Ko Zieleman - Type Special restauratie

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
TF
Ko Zieleman - Type Special restauratie

Bericht door TF » wo jul 15, 2009 10:10 pm

Vandaag kreeg ik deze racefiets, een Ko Zieleman - Type Special, cadeau van een vriendin. De fiets is van haar vader geweest en ze wist dat ie weg stond te rotten bij haar zus.

Hij is gemaakt van Reynolds 531 buis. Campagnolo Nuovo Record parts en het Cinneli stuur ziet er ook heel mooi uit!

De fiets heeft een behoorlijke tijd op het balkon gestaan en dat is natuurlijk niet goed te praten. Ik snap wel dat elke keer tubes plakken geen doen is.. :lol: In het kader van restauratie zijn die tubes een goed teken, er is niet veel meer op gereden sinds ze voor het eerst lek gingen.

Probleem wat wel is ontstaan is een hoop roest en aanslag. Verder is er iets raars gebeurd met de tandwielen op de crank.. zou iemand er een fixie van geprobeerd te maken hebben... ze zitten verkeerd om?! De spaken zijn echt verrot, en de voor en achtervork zijn erg verroest...

Ik ga proberen er iets moois van te maken voor de volgende Bikes & Coffee. Hierbij wat fotos van de fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Graag jullie reacties!
Laatst gewijzigd door TF op do jul 16, 2009 1:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo jul 15, 2009 10:25 pm

Gaaf!

Alleen jammer dat het nu skitterend weer is, dit is echt zo'n klusje voor die druilerige zondagmiddagen in de winter...

TBB

TF

Bericht door TF » wo jul 15, 2009 10:59 pm

Ja klopt, maarja zulke momenten kies je niet he. Ik ben bang dat het niet in een zondag middag gedaan is.. het is geen rvs Bombproof :o

Het is nu wel lekker droog, dus een goed moment om het roest aan te pakken. Ik heb alvast een stukje op de achtervork bekeken waar het roest er flink door zat. Dat ziet er nog gezond uit na wat schuren.

Wel een opluchting dus.

Afbeelding

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » do jul 16, 2009 9:52 am

Nice!!
Ik wil ook zo'n vriendin...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jul 16, 2009 4:03 pm

Tubes : liquid latex! Bij grotere gaten eerst onverdund om het gat te dichten, dan water ofzo erbij voor verdunnen tbv oplosbaarheid.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » do jul 16, 2009 6:13 pm

Mooi ...dus jij covered 'Zieleman' op de eerst volgende B&C. Moet ik voor de volgende editie iets anders verzinnen :)

Jouw Zieleman is sterk gelijkend op de zwarte van mij, de fiets die ik afgelopen jaar meehad naar B&C. Enige verschillen die ik zo snel zie: Ik zie op jouw frame meer klemmetjes waar bij mijn frame aangesoldeerd is(wellicht voorafgaand aan een repaint) en de vorkkronen verschillen. Ik schat het frame op laat 60'er jaren, hoogstens begin 70'er jaren.

Dat roest: Tsja, nou heb ik dat vaker getroffen bij een Zieleman. Roest komt sowieso zo nu en dan voor bij fietsen van deze leeftijd, maar bij Zielemans toch nog net iets heviger heb ik het idee.

Zeer mooi. Veel plezier met het project. Keep us posted, natuurlijk. Heb je nu al een idee welke kant je op wilt met het project?

Staat er tekst op de brake callipers?

TF

Bericht door TF » zo jul 19, 2009 10:49 pm

Hallo daar,

Nee, don't worry er staat een tekst in de rem ;)

Dat roest zit precies onder de verchroomde delen van de vork(en) Ik heb een kant van de achtervork kaal gemaakt. Er komt ook een mooi stukje soldeerwerk tevoorschijn.

Het frame lijkt inderdaad, de verbinding van de seatstays heeft ook een bandje doorlopend tussen de verbinding van de bovenbuis en zadelpen. Erg mooi gedaan. Er zit maar 1 braze-on op, die voor het derailleurkabeltje, deze zit bovenop de chainstay, bij jouw zit ie onderop dacht ik te zien.

Hij is volgens de derailleur uit 1972 en dat klopt.

Het plan... af en toe een beetje aan werken de komende tijd. Het schuren maak ik wel vaart mee. Opnieuw verchromen van de vorken lijkt me overdreven. Daarna spuiten van de vorkdelen en de rest ga ik proberen bij de werken in eerste instantie. Even kijken wat er gebeurd, overspuiten kan altijd nog eens. Vind het wel mooi als ie gewoon wat leeftijd vertoond, alleen dat verouderingsproces stopzetten is een klus... Het wordt veel poetsen :)

Lijkt mij wel leuk om de oorspronkelijke eigenaar z'n oude fiets weer eens te laten zien zoals ie was vroeger.

mateis

Bericht door mateis » ma jul 20, 2009 9:04 am

Hoezo??? Er komen toch geen versnellingen meer op? Dan zullen we je moeten verbannen van dit forum namelijk. :D

Mooi project, ben benieuwd wat hier nu weer van komt. :)

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » ma jul 20, 2009 9:26 am

mateis schreef:Hoezo??? Er komen toch geen versnellingen meer op? Dan zullen we je moeten verbannen van dit forum namelijk. :D
Ach de velgen van een 29er zijn toch ook 28inch.......

TF

Bericht door TF » ma jul 20, 2009 10:44 pm

Heren toch... laat het modden maar aan de mods over :o

Niemand weet het nog.. maar dit topic zal binnenkort worden verplaatst naar het nieuwe onderdeel van Dirty Pages...

"Race, Roest & Retro"

On-topic: Jammer dat er zo weinig druilerige zondagmiddagen zijn :lol:

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » ma jul 20, 2009 11:29 pm

YBOT schreef:
Nee, don't worry er staat een tekst in de rem ;)
Va '71 staat de merknaam in de calliper.

Als je de roestduivel gaat bevechten vergeet dan ook de binnenkant niet!

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di jul 21, 2009 5:12 pm

Waarom bestel je niet gewoon een mooie Podio? 8)
Veel minder werk en geen last van roest. :evil:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » di jul 21, 2009 7:15 pm

Duidelijk 8) Hahaha

TF

Bericht door TF » di jul 21, 2009 9:53 pm

Het TUIG schreef:Waarom bestel je niet gewoon een mooie Podio? 8)
Veel minder werk en geen last van roest. :evil:
Niels Veldhoven schreef:Duidelijk 8) Hahaha
Dat weten jullie best stelletje eikels :) Omdat ik dan veel te hard ga voor jullie, en dan is het niet meer gezellig...

On-topic.. Ohh vanaf 71? Ik dacht dat de eerste serie uit 1966 alleen zonder belettering was?

Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van HG Groene aanslag reiniger, het werkt echt. Om die reden ga ik dus Roestverwijderaar van HG proberen. Ik heb geen idee wat eruit komt zetten, maar weet ook nog wel een paar zwaardere foefjes. Daarna denk ik dat ik er maar gewoon tectyl inspuit.

Plaats reactie