Demper & Ketting Canyon Torque FR8.0

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Synasthesia
Demper & Ketting Canyon Torque FR8.0

Bericht door Synasthesia » do feb 25, 2010 9:45 am

Goedemorgen,
Wist niet echt waar te plaatsen dus dan maar hier :)
Ik ben nu al ruim 1,5 jaar in het bezit van een Canyon Torque FR8.0 uit 2008...

Deze nooit echt veel kunnen gebruiken door div. omstandigheden.
Nu eindelijk meer tijd ervoor en heb hier nu 2 vraagjes over

Ik merk dat de fiets heel erg last heeft van een klapperende ketting bij de kleinste hobbels al...
De chainstay is voorzien van bescherming echter de seatstay nog niet
Als ik bijv. bij mij voor de deur van de stoep afrijd hoor je de ketting al gaan, dit is niet de bedoeling lijkt me...
Wat rustige stukken bos waar ik met mijn HT vrijwel nergens last van had heeft de canyon veel last van een klapperende ketting, de seatstay is hierdoor ook al flink beschadigd geraakt
De fiets is voorzien van een XT shadow long cage achterderrailleur, als ik deze vervang voor een short cage, zou dit het probleem (grotendeels) oplossen of moet ik dan meer gaan kijken richting de chainguides?

Ook vind ik de achterdemper, een Answer Evolver ISX6, tot nu toe niet al te fijn...
Deze goed afgesteld, vervolgens gaan rijden, de eerste paar sprongen goed, daarna zat er amper nog druk in de demper.
Ik praat dan over 5 á 6 sprongen van max 1 meter hoog
Meerdere malen de druk op niveau gebracht maar binnen een x aantal sprongen is deze druk weer verdwenen.
Is dit normaal als de bike stil heeft gestaan voor een tijd en moet de demper dan nagekeken worden, of is deze gewoon kapot?

Alvast bedankt!

Caramba

Bericht door Caramba » do feb 25, 2010 5:10 pm

Ik zou je ketting inkorten, dat lijkt me al een hoop schelen. En een derailleur met kortere kooi en dezelfde lengte ketting zal het alleen maar erger maken ;)
Die demper is lek, gewoon opsturen voor een servicebeurt!

hubertje

Bericht door hubertje » do feb 25, 2010 5:18 pm

Evolver zou een goede demper moeten zijn, even een service en alles is weer kits idd.

Je kan je seatstay ook beschermen, je kan je ketting inkorten en je kan een chainguide monteren.

En anders kan je'r ook mee beginnen rijden en je't gewoon niet aantrekken ;)

Synasthesia

Bericht door Synasthesia » vr feb 26, 2010 1:16 am

Uiteraard bij korte kooi derailleur ook de ketting inkorten, die logica had ik zelf ook al gevonden :)
Binnenkort eerst maar eens de ketting iets inkorten dan en kijken hoe dat gaat.
Chainguides, iemand die mij in de goede richting kan sturen?
Op het moment 2 bladen en een bashring voorop zitten
Demper eens laten servicen dan maar!

Bedankt voor de reacties!

Rinuz

Bericht door Rinuz » vr feb 26, 2010 8:20 pm

FF goed uitkijken met een chainguide. Heb er vorig jaar een gekocht maar die paste niet (blackspire stinger E-type). Je hebt niet zo veel keus omdat je er een nodig hebt die je onder je trapas lager monteert en die een E-type detrailleur mogelijk maakt. De achterbrug van de canyon komt zo laag dat deze tegen het wieltje aan komt. Bummer en doorverkocht met verlies :cry: .

Bij mij viel telkens de ketting naar het kleine blad tijdens de heftige stukken, dus ik zocht ook echt een oplossing. Nu maar gewoon een Speci enduro gekocht daar zit een Gamut chainguide op die wel prima past :)

Voor de canyon is denk ik een mid cage en een zo kort mogelijke ketting gecombineerd met bescherming aan staande en liggende achterbrug de beste oplossing. Moet ik nog uitproberen want de Canyon staat hier nog wat droevig te staan.

Synasthesia

Bericht door Synasthesia » ma mar 01, 2010 9:02 am

Rinuz schreef:FF goed uitkijken met een chainguide. Heb er vorig jaar een gekocht maar die paste niet (blackspire stinger E-type). Je hebt niet zo veel keus omdat je er een nodig hebt die je onder je trapas lager monteert en die een E-type detrailleur mogelijk maakt. De achterbrug van de canyon komt zo laag dat deze tegen het wieltje aan komt. Bummer en doorverkocht met verlies :cry: .

