Getting close... .... completed!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Erikje

Bericht door Erikje » za mei 23, 2009 10:47 am

DeKerfs schreef:Onder het motto 'beter laat dan nooit'....
Done... done at last!
"tuurlijk :lol:

Frank Z

Bericht door Frank Z » za mei 23, 2009 7:17 pm

Skitterend! Ik zag 'm staan bij de foto's van de EHBE. Kun je nog een plaatje laten zien van dichtbij (omgeving 'stuurpen-vastzet-schroef' enzo)? :worship:

Gène

Bericht door Gène » za mei 23, 2009 7:57 pm

Komt tie nu mee, nu die bijna versleten is 8) Ik zie trouwens een gooseneck, ziet er nice uit!

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za mei 23, 2009 8:07 pm

Nadat ik op enkele fietsen van Rody Walter (Groovy Cycles) op de NAHBS (foto's) zag van zijn LD (Limp Dick)/Gooseneck-pogingen, was mij duidelijk dat Rody voorlopig dé man zou moeten zijn. Hij had er al enkele gemaakt, beheerste dus de techniek om een buisje smetteloos te buigen en volledig op maat te maken.

Met smetteloos buigen bedoelen we dus het buigen van de buis zonder dat deze insnoert, knikt of ovaliseert... Precies zoals de'originele Goosenecks dit ook hadden. Voor minder wilde ik het niet doen. Rody kon maken wat ik wilde, mits ik geduld had. Tuurlijk, na 2-2,5 jaar wachten maakt een maandje meer of minder ook niet uit. Via kenissen begreep ik dt ie inmiddels de nodige orders voor LD's binnen had dat hij besloot zijn 'production run' naar voren te halen. Een mailtje dat ik de fiets op de EHBE zou hebben staan, maakte hem vervolgens bereid de mijne als eerste te maken in deze batch. Zo gezegd, zo gedaan... Spoedverzendinkje naar Nederland en enkele dagen voor vertrek naar de EHBE zat de pen er op.

Rody heeft een leuk filmpje gemaakt van de stappen voor het maken van mijn stuurpen. Zijn trouwe bloglezers hebben hem waarschijnlijk al gezien, maar hier dan nog eens:

http://www.youtube.com/watch?v=NL3Roz3IOH4

http://groovycycleworks.blogspot.com/20 ... or-ya.html

Afbeelding

Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za mei 23, 2009 8:18 pm

Buiten het voor elkaar krijgen van de stuurpen, heb ik in de tussen tijd 'de tijd opgevuld' met het wachten op een door Potts Type II vork. Via wat Amerikaanse vrienden hebben we het voor elkaar gekregen om Steve nog één keer enkele vorken 'los' te maken. Hij heeft niet veel vorkkronen (zelfde buiging als de Gooseneck stuurpennen) op voorraad liggen en het gereedschap is ook niet voor handen om nieuwe te maken. De laatste kronen die hij nog heeft, wilt ie gebruiken voor klanten die een starre vork bestellen mét een frame.

Aangezien Steve één van mn inspiratiebronnen voor dit project was, ik liefst van dag 1 al een Type II gezien had in deze fiets, was dat natuurlijk een mooie kans om er nu nog een mee te krijgen. Betaling gedaan... 3 maandjes (dacht ik) wachten... et voila...

Hier staat Steve in de shop van mijn Amerikaanse connectie, om samen met hem nog even door te nemen wáár ik de kabelgeleiding nu precies wilde hebben.

Afbeelding

Om het makkelijk te maken voor hem; alle vorken in de 'batch' die we verzamelde, had andere specificaties... erg tricky, maar alles is perfect uitgepakt, voor iedereen! Het maken van deze vorken kost hem erg veel uren werk. Als je de prijs (zo'n 500 dollar) dan afzet tegen die uren, staat dat amper/niet in verhouding...

(De derde van onderen)
Afbeelding

Frank Z

Bericht door Frank Z » zo mei 24, 2009 2:53 pm

Bedankt voor de foto's en het duidelijke en mooie verhaal, Jerone ;) , heb weer wat geleerd. Echt een mooi en uitgebalanceerd project! Ben je (nog) tevreden over je remgrepen? Heb zelf last van busjes die er uit vallen.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo mei 24, 2009 4:12 pm

Frank Z schreef:Bedankt voor de foto's en het duidelijke en mooie verhaal, Jerone ;) , heb weer wat geleerd. Echt een mooi en uitgebalanceerd project! Ben je (nog) tevreden over je remgrepen? Heb zelf last van busjes die er uit vallen.
Jahoor. Ze werken nog altijd perfect. Heb destijds bij de montage wel het nodige moeten verbouwen met een boormachine en vijl om de buitenkabel er ordentelijk in uit te laten komen zonder dat deze de binnenkabel afknelde. De hoek die de kabel maakte was nogal scherp. Dat werkte totaal niet. Nu zijn ze nog altijd perfect en voel ik nergens extra wrijving in het 'systeem'.

voodoo

Bericht door voodoo » di jul 07, 2009 9:51 am

Hoi Jeroen,Ik heb nu pas dit topic gezen :shock:,en heb nog de volgende vraag;Waarom heb je gekozen voor een zadelpenklemming met de sleuf naar achteren en niet naar voor.
Hier komt toch de meeste modder terecht? Of ben je met deze fiets een mooi weer rijder geworden? Ik vindt dit wel een van de mooiste ti-bikes die ik tot nog toe gezien heb.
Bikegroet Voodoo :evil:

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di jul 07, 2009 10:02 am

voodoo schreef:Hoi Jeroen,Ik heb nu pas dit topic gezen :shock:,en heb nog de volgende vraag;Waarom heb je gekozen voor een zadelpenklemming met de sleuf naar achteren en niet naar voor.
Hier komt toch de meeste modder terecht? Of ben je met deze fiets een mooi weer rijder geworden? Ik vindt dit wel een van de mooiste ti-bikes die ik tot nog toe gezien heb.
Bikegroet Voodoo :evil:

Mooi-weer-rijder geworden? Nee. Nooit geweest en ook niet geworden. De Crisp heeft dan ook al de nodige blubber gezien. Bij andere fietsen heb ik nooit echt last gehad van indringend vuil. De Phoenix frames die onder meer model stonden voor dit project, hebben allemaal ook nagenoeg geen echte doorloop van de zitbuis boven de bovenbuis. Dit geeft een bepaalde look die me wel beviel. Tot dusver ook niet echt problemen gehad met indringend vuil. In deze dus inderdaad meer form-follows-looks... 8)

hubertje

Bericht door hubertje » di jul 07, 2009 7:27 pm

twerd tijd!

Plaats reactie