Snel rijden op hobbelige wegen

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
lazytjai
Snel rijden op hobbelige wegen

Bericht door lazytjai » ma feb 13, 2006 11:41 pm

Zondag reed ik mee met Farmfrites strand race bij Rockanje.

Start van het race was niet echt perfect, iedereen starte op zachtzand iedereen dachte ook om fietsen weg te rijden maar het was meer rennen geblazen. Maar tijdens het fietsen moesten we op een stuk rijden in het water waar allemaal vage hobbels liggen dat door de golven zijn gevormt, omdat het stuk ernaast te zacht is. Maar op dat stuk kon ik niet snel fietsen. Ik weet niet hoe de anderen het deden maar ze raasten op dat stuk me zo voorbij terwijl ik daarvoor ze nog allemaal had ingehaald.

Is er enig techniek om op hele hobbelige wegen te rijde, manier van de fiets trekken of heen en weer bewegen.

Weet er ook iemand de site van de uitslag en foto's ik had het gehoord maar ken het niet echt vinden. :?

Ik reed niet echt mee met de perfecte fiets eigenlijk Hema :lol: fiets met zoom voorvork , wel paar dingen verandert Lx deraileur en sti shifters en strandbanden van schwalbe. 8)

Kon ook met me Gary fisher rijden maar had niet echt veel zin in om het daarna een flinke beurt te geven. :oops:

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di feb 14, 2006 8:17 pm

Klinkt alsof je je banden veel te hard had opgepompt.
Bikepark Groningen

Ork

Bericht door Ork » wo jul 01, 2009 1:14 pm

Heel hobbelige wegen? Ik zou zeggen: naar een hogere versnelling schakelen en recht op de trappers staan/vlak boven het zadel "zweven". En dan gas geven, uiteraard. Het is de bedoeling dat je niet telkens "vast" komt te zitten in de bobbels. Vergelijk het maar een beetje met wegrenners die over kasseien donderen: ook zij gaan een hogere versnelling draaien, zodat ze niet elke kassei voelen maar over de toppen rijden.
Zijn de bobbels echt groter, dan kun je "pompen" met de armen: bij elk dal tussen twee bobbels het stuur omlaag duwen. Je bovenlichaam moet dan gewoon wat meer werk leveren en een soort van natuurlijke schokbreker vormen.
Hopelijk helpt dat allemaal een beetje. Het belangrijkste is veel oefenen, zodat het een soort tweede natuur wordt als je dergelijk terrein tegenkomt.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » wo jul 01, 2009 3:06 pm

Uhhhhhh? Verende voorvork? 8)

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » wo jul 01, 2009 3:22 pm

sherlock schreef:Uhhhhhh? Verende voorvork? 8)
hij rijdt met een Zoom voorvork, die volgens mijn weten alleen maar verende vorken maken (en wat parts, maar heb nog nooit starre vorken van hun gezien)

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » di jul 21, 2009 10:58 am

BiKeRbOi schreef:
sherlock schreef:Uhhhhhh? Verende voorvork? 8)
hij rijdt met een Zoom voorvork, die volgens mijn weten alleen maar verende vorken maken (en wat parts, maar heb nog nooit starre vorken van hun gezien)
ik denk dat sherlock bedoeld, WTF doe je met een verende vork op het strand???
Nog een paar weken trouwens dan kunnen we weer gan trainen voor het strand!

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di jul 21, 2009 1:15 pm

Nou nee....

Wat ik bedoel is: Uhmmm.... Gebruik een verende voorvork.

Weleens aan compressie en rebound instellingen aanpassen gedacht?

Niels Veldhoven

Bericht door Niels Veldhoven » di jul 21, 2009 1:34 pm

Het ging alleen over het strand.... geen optie als je die vork langer wil gebruiken..
Zachte brede banden is in deze de enige oplossing..
Grt Niels

Plaats reactie