chris king speling achternaaf
Moderator:Beheerders
-
mn chris king iso (one piece axle) achternaaf 2 mnd oud, +-250 km gereden, (bikpark en dh) heeft last van speling.
Volgens CRC en de king manual \ site \video hebben alle naven ongeveer de eerste 100 km last van speling door inlopen. Remedie: ff checken, 2.5 inbus losdraaien, locknut opnieuw hand vast is vast draaien, 2/5 weer vast, en karren maar.
Nu blijf ik spelng houden, vooral als t wat heftigere trails betreft. in hafjell had ik na t vastzetten na 1 run (+-20min) weer speling.
het blijven afstellen heeft geen zin en moet naar mijn zin maar s over zijn, logisch als je besluit een king te kopen en zo van al t speling gezeur af te zijn...
terug sturen naar CRC kan, (waar bij ze een algemeen inspectie rondje doen en t opsturen van de wielset ook weer 25 ui kost, en je dan nog niet weet of t over is), maar voordat ik dit doe wil ik toch eventuele tips van andere gebruikers horen.
welke king guru heeft hier kaes van gegeten?
grt
Volgens CRC en de king manual \ site \video hebben alle naven ongeveer de eerste 100 km last van speling door inlopen. Remedie: ff checken, 2.5 inbus losdraaien, locknut opnieuw hand vast is vast draaien, 2/5 weer vast, en karren maar.
Nu blijf ik spelng houden, vooral als t wat heftigere trails betreft. in hafjell had ik na t vastzetten na 1 run (+-20min) weer speling.
het blijven afstellen heeft geen zin en moet naar mijn zin maar s over zijn, logisch als je besluit een king te kopen en zo van al t speling gezeur af te zijn...
terug sturen naar CRC kan, (waar bij ze een algemeen inspectie rondje doen en t opsturen van de wielset ook weer 25 ui kost, en je dan nog niet weet of t over is), maar voordat ik dit doe wil ik toch eventuele tips van andere gebruikers horen.
welke king guru heeft hier kaes van gegeten?
grt
- didadunlop
Niet echt KING specifiek maar mijn hope bleef ook speling houden met nieuwe lagers. Het probleem was dat de lagers niet goed genoeg waren ingeperst. Dus nog wat tikken erop met de hamer en toen nergens meer last van.
King zelf een mailtje sturen misschien?
King zelf een mailtje sturen misschien?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Ik kan er een groot onderhoud op doen als je wil. Ik heb de nodige tools en heb al verschillende sets onder handen gehad. Mail me.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Ik had hetzelfde met m'n classic achternaaf. Uiteindelijk heb ik een heel klein beetje locktide gebruikt. Onderhoud is trouwens wel erg simpel om uit te voeren en zul je toch wel eens in de drie maanden moeten doen bij regelmatig gebruik. Zo had ik na twee marathons en de nodige rivier doorsteken een beetje water in de naaf.
De seals van de lagers zijn gemakkelijk los te maken en het vervolgens smeren met speciaal Chris King vet is gemakkelijk. Ook de body los maken, invetten op de plaatsen zoals dat in filmpjes (op hun site) ook te zien is en weer monteren gaat gemakkelijk.
Wel easy on the locktide, niet teveel gebruiken.
mzzl
Gène
De seals van de lagers zijn gemakkelijk los te maken en het vervolgens smeren met speciaal Chris King vet is gemakkelijk. Ook de body los maken, invetten op de plaatsen zoals dat in filmpjes (op hun site) ook te zien is en weer monteren gaat gemakkelijk.
Wel easy on the locktide, niet teveel gebruiken.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Onderhoud? Ik heb al 7 jaar een classic naaf en die is al 1 keer voor onderhoud uit elkaar geweest. Speling is inderdaad een beetje een probleem, maar niet echt voor de naaf, maar meer voor de rijder. Ik heb er met mijn ISOhub op de Turner ook een beetje last van.
PS: het is Loctite.
zonoskar schreef:Onderhoud? Ik heb al 7 jaar een classic naaf en die is al 1 keer voor onderhoud uit elkaar geweest. Speling is inderdaad een beetje een probleem, maar niet echt voor de naaf, maar meer voor de rijder. Ik heb er met mijn ISOhub op de Turner ook een beetje last van.
En als je ze echt goed afstelt, heb je ook daar geen last van. Ik rij al jaren ohne problemen...
De naven van de TS hebben een iets andere manier van speling afstellen/vastzetten. De ervaring leert dat je ze best een tikkie strakker mag stellen dan je gevoelsmatig zou willen doen. Vervolgens ook de borgbout voldoende aantrekken en inderdaad evt. v.z.v. Loctite.
-
Hier had mijn ISO naaf ook last van, maar die heeft al wat meer km's gezien(een paar duizend geloof ik, niet de eerste eigenaar) Hele lange tijd mee lopen kloten en aan een kennis gegeven die beschikking had over de chris king rebuild tools, maar er was niks mis met de lager's oid. Op een gegeven moment de nieuwe, bredere lockring gekocht. De oude zijn best smal en voor mijn gevoel niet echt genoeg lockend om hem spelingsvrij te houden. Met de brede lockring gaat het perfect, geen problemen meer.
http://www.aspirevelotech.com/Merchant2 ... de=CKAXLES
Voordeel is ook dat je tov de oude beter bij het schroefje kan. Maar idd de truc is om hem nét een tikje vaster te zetten dan je eigenlijk zou willen, niet zodat de as niet meer rederlijkerwijs soepel wilt draaien natuurlijk.
http://www.aspirevelotech.com/Merchant2 ... de=CKAXLES
Voordeel is ook dat je tov de oude beter bij het schroefje kan. Maar idd de truc is om hem nét een tikje vaster te zetten dan je eigenlijk zou willen, niet zodat de as niet meer rederlijkerwijs soepel wilt draaien natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Sneeck op do okt 08, 2009 9:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris King ontwikkelt op de eerste paar honderd km's altijd speling (dat gaat wel verder dan 100km) - in jouw geval zou ik van de linkerkant een of twee stevige tikken met een rubberen hamer op de as geven - daarnaa pas de bout aan de rechterkant aandraaien, en met de kleine inbus fixeren. Met Loctite hab ik nog geen een van m'n King naven moeten behandelen - speling verdwijnt pas met de nodige km's.