Welke "stevigere" velg voor mijn 29er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
JanW
Welke "stevigere" velg voor mijn 29er

Bericht door JanW » do jul 30, 2009 7:03 pm

Vanavond heb ik mijn derde 29er wiel kapotgereden in 1,5 jaar tijd, dit moet volgens mij anders kunnen.

De eerste keer was het mijn voorwiel in een afdaling met boomwordtels. Zie dit filmpje

De tweede keer was in een klimmetje die ik omhoog stoempte terijl ik aan het testen was welk verzet ik moest gaan gebruiken om singlespeed te rijden. Dit wiel heb ik opnieuw laten spaken met een nieuwe velg en nieuwe spaken en dezelfde naaf. Vanavond eigenlijk hetzelfde geval in een klimmetje voelt de achterkant slap aan en de eerste boomwortel erna springt de velg krom. Nu rijdt ik met een redelijk zwaar verzet (38:16) omdat er bij ons in het bos weinig hoogteverschil is, dat houd dan wel in dat ik tijdens een klimmetje echt hard op de pedalen sta te stampen.

Even een paar feiten:
Gebruikte velg Salsa Delgado 29er race
Gebruikte naaf Shimano XT
Gebruikte spaken weet ik niet zeker
Eigen gewicht 100+ :oops:
Bandenspanning van vanavond was 1,5 bar (volgens de crappy meter op mijn pomp)

Aangezien ik niet twijfel aan de kwaliteit van spaken van de wielen, denk ik dat het type velg voor mijn gebruik te slap is. Iemand misschien een idee voor een stevigere velg?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do jul 30, 2009 7:44 pm

Mss een foutje van de velg, kom eens langs dan kunnen we kijken of het mss aan de velg ligt. Wie heeft ze gebouwd ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Schwinn-88

Bericht door Schwinn-88 » do jul 30, 2009 10:19 pm

dat was echt een lullig iets
Als je naar links kijk zie je dat paaltje niet

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » vr jul 31, 2009 9:44 am

Dedicated SS naaf (dishless wiel!), 36 spaken, Salsa Semi?
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

JanW

Bericht door JanW » vr jul 31, 2009 10:01 am

De Salsa Semi si maar 1mm breder en 10 gram zwaarder dan de Delgado. Is de Semi niet de opvolger van de Degado?
Ik neig dan eigenlijk meer naar de Gordo, volgens de revieuw is die niet kapot te krijgen.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jul 31, 2009 10:02 am

Ik heb zelf ook een delgado kapot gereden. Naar het schijnt hebben ze een kwaliteitsprobleempje gehad. Misschien dat het meer daaraan ligt.

Nu trouwens een semi met hope trials naaf en no probs.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

marten

Re: Welke "stevigere" velg voor mijn 29er

Bericht door marten » vr jul 31, 2009 11:50 am

JanW schreef:
Aangezien ik niet twijfel aan de kwaliteit van spaken van de wielen, denk ik dat het type velg voor mijn gebruik te slap is. Iemand misschien een idee voor een stevigere velg?
Had je de spaken niet gewoon veeeeeel te strak staan? Dan wordt het wiel instabiel en heb je weinig meer nodig om de zaak te potatochippen
/Marten

Old Skool

Bericht door Old Skool » ma dec 07, 2009 5:12 pm

Luc van Hilset heeft mij een ztr arch aangeraden, en ZTR flow voor als het nog meer stevigheid moest hebben
green salsa good salsa

willem12

Re: Welke "stevigere" velg voor mijn 29er

Bericht door willem12 » ma dec 07, 2009 7:39 pm

JanW schreef: Eigen gewicht 100+ :oops:
Gebruikte spaken weet ik niet zeker
......Iemand misschien een idee voor een stevigere velg?
Hoi Jan,
We hebben 1x samen gefietst en ik kan zeggen dat je netjes en beschaafd fietst en dat die 100kg geen probleem mag zijn met een goede velg als bijv Stans Flow. Ik heb vorig jaar een mini-review geschreven van de Salsa Gordo en hij is wel leuk/lachen voor zand en downhill, maar een Flow is sterk genoeg en ietsje, veel, minder lomp. Goede spaken, DT Comp bijv. is geen overbodige luxe met jouw gewicht.

Check even bij mijn wielbouwer, die post hier nogal veel en woont in de buurt. Niet iedereen kan een goed 29" MTB wiel spaken....helaas. :angelnot:
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma dec 07, 2009 7:53 pm

idd.

Ik rij al een tijd op de combo van semi en DT comp en ik wil nogal lomp rijden en heb no probs gehad. Dat is mijn achterwiel.

Mijn voorwiel is 317disc en dt comp en daarmee ook geen problemen gehad. Binnenkort wel over op semi omdat ik meer footprint voorop wil.

Ik denk dat het niet zozeer een probleem is met de velgen maar meer een probleem met het inspaken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma dec 07, 2009 8:22 pm

Ik kan jullie vertellen dat het probleem wel degelijk de velg was (Salsa Delgado). En het was niet de enige. Er was een serie die wat problemen had, met de nieuwe velgen is dat godzijdank verholpen.

Beetje oud topic ook :) Flow is een geweldige velg, tot op heden mijn favoriet (want ik zelf ook gewichtig en ontzie mijn fiets ook niet).

JJ

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma dec 07, 2009 9:04 pm

Dat er een serie was met problemen heb ik ook aan den lijve mogen ondervinden..:D

willem12

Bericht door willem12 » ma dec 07, 2009 10:31 pm

JJ schreef: Beetje oud topic ook :)
JJ
Ja....beetje suf, ik ga idd niet hele topique doorkijken naar startdatum, maar je hebt gelijk....
Ik hoop dat jan al nieuwe wielen heeft 8)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 08, 2009 8:11 am

willem12 schreef:....topique ....

Ik hoop dat jan al nieuwe wielen heeft 8)
Ik vind dat DP door het gebruik van het woord 'topique' en hele nieuwe, chique uitstraling krijgt! Ik hou hem er in :)

En die wielen zijn allang niet meer nieuw. Eigenlijk al weer tijd voor een taco actie :)

JJ

ott

Bericht door ott » di dec 08, 2009 8:23 am

didadunlop schreef:Dat er een serie was met problemen heb ik ook aan den lijve mogen ondervinden..:D
Wat eeb oud topic!!?

Hoe herken je de serie dan? En wat dan te doen
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 08, 2009 8:41 am

Geen idee hoe je die herkent. Meestal door of luid getik of door scheurtjes in het velg bed (of hoe noem je die binnenkant van de velg??)

Als hij kapot is, gewoon naar de shop gaan waar ze vandaan komen.

JJ

Plaats reactie