op-één chocolate hope d'or

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

JS
op-één chocolate hope d'or

Bericht door JS » za dec 26, 2009 12:22 pm

Het heeft even geduurd voordat ik aan mijn eerste zelfbouw projektje kon beginnen, het frame heb ik immers al sinds begin november binnen, maar dat gaf me iig alvast genoeg tijd om de onderdelen bij elkaar te verzamelen.
Het idee is als volgt:
1. ervaring opdoen met zelf een mtb in elkaar knutselen
2. daarom butget vriendelijk, maar toch sloopbestending voor het geval ik iets verkeerd aanpak (en dat zal vast wel hier en daar gaan gebeuren ;) )
3. apparaat valt in de categorie fun-fiets en zal qua karakteristiek heel anders dan de idworx AM zijn (hoef geen twee dezelfde fietsen in de schuur)
4. esthetisch moet het enigzins ook nog kloppen...

Het frame weggebracht naar de LBS om het balhoofd en bracket te laten frezen. Dat heeft ie in z'n vrije tijd gedaan, waardoor het toch een 100 % hobbyprojektje wordt, want van nu af aan sta ik er zelf voor ;)

Net het balhoofd gemonteerd en snel wat andere spullekes erop geschroefd om een idee van het geheel te krijgen:

Afbeelding

Eerste indruk moge duidelijk zijn: dit wordt geen tweede idworx :)
Voor mij nog even wennen om tegen een dergelijk geometrie aan te kijken. Straks komt het 'leukste klusje', afzagen van de vorkbuis: nog een beetje huiverig voor want te kort afzagen kan maar één keer...

Updates volgen de komende dagen.

De spekjeslijst:
frame: On-one 456 chocolate 18"
vork: RS revelation race black 140 (stickers moeten er nog af)
balhoofd: Hope gold
trapas: Hope gold
aandrijving: Shimano SLX
remmen: Shimano SLX 180v/160a
zadelpen: Pro koryak 27.2 mag/blck (jammer van de opdruk, maar ging me vooral om de kleur)
zadelpenklem: Hope gold 30.0
zadel: Pro vulturemax blck/gold
stuurpen: Pro koryak blck/mag
stuur: Pro koryak low riser blck/mag
wielen: worden crosstrails (stickerloos)
snelspanners: Hope gold

*NB. Bij butgetvriendelijk is Hope misschien niet de eerste keus, maar de spullen zijn het waard (en gelukkig staat de engelse pond nog steeds laag)

Sven

Bericht door Sven » zo dec 27, 2009 6:14 pm

Budgetvriendelijk is een woord wat vaak wordt overgeschreden :)

Nice bike, mooie montage. Ben benieuwd naar je ervaringen.

JS

Bericht door JS » zo dec 27, 2009 9:17 pm

thnx. budgetten zijn er om te overschrijden en gelukkig hoef ik geen noord-zuidlijn aan te leggen :roll:

Bijna klaar met opbouwen, remleidingen nog inkorten. Helaas was de slx-groep niet compleet (borgmoer van de linker crankarm niet aanwezig) en bleek mn cassettesleutel niet geschikt om de remschijf van het achterwiel te verwisselen. (Over)morgen even shoppen dus. Daarna mag ie los in t bos :evil:

Sven

Bericht door Sven » zo dec 27, 2009 10:28 pm

Nice. en dan natuurlijk nieuwe foto's.

Klein nadeel, als ik nu nog eens naar de foto kijk, is het zadel. Zeker comfy en goed, maar in verhouding met de fiets vrij oversized. Kan natuurlijk ook de hoek van de foto zijn...

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » ma dec 28, 2009 4:58 am

On-one... eerst even wennen om er later helemaal lyrisch over te worden!

Aparte kleurcombinatie, zodat het een heel eigen fiets wordt... Grappig dat die "Engelse budget dranhekken" zo populair zijn!

mateis

Bericht door mateis » ma dec 28, 2009 11:46 am

Als je het zadel tzt vervangt door bv een Gobi in de kleurstelling antraciet (die heeft gouwe details), dan wordt het helemaal mooi! Sowieso erg geslaagd hoor, ik vind die Koryak spulletjes best mooi. Denk dat een setje helemaal zwarte Xtrails qua stijl ook erg mooi is, die Olympics zijn hier gruwelijk misplaatst.