Bij mij viel telkens de ketting naar het kleine blad tijdens de heftige stukken, dus ik zocht ook echt een oplossing. Nu maar gewoon een Speci enduro gekocht daar zit een Gamut chainguide op die wel prima past :)

Voor de canyon is denk ik een mid cage en een zo kort mogelijke ketting gecombineerd met bescherming aan staande en liggende achterbrug de beste oplossing. Moet ik nog uitproberen want de Canyon staat hier nog wat droevig te staan.
Super, dit is info waar ik een hele hoop aan heb, bedankt!
Eerst de ketting inkorten en kijken naar een mid cage en daarna op het gemak eens verder zoeken naar een chainguide met deze info

Nieuwe bike is niet echt een oplossing voor mij, heb er al 2 staan en de canyon heeft amper gerden :shock:

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma mar 01, 2010 9:58 am

chainguide .. en dan 2 bladen blijven runnen heb ik nooit echt begrepen...

pas je wel op dat je ketting rek kan krijgen als je inveert met je bike...(tis toch een fully?)
zodat je je ketting niet te kort moet maken ,, , :arms:

Rinuz

Bericht door Rinuz » ma mar 01, 2010 8:23 pm

Gewoon te laffe beentjes om met 1 serieus tandwiel naar boven te fietsen.... Dan maar een granny erbij :o Op zich gaat dat best prima. En voor die momenten dat ik me stoer en sterkt moet voelen heb ik een SS... :| Maar daarmee mag je gelukkig ook met een gerust hart naar boven lopen...

Synasthesia

Bericht door Synasthesia » di mar 02, 2010 10:53 am

Heb mijn demper naar de LBS gebracht, deze belde 's middags al terug om te melden dat de demper weer goed was, scheen iets met het ventiel te zijn en is weer verholpen.

Nu maar hopen dat het goed blijft :)

De ketting ga ik aankomend weekend kijken of ik deze wat kan inkorten en kijken hoe het dan bevalt

Over 2 voorbladen.. heb hier zelf ook al naar zitten kijken en vraag me af of ik evt. het kleinste blad + de derailleur kan weghalen aangezien deze toch nooit gebruikt worden...

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » wo mar 03, 2010 10:40 pm

Synasthesia schreef:Heb mijn demper naar de LBS gebracht, deze belde 's middags al terug om te melden dat de demper weer goed was, scheen iets met het ventiel te zijn en is weer verholpen.

Nu maar hopen dat het goed blijft :)

De ketting ga ik aankomend weekend kijken of ik deze wat kan inkorten en kijken hoe het dan bevalt

Over 2 voorbladen.. heb hier zelf ook al naar zitten kijken en vraag me af of ik evt. het kleinste blad + de derailleur kan weghalen aangezien deze toch nooit gebruikt worden...
ik zou ff informeren bij Canyon. volgens mij is het heel lastig (of zelfs niet mogelijk) om 'n chainguide te monteren op 'n torque.

Synasthesia

Bericht door Synasthesia » do mar 04, 2010 11:52 am

Contact opgenomen met Canyon.
Deze geven mij het volgende antwoord:

Helaas kan ik deze niet 100% beantwoorden, u mag ervan uitgaan dat alle standaard chainguides op onze frames passen. Deze zijn allemaal universeel passend.

Rinuz

Bericht door Rinuz » do mar 04, 2010 10:05 pm

Zoals reeds gemeld is dat dus niet het geval. De liggende achterbrug gaat direct achter het draaipunt een stuk naar beneden. Het wieltje van de chainguide komt hier tegen aan. Je kunt de stand/positie van de chainguide niet veranderen omdat je met die derailleur ophanging zit.

Een optie zou kunnen zijn om een stuk plaatmateriaal uit te (laten) snijden met de juiste vorm voor de E-type derailleur maar waarbij het guide wieltje wat lager wordt geplaatst. Helaas wordt de werking dan wel minder omdat je nauwelijks de ketting lijn beinvloed. En je moet wel toegang hebben tot de juiste maatvoering en liefst een CNC lazer of water snijder. Klinkt als een dappere optie, als het lukt geniet ik er graag van mee :)

Plaats reactie