ik het me goed herinner altijd in twee maten erbij.
Heeft de desbetreffende fabrikant (of degene waarvan ze gesourced zijn) geen handleiding op de site staan?
BB breedte van je oude frame en nieuwe frame meten, is wel de eerste stap. Als die verschilt zal het zeker niet gaan passen als tevoren.