Verf strippen van een aluminium frame
Moderator:Beheerders
Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Zijn er goede chemische oplossingen die het frame niet aantasten? Of moet ik toch gaan schuren? De bedoeling is om het frame uiteindelijk te polijsten. Wie heeft er een oplossing of zinvolle tips? Alvast bedankt!
Verfafbijtmiddelen bevattten vaaak loog. Aluminium lost hier zeer goed in op. Daar moet je dus enorm mee oppassen. Je frame wordt er wel een stuk lichter door
Je kan ook met een brander of met hete lucht de verf afstrippen, maar ik weet niet wat voor effect dat op je frame heeft. Ik zou het zelf niet doen denk ik.
Beste optie is denk ik opschuren en dan overspuiten.

Je kan ook met een brander of met hete lucht de verf afstrippen, maar ik weet niet wat voor effect dat op je frame heeft. Ik zou het zelf niet doen denk ik.
Beste optie is denk ik opschuren en dan overspuiten.
Zandstralen dmv. fijne walnoot korrels of kristalparels. Heb je gelijk een mooie stroeve oppervlakte waar je verf goed op hecht.
Dat chemisch ontlakken is zeker niet zonder risico. Zandstralen ook niet, mits je een fijn straalmiddel gebruikt en diegene die het werk doet niet een half uur op 1 las zit te stralen. Belangrijkste met DIY chemisch ontlakken is dat je je frame goed schoonmaakt na afloop. Als die troep er nog ergens op blijft zitten vreet het zo je frame in.(dus extra goed van binnen uitspoelen dus!!!)
Dat chemisch ontlakken is zeker niet zonder risico. Zandstralen ook niet, mits je een fijn straalmiddel gebruikt en diegene die het werk doet niet een half uur op 1 las zit te stralen. Belangrijkste met DIY chemisch ontlakken is dat je je frame goed schoonmaakt na afloop. Als die troep er nog ergens op blijft zitten vreet het zo je frame in.(dus extra goed van binnen uitspoelen dus!!!)
om even een simpel maar efficient middel te promoten, schuurpapier!
wij hebben een straalkabine gemaakt en hebben ook eens glasparels gekocht, en dat werkt wel goed, maar er kan nog bijgeschuurd moeten worden, gewoon om het gladder te maken, wat dus ideaal is voor verf. ruw hoeft helemaal niet want dat ga je zien in de lak, en het is de primer die zowieso ruwer is dan gewone verf.
in dit geval wordt er nog niet gepraat over verven, maar dan geld volgens mij hetzelfde,
je hebt trouwens gewoon goedkoep schuurpapier dat op machines past en dergelijke.
beter voor een kleiner oppervlak (fiets of motor, ... tov wagen oid-. gaat het al even snel om dat met de hand met goed schuurpapier te doen.
goed schuurpapier is niet ruw of zacht, je moet beginnen met grovere korrel, en altijd maar papier gaan gebruiken met een hogere waarde. dat wil zeggen, dezelfde plaatsen eerst aanpakken met een stuk grover schuurpapier, en alsmaar zachter gaan.
het kan echter zowieso lang duren omdat er gewoon meestal goede en veel verf op frames wordt gezet, en in een laag dik dik genoeg is om steenslag enzo te verhinden om erg opvallend te zijn.
edit: ik had over het woord polijsten heen gelezen, dat wil zeggen dat je hoe dan ook met welk middel de verf erafhaalt je moet gaan schuren zodat het oppervlak echt glad is. ook met de hand polijsten gaat, daarvoor bestaan echter handige borstels, waarmee het net iets sneller gaat, maar het vereist even veel concentratie.
btw, als je gaat schuren met in de juiste volgorde van grove naar zachte korrel, dan lijkt het al na het schuren dat je een mooi strak, afgewerkt product hebt, dat nog net niet over die glans beschikt dan na het polijsten.
let wel, er wordt na polijsten soms ook een vernis, blanke lak op gezet, deze zorgt ervoor dat de glans langer blijft zonder op te blinken, echter deze heeft kans om wat geler uit te slaan na verloop va tijd. je moet dus wat kiezen. zonder lak gaat het dus ook, alleen met wat meer onderhoud. het is trouwens aangewezen om polijstpasta te gebruiken.
wij hebben een straalkabine gemaakt en hebben ook eens glasparels gekocht, en dat werkt wel goed, maar er kan nog bijgeschuurd moeten worden, gewoon om het gladder te maken, wat dus ideaal is voor verf. ruw hoeft helemaal niet want dat ga je zien in de lak, en het is de primer die zowieso ruwer is dan gewone verf.
in dit geval wordt er nog niet gepraat over verven, maar dan geld volgens mij hetzelfde,
je hebt trouwens gewoon goedkoep schuurpapier dat op machines past en dergelijke.
beter voor een kleiner oppervlak (fiets of motor, ... tov wagen oid-. gaat het al even snel om dat met de hand met goed schuurpapier te doen.
goed schuurpapier is niet ruw of zacht, je moet beginnen met grovere korrel, en altijd maar papier gaan gebruiken met een hogere waarde. dat wil zeggen, dezelfde plaatsen eerst aanpakken met een stuk grover schuurpapier, en alsmaar zachter gaan.
