Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Jean-Pierre
Headset monteren.
Bericht
door Jean-Pierre » zo jan 03, 2010 12:06 pm
Eind januari komt m'n frame binnen, en daar heb ik een integrated FSA headset voor.
Alleen dat wil ik dit keer zelf proberen. Heb ik hier specifieke tools voor nodig?
Of lukt als het als je ook een beetje creatief bent.
Gaat om dit frame /headtube
Met dit balhoofd FSA internal headset
Dus, heb ik hier tools voor nodig or will a hammer do the job ?
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
-
redoutterider
Bericht
door redoutterider » zo jan 03, 2010 12:20 pm
kan je makkelijk zelf doen, gewoon zien dat de juiste lager op de juiste plaats zit (lager voor vanonder moet vanonder,lager voor vanboven moet vanboven liggen)
-
Jean-Pierre
Bericht
door Jean-Pierre » zo jan 03, 2010 12:22 pm
redoutterider schreef:kan je makkelijk zelf doen, gewoon zien dat de juiste lager op de juiste plaats zit (lager voor vanonder moet vanonder,lager voor vanboven moet vanboven liggen)
Daar heb ik weinig aan. How to's, zijn makkelijker.
En of het uberhaupt wel zo makkelijk gaat...
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
-
Mrtnrider - Berichten:3271
Bericht
door Mrtnrider » zo jan 03, 2010 12:30 pm
2 houten plaatjes of 2 stalen. Gat in beide plaatjes, lange schroef doorheen, moeren erop.
Tussen de plaatjes natuurlijk de cups steken, en aandraaien maar.
-
redoutterider
Bericht
door redoutterider » zo jan 03, 2010 12:33 pm
Bij een integrated headset (dus zonder cups), zoals je hierboven laat zien, moet je de lager gewoon in het frame kunnnen leggen, zonder gereedschap. je zet alles vast door het aantrekken van de headset bij het monteren van je stuurpen op de vork.
ben je hier tevreden mee?
-
Mrtnrider - Berichten:3271
Bericht
door Mrtnrider » zo jan 03, 2010 12:36 pm
Zitten er al integrated cups in je frame vast of moeten die nog erin?
Als die nog erin moeten, moet je mijn vorige post lezen, anders niet.
Als ze al erin zitten, lagers kun je er gewoon inleggen.
Greetz
-
Jean-Pierre
Bericht
door Jean-Pierre » zo jan 03, 2010 12:39 pm
redoutterider schreef:Bij een integrated headset (dus zonder cups), zoals je hierboven laat zien, moet je de lager gewoon in het frame kunnnen leggen, zonder gereedschap. je zet alles vast door het aantrekken van de headset bij het monteren van je stuurpen op de vork.
ben je hier tevreden mee?
Ja, zeker. Dit is een stuk duidelijker! dankje
Mrtnrider schreef:Zitten er al integrated cups in je frame vast of moeten die nog erin?
Als die nog erin moeten, moet je mijn vorige post lezen, anders niet.
Als ze al erin zitten, lagers kun je er gewoon inleggen.
Greetz
Nee, zitten helemaal geen cups in. Dus zal met wat hout en meer prima gaan.
Dankje!
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
-
kooz
-
Contacteer:
Bericht
door kooz » zo jan 03, 2010 12:48 pm
Als je alleen de spullen hebt die op dat plaatje staan.. dan ga je nog een probleem krijgen. Je hebt toch iets van cups nodig om de lagers in te leggen namelijk. Bij een frame dat die cups al geïntregeerd heeft is dat geen probleem, maar bij jou frame kan dat nog wel eens problemen opleveren.
Kooz
-
Jean-Pierre
Bericht
door Jean-Pierre » zo jan 03, 2010 12:57 pm
kooz schreef:Als je alleen de spullen hebt die op dat plaatje staan.. dan ga je nog een probleem krijgen. Je hebt toch iets van cups nodig om de lagers in te leggen namelijk. Bij een frame dat die cups al geïntregeerd heeft is dat geen probleem, maar bij jou frame kan dat nog wel eens problemen opleveren.
Kooz
Mmh, ik ken iemand met zo'n frame. Zal het toch nog is gaan na vragen.
2010 frame, neem aan dat daar wel overna is gedacht... bedankt voor de tip
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
-
marten - Berichten:973
Bericht
door marten » zo jan 03, 2010 1:35 pm
Stillridingbmx schreef:Eind januari komt m'n frame binnen, en daar heb ik een integrated FSA headset voor.
Alleen dat wil ik dit keer zelf proberen. Heb ik hier specifieke tools voor nodig?
Of lukt als het als je ook een beetje creatief bent.
Gaat om dit frame /headtube
Met dit balhoofd FSA internal headset
Dus, heb ik hier tools voor nodig or will a hammer do the job ?
Lijkt er sterk op dat je een frame voor een conventioneel balhoofdstel hebt en geen (semi) geintegreerd spul. Heb je een ander balhoofdstel voor nodig met cups die je in je frame kunt persen. Als je pessimist bent (dat is een optimist met ervaring) moet je eerst het frame op maat frezen en vlakken

