cannondale Scalpel 2009 BBQ 8.14kg Sram XX 2x10

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo mei 06, 2009 12:10 pm

mateis schreef:Zou je niet een 'lullig' XT-hardtailtje of een singlespeedje ernaast moeten houden voor dit soort gevallen? Eentje die het zegmaar altijd doet en waar je altijd, zonder gelazer, op kan fietsen?
Idd, Één fiets voor serieus mountainbiken, en één voor permanente stalling aan de weegschaalhaak :D

Zonder dollen: ik denk wel dat je 2 dingen probeert te verenigen, die niet te verenigen zijn (behalve voor de toppers met mechaniciens en bakken reservedelen):
1 Een extreem lichte fiets
2 Een fiets die ook onder heftig gebruik heel blijft

Je koopt soms duuure spullen waarvan je bij voorbaat eigenlijk al weet dat het rommel is. Goed voorbeeld: de FRM remmen. Vind je dat zelf ook niet zonde van je geld, moeite en vooral fietsplezier?

[hand-in-eigen-boezem-modus]: en ja, ik weet dat ook conventioneel, betrouwbaar spul kapot kan gaan. Zie hiervoor het grote RM topic :D /[hand-in-eigen-boezem-modus]

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » wo mei 06, 2009 1:37 pm

De Lars Cuevas schreef:
mateis schreef:Zou je niet een 'lullig' XT-hardtailtje of een singlespeedje ernaast moeten houden voor dit soort gevallen? Eentje die het zegmaar altijd doet en waar je altijd, zonder gelazer, op kan fietsen?
Idd, Één fiets voor serieus mountainbiken, en één voor permanente stalling aan de weegschaalhaak :D

Zonder dollen: ik denk wel dat je 2 dingen probeert te verenigen, die niet te verenigen zijn (behalve voor de toppers met mechaniciens en bakken reservedelen):
1 Een extreem lichte fiets
2 Een fiets die ook onder heftig gebruik heel blijft

Je koopt soms duuure spullen waarvan je bij voorbaat eigenlijk al weet dat het rommel is. Goed voorbeeld: de FRM remmen. Vind je dat zelf ook niet zonde van je geld, moeite en vooral fietsplezier?

[hand-in-eigen-boezem-modus]: en ja, ik weet dat ook conventioneel, betrouwbaar spul kapot kan gaan. Zie hiervoor het grote RM topic :D /[hand-in-eigen-boezem-modus]
FRM waaren niet duur heb ze echt goed koop gekocht en niet voor 600€+ wat ze normaal kosten

alles wat op dezen biks zit is echt MTB spul alleen die 30T ging kapot en ik gaa kijkken wat in al die jaar licht spul stuk is gegaan is zo goed als niks ook al gebruik ik spul echt ook al denken paar hier dat niet doe heb met mijn spark 10 die 8.3kg weeg de ook gewoon in ardennen gefiets met THm crank en ander super licht spul en heb met mijn epic carbon met alu disc in ardennen gefiets en nooit probleem

alleen nu keer gaat er iets stuk en jammer genoeg is het meteen duur maar die 30t komt niet meer er op maar een 32T van zelfde merk als 30t wand die heb ik hier voor gebruikt dat zat 2.5 jaar op mijn bike en niet stuk gegaan met veel lager klims blijf die heel

mateis

Bericht door mateis » wo mei 06, 2009 2:07 pm

Maar dan nog: met een tweede fiets ben je niet zo afhankelijk. Niet alleen als er iets stuk is, maar ook als je, zeg eens iets, weer zit te wachten op een nieuw onderdeel, of je demper of vork geserviced wordt.

Ik denk dat het zonde is om een fiets alleen aan de haak te hangen (zoals ik ook denk dat het zonde is om ZOveel geld aan een fiets uit te geven, maar dat is persoonlijk); die Scalpel moet een gebruiksvoorwerp zijn en gewoon je eerste fiets.

