lagers: schandalig!
Moderator:Beheerders
Volgens mij is dit niet de eerste keer dat ik hier een klaagtopic over open.....ik krijg opeens een deja vu.
Over buitenboordlagers!
sinds januari 2009 ben ik de trotse bezitter van een Santos SCC03 met een RaceFace Deus crank(niet een goedkoop barreltje)
De crank ansich, qua design, ziet er mooi uit maar het onbehandelde aluminium is waardeloos als materiaal. Als er vocht opkomt corrodeert hij als de neten wat ten koste gaat van de blingbling.
Gisteren dus besloten met de Brillo los te gaan en dat helpt.
Tijdens het demonteren viel mij op dat de lagers ook al ruw liepen(13 maanden middelmatig gebruik).
Ondanks de "do not disassemble" waarschuwing toch opengemaakt en tot mij grote verbazing stonden ze zo goed als droog en was het vet wat er nog inzat opgedroogd en bruin van de roest........
PERSOONLIJK VIND IK DIT SCHANDALIG!!!
Hoe lang ging vroegah een goed cartridge lager mee??? 3? 4 jaar?
Ik heb ze gereviseerd maar ik vrees dat het lagerhuis al ingevreten is door de lagers........ze klinken nog ietwat rauw.
Zouden ceramische lagers langer meegaan???
dusssssssss©
Over buitenboordlagers!
sinds januari 2009 ben ik de trotse bezitter van een Santos SCC03 met een RaceFace Deus crank(niet een goedkoop barreltje)
De crank ansich, qua design, ziet er mooi uit maar het onbehandelde aluminium is waardeloos als materiaal. Als er vocht opkomt corrodeert hij als de neten wat ten koste gaat van de blingbling.
Gisteren dus besloten met de Brillo los te gaan en dat helpt.
Tijdens het demonteren viel mij op dat de lagers ook al ruw liepen(13 maanden middelmatig gebruik).
Ondanks de "do not disassemble" waarschuwing toch opengemaakt en tot mij grote verbazing stonden ze zo goed als droog en was het vet wat er nog inzat opgedroogd en bruin van de roest........
Hoe lang ging vroegah een goed cartridge lager mee??? 3? 4 jaar?
Ik heb ze gereviseerd maar ik vrees dat het lagerhuis al ingevreten is door de lagers........ze klinken nog ietwat rauw.
Zouden ceramische lagers langer meegaan???
dusssssssss©
Laatst gewijzigd door BOSS op za mar 06, 2010 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: lagers: schandalig!
Buitenboordlagers zijn iha troep en moet je gewoon vervangen samen met de ketting. Had je gewoon kunnen weten als je niet zoals al die consumenten verblind geweest was door al dat marketing gelulBOSS schreef: Ondanks de "do not disassaemble" waarschuwing toch opengemaakt en tot mij grote verbazing stonden ze zo goed als droog en was het vet wat er nog inzat opgedroogd en bruin van de roest........

Maar twijfel niet, binnenkort komt er wel weer iets nieuws uit, dat nog duurder is, en ongetwijfled al je zorgen wegneemt
[/sarcasme]
/Marten
RaceFace is per definitie troep. Ik heb na een halfjaar mijn lagers en crank (Evolve) moeten losboren (écht waar!) omdat ze vastgerot zaten. En er zat PhilWood vet in (zegt overigens niets over PhilWood producten).
Het gekke is, met Shimano BB lagers heb ik dat nog nooit meegemaakt. Elk half jaar (vóór de winter en ná de winter) even cranks eraf, lagers eruit, oud vet eraf, nieuw vet erop en klaar.
Uiteraard met netjes geface/gefreesde bb-huis.
Het gekke is, met Shimano BB lagers heb ik dat nog nooit meegemaakt. Elk half jaar (vóór de winter en ná de winter) even cranks eraf, lagers eruit, oud vet eraf, nieuw vet erop en klaar.
Uiteraard met netjes geface/gefreesde bb-huis.
RF's lagers zijn zeker troep(ook die in hun isis assen zitten) maar daar houd het voor de rest mee op, tis gewoon goed spul. Persoonlijk zou ik blij zijn met 13 maanden, de lagers van m'n atlas gingen amper 7 maanden mee. Vervangen voor enduro replacements en dat was al een hele verbetering, nu king en zal er voorlopig niet naar hoeven kijken 