Ik wordt wel benieuwd naar je non-budget fietsen, trouwens. :D

JS

Bericht door JS » ma dec 28, 2009 10:30 pm

@sven: klopt dat het zadel niet het meest slanke model is, maar op de foto wordt dat nogal versterkt door de hoek waaronder de foto is genomen.
@mateis: de gobi is een erg fijn zadel en zal ook de eerste keus zijn als deze van Pro misschien niet zo bevalt (heb er nog niet op gezeten)!

om nog 1 keer terug te komen op 'budget': het is maar hoe je het bekijkt, vanaf de nul lijn is deze fiets niet de goedkoopste, maar (zoals ik heb gedaan) beredeneerd vanaf een idworx van ongeveer 3k is het wel 'een koopje' ;)

Ik zal morgen foto's van het eindresultaat plaatsen (nu te donker).

grtz

mateis

Bericht door mateis » di dec 29, 2009 10:17 am

Je hoeft je verder ook niet te verdedigen hoor. Ik heb zelf ook eigenlijk vier van die budgetfietsjes staan. Die nullijn waar je het over hebt verplaatst volgens mij steeds iets, en je kan eigenlijk niet terug. :oops:

Inmiddels ook je non-budget Idworx gespot trouwens; niet verkeerd...

JS

Bericht door JS » di dec 29, 2009 3:31 pm

Thnx!
Net de hONd-ONE uitgelaten voor de eerste paar meters. Hij voelt erg 'bruut' aan, met enorm veel veerweg. De zit is erg relaxed en je hebt meteen het gevoel dat je hier overal mee kunt komen.
Het gewicht valt me ook niet tegen: net geen 13 kg (compleet met pedalen).
Het weer is niet geweldig om scherpe foto's te maken (althans met mijn kunde van fotograferen ;))
Hier alvast wat plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sven

Bericht door Sven » di dec 29, 2009 3:43 pm

JS... Cool!
Mooi ding. Mijn commentaren zijn allemaal teniet gedaan. Sjiek ding!

JS

Bericht door JS » zo jan 17, 2010 12:24 pm

Heb nu een aantal weken op de on-one rondgetourd en ik moet zeggen dat ie me uitstekend bevalt.

Het hoofddoel van dit projectje was om ervaring op te doen met het compleet zelf opbouwen van een fiets. Op het uitbesteden van het frame-freeswerk na, is dat doel ook goed gelukt. (Nee, geen zelfgespaakte wielen, maar daar ga ik ook nog wel eens aan beginnen ;) )
Los van dit doel heb je natuurlijk ook bepaalde verwachtingen bij de keuze van de gekochte onderdelen en voor het gedrag dat je fiets in ‘da country’ moet opleveren. En de grote vraag is dan als je klaar bent, “maken ze het waar?â€￾.
Het antwoord is ja!

Wat was mijn bedoeling: een comfortabele HT om uren mee te kunnen rijden (zonder last te krijgen van met name mijn polsen), waarbij snelheid erg ondergeschikt is aan fun (dwz een tractor om overal doorheen te ploegen in plaats van een stuiter XC), en die veel controle heeft/geeft. Daarnaast waren de kosten en de looks ook niet onbelangrijk.
Het oog viel dus op een on-one 456: staal zou comfort moeten bieden en is goedkoop (als je tenminste niet meteen aan IF of Scapin ofzo gaat denken :) ). Daarnaast leek me het belachelijke concept van een 140 mm vork in een HT een grappig idee alsook bij mijn wensenlijstje te passen. Als je dan de geo van het frame bekijkt ga je je meteen afvragen of die fiets niet liever achterover de berg af gaat dan er tegen op; namelijk je zitpositie gaat behoorlijk richting de achteras met zo’n lange vork, en dat terwijl de achterbrug niet echt lang is. (Ik moet hier meteen bij vermelden dat ik totaal geen verstand heb van technische tekeningen, maar daarbij mijn oordeel puur gebaseerd had op het vergelijken van frame geo’s van andere fietsen en de bijbehorende testuitslagen over het gedrag in de welbekende tijdschriften.). Volgens de on-one site zou dat echter juist niet het geval zijn. Oftewel, bestellen dat frame!
Ondertussen vooral gaan nadenken welke 140 mm vork ik wilde en wat voor lengte stuurpen daar bij zou moeten passen. Voor de vork heeft vooral de prijs de doorslag gegeven. Een revelation race 2010 voor 275 pond sterling doet een Talas, revelation U-turn of een Pike (toch al overkill) snel vergeten. De 70 mm stuurpen is gebaseerd op wat ik las op internet forums en nog meer op het concept dat een DH/FR bike meestal iets korter zit (grofweg 50 mm) en XC/marathon juist weer langer (> 90 mm).
De overige onderdelen zal ik even snel benoemen. De keuze voor de aandrijving was snel gemaakt, want de SLX groep krijgt alom goede reacties en voor die prijs vind je denk ik niets beters. Pro Koryak spulletjes en vulturemax zadel; vormen een goed geheel, zie je niet zoveel, ‘budgetproof’ en degelijk. De Hope onderdelen heb ik gekozen omdat besparen op een goed balhoofd en bottom bracket je fiets echt niet beter maakt. De vermeende kwaliteit van Hope moet dat gaan dus bewijzen. Daarnaast wilde ik accessoires in goud om een mooie breuklijn tussen het bruin van het frame en het zwart van de andere onderdelen te krijgen. Uniformiteit maakt het dan het mooiste, dus ook de zadelpenklem en (later) de snelspanners zijn Hope geworden. De wielen had ik nog. Die voldoen meer dan goed voor het beoogde doel, en het freeswerk van de velgen vind ik gewoonweg erg mooi.