Een backupje (of twee, als men crosser ook mee mag tellen) bespaart mij iig een hoop gedoe. Ik kan ineens ook lui zijn als ik geen zin heb om direct alles schoon te maken etc. En ik zou het een starre singlespeed maken, dan kom je er ineens achter dat materiaal eigenlijk maar weinig boeit, of juist heel veel. :D

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » do mei 07, 2009 1:31 pm

mateis schreef:Maar dan nog: met een tweede fiets ben je niet zo afhankelijk. Niet alleen als er iets stuk is, maar ook als je, zeg eens iets, weer zit te wachten op een nieuw onderdeel, of je demper of vork geserviced wordt.

Ik denk dat het zonde is om een fiets alleen aan de haak te hangen (zoals ik ook denk dat het zonde is om ZOveel geld aan een fiets uit te geven, maar dat is persoonlijk); die Scalpel moet een gebruiksvoorwerp zijn en gewoon je eerste fiets.

Een backupje (of twee, als men crosser ook mee mag tellen) bespaart mij iig een hoop gedoe. Ik kan ineens ook lui zijn als ik geen zin heb om direct alles schoon te maken etc. En ik zou het een starre singlespeed maken, dan kom je er ineens achter dat materiaal eigenlijk maar weinig boeit, of juist heel veel. :D
heb al tijd nog wel iets achter hand alleen geen de2 crank maar zal binnen kort 2de hands LX/Xt crank koopen zo dat ik daar tijdje mee kan MTB en als backup kan zijn en demper heb ik nog Fox RP2 liggen als Dt-swiss onderhoud moet hebben

Edit:

winkel zal e-mial stuuren naar THM over mijn crank en om dat ik geen zin heb in wachten komt volgde week al new THM DP crank alleen dezen is in kleur mat wat ook nog mooier is dan die nu in zat wand hij had nog een liggen en als ik new krijg van THM gaat die meteen in verkoop zal denk ik wel snel verkoopen min ander THM trpel crank ging ook snel binnen week verkocht voor 570€ en dat was een gebruikt crank
Laatst gewijzigd door Robin v Berkel op za mei 09, 2009 7:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za mei 09, 2009 7:32 am

Doe alsjeblieft wat aan je spelling en grammatica want het is echt niet fijn om dit te lezen man ;)

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » za mei 09, 2009 10:43 am

Sven schreef:[Note] Robin heeft last van dyslexie, vragen omtrent zijn taal e.d. zijn dus niet van de orde.[/note].

nut-case

Bericht door nut-case » za mei 09, 2009 6:00 pm

Mrtnrider schreef:
Sven schreef:[Note] Robin heeft last van dyslexie, vragen omtrent zijn taal e.d. zijn dus niet van de orde.[/note].

da ben ik toch ook?
tip:, niet kwalijk bedoeld.. lees je bericht na, ik doe het ook vaak vooral als ik een langerberichtje heb
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za mei 09, 2009 6:59 pm

oké, als ik het zo lees, valt het inderdaad wel mee met de hoeveelheid spullen die je stuk rijdt.

Maar áls er dan wat kapot gaat... Ik zou met dergelijk duur spul nauwelijks het bos meer in durven. :D
Laatst gewijzigd door De Lars Cuevas op za mei 09, 2009 7:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wictor

Bericht door wictor » za mei 09, 2009 7:04 pm

Excuus voor de late reactie, Robin.

Die moeren die een vast deel uitmaken van het blad op die Octaramps is naar mijn miniem inzicht toch redelijk kansloos. Iets in me zegt dat je precies op de overgang moer / blad lekkere spaningspiek krijgt en wellicht wat vermoeïng. Zou een blad met losse bouten niet het probleem once and for all oplossen?

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » za mei 09, 2009 7:34 pm

wictor schreef:Excuus voor de late reactie, Robin.