Is al luid en duidelijk over geklaagd de afgelopen jaren. Keiharde ontwerpbeslissing van de buitenboordlagerbouwers om een plastic kapje te gebruiken om (a) lagers af te sluiten en (b) een plastic laagje tussen as en lagers te plaatsen. Ook shimano lagers worden bij serieus gebruik, en daar valt ook Hollands Mooiste onder met z'n sneeuw, als het ware uitgespoeld.
Oplossing is eenvoudig, koop lagers waar het kapje verwijderd kan worden zodat je regelmatig kunt invetten. Ik heb in al mijn bottom brackets Enduro Fork Seal lagers gedaan, die gebruiken alleen een afsluitkapje, de lagers zelf passen op de 1/100mm om de assen. Ik moet ze zelfs iets uitslijpen voor FSA trapassen.

Ik gebruik ook de keramische lagers en die lopen idd lekker. Maar het belangrijkste is het verwijderbare dekseltje.

@Boss,
Mail me voor een setje lagers, je moet ze wel zelf in de cups (laten) persen.
Phil Wood en Chris King zijn ook in dit gat gesprongen, verkrijgbaar bij mijn dealert
Oplossing is eenvoudig, koop lagers waar het kapje verwijderd kan worden zodat je regelmatig kunt invetten. Ik heb in al mijn bottom brackets Enduro Fork Seal lagers gedaan, die gebruiken alleen een afsluitkapje, de lagers zelf passen op de 1/100mm om de assen. Ik moet ze zelfs iets uitslijpen voor FSA trapassen.

Ik gebruik ook de keramische lagers en die lopen idd lekker. Maar het belangrijkste is het verwijderbare dekseltje.

@Boss,
Mail me voor een setje lagers, je moet ze wel zelf in de cups (laten) persen.
Phil Wood en Chris King zijn ook in dit gat gesprongen, verkrijgbaar bij mijn dealert
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Jeetje, dat jullie nog allemaal zoveel moeite doen om die buitenboordmeuk aan de gang te houden...
Heb met RF, Truvi en Shimano buitenboordmeuk gereden, was snel bekeken.
Setje Middleburn en WI, 2 vierkante UN72 van 15 euries en inmiddels al weer twee jaar verder, zonder (!!!) onderhoud. En zeker de SS krijgt genoeg modder om z'n oren.
Heb met RF, Truvi en Shimano buitenboordmeuk gereden, was snel bekeken.
Setje Middleburn en WI, 2 vierkante UN72 van 15 euries en inmiddels al weer twee jaar verder, zonder (!!!) onderhoud. En zeker de SS krijgt genoeg modder om z'n oren.
Ook Ik vind de Shimano lagers best lang meegaan. Al vind ik ook dat ze niet zo heel soepel lopen. Overigens kan ik ook zeggen dat de Chris King lagers het goed uithouden. Ze hebben het nu al een winter uitgehouden in barre omstandigheden op de fiets van mijn vader. Dat is op zich wel een prestatie, aangezien daar weer menig Shimano lager is gesneuveld.
Over de kwaliteit van de Race-Face lagers kan ik niets zeggen, helaas voor Race-Face hoor ik wel vaker negatieve ervaringen over hun lagers.
Wat betreft het corroderen van aluminium: misschien heeft dat wel te maken over de wijze van gebruik. Ik kan me niet voorstellen dat na een ritje in regen al direct corrosie plekken te zien zijn. Misschien is de samenstelling van het gebruikte aluminium niet helemaal juist?
Over de kwaliteit van de Race-Face lagers kan ik niets zeggen, helaas voor Race-Face hoor ik wel vaker negatieve ervaringen over hun lagers.
Wat betreft het corroderen van aluminium: misschien heeft dat wel te maken over de wijze van gebruik. Ik kan me niet voorstellen dat na een ritje in regen al direct corrosie plekken te zien zijn. Misschien is de samenstelling van het gebruikte aluminium niet helemaal juist?
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Het begint een beetje een stokpaardje van me te worden, maar ik vermoed dat de slechte reputatie van Race Face lagers te danken is aan het crank montage en lagervoorspanning mechanisme dat Race Face gebruikt.Gène schreef:
Bij Shimano is de voorspanning instelbaar door een bout, of (XTR) een ring op schroefdraad. De crank - as montage is hier los van gekoppeld.
Bij Race Face wordt de lager voorspanning bepaald door de fit tussen de afstand tussen de cranks en de breedte van alles wat er tussen zit (BB huis, BB cups en spacers).
Dit is verre van idiot-proof: Zit er een (of meer) .5mm spacer te veel, dan is de voorspanning op de lagers te groot en draai je ze snel naar de knoppen. Wie de handleiding niet helemaal gelezen heeft en de crank niet met het juiste aandraaimoment (veel!) tot op de stop op de as monteert in een poging om de voorspanning op de lagers te verminderen, is de pineut. Zo sloop je binnen een paar ritten de splines op de as. Te weinig spacers is eigenlijk nog het veiligste: Dan wandelt je crank hooguit wat op en neer tussen de lagers.
Naar mijn idee zit hier de ware design-flaw van Race Face. Hun lagers vind ik wat afdichting betreft in weinig opzichten verschillen van die van Truvativ of Shimano.
En dat is het grappige, zet mij maar in het fan hokje van race face. Ja je moet niet a-technisch, 2 linker handen en haast hebben als je hem voor de eerste keer monteert. Klein beetje secuur te werk gaan en er is gewoon niks aan de hand, wanneer leren mensen dit?! De handleiding is gemakkelijk te volgen, het is geen kernfusiewetenschap. Menig geklaag hierover is gewoon uit eigen onkunde en geven zoals gewoonlijk de maker de schuld.(kán niet aan jezelf liggen natuurlijk)
Mijn '06 atlas is al tig keer eraf en erop gezet en er zit nog steeds geen speling op. Het werkt, .
Mijn '06 atlas is al tig keer eraf en erop gezet en er zit nog steeds geen speling op. Het werkt, .
Ieder zijn mening, ik weet wat ik verkies, al zal het dan aan mijn onkunde liggenSneeck schreef:En dat is het grappige, zet mij maar in het fan hokje van race face. Ja je moet niet a-technisch, 2 linker handen en haast hebben als je hem voor de eerste keer monteert. Klein beetje secuur te werk gaan en er is gewoon niks aan de hand, wanneer leren mensen dit?! De handleiding is gemakkelijk te volgen, het is geen kernfusiewetenschap. Menig geklaag hierover is gewoon uit eigen onkunde en geven zoals gewoonlijk de maker de schuld.(kán niet aan jezelf liggen natuurlijk)

