Mijn 1e singlespeeder: It’s k’about time!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 18, 2009 8:15 pm

Let wel: het is natuurlijk geen full custom, de bouwer gebruikt een standaard buizenset.
Het is jouw geo en afmetingen. Dat noem ik behoorlijk full custom.

En volgens de Klok lopen we natuurlijk allemaal ver achter. 36 inch is the way to go en alles kleiner is zoooooo 2008..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Smuss

Bericht door Smuss » wo mar 18, 2009 9:32 pm

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 18, 2009 9:37 pm

Hoezo niet full custom? Is het dan pas full custom wanneer de bouwer zijn eigen buizen maakt?

Ik ben wel benieuwd naar het programma van ELAN. Kan er op de site idd niks van vinden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Smuss

Bericht door Smuss » wo mar 18, 2009 9:46 pm

didadunlop schreef:Hoezo niet full custom? Is het dan pas full custom wanneer de bouwer zijn eigen buizen maakt?

Ik ben wel benieuwd naar het programma van ELAN. Kan er op de site idd niks van vinden.
Euhm, dat bedoelde ik niet dida. Ik doelde meer op full custom in de zin van het kiezen tussen een EBB of sliding drop outs, constructie van de staande achtervork, dat soort zaken. De buizenset vraag staat daar los van.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do mar 19, 2009 8:39 pm

...Het frame is zeker gebouwd in Belgïe en waarschijnlijk in Nederland gespoten.

Ik heb vóór de definitieve bestelling veel met ze gebeld, maar heb het frame ongezien (zelfs geen tekening van de bouwer) en dus een béétje op de gok gekocht. Maar gelukkig is het goed gekomen. :D

Qua buizenset kon ik kiezen uit rond triple butted staal met onbekende diameters en afkomst, of hydroformed staal (dat verraste me). Alu weet ik niet.

Elan is de importeur van Rohloff, daarom zijn sliders (mijn voorkeur) en bijpassende kabelnokken mogelijk. Ik denk dat ze veel Rohloff-specific wereldfietsframes verkopen, maar hun site vertelt idd niks. EBB optie weet ik niet eigenlijk.

Bij full custom denk ik ook aan sjieke zaken als BB30, tapered headtubes, postmount discmounts, individuele buisprofielen en vette paintjobs. Ik weet niet wat er verder mogelijk zou zijn geweest.

Één ding was in ieder geval wel mooi geweest: een S-bend liggende achtervork, voor een kleinere Q-waarde. Dat heb ik niet gespecificeerd, wellicht had het ook gekund? De bouwer heeft in ieder geval al wel flink moeten buigen om de gewenste tire clearance te krijgen, zo werd mij verteld :-) :D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do mar 19, 2009 9:48 pm

De Lars Cuevas schreef:...Het frame is zeker gebouwd in Belgïe
Jonckheere I asume?

DGR

Bericht door DGR » do mar 19, 2009 11:09 pm

Geweldig dat thema :D Mooie fiets ook!
Ik sluit me wel aan bij het idee om die stuurpen uit te wisselen voor iets vlakkers en evt. een riser te monteren om de hoogte te compenseren

TF

Bericht door TF » vr mar 20, 2009 12:58 am

Super mooie fiets Lars! Ik kom ook mijn bijdrage gekwijl doen voor tijdens of na de bergrace :o

Gaaf thema en leuk met die bierdopjes op de grond erbij!

Andere kabouterclan met een heel eigen feest zelfs!

http://www.gnome-fest.net/

Afbeelding
If you're a gangster... what are you doing in show business?

wictor

Ra ra wat is het?

Bericht door wictor » zo mei 31, 2009 2:10 pm

Afbeelding

Hint: c'est ne pas une downgrade.

ligger

Bericht door ligger » zo mei 31, 2009 6:56 pm

Terra logic demper ingebouwd?

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » zo mei 31, 2009 9:58 pm

ligger schreef:Terra logic demper ingebouwd?
Check!

Verlaat verjaardagscadeautje van de Clan. Van je vrienden moet je het maar hebben 8)

We hebben mijn F29 RL demper in een 26" F gebouwd... En op volle comprressie heeft die nog 3 mm travel over. Past dus ook gewoon. Goed he :D

Morgen testritje in Dorst, ik ben erg benieuwd!

wictor

Bericht door wictor » ma jun 01, 2009 8:41 am

Merk op: dit trucje kan je alleen uithalen als je een F29 op 80 mm hebt staan, en ergens een F100X van z'n demper kan ontdoen. Biede dempers zitten nu net niet op bottom-out / top-out. Een F29X-100 kan niet zonder echt de zaag in dingen te gaan zetten.