het kan echter zowieso lang duren omdat er gewoon meestal goede en veel verf op frames wordt gezet, en in een laag dik dik genoeg is om steenslag enzo te verhinden om erg opvallend te zijn.
edit: ik had over het woord polijsten heen gelezen, dat wil zeggen dat je hoe dan ook met welk middel de verf erafhaalt je moet gaan schuren zodat het oppervlak echt glad is. ook met de hand polijsten gaat, daarvoor bestaan echter handige borstels, waarmee het net iets sneller gaat, maar het vereist even veel concentratie.
btw, als je gaat schuren met in de juiste volgorde van grove naar zachte korrel, dan lijkt het al na het schuren dat je een mooi strak, afgewerkt product hebt, dat nog net niet over die glans beschikt dan na het polijsten.
let wel, er wordt na polijsten soms ook een vernis, blanke lak op gezet, deze zorgt ervoor dat de glans langer blijft zonder op te blinken, echter deze heeft kans om wat geler uit te slaan na verloop va tijd. je moet dus wat kiezen. zonder lak gaat het dus ook, alleen met wat meer onderhoud. het is trouwens aangewezen om polijstpasta te gebruiken.
dead straight to live wrong
Hey thanks voor de reacties allemaal.
Misschien ga ik wel het complete frame kaal schuren met de hand.
Met de hand krijg je idd het gewenste effect. Maar het is wel tijdrovend. Ik vroeg me daarom af wat voor chemische oplossingen er zijn om het leeuwendeel van de lak eraf te krijgen.
@ X-rider: Heb je ervaring met zo'n bedrijf? Zo ja, heb je een aanrader?
@ schnitzer; is dat RADSAF ook geschikt voor aluminium?
bij voorbaat dank!
Misschien ga ik wel het complete frame kaal schuren met de hand.
Met de hand krijg je idd het gewenste effect. Maar het is wel tijdrovend. Ik vroeg me daarom af wat voor chemische oplossingen er zijn om het leeuwendeel van de lak eraf te krijgen.
@ X-rider: Heb je ervaring met zo'n bedrijf? Zo ja, heb je een aanrader?
@ schnitzer; is dat RADSAF ook geschikt voor aluminium?
bij voorbaat dank!
[quote="koekie"]Hey thanks voor de reacties allemaal.
Misschien ga ik wel het complete frame kaal schuren met de hand.
Met de hand krijg je idd het gewenste effect. Maar het is wel tijdrovend. Ik vroeg me daarom af wat voor chemische oplossingen er zijn om het leeuwendeel van de lak eraf te krijgen.
@ X-rider: Heb je ervaring met zo'n bedrijf? Zo ja, heb je een aanrader?
@ schnitzer; is dat RADSAF ook geschikt voor aluminium?
bij voorbaat dank!
RADSAF ook geschikt voor aluminium? is no problem
Misschien ga ik wel het complete frame kaal schuren met de hand.
Met de hand krijg je idd het gewenste effect. Maar het is wel tijdrovend. Ik vroeg me daarom af wat voor chemische oplossingen er zijn om het leeuwendeel van de lak eraf te krijgen.
@ X-rider: Heb je ervaring met zo'n bedrijf? Zo ja, heb je een aanrader?
@ schnitzer; is dat RADSAF ook geschikt voor aluminium?
bij voorbaat dank!
RADSAF ook geschikt voor aluminium? is no problem
schnitzer schreef:koekie schreef:Hey thanks voor de reacties allemaal.
Misschien ga ik wel het complete frame kaal schuren met de hand.
Met de hand krijg je idd het gewenste effect. Maar het is wel tijdrovend. Ik vroeg me daarom af wat voor chemische oplossingen er zijn om het leeuwendeel van de lak eraf te krijgen.
@ X-rider: Heb je ervaring met zo'n bedrijf? Zo ja, heb je een aanrader?
@ schnitzer; is dat RADSAF ook geschikt voor aluminium?
bij voorbaat dank!
RADSAF ook geschikt voor aluminium? is no problem
He schnitzer, ja zeker ik heb mijn Balfa hier toen naartoe gebracht :
http://www.ct-technics.nl/cms/index.php
kosten waren 20 euro dacht ik en binnen een dag klaar en helemaal kaal nergens meer een plekje lak te bekennen en het aluminium in orginele staat.
Als je meer info. wilt dan hoor ik het wel.
Afbijt is geen probleem. Kijk alleen goed wat er op de pot staat. Sommige soorten kunnen niet op metaal en dus ook niet op alu. Tip: koop afbijt voor hout en smeer dat erop. Dan neem je huishoudfolie (inderdaad ja, dat doorzichtige plakspul wat je moeder gebruikt om vers voedsel af te dekken) en dat wikkel je eromheen. Dan droogt namelijk de afbijt niet uit en kan je het een nachtje laten zitten. Wat ik dan verder altijd doe is afstomen met een hogedrukspuit die water verhit tot 120 graden Celsius, maar niet iedereen heeft zo'n apparaat staan (ik wel
). Dan vliegt het eraf en belangrijker nog: zonder krassen.
Oh!!! En we houden niet van half werk natuurlijk. Gewoon alle parts van het frame
(PS: voor de natuurkunde nerds onder ons: water kan wel degelijk boven de 100 graden als je het onder druk zet. Dan ben ik dat alvast voor
)

