Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Heckler
Alfine 11-speed
Bericht
door Heckler » wo feb 03, 2010 10:00 pm
Lifted van Bike Europe news
Shimano Launches 11-Speed Internal Hub Gear
NUNSPEET, the Netherlands – Shimano is currently on Tour in Europe meeting their OE customers for the new product presentation (NPP). Among the 2011 products, the component maker announced the next step in internal hub gear technology. One of the remarkable new components is the Alfine 11-speed internal hub gear.

The new 11-speed internally geared hub technology is part of the Alfine group positioned for sport use. This hub gear will offer three more gears, at a lighter weight than the current 8-speed version. Upgrading this group will further encourage the use of internal hub gear bicycles in the sports market.
Besides more gears and smaller steps in between the gears, the new Alfine SG-S700 offers also a wider gear ratio of 409%. The 8-speed version has a gear ratio of 306%. According to Shimano this internal gear hub has less rolling resistance
The new Alfine Rapidfire Plus shifters SL-S700, available in silver feature the same technologies and operate in the same way as Shimano’s high-end MTB shifters. The new hub as well as the shifters can be used in combination with the current Alfine components and will be available by September this year.
lichter, beter sneller ....
Common sense was never common
-
DGR - Berichten:102
Bericht
door DGR » do feb 04, 2010 2:03 am
Heckler schreef:lichter, beter sneller ....
Daar kan ik maar één ding op zeggen: Hebben, hebben, hebben!

Ben benieuwd of ze de prijs op Alfine niveau weten te houden, dan wordt 't denk ik een stevige concurrent voor Rohloff

-
Rec
Bericht
door Rec » do feb 04, 2010 7:51 am
DGR schreef:[Ben benieuwd of ze de prijs op Alfine niveau weten te houden, dan wordt 't denk ik een stevige concurrent voor Rohloff

Als dat effe zou kunnen
Zal iig toch best een stuk duurder worden. Sportsegment --> mag men meer vragen

-
Rec
Bericht
door Rec » do feb 04, 2010 7:59 am
Effe gegoogled> Kan er iemand Deens?
Shimano Alfine 11 speed
03-02-2010
En af de mere bemærkelsværdige nyheder for den kommende sæson er det nye Alfine gearnav med hele 11 gear.
Shimano har i mange år haft 8 gears nav, men tager nu springet helt op til 11 gear.
Rohloff har stadig rekorden med 14 indvendige gear men Alfine er i den økonomisk mere overkommelige klasse på omkring 300 Euro.
Den nye Alfine kommer på det danske marked i september måned.
Specifikationer:
gear område 409% mod 307% for 8 speed Alfine og 526% for the Rohloff
Spring: 2 x 17% og 8 x 13%
vægt 1.6kg
oliebads smøring
trigger shifter
farve sølv
300 Euro
Zal in prijs toch nog best meevallen

-
Bericht
door DGR » do feb 04, 2010 9:53 am
Google translate:
One of the more bemærkelsværdige news for the coming season is the new Alfine IGH with all 11 gears.
Shimano has a longstanding 8 speed hub, but is now taking the leap up to 11 gears.
Rohloff still holds the record with 14 but the Alfine internal gear is in the affordability category at around 300 Euro.
The new Alfine comes on the Danish market in September.
Specifications:
transmission area 409% versus 307% for 8 speed Alfine and 526% of the Rohloff
Spring: 2 x 17% and 8 x 13%
weight 1.6kg
Oil bath lubrication
Trigger Shifter
color silver
300 Euro
Ik word er steeds vrolijker van! Hij is niet zwaarder geworden en nog steeds super betaalbaar