Maar dan de belangrijkste vraag: “hoe fietst ie?â€￾
Kort antwoord: geweldig! :)
De zit is erg relaxed en lijkt erg hoog door het brede stuur en de rechtop houding. Het eerste gevoel lijkt op dat van een chopper. Dat beloofde veel goeds. De vork staat relatief slap afgesteld en deint met remmen en met staand klimmen, maar geeft imho nooit het idee dat ie overmatig aan het werk is op vlakke en/of hobbelige paden. On-one maakt haar belofte waar dat je met deze fiets ook bergop kunt fietsen. In het begin even wennen; maar, de lockout aan, wat naar voren op je zadel, en gaan maar. Het idee dat de fiets achterover wil komt zelden voor. Waarschijnlijk heeft dat er meer mee te maken dat je ook de relaxte houding probeert aan te houden tijdens het klimmen, maar dat werkt natuurlijk niet. Je merkt het wat hoge gewicht tijdens het klimmen natuurlijk wel, maar je hoeft hier geen wedstrijden mee te rijden. Ook met versnellen gaat het wat minder vlot, maar in de categorie tourtocht of ik-fiets-nog-even-een-stukje-verder is dat allemaal niet van belang. Ook met de controle die je op de fiets hebt/beleeft zit het helemaal goed. De fiets vindt zijn eigen weg wel, je hoeft er niet veel aan te werken. Waarschijnlijk is het verminderde gewicht op het voorwiel (tov de voorover houding op een XC) daar verantwoordelijk voor; zonder dat je er op (hoeft te) letten kiest de fiets het goede pad. Ik moet wel zeggen dat ik tot nu toe vooral sneeuw en ijs onder de wielen heb gehad, dus dat speelt mee in de beleving

Kortom, ik ben helemaal tevreden met de fiets en het is steeds een genot om hier mee te gaan rijden!

En tenslotte: “al mechanische problemen gehad na zo’n eerste zelf-opbouw projectâ€￾?
Twee dingetjes zijn voorgevallen: Er zat wat speling op het balhoofd, met nakijken bleek dat te komen doordat bij de ‘head-doctor’ maar 1 van de 2 klemringen goed vast zat. Was snel opgelost en het werkt nu perfect. Tweede, de hope snelspanners (model 2009) zijn beide bij de eerste rit losgelopen. Waarschijnlijk heeft het messing wat smering veroorzaakt en liepen ze los (gelukkig geen ongelukken door gebeurd!). Na het opnieuw vastzetten heb ik er geen last meer van gehad. Verder nergens problemen mee gehad; ie loopt als een zonnetje; hiep hoi :)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo jan 17, 2010 1:24 pm

Sjieke kleurencombo!
Staat je vork op 140 vast of is het een U-turn. Ik heb zelf een oud model Inbred en die stuurt als een mes met de vork op 80.

mateis

Bericht door mateis » zo jan 17, 2010 5:32 pm

JS

Bericht door JS » zo jan 17, 2010 6:06 pm

@steelboy: De rev is fixed op 140. Een U-turn was mooi geweest, maar viel buiten mijn budget. Geen idee dus hoe de fiets zou sturen met een 100 mm vork, maar met alle on-one's die nu bij de forumleden in bezit zijn zou iemand daar wel zijn/haar mening over kunnen geven?! On-one geeft aan dat de 456 geschikt is vanaf 100 mm, en onderscheid zich daarmee van de inbred die met 80-100 op pad gaat.

