Saint remklauw met Deore remhendel

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
D2ThaV
Saint remklauw met Deore remhendel

Bericht door D2ThaV » do dec 24, 2009 3:51 pm

Hey,

Ik ben voor de moment bezig met het opbouwen van een Kona Howler en heb er m'n remklauwen van saint al opgezet, de eerste generatie saint remmen ( de gewone grijze ). Die remmen stonden standaard op m'n hardtail toen ik hem kocht met dual control hendels van Saint. Na 2 jaar met die dual control te rijden heb ik beslist om toch maar gewone remhendels op die Kona te plaatsen , omdat die dual control niet zo mooi oogt maar ook onhandig is om te dirten, downhillen,... Aangezien apparte Saint, XT , SLX remhendels nogal kostelijk zijn voor mij ( moet nog redelijk wat dingen kopen voor die Kona ) was ik aan het denken aan Deore remhendels...http://www.bike2build.nl/product/details/number/BR0746

Nu , die Saint remmen met hun Saint dual control hendels deden het echt goed , remde super enzo... Als ik deze deore remhendels erop monteer, zal ik dan remkracht verliezen ? Of word de meeste remkracht bepaald door de remklauwen ?

Mvg,
Dylan

mateis

Bericht door mateis » do dec 24, 2009 4:22 pm

Goede vraag... Laten we eerst vaststellen dat het technisch kan. Shimano klauwen en remhendels zijn grotendeels uitwisselbaar en jouw Saint is gelijk aan de xt 755-klauw, dus geen rare standaard (ook 4-pots Shimano klauwen kunnen trouwens met praktisch alle hendels).

Hoeveel verschil er dan zit in remgrepen? Geen idee eigenlijk, maar je verwacht dat het prijsverschil niet uitsluitend in de oppervlaktebehandeling en het groepslogootje zit... Kwantificeren kan ik het echter niet.

Geen antwoord op je vraag dus eigenlijk, sorry. :)

vinay

Bericht door vinay » do dec 24, 2009 4:35 pm

Hoi,

zelf heb ik 'n hele tijd dezelfde klauwen met 'n gewone (ouder type, niet radiaal) XT master gebruikt en dat ging prima. Je kunt met die nieuwe masters verwachten dat je rem iets eerder aangrijpt, maar remkracht zou er niet minder mee moeten zijn. Als je 't precies wilt weten moet je eigenlijk uitzoeken hoe de zuigerdiameters zich verhouden. Als je je oude master 'n dunnere cylinder had dan je nieuwe (wat ik niet verwacht) dan ga je inderdaad achteruit in remkracht met die Deore. Maar reken daar dus maar niet op :). Succes ermee!

thomasmb
Contacteer:

Re: Saint remklauw met Deore remhendel

Bericht door thomasmb » do dec 24, 2009 4:40 pm

D2ThaV schreef:Hey,

Ik ben voor de moment bezig met het opbouwen van een Kona Howler en heb er m'n remklauwen van saint al opgezet, de eerste generatie saint remmen ( de gewone grijze ). Die remmen stonden standaard op m'n hardtail toen ik hem kocht met dual control hendels van Saint. Na 2 jaar met die dual control te rijden heb ik beslist om toch maar gewone remhendels op die Kona te plaatsen , omdat die dual control niet zo mooi oogt maar ook onhandig is om te dirten, downhillen,... Aangezien apparte Saint, XT , SLX remhendels nogal kostelijk zijn voor mij ( moet nog redelijk wat dingen kopen voor die Kona ) was ik aan het denken aan Deore remhendels...http://www.bike2build.nl/product/details/number/BR0746

Nu , die Saint remmen met hun Saint dual control hendels deden het echt goed , remde super enzo... Als ik deze deore remhendels erop monteer, zal ik dan remkracht verliezen ? Of word de meeste remkracht bepaald door de remklauwen ?

Mvg,
Dylan
Zou normaal geen probleem mogen zijn Dylan , k'ga er vanuit dat alle hendel en klauw aansluitingen hetzelfde zien bij shimano ( van de recente jaren ).
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

D2ThaV

Bericht door D2ThaV » do dec 24, 2009 5:10 pm

Maar zoals mateis zei ; het prijsverschil moet toch invloed hebben op de werking ?
Deore kost 27 euro per nijper, met xt zitten we al aan het dubbele. Zal dat dan enkel de materiaalkeuze zijn wat het gewicht beinvloed ?
Waarschijnlijk zal een deore het minder lang uithouden moest je hierop vallen.

vinay

Bericht door vinay » do dec 24, 2009 5:47 pm

't Zit 'm natuurlijk ook in de afstelmogelijkheden zoals de afstelling van 't aangrijpingspunt (naast de afstelling van de "reach" die ze allebei hebben). Goeie kans dat de lagers van de duurdere beter zijn (zie je bij Avid wel) en wellicht zijn, met coatings en nabewerkingen die je ook bij de glijlagers van de Shimano achterderailleurs ziet. Je moet ze even in je handen hebben om te zien of er misschien wat onderdeeltjes van kunststof zijn die bij de duurdere van metaal zijn. Metaal is natuurlijk niet (perse) beter (soms slechter qua impact) maar wel duurder en sommige klanten zij bereid daar extra voor te betalen. Oh ja, en afgezien van die afstelmogelijkheden is dit natuurlijk allemaal speculatie he, 't is enkel iets wat je even kunt checken voor jezelf. B2B is gewoon 'n winkel, altijd gezellig om even fysiek langs te wippen :).

Ik verwacht dat dit allemaal niet echt ten koste gaat van de duurzaamheid. Wat je kan verwachten van slechtere lagering is dat je op den duur wat speling kunt krijgen op je remhandle. Hoeft niet te boeien, maar je kunt erover gaan miepen als je vindt dat je er teveel voor betaald hebt. Ik heb Deore schijfremmen heel lang mee zien gaan, dus maak je daar maar geen zorgen over :).

Plaats reactie