ZWARTE LIJST

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
GASOLATOR
ZWARTE LIJST

Bericht door GASOLATOR » do jul 09, 2009 9:33 am

Wat kunnen wij eraan doen dat BEDRIEGERTJES (p..mels) zoals BEASTIEBOY & ISLERO de sfeer en goede bedoelingen van deze site N I E T V E R Z I E K E N !!???? Mijn ervaring met bovengenoemde P..MELS is dat ze mij (ieder apart) 1 week lang aan het lijntje gehouden hebben (zie:Te koop >> COMMENCAL absolut Cedric Gracia 2008) (inmiddels al verkocht). Kan een "ZWARTE LIJST" waar de namen van deze personen op verschijnen misschien een oplossing zijn? Zolang dat er aan de beheerders 100% bewezen kan worden (dmv PB's) dat er iemand met slechte bedoelingen opzit, dadelijk op de Z W A R T E L I J S T zetten en :ban: !!!!!

Timmos

Bericht door Timmos » do jul 09, 2009 9:35 am

zo heel veel worden in een klein stukje.

JeroenK

Bericht door JeroenK » do jul 09, 2009 9:46 am

Mensen die publiekelijk anderen (terecht of onterecht, dat weet de lezer niet) aan de schandpaal nagelen, mogen van mij ook op een zwarte lijst.

Een forum mag of wil volgens mij nooit een partij zijn bij of na verkoop-zaken. Ze zouden in de positie komen dat ze 'bewijzen' moeten gaan beoordelen en die rol is zeer twijfelachtig. Er zijn altijd 2 kanten van het verhaal en degenen die moord en brand schreeuwen, hebben vaak ook boter op hun hoofd. Dat spelletje moet je als forum geen rol in willen spelen.

Tips:

* Verdiep je als koper of verkoper in de andere partij, zoek eens in de forum historie wat voor lieden het zijn en oordeel zelf of je daar zaken mee wil doen. Als ik op de namen zou zoeken die Gasolator hierboven noemt, dan vind ik zijn reacties in zijn eigen advertentie. Dat zou al genoeg zijn om mij serieus op mijn hoede te laten zijn. Daar is deze post echt niet voor nodig.

Wat op mtb.nl enigszins werkt is een topic waar je kopers of verkopers plussen of minnen kan geven. Daar bereik je eigenlijk hetzelfde mee, alleen het zoekt wat makkelijker. Ik ben trouwens benieuwd hoeveel gezeur dat forum met die lijst heeft en of je dat moet willen...

* Maak zowel als koper of verkoper duidelijke afspraken en dek jezelf in. Bezichtigen is nog geen kopen, opties op koop zijn waardeloos en voor betalen zijn methoden beschikbaar waarbij je weinig risico loopt dat je een ander achter de broek moet zitten, zoals ter plekke afhalen en cash betalen. Als iemand naar mij roept 'ik wil het hebben', dan zeg ik 'kom eerst maar eens kijken'.

GASOLATOR

Bericht door GASOLATOR » do jul 09, 2009 10:03 am

Bedankt voor je reactie. Toch blijf ik van mening dat er iets moet gebeuren!

DESL

Bericht door DESL » do jul 09, 2009 10:52 am

Blijft altijd lullig (op z'n zachts gezegd) als koper en/of verkoper zich niet aan gemaakte afspraken houden.
Een koper/verkoper plussen en minnen topic zoals mtb.nl lijkt me ook wel iets.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Segunda3

Bericht door Segunda3 » do jul 09, 2009 11:05 am

Dude.... 13 berichten, waarvan 99% in verkooptopics...
Misschien een beetje verdiepen in met wie je zaken doet ?

GASOLATOR

Bericht door GASOLATOR » do jul 09, 2009 3:41 pm

Mijn bedoeling was gewoon een fietske te verkopen en niet Sherlock Holmes te spelen. Met zo'n +/- systeem is het niet nodig om een hele avond te zitten zoeken of iemand al dan niet te vertrouwen is.

schnitzer

Bericht door schnitzer » do jul 09, 2009 5:45 pm

gewoon een feedbackprofiel aan je account zoals op E-bay.
probleem opgelost.

Jean-Pierre

Bericht door Jean-Pierre » do jul 09, 2009 5:59 pm

Op mtbforum hebben ze ook zo iets dergelijks, waarom dan niet hier?
En dan 2 secties, de personen die te vertrouwen zijn en een +1 waard zijn.
Het andere gedeelte met alle 'slechte' personen. Om het maar even in Jip en Janneke taal uit te drukken.