Die moeren die een vast deel uitmaken van het blad op die Octaramps is naar mijn miniem inzicht toch redelijk kansloos. Iets in me zegt dat je precies op de overgang moer / blad lekkere spaningspiek krijgt en wellicht wat vermoeïng. Zou een blad met losse bouten niet het probleem once and for all oplossen?
buiten blad is gewoon zo als elken ander alleen die 30T is net iets anders daar zit vroutje waar schroef draat in zitop blad zelf

maar 32T is gewoon blad waar je gewoon crank boutjes moet gebruiken met los vrouwtje die zit nu weer in en dezen combo heb ik laats 3 jaar mee gefiets dus die zal nu gaan gebruiken

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za mei 09, 2009 7:38 pm

wictor schreef:Zou een blad met losse bouten niet het probleem once and for all oplossen?
Misschien. Op zich ziet het er toch redelijk stevig uit. En je kan zelfs stevige schroefdraad flowdrillen uit een dunne plaat of buis. Voorbeeld: De schroefdraadgaten in Mavic UST velgen. Die worden echter op trek belast, terwijl een tandblad op afschuiving belast wordt. Dat maakt het wellicht kritischer.

Alle theorie terzijde: Losse moeren passen hier waarschijnlijk niet. De flenzen van de moeren krijgen, bij deze steek en 30 tanden, ruzie met de ketting.

Oplossing: 32 voorblad gebruiken, in combinatie met een X.X 12-36 cassette en/of sterkere benen. En iets zegt me dat Robin sowieso X.X gaat kopen als dat beschikbaar komt :D.

Bruno tti

Bericht door Bruno tti » za mei 09, 2009 9:27 pm

HI,

Had je nou maar een Cannondale SI crank gekocht die trouwens lichter en vele malen sterker is dan wat je nu kapot hebt getrapt.SI weegt met 42 blackspire en 29 orgineel tandblad 600 gram compleet met lagers en as. :angelnot:

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » za mei 09, 2009 11:17 pm

Bruno tti schreef:HI,

Had je nou maar een Cannondale SI crank gekocht die trouwens lichter en vele malen sterker is dan wat je nu kapot hebt getrapt.SI weegt met 42 blackspire en 29 orgineel tandblad 600 gram compleet met lagers en as. :angelnot:
een die SL crank is niet sterk en waarom niet die heb ook al paar keergezien met kapot spinder gezien en hoe mijn crank stuk ging krijg je elken crank stuk en die SL crank is lichter en dezen crank weegt minder dan 500gr met 44+32Ten alles er op en er aan alleen komt nog max 30gr+- bij zo dat je normaal lagers kan gebruiken en tripel model weegt net 570gr met 44/32/22

en dezen crank word nog lichter door dat nu nog gewoon lagers in zitten voor dezen crank heb je ook nog Keramische lagers waar door crank gwicht 20+- gr lichter word en die wil over tijd ook gaan koopen

en SL crank is ook niet eens echt veel stijfer dan dezen THM crank zal wel stijfer zijn maar niet dat echt zo grood vershil zal zijn

en SL crank is gewoon over dreven duur 800/900€ voor alu crank THm kost dit ook maar dit word met hand gemaakt en zit echt veel werk in tegen over alu crank en carbon zelf is duur spul maar alu crank van 800/900€ die net zo goed kapot gaat nee dankje

mijn tripel zonder grenny is dit
http://www.pinkbike.com/photo/1828533/

mijn DP crank alleen weegt mijn nu iets lichet heb ander lagers cups die iets lichter zijn
http://www.pinkbike.com/photo/2516583/

ik weet echt wel wat lichter is of niet anders zat die over dreven duur crank wel in mijn bike :)
De Lars Cuevas schreef:
wictor schreef:Zou een blad met losse bouten niet het probleem once and for all oplossen?
Misschien. Op zich ziet het er toch redelijk stevig uit. En je kan zelfs stevige schroefdraad flowdrillen uit een dunne plaat of buis. Voorbeeld: De schroefdraadgaten in Mavic UST velgen. Die worden echter op trek belast, terwijl een tandblad op afschuiving belast wordt. Dat maakt het wellicht kritischer.

Alle theorie terzijde: Losse moeren passen hier waarschijnlijk niet. De flenzen van de moeren krijgen, bij deze steek en 30 tanden, ruzie met de ketting.

