Welk shock?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dleidelmeijer
Berichten:559
Lid geworden op:wo jan 09, 2008 6:01 pm
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:
Welk shock?

Bericht door dleidelmeijer » zo okt 11, 2009 6:16 pm

Ik wil binnenkort een vervangen kopen voor mijn Marzocchi Roco R OEM. De keus valt voor een Marzocchi. Maar ik kan na lang zoeken niet echt een goed antwoord vinden op de vraag Coil of Air. Ik rijdt voornamelijk Freeride en af en toe Downhill. En dan nog weer de vraag de WorldCup of TST uitvoering.

Kunnen jij mij helpen bij mijn keuze. Graag met onderbouwing.....

Bedankt alvast

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » zo okt 11, 2009 6:18 pm

Als je 240 mm inbouw hebt, heb ik wss wel een world cup voor je.

Gebruikersavatar
dleidelmeijer
Berichten:559
Lid geworden op:wo jan 09, 2008 6:01 pm
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Bericht door dleidelmeijer » zo okt 11, 2009 6:27 pm

Mrtnrider schreef:Als je 240 mm inbouw hebt, heb ik wss wel een world cup voor je.
waarschijnlijk wordt het een nieuwe (tenzij de prijs erg scherp is natuurlijk), maar ik moet eerst weten: coil or air

Daniel air
Berichten:1267
Lid geworden op:zo sep 28, 2003 7:48 pm
Locatie:Oss

Bericht door Daniel air » zo okt 11, 2009 6:35 pm

Voor freeride en downhill zeker Coil. Als gewicht een grote rol speelt zou je voor een air demper kunnen gaan. Anders zou ik het zeker niet doen.

Gebruikersavatar
dleidelmeijer
Berichten:559
Lid geworden op:wo jan 09, 2008 6:01 pm
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Bericht door dleidelmeijer » zo okt 11, 2009 6:56 pm

dus het voordeel wat je hebt bij een air shock is puur het gewicht?

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » zo okt 11, 2009 7:27 pm

Ja want een air werkt totaal niet bij dh of freeride.
Heb het zelf getest met een dhx 5.0 air.

Gebruikersavatar
dleidelmeijer
Berichten:559
Lid geworden op:wo jan 09, 2008 6:01 pm
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Bericht door dleidelmeijer » zo okt 11, 2009 7:33 pm

Maar toch rijden er heel wat pro's met air shock

bijvoorbeeld aggasiz met de redbullRampage
Afbeelding

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo okt 11, 2009 8:06 pm

ja maar dat is ook geen dh die redbullrampzooi

het is ook afhankelijk van je frame of een air demper goed zal werken. Zo zal in een sunday een air demper goed werken doordat de leverage ratio niet progressief is en de demper wel.

Gebruikersavatar
dleidelmeijer
Berichten:559
Lid geworden op:wo jan 09, 2008 6:01 pm
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Bericht door dleidelmeijer » zo okt 11, 2009 8:11 pm

klopt, maar ik rij ook geen downhill (heel enkel eens) en ik rij een stinky en daar zal hij dus wel goed mee werken.

Maar zijn er geen verschillen kwa rijeigenschappen tussen een roco coil en een roco air?

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma okt 12, 2009 4:18 pm

kijkend naar de leverage ratio van een 2009 Stinky zou ik persoonlijk voor een coil demper gaan. De leverage ratio is al mooi progressief en een luchtdemper zou dit effect extra uitvergroten.
Maar anderzijds is het maar net wat je prettig vindt rijden en je kunt 100 mensen iets op een forum vragen en 100 verschillende ervaring horen.

Air
lichter
precies afstelbare springrate
eerst degressief en vervolgens progressieve springrate
meer stictie dan coil
wellicht onderhoudsgevoeliger

Coil
zwaarder
beperkte keuze springrate
lineaire staalveer
minder stictie
meer foolproof

Plaats reactie