/Marten
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » zo jan 03, 2010 1:45 pm
Lijkt idd sterk op een "normale" aheadset met cups. Dus zoals de welbekende king aheadset.
Idd eerst vlakken en frezen.
Balhoofdpers valt zelf wel te maken.
Zo heb ik het gedaan:
http://didadunlop.pinkbike.com/album/Big-Dummy-build/
Belangrijk zijn wel de inserts in de lagercups (je kan rondhout gewoon op verschillende maten kopen bij de lokale bouwhandel). Anders schiet het draadeind naar een kant van de cup en trek je alles er nog krom in.
Maar ik heb hem wel eerst laten vlakken en frezen bij de de fietsenmaker.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
Hotsnail
-
Contacteer:
Bericht
door Hotsnail » zo jan 03, 2010 3:15 pm
bij mijn weten maakt kona geen frames voor een geïntegreerde headset en zou je dus een "normaal" extern balhoofd nodig. Dit zul je er in moeten persen, zelf doe ik dat altijd met een machineklem (te gierig om een balhoofdpers te kopen

)
Wat hier nog niet genoemd is is dat je de basplate op de vork zal moeten monteren. Dat doe ik zelf door eerst de baseplate zo ver mogenlijk over de stuurbuis van de vork te schuiven (wel goed om

) en dan met een stuk dikwandig PVC pijp dat netjes om de stuurbuis past met een rubber hamer tot op de vorkkroon slaan.
Als je frame voor een geïntegreerde headset gemaakt is kan je delagers zo in het frame leggen (wel eerst een beetje montagepasta of vet in de passing smeren om corrosie te voorkomen.
Ijzeren paarden eten geen haver....
-
Jean-Pierre
Bericht
door Jean-Pierre » zo jan 03, 2010 3:22 pm
Hotsnail schreef:bij mijn weten maakt kona geen frames voor een geïntegreerde headset en zou je dus een "normaal" extern balhoofd nodig. Dit zul je er in moeten persen, zelf doe ik dat altijd met een machineklem (te gierig om een balhoofdpers te kopen

)
Wat hier nog niet genoemd is is dat je de basplate op de vork zal moeten monteren. Dat doe ik zelf door eerst de baseplate zo ver mogenlijk over de stuurbuis van de vork te schuiven (wel goed om

) en dan met een stuk dikwandig PVC pijp dat netjes om de stuurbuis past met een rubber hamer tot op de vorkkroon slaan.
Als je frame voor een geïntegreerde headset gemaakt is kan je delagers zo in het frame leggen (wel eerst een beetje montagepasta of vet in de passing smeren om corrosie te voorkomen.
Zonder cups in de headtube toch niet ? Of zit dat zo strak dat dat geen probleem is?
Want het kan wel . Of zouden die buitenste ringen er voor zorgen dat ie op zn plaats blijft ?

Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de
-
redoutterider
Bericht
door redoutterider » zo jan 03, 2010 4:01 pm
opgelost!
http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=lacondeguyinc
---->
Internal Headset
By having the headset bearing located inside the heat tube, rather than the top and bottom, you're able to achieve a whole array of advantages when it comes to front end stiffness and overall performance. With an internal headset, the head tube is able to take the stress directly, resulting in less play, stronger, improved ride characteristics, and better bearing performance. Basically, like a good friend, an internal headset is sharing the load, every molecule in the materials taking the load more equally.
-
Hotsnail
-
Contacteer:
Bericht
door Hotsnail » zo jan 03, 2010 5:03 pm
I stand corrected
Dan is alleen voor het plaatsen van de baseplate op de vork een hamer nodig. De geintegreerde headset kan je vrij gemakkelijk in het frame leggen. Anders ff aantrekken met je starnut
Ijzeren paarden eten geen haver....