De duurzaamheid van 't ding zal snel genoeg blijken als ze eenmaal uit zijn.
-
Hilco - Berichten:775
Bericht
door Hilco » vr feb 05, 2010 9:11 pm
kan ik mijn 8 speed alfine inruilen dan
overigens een goddelijk naafje hoor die alfine 8
-
Het TUIG
-
Contacteer:
Bericht
door Het TUIG » vr feb 05, 2010 9:50 pm
Rec schreef:Effe gegoogled> Kan er iemand Deens?
Volgens mij hetzelfde stuk.Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
-
veee - Berichten:127
Bericht
door veee » ma feb 08, 2010 6:43 pm
http://www.bikeradar.com/news/article/f ... gear-24930
In bovenstaande artikel. Is te lezen dat de intern gebruikte vertanding schuin is. Dit geeft een zeer goed schakel gedrag. Ik zet wel kanttekingen bij het rendement dat de naaf daardoor zal hebben. Een rechte vertanding heeft naar mijn weten een beter rendement, zie gebruik hiervan in Rallysport, F1 en Rohloff.
Uiteraard ben ik benieuwd hoe dit rijdt en verder functioneerd. Da's nog effe wachten....
a.k.a. corex. Echte klimmers zitten op de fiets.
-
Jurriaan
Bericht
door Jurriaan » wo feb 10, 2010 7:28 pm
Hilco schreef:kan ik mijn 8 speed alfine inruilen dan
Tot dat je er een serieus aantal km'ers mee gereden hebt en dan moet smeren

(althans dat geldt voor de nexus 8 redline) Shimano doet nog steeds te weinig vet in haar naven.
-
Hilco - Berichten:775
Bericht
door Hilco » wo feb 10, 2010 9:42 pm
eerder laten smeren dan?
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » do feb 11, 2010 10:23 am
Jurriaan schreef:Hilco schreef:kan ik mijn 8 speed alfine inruilen dan

(althans dat geldt voor de nexus 8 redline) Shimano doet nog steeds te weinig vet in haar naven.
jah dat icm met het specifiek afstellen van cup en conuslagering zorgt ervoor dat je eigenlijk iedere shimano naaf even goed moet servicen bij aanschaf en netjes moet afstellen voordat je hem inbouwt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
BramJ
Bericht
door BramJ » do feb 11, 2010 10:58 am
Jurriaan schreef:Hilco schreef:kan ik mijn 8 speed alfine inruilen dan

de Alfine werkt toch met een oliebad? Dat las ik tenminste ergens. Dan is olie vervangen in ieder geval niet zo'n probleem
-
DESL
Bericht
door DESL » do feb 11, 2010 12:32 pm
Kijk das interessant nieuws, kan ik binnenkort m'n GT upgraden van de 8 speed Nexus met grip shift naar een 11 speed Alfine met trigger
(zolang ze de oorspronkelijke dimensies maar niet veranderen, want hij moet in m'n frame passen)
En als de prijs idd. rond de 300 euro blijft

-
marten - Berichten:973
Bericht
door marten » do feb 11, 2010 12:42 pm
DESL schreef:Kijk das interessant nieuws, kan ik binnenkort m'n GT upgraden van de 8 speed Nexus met grip shift naar een 11 speed Alfine met trigger
(zolang ze de oorspronkelijke dimensies maar niet veranderen, want hij moet in m'n frame passen)

Even voor de volledigheid, een 8 sp trigger voor de Nexus 8 is er ook nu al
/Marten
-
DESL
Bericht
door DESL » do feb 11, 2010 12:45 pm
marten schreef:DESL schreef:Kijk das interessant nieuws, kan ik binnenkort m'n GT upgraden van de 8 speed Nexus met grip shift naar een 11 speed Alfine met trigger

Even voor de volledigheid, een 8 sp trigger voor de Nexus 8 is er ook nu al
Klopt, je kan zelfs de 8 sp Alfine trigger gebruiken op de Nexus

