Nieuw Fully frame
Moderators:JJ, Beheerders
Op dit moment rij ik op een 2005 alu Specialized S-Works epic, maar wil de overstap maken naar een carbon fully.
Op mijn shortlist staan de volgende frame's
- Scott spark, + instelbare travel, lockout, gewicht.
- Merida 96, + lockout, gewicht
- Specialized S-Works epic, + vertrouwd
Op dit moment neig ik op basis van specs naar de Scott.
Heeft iemand ervaring met een van deze of meerdere frame's of eventueel een alternatief.
Heeft iemand ervaring met een van deze of meerdere frame's of eventueel een alternatief.
Re: Nieuw Fully frame
Atbspeedy schreef:Op dit moment rij ik op een 2005 alu Specialized S-Works epic, maar wil de overstap maken naar een carbon fully.
Wat zoek je aan rijeigenschappen/wat verwacht je met de switch naar carbon?
MIjn ervaring met de Merida 96 is dat ie zijdelings bok en bok hard is. Daarmee in mijn optiek een erg uitgesproken racer waar de nadruk meer ligt op snelheid en het 'zuiver en alleen opvangen van klappen' in plaats van comfort.
Ik schreef er begin dit jaar nog wat over (scroll down):
http://www.dirty-pages.net/specials/nie ... p?id=42233
Qua rijeigenschappen zoek ik een wat sportievere geometrie/bike, maar wel eentje waar je ook dagtochten/marathons in de Alpen kunt rijden.DeKerfs schreef: Wat zoek je aan rijeigenschappen/wat verwacht je met de switch naar carbon?
De switch naar carbon is moet ik eerlijk bekennen ook een beetje, "je wilt eens iets nieuws en anders" ,het gewicht van de carbon frame's en de veersystemen die in mijn ogen de afgelopen 5 jaar toch zijn verbeterd/bijgeschaafd, hoewel mijn epic absoluut geen slechte fiets is.
Het enige is waar ik "bang" voor ben is hoe kwetsbaar is een carbon frame bij een valpartij, stenen/steenslag of iets dergelijks (ook alu kan kapot natuurlijk

De merida 96 is dan wellicht niet helemaal wat ik zoek
Wat voor alle mogelijkheden die je noemt geldt; ga er zelf eens op rijden en oordeel zelf. De Merida is erg uitgesproken, maar dat wil nog niet zeggen dat dat niet past in jouw straatje.Atbspeedy schreef:
De merida 96 is dan wellicht niet helemaal wat ik zoek
Dat is ook zeer zeker de bedoeling, heb op een epic reeds een klein stukje gereden bij de LBS, maar helaas op asfalt.DeKerfs schreef:Wat voor alle mogelijkheden die je noemt geldt; ga er zelf eens op rijden en oordeel zelf. De Merida is erg uitgesproken, maar dat wil nog niet zeggen dat dat niet past in jouw straatje.
Hopelijk worden ook in 2010 weer de Fiets testdagen georganiseerd, zodat in een kort tijdsbestek de verschillende bike's kunt proberen.
Maar carbon is niet kwetsbaarder dan een ander framemateriaal?Atbspeedy schreef:Het enige is waar ik "bang" voor ben is hoe kwetsbaar is een carbon frame bij een valpartij, stenen/steenslag of iets dergelijks (ook alu kan kapot natuurlijk )
Carbon hoeft niet per definitie kwetsbaarder te zijn. Het voordeel van carbon is, dat je het zo sterk kan maken als je wil. Voorheen werd carbon verlijmt met lugs of werden twee schalen aan elkaar geplakt. Carbon leverde toen vooral gewichtswinst op. De stijfheid en comfort eigenschappen werden niet verbeterd.
Tegenwoordig kunnen fabrikanten door middel van ervaringen en onderzoek, frames zo maken dat ze bijzonder licht zijn, stijf daar waar gewenst en toch comfortabel aan voelen. Denk hierbij aan de Flash van Cannondale. Daarnaast zijn door nieuwe "ontwikkelingen" zoals BB30 en een tapered balhoofd de frames in de regel stijver geworden op de plekken waar je dat het liefste wil, zoals terug te vinden in de Epic van Specialized.