- Xircuit
- Contacteer:
Ik heb in zeg, 8000km al 3 keer mijn truvativ vervangen (dat zijn dus vier setjes), tja.. En dan spaar ik mijn geared bike met slecht weer etc, dan pak ik de SS, en die heeft z'n lagers gewoon binnenboord. Die draait nog soepel, in 'n kilometer of 5000 1 keer moeten vervangen, omdat ik met mijn onwaarschijnlijke krachten 'm in 2en had gebroken. Nu wel een nieuw setje liggen, met buitenboord, SS specifiek, die gaat er binnenkort toch in.
En voor een paar euro ga ik niet lopen klooien met het inpersen van paar lagers, dacht dat een setje lagers voor mijn truvavtiv bij S-tec 30 euro's kosten.
Slaap lekker
En voor een paar euro ga ik niet lopen klooien met het inpersen van paar lagers, dacht dat een setje lagers voor mijn truvavtiv bij S-tec 30 euro's kosten.
Slaap lekker

Ich Heisse Super Fantastisch!
Race-Face(55 euro) na 400km extreem gebruik naar de kl.t.
Shimano(15 euro) na 4000km extreem gebruik helemaal op.Voor dit geld is er geen goed alternatief.Dus dan maar shimano.
Vroeger gingen de binneboord lagers(shimano) ook niet veel langer mee.Als je de lagers uit de cups haalt en wil vervangen door skf,kost dit ook een flinke duit,met de vraag of ze langer mee gaan dan de japanners.
VooDoo.

Shimano(15 euro) na 4000km extreem gebruik helemaal op.Voor dit geld is er geen goed alternatief.Dus dan maar shimano.
Vroeger gingen de binneboord lagers(shimano) ook niet veel langer mee.Als je de lagers uit de cups haalt en wil vervangen door skf,kost dit ook een flinke duit,met de vraag of ze langer mee gaan dan de japanners.
VooDoo.
Welterusten.Xircuit schreef:En voor een paar euro ga ik niet lopen klooien met het inpersen van paar lagers, dacht dat een setje lagers voor mijn truvavtiv bij S-tec 30 euro's kosten.
Slaap lekker

Bij Enduro ben je klaar voor aanzienlijk minder dan de prijs van een nieuw Shimano bb. Da's eigenlijk ook wel logisch, aangezien je alleen wat lagertjes koopt. (Toevallig heb ik gister nog lokaal een veel te duur SKF lager gekocht voor een achternaaf...voodoo schreef:Als je de lagers uit de cups haalt en wil vervangen door skf,kost dit ook een flinke duit,met de vraag of ze langer mee gaan dan de japanners.