Voor een vorvolgproject zoek ik op langere termijn nog een 100X ;)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma jun 01, 2009 3:45 pm

en weer terug: Schik gehad in Dorst! :D

'k was er nog maar één keer eerder geweest. Lekker gereden. En de vork, daar kan ik wel aan wennen. Lekker rijden en stampen en die vork vergeten, die zoek het zelf wel uit . Ceci n'est zeker pas une downgrade 8) 8) ;)

Nu wel weer even uitgeklust, mijn fietsie is super zo. Nu nog trainen voor Arnhem... ;)

Ork

Bericht door Ork » wo jul 01, 2009 10:11 am

Hallo De Lars Cuevas!

Ziet er een superfiets uit. Hoe bevallen de cranks? Ik rijd nu al een tijdje rond op 185s van TA en heb net 195s besteld bij customcranks. Heeft het lang geduurd voor je de lengte gewoon was? Hoe lang waren de cranks waar je voorheen op reed en, misschien nog belangrijker, wat is jouw binnenbeenlengte?

Alvast bedankt voor de info!

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo jul 01, 2009 12:11 pm

Ork schreef:Hallo De Lars Cuevas!

Ziet er een superfiets uit. Hoe bevallen de cranks? Ik rijd nu al een tijdje rond op 185s van TA en heb net 195s besteld bij customcranks. Heeft het lang geduurd voor je de lengte gewoon was? Hoe lang waren de cranks waar je voorheen op reed en, misschien nog belangrijker, wat is jouw binnenbeenlengte?

Alvast bedankt voor de info!
Hee hoi,
Mijn binnenbeenlengte is ca 940mm. Ik reed al geruime tijd met 180 cranks op de racer en mountainbike. Vorig jaar heb ik cloxkckxkci's Monocog met 185's mogen lenen. Dat ging gelijk prima, en de 190's kreeg ik ook bijna meteen prima rond.

Wel is de slijmbeurs in mijn rechtknie aan het zeuren, maar dat is al ontstaan vóór ik deze fiets had. Als het singlespeeden dit verslechtert, komt dat volgens mij meer door het singlespeeden op zich dan door die extra 10mm.

Mijn cranks zijn iets uitgefreesd. Het voelt strak zat aan met mijn 69kg. Wel moet ik ze regelmatig nog even natrekken op de as.

Ik heb vóór aanschaf veel gemaild met Heiko (?) van Customcranks. Toffe peer, hij gaf veel informatie! Ik moet hem nog maar eens mailen trouwens, hij wilde mijn foto in zijn gallerie zetten, maar dat is nog niet gebeurd zie ik. Zeker te druk met frezen :D

Ork

Bericht door Ork » wo jul 01, 2009 1:05 pm

Aha, grappig. Zelf is m'n binnenbeenlengte ook 94cm. Totale lichaamslengte is 190 voor een gewicht van 80kg. 'k Ben gegaan voor de niet-uitgefreesde versie van de cranks, kwestie van op veilig te spelen. Maar jij brengt niet meer dan 69 kg op de weegschaal? Whoa! :shock: Ben jij één en al been, of een waar geraamte? Niet slecht bedoeld, hoor, maar ik heb al niet veel vet hangen (wel spieren in bovenlichaam > judo), dus???

Slijmbeurs aan het zeuren? Kan ik ook van meespreken, of toch van iets gelijkaardigs. Bij mij ontstond het niet door singlespeeden maar door een te laag zadel bij een fiets met versnellingen. Probleem is wel dat het nu telkens weer opkomt als ik durf te ss'en, dus daar komt niets van in huis.

Anyway, ik zal wel een bericht posten nadat ik wat ervaring heb opgedaan met de 195s. Cloxxki kreeg blijkbaar veel problemen met die dingen (post op MTBR) maar ik ben heel tolerant wat lengtes betreft. Een half jaar terug peddelde ik nog rond op 165s... Nerveus dat die dingen mij op den duur maakten!