@mateis: was er niet heel bewust van dat die Hope snelspanners in het begin zo makkelijk loslopen, juist omdat het contactoppervlak met vork en frame best groot is en het klemmen erg solide aanvoelde. Toch even schrikken dus als ze loslopen.
En zeker, vanaf nu alles custum, veel te leuk om het niet zelf te doen! :)

voodoo

Bericht door voodoo » wo jan 20, 2010 10:23 pm

Mooie Bike,ik heb de zelfde in 16"en ben zeer tevreden.Ik rij nu 2x9 met een bashring,nog meer bodemvrijheid.Ook mijn hope snelspanner moest zich eerst zetten.
Voodoo :evil:
Misschien wordt het tijd voor een On One meeting??

MikesBike

Bericht door MikesBike » do jan 21, 2010 9:03 am

Ziet er lekker uit.
Ik heb ook nog 2 On One's staan op af te bouwen: 20" 456 in Pink en een Poacher single speed.
Was er veel werk aan het afvlakken van de BB en balhoofdbuis?

JS

Bericht door JS » do jan 21, 2010 11:01 pm

Het vlakken heb ik uitbesteed. Degene die het heeft gedaan had er minder dan een half uur voor nodig. Heeft me maar een paar euries gekost.

Alvast veel plezier met je opbouwprojecten; erg leuk!

Voor een On-One meeting ben ik wel te porren. Ik zal in de lente een oproepje hier gaan plaatsen (mooi weer = in de praktijk meer mensen ;) ).

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » vr jan 22, 2010 12:01 pm

On One Meeting klinkt goed,
omgeving brabant?

Na 14 maart ergens ;)

Ik hoor het wel..
Whoop Whoop!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » vr jan 22, 2010 1:03 pm

JS schreef:Voor een On-One meeting ben ik wel te porren. Ik zal in de lente een oproepje hier gaan plaatsen (mooi weer = in de praktijk meer mensen ;) ).
I'm all in....

Misschien op het plaatsje Een ??? Dan kunnen Rinse en ik wel rondleiden :arms:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » vr jan 22, 2010 2:41 pm

sneeuwpop schreef:
JS schreef:Voor een On-One meeting ben ik wel te porren. Ik zal in de lente een oproepje hier gaan plaatsen (mooi weer = in de praktijk meer mensen ;) ).
I'm all in....

Wel een goed idee, kan leuke foto's opleveren..alleen wanneer? Ik heb nog een xc meeting in Best staan (vlakbij Ehv) voor 28 maart.. in April wellicht keertje?

RInse
Whoop Whoop!

JS

Bericht door JS » za jan 23, 2010 11:19 pm

Een zondag in april is mij o.k. Roep maar een datum.
Laten we peilen hoeveel man naar Een willen komen, aangezien het niet echt centraal Nederland is (op zich niet erg en ik zeg niet bij voorbaat nee, maar een enkeltje is voor mij 200 km...)

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » za jan 23, 2010 11:33 pm

Rinse schreef:wanneer? Ik heb nog een xc meeting in Best staan (vlakbij Ehv) voor 28 maart.. in April wellicht keertje?
JS schreef:Een zondag in april is mij o.k. Roep maar een datum.
Laten we peilen hoeveel man naar Een willen komen, aangezien het niet echt centraal Nederland is (op zich niet erg en ik zeg niet bij voorbaat nee, maar een enkeltje is voor mij 200 km...)
Enkeltje Best is voor mij ook 250km ;)

2 april is de 5 van Schoorl en 16-19 april het SSEC10; ik stel voor zondag 11 april op Een !
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

JS

Bericht door JS » zo jan 24, 2010 9:44 am

OK, 11 april in Een met de op-Een, count me in!

Zullen we een nieuw draadje starten onder Meetings, met een hoe-wat-waar?

grtz Joost

voodoo

Bericht door voodoo » zo jan 24, 2010 10:23 am

11April is OK.Wel ergens centraal in Nederland,Met evt. een mooie MTBroute.In het zuiden zitten veel on one bezitters(Apeldoorn,Rhenen,Brabant) 8)
Als de datum en locatie vaststaan,svp een nieuwe topic in meetings.
Bikegroet Voodoo :evil:

BramJ

Bericht door BramJ » zo jan 24, 2010 10:29 am

sneeuwpop schreef:
I'm all in....

En dan wil ik ook wel komen :)
Ik heb een heel erg oranje 456 Summer Season

Plaats reactie