Oplossing: 32 voorblad gebruiken, in combinatie met een X.X 12-36 cassette en/of sterkere benen. En iets zegt me dat Robin sowieso X.X gaat kopen als dat beschikbaar komt :D.
XX spul vind niet mooi wat ik tot nu toe heb gezien en lichter wat nu heb zal ook niet zijn XTr der 165gr en shifters 90gr ( met binnen kabel )

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » za mei 23, 2009 7:18 pm

paar new dingtjes binnen zo als Roro 2.1 banden 388/394gr bike zit met dezen banden op 8.19kg :D zie P1 voor foto bike word mooier en mooier 8)

Tune skyline MTb bouten in zwart :D gaan wel minder snel los dan QR maar ik ben toch geen wedstrijdrijder
Afbeelding
achter
Afbeelding
en voor
Afbeelding
THM-Carbones ceramic hybrid lager met mat zwart cups :D
Afbeelding

partyboj

Bericht door partyboj » za mei 23, 2009 7:21 pm

[quote="Robin v Berkel"]paar new dingtjes binnen zo als Roro 2.1 banden 388/394gr bike zit met dezen banden op 8.19kg :D zie P1 voor foto bike word mooier en mooier 8)

Lichter wordt ie er misschien wel van, maar mooier? Ik vind Racekings mooier!
Maar ja waar gaat het nou om... dat het goed rijdt toch? 8)

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » za mei 23, 2009 11:57 pm

partyboj schreef:
Robin v Berkel schreef:paar new dingtjes binnen zo als Roro 2.1 banden 388/394gr bike zit met dezen banden op 8.19kg :D zie P1 voor foto bike word mooier en mooier 8)

Lichter wordt ie er misschien wel van, maar mooier? Ik vind Racekings mooier!
Maar ja waar gaat het nou om... dat het goed rijdt toch? 8)

dat ook maar bike mag ook wel beetje mooi zijn :D

heb Roro op zitten om mijn speedkings SS 2.1 te vervangen en kijkken welken band besten bij mijn past

ik zoek in band

moet licht zijn
veel grip
die ik heel jaar door kan gebruiken

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » zo mei 31, 2009 11:30 pm

mijn new stuurtje ook binnen naar ander half maand hij weegt 69gr 56cm

zaterdag 55+km gefiets en stuur voelt echt goed aan bij klim als je aan stuur trekt en duiwt voelt stuur gewoon stijf aan als je hard om laag gaat voelt hij gewoen goed aan hij voelt stijfer aan dan UltraBar UL 99gr van Extralite die heb ook gehat die flex iets meer door dan dezen stuur

in kort stuurt voelt vertrouwd aan niet als UltraBar UL 99gr van Extralite

PS: bike is met flyweight 7.980kg en met Roro 8.15kg en komen nog meer spullen aan

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nut-case

Bericht door nut-case » ma jun 01, 2009 1:05 am

gefeliciteerd jongen!
onder de 8 kilo
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » di jun 16, 2009 4:34 pm

nut-case schreef:gefeliciteerd jongen!
onder de 8 kilo
ty :)

zo weer paar update op bike hij weegt nu 8.1kg met Roro dit is hooft setup waar ik bijna heel jaar mee fiets

scrub Rotor 2x 160mm samen 112gr
Extralite UL3 100mm 87gr
lefty SL1 110 carbon met 88= 1176

nut-case

Bericht door nut-case » di jun 16, 2009 8:14 pm

en nu de ultime leightweight dh bak:P
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » di jun 16, 2009 8:18 pm

nut-case schreef:en nu de ultime leightweight dh bak:P
:lol: ja met dik THM DH crank 8)

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo jun 17, 2009 4:51 pm

Robin v Berkel schreef:
nut-case schreef:en nu de ultime leightweight dh bak:P
:lol: ja met dik THM DH crank 8)
ja en dik 1000 euro
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

nut-case

Bericht door nut-case » wo jun 17, 2009 11:25 pm

....tering....

als je je een keer verveelt maak eens een parts list met geschat gewicht enzo...
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

YuriS

Bericht door YuriS » do jun 18, 2009 6:56 am

Ik weet zeker dat een kilo lichaamsgewicht er makkelijker af gaat dan nog een kg van je bike :D

Robin v Berkel

Bericht door Robin v Berkel » za jun 20, 2009 9:17 am

nut-case schreef:....tering....

als je je een keer verveelt maak eens een parts list met geschat gewicht enzo...
gewicht staan er al achter in gr

Plaats reactie