Het nadeel van carbon is dat gebreken niet altijd duidelijk hoeven te zijn. Als je een keer valt kunnen niet zichtbare schuren in het materiaal komen. Dat maakt carbon kwetsbaarder. Veel is trouwens afhankelijk van de fabricage van een frame. Een slecht gemaakt frame kan altijd breken, ongeacht welk materiaal wordt gebruikt.
Je kan overigens met alle aangegeven fietsen een dagtocht maken in de Alpen. De vraag is alleen, welke rijstijl hou je aan? Daarbij breng je toch het gros van de tijd door op de paden in NL (en BE?). Misschien rij je af en toe een marathon en dan ben je blij met een meer racy geometrie. Testen is het enige zinnige wat je kan doen. Overigens zou ik dat altijd doen met een fiets in deze prijsklasse.
Staar je trouwens niet blind op een afmontage. Deze kan je redelijk eenvoudig wijzigen achteraf of bij aanschaf.
mzzl
Gène
Tegenwoordig kunnen fabrikanten door middel van ervaringen en onderzoek, frames zo maken dat ze bijzonder licht zijn, stijf daar waar gewenst en toch comfortabel aan voelen. Denk hierbij aan de Flash van Cannondale. Daarnaast zijn door nieuwe "ontwikkelingen" zoals BB30 en een tapered balhoofd de frames in de regel stijver geworden op de plekken waar je dat het liefste wil, zoals terug te vinden in de Epic van Specialized.
Het nadeel van carbon is dat gebreken niet altijd duidelijk hoeven te zijn. Als je een keer valt kunnen niet zichtbare schuren in het materiaal komen. Dat maakt carbon kwetsbaarder. Veel is trouwens afhankelijk van de fabricage van een frame. Een slecht gemaakt frame kan altijd breken, ongeacht welk materiaal wordt gebruikt.
Je kan overigens met alle aangegeven fietsen een dagtocht maken in de Alpen. De vraag is alleen, welke rijstijl hou je aan? Daarbij breng je toch het gros van de tijd door op de paden in NL (en BE?). Misschien rij je af en toe een marathon en dan ben je blij met een meer racy geometrie. Testen is het enige zinnige wat je kan doen. Overigens zou ik dat altijd doen met een fiets in deze prijsklasse.
Staar je trouwens niet blind op een afmontage. Deze kan je redelijk eenvoudig wijzigen achteraf of bij aanschaf.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
De stijfheid van carbon frame's is inderdaad ook een pluspunt, hoewel ik betwijfel of ik in mijn geval met mijn 70 kg daar echt merkbaar voordeel van zal hebben.Gène schreef: Tegenwoordig kunnen fabrikanten door middel van ervaringen en onderzoek, frames zo maken dat ze bijzonder licht zijn, stijf daar waar gewenst en toch comfortabel aan voelen. Denk hierbij aan de Flash van Cannondale. Daarnaast zijn door nieuwe "ontwikkelingen" zoals BB30 en een tapered balhoofd de frames in de regel stijver geworden op de plekken waar je dat het liefste wil, zoals terug te vinden in de Epic van Specialized.
Uitproberen zal ik zeker doen, maar omdat ik in principe alleen een los frame wil kopen zit je daarmee bij deze type frame's toch vast aan een wat racy geometrie.Gène schreef: Je kan overigens met alle aangegeven fietsen een dagtocht maken in de Alpen. De vraag is alleen, welke rijstijl hou je aan? Daarbij breng je toch het gros van de tijd door op de paden in NL (en BE?). Misschien rij je af en toe een marathon en dan ben je blij met een meer racy geometrie. Testen is het enige zinnige wat je kan doen. Overigens zou ik dat altijd doen met een fiets in deze prijsklasse.
De Epic die ik nu heb heeft ook een racy geometrie en bevalt me verder prima.
-
Ga ik weer!
als je van alles wat wil, is er een heel goede optie. Maar dat is niet te krijgen in carbon.