Oh!!! En we houden niet van half werk natuurlijk. Gewoon alle parts van het frame

(PS: voor de natuurkunde nerds onder ons: water kan wel degelijk boven de 100 graden als je het onder druk zet. Dan ben ik dat alvast voor

Ik heb dit gedaan op een gepoedercoat frame, maar dat werkte voor geen meter, sommigen stukken vlogen er zo af maar meer als de helft bleef zitten.sherlock schreef:Afbijt is geen probleem. Kijk alleen goed wat er op de pot staat. Sommige soorten kunnen niet op metaal en dus ook niet op alu. Tip: koop afbijt voor hout en smeer dat erop. Dan neem je huishoudfolie (inderdaad ja, dat doorzichtige plakspul wat je moeder gebruikt om vers voedsel af te dekken) en dat wikkel je eromheen. Dan droogt namelijk de afbijt niet uit en kan je het een nachtje laten zitten. Wat ik dan verder altijd doe is afstomen met een hogedrukspuit die water verhit tot 120 graden Celsius, maar niet iedereen heeft zo'n apparaat staan (ik wel). Dan vliegt het eraf en belangrijker nog: zonder krassen.
Oh!!! En we houden niet van half werk natuurlijk. Gewoon alle parts van het frame![]()
(PS: voor de natuurkunde nerds onder ons: water kan wel degelijk boven de 100 graden als je het onder druk zet. Dan ben ik dat alvast voor)
nog een keer en dan nog een keer.....X rider schreef:Ik heb dit gedaan op een gepoedercoat frame, maar dat werkte voor geen meter, sommigen stukken vlogen er zo af maar meer als de helft bleef zitten.sherlock schreef:Afbijt is geen probleem. Kijk alleen goed wat er op de pot staat. Sommige soorten kunnen niet op metaal en dus ook niet op alu. Tip: koop afbijt voor hout en smeer dat erop. Dan neem je huishoudfolie (inderdaad ja, dat doorzichtige plakspul wat je moeder gebruikt om vers voedsel af te dekken) en dat wikkel je eromheen. Dan droogt namelijk de afbijt niet uit en kan je het een nachtje laten zitten. Wat ik dan verder altijd doe is afstomen met een hogedrukspuit die water verhit tot 120 graden Celsius, maar niet iedereen heeft zo'n apparaat staan (ik wel). Dan vliegt het eraf en belangrijker nog: zonder krassen.
Oh!!! En we houden niet van half werk natuurlijk. Gewoon alle parts van het frame![]()
(PS: voor de natuurkunde nerds onder ons: water kan wel degelijk boven de 100 graden als je het onder druk zet. Dan ben ik dat alvast voor)
Patience grasshopper

dit was het resultaat bij mijn Balfa, het blanke gedeelte heb ik behoorlijk veel moeite voor moeten doen om het zo te krijgen, de rest bleef gewoon zitten. Toen heb ik maar besloten om het naar de chemisch ontlakker te brengen.
Scheelt me een hoop moeite en onderhand net zo duur als 2 bussen afbijt.

Scheelt me een hoop moeite en onderhand net zo duur als 2 bussen afbijt.

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Dat ligt aan het materiaal. Het chemische proces heet oxidatie.Mrtnrider schreef:Als je een frame doet ontlakken en raw laat, gaat die dan niet roesten na een tijdje?
Greetz
Alu zal onder invloed van zuurstof een keiharde laag vormen die het frame beschermt.
Staal zal de welbekende roestplekken opleveren. Maar dat ligt ook aan het soort staal. Sommige soorten hebben er meer last van dan andere.
Ti zal ook oxideren maar dat werkt bij mijn weten ongeveer hetzelfde als bij alu.
Zowel alu als Ti kan je gewoon raw laten zonder problemen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.