Meerdaagse tocht & watervoorraad?

Fietsvakanties en populaire mountainbike gebieden.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
alain
Meerdaagse tocht & watervoorraad?

Bericht door alain » za mei 23, 2009 12:08 pm

Ik ben van plan ooit eens (in de nabije toekomst) een meerdaagse fietstocht van pakweg 5 dagen te maken,
liefst met zo min mogelijk menselijk kontakt (aka bewoonde wereld).
Voedsel, (water)koker, kledij en ander broodnodig spul kan ik wel in een rugzak(je) proppen,
maar hoe (en hoeveel) pak je je drinkwater mee?

Met waterzuiverende tabletten heb ik slechts 1x ervaring mee gehad, en dan nog enkel als "test".

aappii

Bericht door aappii » za mei 23, 2009 6:08 pm

zoek op internet wat surivival tips over het verkrijgen van water uit de natuur, daar zijn heel veel technieken voor. ligt ook aan de situatie zoals die op de plek is natuurlijk.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo jun 10, 2009 9:02 am

Je drinkwater plan is afhankelijk van waar je naar toe gaat.
  • * Wat is het klimaat en dus wat is je verbruik?
    * Op welke plekken kun je bevooraden en bevat dit water:
    × modder of ander sediment, zout
    × bacteriën, amoebe, andere parasieten (gezondheidsgevaar)
    * Wat is de onderlinge afstand tussen de bevooradings plekken?
    * Wat wil je uitgeven?
    * Welke waarde hecht je aan een chemische bijsmaak aan je water?
In "extreme" situaties: http://wildworks.co.nz/csr/equipment.php
Doubt Kills Dreams

alain

Bericht door alain » wo jun 10, 2009 12:26 pm

- Noorse zomer, dus niet tropisch
- rivieren, beekjes, ... normaal gezien kom je wel wat tegen
x ik verwacht er wel redelijk proper water (binnenland en zo ver mogelijk weg van toerisme)
- geen idee, ik zit nog volop in de denkfase
- hangt af van wat nodig is, ik kan mijn budget aanpassen indien nodig
- den duits zegt " zum kotsen" ;) maar wat moet moet, liever slechte smaak dan schijterij

De planning is een tripje van pakweg 5 dagen,
rustig fietsen en tijd hebben om wat rond te kijken hebben prioriteit.
En indien mogelijk elk menselijk contact vermijden.

Maar zoals gezegd,
ik zit nog in de denkfase en ga maar wat opties / mogelijkheden af.Het zou best kunnen dat ik uiteindelijk toch opteer om dagelijks een dorpje aan te doen om te bevoorraden.

Wonky

Bericht door Wonky » wo jun 10, 2009 6:37 pm

Tja, als je er vanuit gaaat daat een gemiddeld mens minimaal 2 liter water per dag moet binnenkrijgen, en dan ga jij je ook nog inspannnen, dan lijkt voor 5 dagen water meenemen geen optie. Daarnaast zal je wellicht ook water nodig hebben om te koken en om je te wassen/scheren/tanden poetsen.

Ik heb in het verleden veel gefietscampeert...fietsgecampeert.... in engeland en frankrijk en dan hadden we meestal zo'n 4 liter water per persoon bij ons per dag.
Het water waarmee je hebt gekookt kan je gebruiken.

Ik zou eens kijken of je een VVV/tourismus verband/ sindicat d'initiative/tourist office in de streek waar je heen wil kan vinden en daar eens wat info aanvragen over de toestand van het oppervlaktewater. Als je hoog inde alpen zit kan je gewoon het water in de beekjes drinken, ik weet niet hoe dat in noorwegen zit.

Makkelijkste optie lijkt mij toch af en toe de bewoonde wereld opsoeken om je water even aan te vullen en dan weer verder de jungle in.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jul 21, 2009 2:26 pm

Nah Noorwegen kan je het water gewoon drinken. Als je maar lekker hoog zit en het goed stroomt.

Ikzelf drink al jaren water uit beken in Schotland/Ierland/Noorwegen/Zweden/Oostenrijk. Als ik er een slecht gevoel over heb (veel dieren/bebossing) doe ik het koken.

Op de site van backpackinglight.co.uk kan je een mooi inline waterfilter halen. Dat icm koken zit je safe voor zo'n beetje 95% van de bacterien etc.

Als het zout of modderig water is is het natuurlijk een ander verhaal en kan je beter een kraantje opzoeken.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

George2

Bericht door George2 » ma jul 26, 2010 8:53 pm

Noorwegen is inderdaad vrij schoon, met een waterfilter zit je echter altijd goed, ook zonder koken. Ik heb tijdens mijn GDMR trip twee maanden lang al het benodigde (drink) water voor 2 personen door een filter gepompt. Goede cross-training naast fietsen ;)

Beetje oude koe trouwens, dit topic maar dat zag ik een beetje laat :oops:

Plaats reactie