Hoe hou je een ketting heel?
Moderator:Beheerders
Ik ben er nu gewoon helemaal klaar mee,
al de zoveelste keer dat me avond/dag verkloot word doordat ik me ketting breek.
Vorige week - katwijk, bang nar een uur rijden. had gene kettingpers bij me dus kon weer naar huis.
Nu net - skatepark hier in alphen Bang ketting kapot, [ niks bij me] kon weer naar huis.
en zo gaat het nu al 3 maanden [sinds ik me bmx heb]
Iemand een tip? ik pers hem gewoon aan elkaar met een ketting pers? Vergeet ik hier iets? Rij nu trouwens met zo een KMC koolchain...
Hoop dat iemand iets weet, M.
al de zoveelste keer dat me avond/dag verkloot word doordat ik me ketting breek.
Vorige week - katwijk, bang nar een uur rijden. had gene kettingpers bij me dus kon weer naar huis.
Nu net - skatepark hier in alphen Bang ketting kapot, [ niks bij me] kon weer naar huis.
en zo gaat het nu al 3 maanden [sinds ik me bmx heb]
Iemand een tip? ik pers hem gewoon aan elkaar met een ketting pers? Vergeet ik hier iets? Rij nu trouwens met zo een KMC koolchain...
Hoop dat iemand iets weet, M.
Nee, ik heb eerst met de ketting die stock bij de bmx zat gereden, hierna ben ik met een kmc z510 [dacht ik] verdergegaan, deze na 4 x breken weg gegooit.Caramba schreef:Uit je verhaal begrijp ik dat je je gebroken ketting iedere keer weer repareerd? Ik zou iig een nieuwe ketting kopen en kijken hoe dat gaat.
En nu is het de 2e keer dat ik me kmc koolchain breek...
bij de KMC had ik eerst zo een schakel dat je hem makkelijk open kan maken ertussen zitten, toen was deze gewoon dwars door midden gebroken [ ondanks dat me ketting echt NIET te strak stond] en de tweede keer had ik deze schakel er dus uitgehaald, en is een andere schakel opengebogen en van het pinnetje afgeschoten.
- cyberhawk
- Contacteer:
hmm dat je m weer in elkaar ponst met een normale pin zou ik niet doen
dat je geen vertrouwen meer hebt in een open shcakel en visje snap ik ook wel nu..
maar ik rij trial met een KMC (dikke versie) en deze is langer te vertrouwen dan een halflink chain..en mijn link zal ik vanaf nu goed in de gaten gaan houden
klap je soms niet af en toe op de coping met je tandblad en ketting ??
dat je geen vertrouwen meer hebt in een open shcakel en visje snap ik ook wel nu..
maar ik rij trial met een KMC (dikke versie) en deze is langer te vertrouwen dan een halflink chain..en mijn link zal ik vanaf nu goed in de gaten gaan houden

klap je soms niet af en toe op de coping met je tandblad en ketting ??
haha ik weet echt niet wat je er mee doet maar volgens mij doe je dan tog iets foutWhouz schreef:Nee, ik heb eerst met de ketting die stock bij de bmx zat gereden, hierna ben ik met een kmc z510 [dacht ik] verdergegaan, deze na 4 x breken weg gegooit.Caramba schreef:Uit je verhaal begrijp ik dat je je gebroken ketting iedere keer weer repareerd? Ik zou iig een nieuwe ketting kopen en kijken hoe dat gaat.
En nu is het de 2e keer dat ik me kmc koolchain breek...
bij de KMC had ik eerst zo een schakel dat je hem makkelijk open kan maken ertussen zitten, toen was deze gewoon dwars door midden gebroken [ ondanks dat me ketting echt NIET te strak stond] en de tweede keer had ik deze schakel er dus uitgehaald, en is een andere schakel opengebogen en van het pinnetje afgeschoten.

probeer een wipperman ketting die zijn wel sterk(zwaar) maar als je die niet heel houd dan zal ik tog maar industie kettingen gaan gebruiken

@cyberhawk:
Ik pons hem inderdaad met de pin die ik er eerst utihaal... Had ooit iets gehoord over de pin vanaf bijde kanten met een hamer aanslaan zodat die een beetje rond uitloopt en minder makkelijker erafkan, zal dit morgen is proberen als ik hem weer ga maken.
Ik klap inderdaad wel is met me ketting+sprocket op de coping (zit nog steeds te wachten op me nieuwe LHD hub).
@b-dirt
Of die kettingen willen gewoon dat ik stop met fietsen
Die wippermans ken ik inderdaad, maar gaat die om een 9t cog passen?
had er zelf ook aan gedacht, al is dat ding echt gewoon TE zwaar, dan ga ik me bike nooit rond de 10kilo krijgen...
Anders ga ik gewoon altijd chainless rijden
Ik pons hem inderdaad met de pin die ik er eerst utihaal... Had ooit iets gehoord over de pin vanaf bijde kanten met een hamer aanslaan zodat die een beetje rond uitloopt en minder makkelijker erafkan, zal dit morgen is proberen als ik hem weer ga maken.
Ik klap inderdaad wel is met me ketting+sprocket op de coping (zit nog steeds te wachten op me nieuwe LHD hub).
@b-dirt
Of die kettingen willen gewoon dat ik stop met fietsen