Maar je kan het frame aanpassen aan de alpen belgie en zelfs geschikt maken voor nl. simpel een paar andere armen van het veer systeem en je kan kiezen tussen 120 140 en 160. frame is super stijf en absoluuut licht in verhouding tot het gros van de bekande merken.
Liteville 301 mk8 en kwa prijs net zo duur als niet goedkoper dan een goede kwaliteit carbon.
als je van alles wat wil, is er een heel goede optie. Maar dat is niet te krijgen in carbon.
Maar je kan het frame aanpassen aan de alpen belgie en zelfs geschikt maken voor nl. simpel een paar andere armen van het veer systeem en je kan kiezen tussen 120 140 en 160. frame is super stijf en absoluuut licht in verhouding tot het gros van de bekande merken.
Liteville 301 mk8 en kwa prijs net zo duur als niet goedkoper dan een goede kwaliteit carbon.
Merkbaar? Dat kun je je afvragen ja. Of méér stijfheid een, zoals door je verondersteld, pluspunt is, is ook discutabel. Imho is stijfheid namelijk nogal overrated.Atbspeedy schreef:De stijfheid van carbon frame's is inderdaad ook een pluspunt, hoewel ik betwijfel of ik in mijn geval met mijn 70 kg daar echt merkbaar voordeel van zal hebben.Gène schreef: Tegenwoordig kunnen fabrikanten door middel van ervaringen en onderzoek, frames zo maken dat ze bijzonder licht zijn, stijf daar waar gewenst en toch comfortabel aan voelen. Denk hierbij aan de Flash van Cannondale. Daarnaast zijn door nieuwe "ontwikkelingen" zoals BB30 en een tapered balhoofd de frames in de regel stijver geworden op de plekken waar je dat het liefste wil, zoals terug te vinden in de Epic van Specialized.
-
ben zelf niet zo'n diehard kenner, zoals velen van jullie waarschijnlijk wel!
maar ga maar uit van de beoordelingen die je her en der kan vinden. En voor deze cat. is het frame zeker licht. en het komt bij alle testen zeer goed uit de bus. rij zelf op de mk6
en hiervoor een stumpjumper fsr s-works gehad. Nooit meer als je eenmaal op de 301 gezeten hebt.
maar was ook maar een suggestie. je kan altijd verder kijken dan je neus lang is.En de hele discussie over carbon en alu enz enz is denk ik niet waar de gene die deze topic startte op zit te wachten.
maar ga maar uit van de beoordelingen die je her en der kan vinden. En voor deze cat. is het frame zeker licht. en het komt bij alle testen zeer goed uit de bus. rij zelf op de mk6
en hiervoor een stumpjumper fsr s-works gehad. Nooit meer als je eenmaal op de 301 gezeten hebt.
maar was ook maar een suggestie. je kan altijd verder kijken dan je neus lang is.En de hele discussie over carbon en alu enz enz is denk ik niet waar de gene die deze topic startte op zit te wachten.
Of het de meest belangrijke feature van een frame is lijkt mij ook niet, alleen als je met name de duitse MTB bladen leest dan lijkt het erop dat dit steeds belangrijker wordt.DeKerfs schreef:Merkbaar? Dat kun je je afvragen ja. Of méér stijfheid een, zoals door je verondersteld, pluspunt is, is ook discutabel. Imho is stijfheid namelijk nogal overrated.
Uiteindelijk gaat het toch om het complete plaatje, zitpositie, rijeigenschappen en gevoel dat je bij een bike.
Wat betreft de optie van een Liteville, heb ik naar aanleiding van de positieve ervaringen hier op het forum wel naar gekeken, maar is geen optie kan dan in mijn ogen net zo goed op mijn huidige frame blijven rijden.
