Wist niet echt waar te plaatsen dus dan maar hier

Ik ben nu al ruim 1,5 jaar in het bezit van een Canyon Torque FR8.0 uit 2008...
Deze nooit echt veel kunnen gebruiken door div. omstandigheden.
Nu eindelijk meer tijd ervoor en heb hier nu 2 vraagjes over
Ik merk dat de fiets heel erg last heeft van een klapperende ketting bij de kleinste hobbels al...
De chainstay is voorzien van bescherming echter de seatstay nog niet
Als ik bijv. bij mij voor de deur van de stoep afrijd hoor je de ketting al gaan, dit is niet de bedoeling lijkt me...
Wat rustige stukken bos waar ik met mijn HT vrijwel nergens last van had heeft de canyon veel last van een klapperende ketting, de seatstay is hierdoor ook al flink beschadigd geraakt
De fiets is voorzien van een XT shadow long cage achterderrailleur, als ik deze vervang voor een short cage, zou dit het probleem (grotendeels) oplossen of moet ik dan meer gaan kijken richting de chainguides?
Ook vind ik de achterdemper, een Answer Evolver ISX6, tot nu toe niet al te fijn...
Deze goed afgesteld, vervolgens gaan rijden, de eerste paar sprongen goed, daarna zat er amper nog druk in de demper.
Ik praat dan over 5 á 6 sprongen van max 1 meter hoog
Meerdere malen de druk op niveau gebracht maar binnen een x aantal sprongen is deze druk weer verdwenen.
Is dit normaal als de bike stil heeft gestaan voor een tijd en moet de demper dan nagekeken worden, of is deze gewoon kapot?
Alvast bedankt!