Gary'sGirl
Contacteer:

Bericht door Gary'sGirl » wo jul 01, 2009 1:31 pm

Ork schreef:Maar jij brengt niet meer dan 69 kg op de weegschaal? Whoa! :shock: Ben jij één en al been, of een waar geraamte? Niet slecht bedoeld, hoor, maar ik heb al niet veel vet hangen (wel spieren in bovenlichaam > judo), dus???
Ik zou zeggen: check de startpost en trek je conclusies... 8)

Ook niet slecht bedoeld, maar dat weet ie zelf wel! :)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jul 01, 2009 3:20 pm

Ork schreef:Aha, grappig. Zelf is m'n binnenbeenlengte ook 94cm. Totale lichaamslengte is 190 voor een gewicht van 80kg. 'k Ben gegaan voor de niet-uitgefreesde versie van de cranks, kwestie van op veilig te spelen. Maar jij brengt niet meer dan 69 kg op de weegschaal? Whoa! :shock: Ben jij één en al been, of een waar geraamte? Niet slecht bedoeld, hoor, maar ik heb al niet veel vet hangen (wel spieren in bovenlichaam > judo), dus???

Slijmbeurs aan het zeuren? Kan ik ook van meespreken, of toch van iets gelijkaardigs. Bij mij ontstond het niet door singlespeeden maar door een te laag zadel bij een fiets met versnellingen. Probleem is wel dat het nu telkens weer opkomt als ik durf te ss'en, dus daar komt niets van in huis.

Anyway, ik zal wel een bericht posten nadat ik wat ervaring heb opgedaan met de 195s. Cloxxki kreeg blijkbaar veel problemen met die dingen (post op MTBR) maar ik ben heel tolerant wat lengtes betreft. Een half jaar terug peddelde ik nog rond op 165s... Nerveus dat die dingen mij op den duur maakten!
Problemen is een groot woord (als mijn geheugen me bijstaat).
Wennen. Zitpositie vinden, goede verzet vinden. Verder naar voren, en iets zwaarder. Traptechiek wordt ook weer (meer) de moeite waard. Ankling is good for you.
Ook echte reuzen >1meter binnenbeen moeten wennen aan de stap van 175mm naar 195mm. Maar eenmaal gewend...zzzzzoeffff.
In de VS acht men SS een middel om van knieproblemen af te komen.
What doesn't kill you...

Ork

Bericht door Ork » wo jul 01, 2009 4:35 pm

Okay Cloxxki, geen "problemen" dan :D

Ik zal wel zien hoe het mij bevalt. Hopelijk komt het zoefff-gevoel gauw...

Ankling, hmmm. Voor zover ik weet, is dat een mythe. Overdreven ankling kan ook tot problemen leiden (overdreven alles leidt uiteraard tot problemen). Sheldon Brown (RIP) heeft zijn leven lang last gehad na één overdreven "ankling"rit. Ieder zijn ding.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » zo jul 05, 2009 10:07 pm

Cloxxki schreef:In de VS acht men SS een middel om van knieproblemen af te komen.
What doesn't kill you...
In de VS acht men het kunstmatig beademen van de terminale locale auto-industrie een goed middel om de economie te redden... ;)

Ik denk dat je je kniëen wel kan trainen met dit soort belastingen. Maar... het gevaar van overbelasting en blessures is hoger dan bij een geared fiets, daar ben ik van overtuigd.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo jul 05, 2009 10:20 pm

De Lars Cuevas schreef:
Cloxxki schreef:In de VS acht men SS een middel om van knieproblemen af te komen.
What doesn't kill you...
In de VS acht men het kunstmatig beademen van de terminale locale auto-industrie een goed middel om de economie te redden... ;)
0-1!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jul 10, 2009 10:41 pm

Steelboy schreef:
De Lars Cuevas schreef:
What doesn't kill you...
0-1!
Van economie weten ze daar ook niet. Politiek idem. Maar singlespeed, is er redelijk uitgedokterd.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do sep 10, 2009 7:04 pm

Kleine upgrade, groot plezier... Een Ragley Carnegie's bar, nog warm van de buigbank. :D
Afbeelding

Zojuist heb ik even geproefd, de fiets voelt behoorlijk anders dan met mijn Salsa flat 11gr! Veel speelser!
Het is een rizer. Het stuur staat nu wat hoger, en ik kon tegelijkertijd wat lelijke spacers ditchen . 8)
Door de 25gr sweep komen mijn ellebogen bij het staan niet meer zo belachelijk ver naar buiten.
Tot slot zorgt de forward sweep ervoor dat het stuur niet ál te veel naar achteren bouwt. In vergelijking met de Salsa maar een cmtje ofzo.

Laten we er dus maar van uit gaan dat dit: Afbeelding
Tot het verleden behoort :D

Van't weekend heftig testen in Bouillon! :D

willem12

Bericht door willem12 » do sep 10, 2009 8:35 pm

Veel plezier !!!
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

mateis

Bericht door mateis » do sep 10, 2009 10:46 pm

Ja, succes daar! Jammer dat ik er niet bij kan zijn...

Raar stuur hoor! ;)

Plaats reactie