-
Jurriaan
Bericht
door Jurriaan » zo feb 14, 2010 12:16 am
Hilco schreef:eerder laten smeren dan?
zoals al aangehaald, eigenlijk voor eerste montage.
-
Old Skool - Berichten:63
Bericht
door Old Skool » do apr 01, 2010 8:34 pm
Iemand eig een idee waneer die voor het eerst op nieuwe fietsen zal verschijnen? Ik ben in de markt voor een do it all commuter, en 400% range met een low maintenance naaf lijkt me ideaal.
green salsa good salsa
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » do apr 01, 2010 8:58 pm
ik reken op september.
ook de grote fabrikanten hebben ze nog niet voor hun 2011 modellen geloof ik.
JJ
-
Bericht
door Old Skool » do apr 01, 2010 9:20 pm
JJ schreef:ik reken op september.
ook de grote fabrikanten hebben ze nog niet voor hun 2011 modellen geloof ik.
JJ
Hoop doet leven
September is haalbaar. Maar veel langer zal mijn rotversleten 18 jaar oude batavus het niet uithouden.
green salsa good salsa
-
alain
Bericht
door alain » do apr 01, 2010 9:37 pm
Ik zou graag een 165mm versie zien,
maar ik vrees dat ik nog lang op mijne duim mag zuigen

-
Bericht
door Old Skool » vr apr 02, 2010 3:46 pm
alain schreef:Ik zou graag een 165mm versie zien,
maar ik vrees dat ik nog lang op mijne duim mag zuigen

dan had een plug, wildfire of 907 moeten kopen. Die zijn 135mm
Maar is het eig niet mogelijk om, als je geen schijfrem zou gebruiken, een soort adapter te makan om dit ook in een 165 mm opstelling te draaien
green salsa good salsa
-
yo-eddy
Bericht
door yo-eddy » za apr 03, 2010 8:38 pm
DGR schreef:Heckler schreef:lichter, beter sneller ....

Ben benieuwd of ze de prijs op Alfine niveau weten te houden, dan wordt 't denk ik een stevige concurrent voor Rohloff

Rohloff staat (nog steeds) op een heel ander niveau qua kwaliteit, duurzaanheid en betrouwbaarheid dan SRAM of Shimano naven.. je betaald aanzienlijk meer, maar dan krijg je ook (veel) betere kwaliteit, mijn devies luidt: gewoon even door sparen voor de real deal

-
Bericht
door Old Skool » zo apr 04, 2010 6:46 pm
yo-eddy schreef:DGR schreef:Heckler schreef:lichter, beter sneller ....

Rohloff staat (nog steeds) op een heel ander niveau qua kwaliteit, duurzaanheid en betrouwbaarheid dan SRAM of Shimano naven.. je betaald aanzienlijk meer, maar dan krijg je ook (veel) betere kwaliteit, mijn devies luidt: gewoon even door sparen voor de real deal

op mijn slijkvreter heb ik een dofje. Maar de aankoop van een tweede dolf is iets te veel voor mijn, vooral voor een fiets die voor stadsgebruik moet dienen
green salsa good salsa
-
yo-eddy
Bericht
door yo-eddy » ma apr 05, 2010 11:25 am
Old Skool schreef:yo-eddy schreef:DGR schreef:

op mijn slijkvreter heb ik een dofje. Maar de aankoop van een tweede dolf is iets te veel voor mijn, vooral voor een fiets die voor stadsgebruik moet dienen
Klinkt als een goede keus

Het verbaasd mij alleen vaak dat mensen het idee hebben dat een Alfine geschikt zou kunnen zijn vooor het zwaardere offroad gebruik, want dat zijn ze gewoon niet. Dus een Rohloff voor het zare werk en een Alfine voor in de stad, precies waar ze voor bedoeld zijn

-
Bericht
door DGR » di apr 06, 2010 9:20 am
yo-eddy schreef:Het verbaasd mij alleen vaak dat mensen het idee hebben dat een Alfine geschikt zou kunnen zijn vooor het zwaardere offroad gebruik, want dat zijn ze gewoon niet.
Dan zal mijn rijstijl wel "lichter offroad gebruik" zijn
Rij al bijna 2 jaar naar volle tevredenheid met een Alfine in m'n Singular. Gebruik 'm voornamelijk @ parcours Dorst.
Tot op heden volledig onderhoudsvrij!