Ok.. eens wat tijd gemaakt en ook eens het verhaal op papier gezet.
Op 15-5-2002 geregistreerd na het lange zoeken op websites tbv. mtb. Inbellen met een 56k zat net achter de rug, en via kabel was ik op zoek naar sites. Via een klasgenoot wat tips gekregen van sites, en via pinkbike hier terecht gekomen. (Jaja!)
Communities begonnen net de grond uit te ploppen en de tweede dag had ik onder m'n username D'n Helle al m'n eerste post te pakken. Helaas is deze bij de migratie naar de nieuwe omgeving weggevallen, maar goed ook, want als ik terugkijk op mijn eerste berichten, dat was meer spam dan wat dan ook.
Dat brengt mij ook op het punt dat dirty-pages veel opgroeiend sentiment met zich meebrengt. DP heeft ongewild toch altijd een impact gehad. Was het niet bij familie (wat is dát voor een URL?) dan wel op werk of andere zaken. Vrije momentjes werden altijd besteed aan discussies of games (raadsel-topic). Daarnaast zie je ook dat een forum op een of andere manier een 'opvoedende' functie heeft, die nog altijd wordt vervult. Daar mogen veel users ook een compliment voor ontvangen.
Afijn, na 2 jaar spammen kreeg ik opeens een mail van Steelboy of ik niet tijd over had voor wat mod-werk op het forum. M'n studierichting had veel te maken met ICT, dus de koppeling was snel gelegd en zo ben ik nu al 5 jaar aan't modden. Ook in die tijd natuurlijk veel lichtende voorbeelden gezien van nieuwkomers, maar ook forumverlaters. Ik noem de ZAG's Spook-E's, Jumping Hansjes, Marklesss, Pimiento's, Ninko's, msxx's,N I E L S, jojo's en Freak-azoid's etcetera. (ik zal er nog heel veel vergeten..) maar waar je wel vaak van afvraagt: 'goh, waar zouden ze zich ophouden?'
Wat wel is, is dat je achter je vierkante beeldscherm een identiteit vormt bij de username. Zelfs zo vergaand, dat ik nu in fulltime werkzaamheden via Linkedin wordt gekoppeld aan BOSS, waar ik meerdere goede ervaringen heb via het forum.
Zo zie je maar weer: Dirty-pages heeft meer impact dan het normale forumgevoel. Het is voor mij een hechte community waar de kern sterk is verkleind, maar qua power en karakter des te sterker is. Desondanks is het een site met toekomst waar veel users welkom zijn en mogen blijven.