compact racecankset op mountainbike
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:54
- Lid geworden op:ma jul 10, 2006 12:02 pm
- Locatie:Bennebroek
Mijn mountainbike wil ik graag wat universeler inzetbaar maken, o.a. woon-werkverkeer, en voorzien van een compact racecrankstel. Momenteel ben ik aan het proefpassen met een oud RX-100 crankstel met 39-46 bladen en trapassen van diverse lengte. Met een as van 110 mm wil dit net niet, met een as van 123 mm staan de bladen wat ver naar buiten, dus ergens tussen deze waarden, 115/117 mm, moet goed zijn. Ik verwacht dat de kettinglijn dan plm. 47 mm zal bedragen. Het RX-100 crankstel kan als kleinste blad een 38-er hebben. dit lijkt me voor het mountainbiken net wat te groot, een 34-er of 36-er lijkt me geschikter.
Nou is de kettinglijn van de huidige compact cranksets (34-50) van Shimano 43,5 mm. Ik vermoed dat dit niet gaat passen, dat het binnenste kettingblad de chainstay gaat raken. Is de kettinglijn van deze compact crankstellen nog aanpasbaar of moet ik op zoek naar alternatieven? Ik weet dat FSA nog een compact crankstel maakt voor vierkante as (Vero), helaas in het zwart.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Nou is de kettinglijn van de huidige compact cranksets (34-50) van Shimano 43,5 mm. Ik vermoed dat dit niet gaat passen, dat het binnenste kettingblad de chainstay gaat raken. Is de kettinglijn van deze compact crankstellen nog aanpasbaar of moet ik op zoek naar alternatieven? Ik weet dat FSA nog een compact crankstel maakt voor vierkante as (Vero), helaas in het zwart.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik heb ooit een Ultegra compact ('700') op een mtb geprobeerd. Lukte niet. Veel te smal, zelfs op een Ti frame wat niet overdreven breed is. Hollowtech 2 breder maken gaat niet.
Ik bedenk me net dat ik nog een Ritchey compact heb liggen in 172,5mm met vierkante as. Kan je zelf met de breedte spelen. Pb maar bij interesse.
Ik bedenk me net dat ik nog een Ritchey compact heb liggen in 172,5mm met vierkante as. Kan je zelf met de breedte spelen. Pb maar bij interesse.
Re: compact racecankset op mountainbike
Racecrankstellen hebben een kettinglijn afgestemd op 130mm achternaven. Bij een losse as model kun je een 5mm langere as monteren. Er zijn natuurlijk ook klassieke mtb crankstellen, die hebben ook een 110mm steek (bv Sugino XD). Maar waarom het gedoe met een ander crankstel, je kunt natuurlijk ook de bladen op je huidige crankstel vervangen door grotere.gekkegerrit schreef:Mijn mountainbike wil ik graag wat universeler inzetbaar maken, o.a. woon-werkverkeer, en voorzien van een compact racecrankstel. Momenteel ben ik aan het proefpassen met een oud RX-100 crankstel met 39-46 bladen en trapassen van diverse lengte. Met een as van 110 mm wil dit net niet, met een as van 123 mm staan de bladen wat ver naar buiten, dus ergens tussen deze waarden, 115/117 mm, moet goed zijn. Ik verwacht dat de kettinglijn dan plm. 47 mm zal bedragen. Het RX-100 crankstel kan als kleinste blad een 38-er hebben. dit lijkt me voor het mountainbiken net wat te groot, een 34-er of 36-er lijkt me geschikter.
Nou is de kettinglijn van de huidige compact cranksets (34-50) van Shimano 43,5 mm. Ik vermoed dat dit niet gaat passen, dat het binnenste kettingblad de chainstay gaat raken. Is de kettinglijn van deze compact crankstellen nog aanpasbaar of moet ik op zoek naar alternatieven? Ik weet dat FSA nog een compact crankstel maakt voor vierkante as (Vero), helaas in het zwart.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Hou er wel rekening mee dat shimano voorderailleurs erg nerveus worden als je wat anders dan bladen met 10-12 tanden verschil monteert
/Marten
Re: compact racecankset op mountainbike
De oudere (van zegge ong. 2002 (?) en ouder) hebben daar minder moeite mee.marten schreef: Hou er wel rekening mee dat shimano voorderailleurs erg nerveus worden als je wat anders dan bladen met 10-12 tanden verschil monteert
Re: compact racecankset op mountainbike
En in combinatie met een draaishifter krijg je alles aan het schakelen.DeKerfs schreef:De oudere (van zegge ong. 2002 (?) en ouder) hebben daar minder moeite mee.marten schreef: Hou er wel rekening mee dat shimano voorderailleurs erg nerveus worden als je wat anders dan bladen met 10-12 tanden verschil monteert
Re: compact racecankset op mountainbike
Moet je wel een niet-geindexeerd ipv een drie standen kreng hebbenPino schreef:En in combinatie met een draaishifter krijg je alles aan het schakelen.DeKerfs schreef:De oudere (van zegge ong. 2002 (?) en ouder) hebben daar minder moeite mee.marten schreef: Hou er wel rekening mee dat shimano voorderailleurs erg nerveus worden als je wat anders dan bladen met 10-12 tanden verschil monteert
/Marten
Re: compact racecankset op mountainbike
Uiteraard. Excuseer mijn gebrek aan duidelijkheid.marten schreef:Moet je wel een niet-geindexeerd ipv een drie standen kreng hebbenPino schreef:En in combinatie met een draaishifter krijg je alles aan het schakelen.DeKerfs schreef: De oudere (van zegge ong. 2002 (?) en ouder) hebben daar minder moeite mee.
-
- Berichten:54
- Lid geworden op:ma jul 10, 2006 12:02 pm
- Locatie:Bennebroek
"Maar waarom het gedoe met een ander crankstel, je kunt natuurlijk ook de bladen op je huidige crankstel vervangen door grotere."
Lang verhaal kort: Voor de Alpe d'Huzes heb ik m'n mtb-crankset overgezet op een raceframe in singlespeed-setup. In de nacht na de Alpe d'Huzes fiets gejat door lokale onverlaten, gendarmerie weet wie het zijn, maar fiets nog niet terug. Thuis nu dus een mtb zonder crankset en nog een losse race-crankset over.
Gezien mijn financieele toestand ben ik voorlopig op zoek naar een "budget-alles-in-één"-oplossing, zodat ik op het kleine blad kan mtb-en en op het grote blad het woon-werkverkeer kan doen.
In huidige setup gaat woonwerk-verkeer prima, maar of 39 off-road te doen is moet nog blijken.
Lang verhaal kort: Voor de Alpe d'Huzes heb ik m'n mtb-crankset overgezet op een raceframe in singlespeed-setup. In de nacht na de Alpe d'Huzes fiets gejat door lokale onverlaten, gendarmerie weet wie het zijn, maar fiets nog niet terug. Thuis nu dus een mtb zonder crankset en nog een losse race-crankset over.
Gezien mijn financieele toestand ben ik voorlopig op zoek naar een "budget-alles-in-één"-oplossing, zodat ik op het kleine blad kan mtb-en en op het grote blad het woon-werkverkeer kan doen.
In huidige setup gaat woonwerk-verkeer prima, maar of 39 off-road te doen is moet nog blijken.