Hallo allemaal,
ik ben bezig om onderdelen te verzamelen voor mijn fixed gear fiets die ik wil gaan maken en heb een paar vraagjes.
Mijn oog is gevallen op een achterwiel met een flipflop hub (Yellow Weinmann DP18 rims 700c, 120mm spacing) zodat ik met een fixed en freewheel kan rijden. Nu is mijn vraag welke ik moet kopen...
fixed:
- 16t Hub Cog
- Cog 17t x 3/32''
- Cog 18t x 3/32''
freewheel:
- Freewheel, 16t
- Freewheel, 17t
- Freewheel, 18t
ook heb ik een nieuwe chainring nodig en hier hebben ze ook verschillende maten en tanden voor, welke zou ik daarvan moeten kopen zodat alles kloppend is?
Ik lees erg graag jullie adviezen!
groet,
Bas
fixed gear vraagjes
Moderators:JJ, Beheerders
-
single speed - ontmaagding
http://www.sheldonbrown.com/gears/
De meeste fixed gear rijders rijden tussen 70 en 75 gear inch.
Ik rij 73.3 gear inch, en heb ooit eens 2 tandjes groter gereden achteraan (66.3 gear inch) maar dat was me veel te laag.
Over het algemeen kies je je tandblad zo groot mogelijk. (aangezien meer tanden = minder slijtage) Tenzij er problemen zouden zijn met clearance (zowel met obstakels als met je chainstays)
Als je echt offroad tochten wil gaan doen kies je beter iets rond de 1/2 (als je 26" rijdt) Af en toe een stukje offroad kan even goed met je road verzet. (en het is erg fun!)
De meeste fixed gear rijders rijden tussen 70 en 75 gear inch.
Ik rij 73.3 gear inch, en heb ooit eens 2 tandjes groter gereden achteraan (66.3 gear inch) maar dat was me veel te laag.
Over het algemeen kies je je tandblad zo groot mogelijk. (aangezien meer tanden = minder slijtage) Tenzij er problemen zouden zijn met clearance (zowel met obstakels als met je chainstays)
Als je echt offroad tochten wil gaan doen kies je beter iets rond de 1/2 (als je 26" rijdt) Af en toe een stukje offroad kan even goed met je road verzet. (en het is erg fun!)
- @sph@ltdude
- Contacteer:
42/16 will do.
47/18 komt op hetzelfde neer en geeft meer skid patches.
Op papier kun je heel veel lullen welk verzet je wilt maar pas als je een tijdje fixed rijdt kom je erachter wat je het prettigst vindt.
Ik ben begonnen met 42/16 (oude meuk), daarna een mooiere 47/18 gemonteerd.
Afgelopen winter vond ik die 18 toch net iets te zwaar dus nu spin ik vrolijk rond met 47/19.
Voor de zomer zou de 18 er wel weer op kunnen maar daar ben ik te lui voor
47/18 komt op hetzelfde neer en geeft meer skid patches.
Op papier kun je heel veel lullen welk verzet je wilt maar pas als je een tijdje fixed rijdt kom je erachter wat je het prettigst vindt.
Ik ben begonnen met 42/16 (oude meuk), daarna een mooiere 47/18 gemonteerd.
Afgelopen winter vond ik die 18 toch net iets te zwaar dus nu spin ik vrolijk rond met 47/19.
Voor de zomer zou de 18 er wel weer op kunnen maar daar ben ik te lui voor

This ain't no sun tan, we got a mud tan!