- didadunlop
Hier hetzelfde verhaal. RF cranks/shimano cranks met UN72/73 en 54. Totaal geen problemen voor meerdere jaren en, gezien mijn gewicht, toch redelijke belastingen. En het enige onderhoud is ieder jaar even de crank eraf en de as invetten (ja dat doe ik wel).Setje Middleburn en WI, 2 vierkante UN72 van 15 euries en inmiddels al weer twee jaar verder, zonder (!!!) onderhoud. En zeker de SS krijgt genoeg modder om z'n oren.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- cyberhawk
- Contacteer:
ligt dit aan de nieuwe lagers..? want ik heb een oud lager van RF
(een gouden ooit voor de looks gekocht..)
en deze doet het na jaren nog steeds netjes (heeft wel cleaning /onderhoud gehad)
wat ik over mijn shimano cups niet kon zeggen ..
kijk er gaat 20-30cc vet in de cups ofzo.. das niet veel .. maar als je er 100.000 moet vullen scheelt een 10cc vet minder,.. al veel geld
en maak je meer winst
(een gouden ooit voor de looks gekocht..)
en deze doet het na jaren nog steeds netjes (heeft wel cleaning /onderhoud gehad)
wat ik over mijn shimano cups niet kon zeggen ..
kijk er gaat 20-30cc vet in de cups ofzo.. das niet veel .. maar als je er 100.000 moet vullen scheelt een 10cc vet minder,.. al veel geld
en maak je meer winst