Heb Scott gemaild waar de een Scott dealer zit in de regio Zutphen en zal dit weekend vast een beetje sfeer gaan snuifen

Hebben ze ook ooit uitgelegd wáárom dit steeds belangrijker zou zijn? De immer groter wordende zucht naar een 'ideale' gewichts-stijfheidsverhouding is op de Duitse markt een eigen leven gaan leiden omdat volgens enkele redacteuren dat dé heilige graal is. Liefst onderbouwt met lab testen en uitslagen in numerieke vorm. Daar schijnen veel lezers erg op de kicken. Bij gevolg zijn, goed merkbaar bij enkele Duitse racefietsen, er meer en meer frames op de markt gekomen die zo enorm stijf zijn, dat het gross van de consumenten rond rijdt op een bokhard frame, maar bewust de bandenspanning te laag zet in een wanhopige poging niet elke rit van de fiets af te stuiteren.Atbspeedy schreef:Of het de meest belangrijke feature van een frame is lijkt mij ook niet, alleen als je met name de duitse MTB bladen leest dan lijkt het erop dat dit steeds belangrijker wordt.DeKerfs schreef:Merkbaar? Dat kun je je afvragen ja. Of méér stijfheid een, zoals door je verondersteld, pluspunt is, is ook discutabel. Imho is stijfheid namelijk nogal overrated.
Anyhow; stijfheid kán gewenst zijn, maar het ligt er maar net aan wáár die stijfheid in het frame zit en hoe dat zich verhoudt ten opzichte van de rest van t frame/fiets.
Jep, daar sluit ik me graag bij aan.Atbspeedy schreef: Uiteindelijk gaat het toch om het complete plaatje, zitpositie, rijeigenschappen en gevoel dat je bij een bike.
Keep us posted over je ervaringen. Ben benieuwd waar je straks voor kiest, en meer nog; waarom.
Succes

Ben deze week op pad geweest en de keuze wordt er niet makkelijker opDeKerfs schreef: Keep us posted over je ervaringen. Ben benieuwd waar je straks voor kiest, en meer nog; waarom.
Succes

Met name de Scott Spark en de Merida 96 springen eruit, het gewicht, veerconcept en geometie spreken mij erg aan.
Met de Merida is zo wie zo de mogelijkheid om een testrit te maken, rondje Montferland bied voldoende test mogelijkheden lijkt me

Het enige "probleem" is dat mijn huidige voorvork met 80mm veerweg niet echt geschikt is voor beide frame's aangezien deze ontworpen zijn voor minimaal 100mm.
En dan is het prijstechnisch gezien voordeliger een complete bike te kopen.
Al eens naar Lapierre gekeken. Bijvoorbeeld x-control http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierr ... l-410-2010
Lapierre: mooie fiets, goed veerconcept, maar misschien iets meer fun en iets minder racy dan de Spark en 96 die onze aspirantkoper op het oog heeft. Sowieso wel een stuk beter qua prijs-kwaliteitsverhouding en ook met een heel eigen smoel.
In het kader van geld speelt een minder grote rol zou ik zelf heeeel erg neigen naar de Spark met zijn 110mm veerweg en traction mode-80mm. En dan ook zeker met een Fox F120, kan je daarna nog wel zien of je em op 120mm houdt, of em geo/veerweg/stuurhoogte-technisch liever op 100 of 110mm zet. Lijkt mij een ultiem wapen voor buitenlandse marathons/raids...
In het kader van geld speelt een minder grote rol zou ik zelf heeeel erg neigen naar de Spark met zijn 110mm veerweg en traction mode-80mm. En dan ook zeker met een Fox F120, kan je daarna nog wel zien of je em op 120mm houdt, of em geo/veerweg/stuurhoogte-technisch liever op 100 of 110mm zet. Lijkt mij een ultiem wapen voor buitenlandse marathons/raids...
Ik zou altijd de vork aanpassen op je fully frame. Je moet toch rekening houden met de geometrie. De tip van Mateis is slim. Met een makkelijk on-the-fly instelbaar systeem kan je redelijk makkelijk je veerweg afstemmen op het terrein waarin je rijd.