Die wippermans ken ik inderdaad, maar gaat die om een 9t cog passen?
had er zelf ook aan gedacht, al is dat ding echt gewoon TE zwaar, dan ga ik me bike nooit rond de 10kilo krijgen...
Anders ga ik gewoon altijd chainless rijden

Zolang je naar beneden wil is dat allemaal geen probleem.Whouz schreef:Anders ga ik gewoon altijd chainless rijden
Of misschien kan je er een loopfiets van maken?
Nee, 't is echt irritant om je ketting te breken, heb het zelf 2 keer na elkaar gehad op 2 dagen (zelfde ketting) en heb een tijd wat minder vertrouwen gehad, maar nu houdt hij toch goed. Ik heb 'm wel laten fixen (de twee keer) door mannen die er wat van kennen.
Je kan ook altijd overschakelen naar belt drive. ^^
- cyberhawk
- Contacteer:
met een SS naaf kan je soms een extra sprocket erop kwijt zodat deze word geraakt en niet degeen met de ketting erop...
als je 13 rijd pak je een 14-15 T sproket als "bash"
ik dacht eerder aan je voorblad tegen de coping maar achter is net zo erg..
als je ketting klappen krijgt op een tandblad.sproket dan splijt hij vanzelf na een tijdje..
dit zal de grootste oorzaak zijn denk ik zo.. ?
als je 13 rijd pak je een 14-15 T sproket als "bash"
ik dacht eerder aan je voorblad tegen de coping maar achter is net zo erg..
als je ketting klappen krijgt op een tandblad.sproket dan splijt hij vanzelf na een tijdje..
dit zal de grootste oorzaak zijn denk ik zo.. ?
- cyberhawk
- Contacteer:
weet ik veel .. foute stalls.. grinden.. BB stalls ?
er zijn genoeg opties.. ligt aan je truukjes//rijstijl ?
ik raak dus ook wel eens mn ketting achter..bij side hops enzo..
ketting is een trek mechaniek.. geen bash
bij teveel of te hard contact ketting vernieuwen..
anders elke 3 maanden !!!!(bij mij dan)
een ketting ist kein duurzaam onderdeel..tenzij je een stadsfoets habt..
er zijn genoeg opties.. ligt aan je truukjes//rijstijl ?
ik raak dus ook wel eens mn ketting achter..bij side hops enzo..
ketting is een trek mechaniek.. geen bash

bij teveel of te hard contact ketting vernieuwen..
anders elke 3 maanden !!!!(bij mij dan)
een ketting ist kein duurzaam onderdeel..tenzij je een stadsfoets habt..
alleen met bepaalde tricks idd
maar dan kan je toch beter met die tricks ff wachten tot je je bash hebt en ondertussen andere shit doen?
en als het niet aan de bashes ligt:
je moet geen losse pinnetjes of linkjes kopen bij de fietsenboer, die werken niet....
gewoon je ketting openponzen, tot het pinnetje ver genoeg eruit is dat je je ketting uit elkaar kan halen, maar dat het pinnetje er nog niet uit is gevallen.
dan ff ketting op lengte, in elkaar plaatsen, met een hamer het pinnetje terug slaan, en dan nog ff met een ponsje zorgen dat ie precies in het midden zit
zo doe ik het iig elke keer en ik heb er nog nooit problemen mee gehad (met me koolchain), maar die standaard fietsenboer kettingstukjes zijn waardeloos
maar dan kan je toch beter met die tricks ff wachten tot je je bash hebt en ondertussen andere shit doen?