- didadunlop
O Da-ma-heulemoal-nie

Maar goed. Externe lagers zijn imho een van de mindere ontwikkelingen van de laatste jaren. Vraag me af wat BB30 etc allemaal gaat veroorzaken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Er zijn outboard bearings die lang(er) mee gaan, maar eveneens moet ik concluderen dat er ook veel verschil zit in de ervaringen met dezelfde componenten bij diverse personen. Het outboard-bearing concept is in mijn optiek ook in de basis al verkeerd.
Je hebt twee relatief grote lagers en een niet echt buigzame as die je er door heen steekt. Een dergelijke constructie dicteert een erg goede uitlijning van beide lagers om er voor te zorgen dat je de boel niet onder een te grote voorspanning of scheefstelling vast gaat zetten.
De lagers zitten in cups voorzien van uitwendige schroefdraad... je frame heeft inwendige schroefdraad. Schroefdraad centreert alleen totaal niet... Als je dus van opzij naar je fiets kijkt, in dat vlak liggen de lagers nooit exact concentrisch t.o.v. elkaar. Je monteert de lagers dan ook los, hebt geen referentie t.o.v. elkaar met als gevolg dat ze niet in lijn liggen.
Vervolgens rammen we er een dikke, onbuigzame, stijve as doorheen en forceren daarmee dat de binnenring zich maar uitlijnt op deze as. De lagers lopen daarmee direct strakker; teken van (te grote) voorspanning. Opzich hebben ze er nog wel een tikkie over nagedacht door die kunststof kappen te gebruiken (ook rond de binnendiameter van t lager), dit kan enigszins vervormen, maar dit voorkomt nog niet dat er toch voorspanning/scheefstelling op de lagers wordt gezet.
In principe is elk lagersysteem met een relatief stijve lagering dat gebruikt maakt van twee losse cups die je in een schroefdraadgat monteert in de basis al verkeerd.
Oplossingen zijn er ook:
Lagers in het frame persen, al dan niet volgens de BB30 standaard.
Ook dit heeft nog wat specifieke problemen (te krappe toleranties op het gat in t frame geeft een voorspanning op de lagers doordat deze de buitenring naar binnen drukt), maar deze zijn tegen bepaalde kosten binnen strakke grenzen te houden.
Je hebt twee relatief grote lagers en een niet echt buigzame as die je er door heen steekt. Een dergelijke constructie dicteert een erg goede uitlijning van beide lagers om er voor te zorgen dat je de boel niet onder een te grote voorspanning of scheefstelling vast gaat zetten.
De lagers zitten in cups voorzien van uitwendige schroefdraad... je frame heeft inwendige schroefdraad. Schroefdraad centreert alleen totaal niet... Als je dus van opzij naar je fiets kijkt, in dat vlak liggen de lagers nooit exact concentrisch t.o.v. elkaar. Je monteert de lagers dan ook los, hebt geen referentie t.o.v. elkaar met als gevolg dat ze niet in lijn liggen.
Vervolgens rammen we er een dikke, onbuigzame, stijve as doorheen en forceren daarmee dat de binnenring zich maar uitlijnt op deze as. De lagers lopen daarmee direct strakker; teken van (te grote) voorspanning. Opzich hebben ze er nog wel een tikkie over nagedacht door die kunststof kappen te gebruiken (ook rond de binnendiameter van t lager), dit kan enigszins vervormen, maar dit voorkomt nog niet dat er toch voorspanning/scheefstelling op de lagers wordt gezet.
In principe is elk lagersysteem met een relatief stijve lagering dat gebruikt maakt van twee losse cups die je in een schroefdraadgat monteert in de basis al verkeerd.
Oplossingen zijn er ook:
Lagers in het frame persen, al dan niet volgens de BB30 standaard.
Ook dit heeft nog wat specifieke problemen (te krappe toleranties op het gat in t frame geeft een voorspanning op de lagers doordat deze de buitenring naar binnen drukt), maar deze zijn tegen bepaalde kosten binnen strakke grenzen te houden.
- didadunlop
idd. Zo zie ik het ook (met mijn beprekte mechanische kennis).
Maar de as rammen we er toch niet echt strak in? In mijn ervaring gaat deze er redelijk smooth in. Juist omdat dit geen echte perspassing is denk ik dat de lagers nooit echt lekker lopen maar altijd "ovaal" lopen en er toch altijd een klein beetje speling op staat.
Is dat correct?
Maar de as rammen we er toch niet echt strak in? In mijn ervaring gaat deze er redelijk smooth in. Juist omdat dit geen echte perspassing is denk ik dat de lagers nooit echt lekker lopen maar altijd "ovaal" lopen en er toch altijd een klein beetje speling op staat.
Is dat correct?
Consider yourself lucky.didadunlop schreef:idd. Zo zie ik het ook (met mijn beprekte mechanische kennis).
Maar de as rammen we er toch niet echt strak in?
Hangt van de bouwvorm af, het ene kan makkelijker met uitlijnfouten uit de voeten, dan t andere concept. (Denk aan kunststof kapjes die al dan niet wat toleranties op kunnen vangen).
Ik heb recent 4x dezelfde cranks in 4 dezelfde frames gemonteerd, geen van de 4 ging op eenzelfde 'makkelijke' of 'niet-makkelijke' manier. Alle componenten, frames en montage voorschriften waren 4x identiek. Dit verschil komt vooral voort uit de toleranties die het systeem ansich heeft bij montage. De ene keer pakt het direct goed uit, de andere keer is het wat lastiger.
Wat jij 'ovaal' lopen noemt lees ik als een as die in een net iets te groot gat (binnenring van t lager) zit. Onder belasting gaat deze dan (net als een wiel in een rupsband) de binnenring 'aflopen'. Ook gekend als walsen. Dat gebeurd inderdaad, maar wordt mede door die eerder genoemde kunststof kap/ring vaak voorkomen doordat deze enige demping (als in vervorming) bezit.didadunlop schreef: In mijn ervaring gaat deze er redelijk smooth in. Juist omdat dit geen echte perspassing is denk ik dat de lagers nooit echt lekker lopen maar altijd "ovaal" lopen en er toch altijd een klein beetje speling op staat.
Is dat correct?
Bij wat voor frames was dat???DeKerfs schreef:
Ik heb recent 4x dezelfde cranks in 4 dezelfde frames gemonteerd, geen van de 4 ging op eenzelfde 'makkelijke' of 'niet-makkelijke' manier. .

Ik ben inmiddels wel klaar met die buitenboordzooi.......het feit dat ze stroef lopen, ook al merk je daar in de praktijk waarschijnlijk niets van, heeft me ook altijd verbaast.
Zie net trouwens wel dat de prijs van bijv. een XT vervangingsset behoorlijk gedaald is tov een aantal jaar geleden.
Deore 9 euro
XT 16 euro
XTR 22,50 euro
Zou Deore even lang/kort meegaan als XT????
dusssssssssss©