Ik zou wat betreft ook wat verder kijken dan de fiets zelf. Welke service wordt geboden en hoe zijn ervaringen van andere gebruikers van Scott en Merida. Je ziet de 96 en Spark niet bijzonder veel in het wild en bij die bedragen zou ik de kleine lettertjes ook lezen. Van zowel de fabrikant als lbs.
Succes met kiezen!
mzzl
Gène
Ik zou wat betreft ook wat verder kijken dan de fiets zelf. Welke service wordt geboden en hoe zijn ervaringen van andere gebruikers van Scott en Merida. Je ziet de 96 en Spark niet bijzonder veel in het wild en bij die bedragen zou ik de kleine lettertjes ook lezen. Van zowel de fabrikant als lbs.
Succes met kiezen!
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Nee eigenlijk ook nog nooit van gehoord.BLRacing schreef:Al eens naar Lapierre gekeken. Bijvoorbeeld x-control http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierr ... l-410-2010
Wel al gekeken naar een cube AMS HPC en een Haibike Sleek RC http://www.haibike.de/index.shtml?sleek_rc Iemand hier ervaringen mee??
[quote'="Gène"]Ik zou wat betreft ook wat verder kijken dan de fiets zelf. Welke service wordt geboden en hoe zijn ervaringen van andere gebruikers van Scott en Merida. Je ziet de 96 en Spark niet bijzonder veel in het wild en bij die bedragen zou ik de kleine lettertjes ook lezen. Van zowel de fabrikant als lbs. [/quote]
Komt de spark en 96 inderdaad niet veel tegen zijn wat dat betreft ultieme racebakken.
Bij Bike-Emotions in Beek hebben ze een aantal 96en verkocht en hier worden op dit moment de snelste tijden op de Montferland route meer gereden.
Snel kun je er zo wie zo mee

Voor zowel de Cube als de Hai geldt dat eerst en vooral naar de stifness-to-weight ratio is gekeken. Beide merken designen 100% op de Bike-testprotokolle.
De Hai is net nieuw, maar knetterlicht. Voorkant is niet jedermanns Sache. Van de Cube, die al veel langer op de markt is, weet ik dat ie degelijk is: superbewezen veersysteem, goede slijtagevastheid (van lagering etc). Degelijk ding, ik ken een lompe downhiller die er op rijdt en er zover ik weet weinig gedoe mee heeft.
Je kijkt nu wel echt naar het zenith van de nieuwe zakelijkheid in mtb, trouwens. Ook niet jedermanns Sache.
De Hai is net nieuw, maar knetterlicht. Voorkant is niet jedermanns Sache. Van de Cube, die al veel langer op de markt is, weet ik dat ie degelijk is: superbewezen veersysteem, goede slijtagevastheid (van lagering etc). Degelijk ding, ik ken een lompe downhiller die er op rijdt en er zover ik weet weinig gedoe mee heeft.
Je kijkt nu wel echt naar het zenith van de nieuwe zakelijkheid in mtb, trouwens. Ook niet jedermanns Sache.

Hoezo de voorkant niet jedermanns Sache, qua balhoofdhoek en balhoofdlengte.mateis schreef: De Hai is net nieuw, maar knetterlicht. Voorkant is niet jedermanns Sache. Van de Cube, die al veel langer op de markt is, weet ik dat ie degelijk is: superbewezen veersysteem, goede slijtagevastheid (van lagering etc). Degelijk ding, ik ken een lompe downhiller die er op rijdt en er zover ik weet weinig gedoe mee heeft.
Kwam Haibike ook tegen in duits tijdschrift vandaar.
Moeten nog maar eens rustig rondkijken en de Fiets testdagen afwachten, hopelijk worden deze ook in 2010 georganiseerd.
De testdagen van O2bikers vallen op 24 en 25 april in Malmedy, die van Fiets zullen er vlak na wel komen (de 2009 editie bleek wel een succes, dus het lijkt mij dat ze het weer gaan organiseren).Moeten nog maar eens rustig rondkijken en de Fiets testdagen afwachten, hopelijk worden deze ook in 2010 georganiseerd.
Voor een kei-harde carbon kun je natuurlijk ook in Heerlen een canyon testen...