Volgens mij werkt het daar wel prima.

Ik ben er in ieder geval voor. Wil graag weten met wie ik te maken heb in de toekomst.

Edit : Deze manier : http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 20&t=37833

tati

Bericht door tati » do jul 09, 2009 6:29 pm

jij laat jezelf toch aan het lijntje houden?

Gewoon handgeld over laten maken als ze iets willen kopen of de eerste die komt.
Zoiets leer je vanzelf als je je spullen gewoon op marktplaats zet. Doe er zelf nu ook niet moelijk meer over.
Als ik iets persee wil hebben dan maak ik wel tijd om het te bekijken op kort termijn, en anders heb ik gewoon pech gehad als degene het al verkocht heeft omdat ik te laks was om er meteen achteraan te gaan.

koen vlemminx

Bericht door koen vlemminx » do jul 09, 2009 9:24 pm

Stillridingbmx schreef:Op mtbforum hebben ze ook zo iets dergelijks, waarom dan niet hier?
En dan 2 secties, de personen die te vertrouwen zijn en een +1 waard zijn.
Het andere gedeelte met alle 'slechte' personen. Om het maar even in Jip en Janneke taal uit te drukken.

Volgens mij werkt het daar wel prima.

Ik ben er in ieder geval voor. Wil graag weten met wie ik te maken heb in de toekomst.

Edit : Deze manier : http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 20&t=37833
wat word er bedoelt met 3x of 13x? ik begrijp het niet egt hoe het werkt.

gr koen.
downhill is voor de echte man =)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jul 09, 2009 9:33 pm

koen vlemminx schreef:
Stillridingbmx schreef: Edit : Deze manier : http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 20&t=37833
wat word er bedoelt met 3x of 13x? ik begrijp het niet egt hoe het werkt.

gr koen.
Het aantal goede (of slechte) ervaringen. Nadeel van dat systeem is dat er iemand heeeel veeel werk heeft om al die waarderingen met de hand bij te houden, dat negatieve mensen geen kans krijgen te reageren en dat lang niet iedereen feedback geeft...

wictor

Bericht door wictor » do jul 09, 2009 10:10 pm

Gezien ik mijn overbodige spullen uitsluitend via DP verkoop (en dat nog best een redelijk bedrag is geweest over de loop der jaren):

Een zwarte lijst gaat IMHO wel een beetje ver. Wat ik nu waarneem is dat mensen niet altijd het geduld hebben (ze verwachten een PB/e-mail binnen 2u terug) en zodoende heel snel een negatief beeld hebben van de tegenpartij. De realisatie dat sommige mensen (in tegenstelling tot mijzelf) een leven hebben buiten achter de PC zitten maakt het voor eenieder een stuk makkelijker. Uiteraard zijn er een paar rotte appels, maar het risico dat je mensen volledig onterecht op een lijst van boosdoeners gaat plaatsen is naar mijn idee aanzienlijk.

Om even een voorbeeld te noemen: ik heb een tijdje terug een artikel verkocht aan een heer die hier heel regelmatig post, maar de betaling bleef maar uit. Later ook de e-mail. Nu heb ik er geen last van, gezien ik niks verstuur tot het geld binnen is, maar toch..... Achteraf bleek het een foutje in de IBAN code te zijn, en zat de jongeman voor studie in het buitenland, zonder PC. Niet zo gek dat er dan 5 dagen niet teruggemaild wordt. Met enige vertraging is alles toch goed gekomen.

Als we een zwarte lijst creëren moeten we ook de mogelijkheid hebben om daar tegen in beroep te gaan. Wie moet dit allemaal gaan beheren?

wictor

Bericht door wictor » do jul 09, 2009 10:16 pm

Toevoeging:

Betreft mensen publiekelijk aan de schandpaal nagelen: dit moet kunnen als je mensen ook de kans biedt een weerwoord te geven (of iig hun positie te verdedingen). Dit is - voor zo ver ik er wat van snap - bij MTB.nl niet het geval.

Hiernaast lijkst het mij volkomen onuitvoerbaar. Onze mods/beheerders hebben het druk genoeg. We hadden toch ergens al een positieve ervaringen topic? Misschien kunnen we de vraag juist om keren: kunnen de gebruikers niet een sticky bijhouden met een lijst van goede verkooppartijen?

Goed, m'n Westmalle is weg en nu ga ik echt slapen! :shock:

Plaats reactie