en als het niet aan de bashes ligt:
je moet geen losse pinnetjes of linkjes kopen bij de fietsenboer, die werken niet....
gewoon je ketting openponzen, tot het pinnetje ver genoeg eruit is dat je je ketting uit elkaar kan halen, maar dat het pinnetje er nog niet uit is gevallen.
dan ff ketting op lengte, in elkaar plaatsen, met een hamer het pinnetje terug slaan, en dan nog ff met een ponsje zorgen dat ie precies in het midden zit
zo doe ik het iig elke keer en ik heb er nog nooit problemen mee gehad (met me koolchain), maar die standaard fietsenboer kettingstukjes zijn waardeloos
Ik kom zoals cyber zegt wellis op me sprocket. met disasters [ zo heten ze toch?]
met me 25T voor, als ik dan een klein beetje teveel naar rechts leun kom ik al tegen me ketting/sprocket aan...
Het zuigt gewoon dat ik op deze manier bezig kan blijven...
meet n feeble [grind] kom ik onmogelijk tegen meketting.
deze disasters doe ik ook pas sinds 3 dagen. Dus daar kan de vorige [6 keer] niet van komen. gister zette ik gewoon aan, neit eens extreem hard en BAM.
morgen ga ik hem maken, en zal wel kijken hoelang die dan heel gaat blijven, [duimen maar op ene paar maanden]
met me 25T voor, als ik dan een klein beetje teveel naar rechts leun kom ik al tegen me ketting/sprocket aan...
Het zuigt gewoon dat ik op deze manier bezig kan blijven...
meet n feeble [grind] kom ik onmogelijk tegen meketting.
deze disasters doe ik ook pas sinds 3 dagen. Dus daar kan de vorige [6 keer] niet van komen. gister zette ik gewoon aan, neit eens extreem hard en BAM.
morgen ga ik hem maken, en zal wel kijken hoelang die dan heel gaat blijven, [duimen maar op ene paar maanden]
Whouz schreef:gister zette ik gewoon aan, neit eens extreem hard en BAM.
Whouz schreef:Vorige week - katwijk, bang nar een uur rijden
Whouz schreef:Nu net - skatepark hier in alphen Bang ketting kapot, en zo gaat het nu al 3 maanden
volgens mij zit een junkie jou vanuit de bosjes te fokken met zijn pipa

dezelfde ketting nemen als ik heb?

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=11288
die breekt niet.... heb er zelf een zieke hekel aan vandaar deze tractorketting.
grtz,
P.S. maakt wel geluid als je trapt

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=11288
die breekt niet.... heb er zelf een zieke hekel aan vandaar deze tractorketting.
grtz,
P.S. maakt wel geluid als je trapt

Omg,BiKeRbOi schreef:Whouz schreef:gister zette ik gewoon aan, neit eens extreem hard en BAM.Whouz schreef:Vorige week - katwijk, bang nar een uur rijdenWhouz schreef:Nu net - skatepark hier in alphen Bang ketting kapot, en zo gaat het nu al 3 maanden
volgens mij zit een junkie jou vanuit de bosjes te fokken met zijn pipa

Haha anders ik wel te droog weer....Caramba schreef:Omg,BiKeRbOi schreef:Whouz schreef:gister zette ik gewoon aan, neit eens extreem hard en BAM.Whouz schreef:Vorige week - katwijk, bang nar een uur rijdenWhouz schreef:Nu net - skatepark hier in alphen Bang ketting kapot, en zo gaat het nu al 3 maanden
volgens mij zit een junkie jou vanuit de bosjes te fokken met zijn pipaspuug hier m'n drinken zowat over m'n toetsenbord heen
![]()
Specialized Demo 8 2011
ik was heel serieus dit topic aan het lezen, en dan lees ik dat whahahar083rt schreef:Haha anders ik wel te droog weer....Caramba schreef:Omg,BiKeRbOi schreef:
volgens mij zit een junkie jou vanuit de bosjes te fokken met zijn pipaspuug hier m'n drinken zowat over m'n toetsenbord heen
![]()

Laatst gewijzigd door Mathijs- op za jun 06, 2009 10:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011
Giant Bowery '72 - 2011
klote als die zo vaak breekt, kun je ook erg lullig/hard door op je bek gaan..(helaas ervaring)
dat moet wel ergens aan liggen.. welke ketting maakt dan denk ik ook niet heel erg veel uit.
het enige waar ik aan dacht als ik dit allemaal lees zijn 2 dingen..
1; check even of je kettinglijn wel goed recht staat, volgens mij, als die tandwielen niet helemaal recht staan, kan daardoor je ketting wel wat te verduren krijgen.
2; en ik dacht ook, als je bijv. zoiets als een sprocketstal niet zo subtiel doet, of ieg iets waarbij je ketting meer raakt dan alleen tandwielen, zou ik dat ook goed in de gaten houden, met deuken of scheurtjes in een linkje is het natuurlijk gewoon een kwestie van tijd voordat hij verder kapot gaat lijkt me..
succes ermee ieg, groeten
dat moet wel ergens aan liggen.. welke ketting maakt dan denk ik ook niet heel erg veel uit.
het enige waar ik aan dacht als ik dit allemaal lees zijn 2 dingen..
1; check even of je kettinglijn wel goed recht staat, volgens mij, als die tandwielen niet helemaal recht staan, kan daardoor je ketting wel wat te verduren krijgen.
2; en ik dacht ook, als je bijv. zoiets als een sprocketstal niet zo subtiel doet, of ieg iets waarbij je ketting meer raakt dan alleen tandwielen, zou ik dat ook goed in de gaten houden, met deuken of scheurtjes in een linkje is het natuurlijk gewoon een kwestie van tijd voordat hij verder kapot gaat lijkt me..
succes ermee ieg, groeten