Pols zwaar gebroken, herstel? en polsbrace aanschaffen?
Moderator:Beheerders
Ben bij de ixs thale goed hard onderuit gegaan, vol tegen een afgezaagde boom,
daarbij mijn pols gebroken, met ambulance afgevoerd en daar in het ziekenhuis geopereerd en daar twee dagen gelegen. Resultaat 8 schroeven en 1 plaat, mijn hand was zo opgezwollen dat ze mijn huid niet dicht kregen en nog een huid transplantatie gehad.
http://www.pinkbike.com/photo/2210292/
http://www.pinkbike.com/photo/2210285/
dit is nu ongeveer 6 weken geleden maar ik kan mijn arm nog steeds niet draaien, iemand daar meer ervaring mee.
en ik ben aan het overwegen om polsbraces aan te schaffen, op maat gemaakte, zijn nogal prijzig zou dit de moeite waard zijn?
daarbij mijn pols gebroken, met ambulance afgevoerd en daar in het ziekenhuis geopereerd en daar twee dagen gelegen. Resultaat 8 schroeven en 1 plaat, mijn hand was zo opgezwollen dat ze mijn huid niet dicht kregen en nog een huid transplantatie gehad.
http://www.pinkbike.com/photo/2210292/
http://www.pinkbike.com/photo/2210285/
dit is nu ongeveer 6 weken geleden maar ik kan mijn arm nog steeds niet draaien, iemand daar meer ervaring mee.
en ik ben aan het overwegen om polsbraces aan te schaffen, op maat gemaakte, zijn nogal prijzig zou dit de moeite waard zijn?
Ik weet dat Jill Kintner, na een knieblessure, met een brace is gaan rijden. Zij kon de knie nog wel gebruiken, mar had de ondersteuning nodig, wilde ze nog enigzins kunnen trainen.
Als je pols nog niet aanvoelt alsof je er iets mee zou kunnen, zou ik em voorlopig rust geven. Een polsbreuk kun je zeker een jaar last van houden. Ik heb em ook een keer gebroken en kon bijna een jaar er niet de bewegingen mee maken die met mijn andere pols wel konden...
Als je pols nog niet aanvoelt alsof je er iets mee zou kunnen, zou ik em voorlopig rust geven. Een polsbreuk kun je zeker een jaar last van houden. Ik heb em ook een keer gebroken en kon bijna een jaar er niet de bewegingen mee maken die met mijn andere pols wel konden...
Hey Sting.
Je weet toch dat ik ook tegen mijn plaat ben gegaan?
Ik dacht ook dat ik weer alles kon bewegen.
Alles gaat perfect, maar 1 schouder kan ik niet helemaal mee bewegen, wel gewoon fietsen. Heb ook geen pijn, maar kan hem gewoon niet optimaal gebruiken.
Dus mijn advies is: RUST. Als je het dan niet vertrouwt, kun je toch gewoon bij de gipskamer langs gaan?
Grtz.
Je weet toch dat ik ook tegen mijn plaat ben gegaan?
Ik dacht ook dat ik weer alles kon bewegen.
Alles gaat perfect, maar 1 schouder kan ik niet helemaal mee bewegen, wel gewoon fietsen. Heb ook geen pijn, maar kan hem gewoon niet optimaal gebruiken.
Dus mijn advies is: RUST. Als je het dan niet vertrouwt, kun je toch gewoon bij de gipskamer langs gaan?
Grtz.
Buiten het rustig aan doen het komende HALF JAAR, zou ik in overleg met een orthopeed en fysiotherapeut een herstelschema laten maken. Je pols is nogal kapot geweest en als het niet goed geneest kan je er je hele leven last van blijven houden.
Voorlopig dus NIET fietsen en dus maar extra veel posten op DP
Succes ermee...
Voorlopig dus NIET fietsen en dus maar extra veel posten op DP

Succes ermee...

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€
actief herstel
Hey,
Ik heb mijn linker ellboog ontwricht met eenwieler rijden en mijn pols 2 keer gebroken met snowboarden. Dus mijn linker kant is nogal breekbaar schijnt.
Heb ook best wat fysiotherapie gehad. Actief herstelllen is wat mij betreft de formule. Een brace zal je niet helpen bewegen!
Wat je wel moet doen is soepel maken (fysio)en met gewichtjes spelen. Veel bewegingen maken met gewichtjes rustig aan beginnen, zeker als het draaien en bewegen van je pols nog erg zeer doet. Dus zo snel mogenlijk aan sterken!
Greetz Dennis
Ik heb mijn linker ellboog ontwricht met eenwieler rijden en mijn pols 2 keer gebroken met snowboarden. Dus mijn linker kant is nogal breekbaar schijnt.
Heb ook best wat fysiotherapie gehad. Actief herstelllen is wat mij betreft de formule. Een brace zal je niet helpen bewegen!
Wat je wel moet doen is soepel maken (fysio)en met gewichtjes spelen. Veel bewegingen maken met gewichtjes rustig aan beginnen, zeker als het draaien en bewegen van je pols nog erg zeer doet. Dus zo snel mogenlijk aan sterken!
Greetz Dennis
Cold Rock Hard Ice
ik heb nu een brace, maar ik heb het over een brace voor als ik dadelijk weer op de fiets zit, in duitsland zeiden ze dat ik na 3 maanden weer mocht biken, ik ben na 5 weken alweer gaan wielrennen en gaan fitnessen, vorige week elke dag getraind, nu het downhillen nog en ik wil daarbij een brace gaan gebruiken zodat ie niet meer breekt, want dan kan ik m volgens de doktor misschien nooit meer gebruiken,
grtz sting
grtz sting
tja ik vindt een brace voor ene pols altijd maar niks, zie je ook vaak bij boarders, breekt je pols niet meer maar je elleboog. ook lekker! maar ja je hebt het nu over ondersteuning in extreme omstandigheden (dh-en) ik denk dat ik het wel zou doen. normaal heb ik ook geen brace voor me knie maar met boarden wel. het helpt en zit niet in de weg
Hey Sting,
Als ik jou was zou ik zeker een (sport)brace aanschaffen. Niet voor dagelijks gebruik, maar ik zou m absoluut wel tijdens het freeriden, dh dragen. Daar moet ik je doc gelijk in geven. 't zijn toch aardige klappen die je polsen krijgen tijdens een downhill. Zolang je geen last van de brace hebt tijdens het dragen, schaadt het niet! Ik weet niet of je bij een fysio onder behandeling bent, maar actief herstel (veel bewegen) in combinatie met krachtoefeningen is inderdaad het beste medicijn.
Als ik jou was zou ik zeker een (sport)brace aanschaffen. Niet voor dagelijks gebruik, maar ik zou m absoluut wel tijdens het freeriden, dh dragen. Daar moet ik je doc gelijk in geven. 't zijn toch aardige klappen die je polsen krijgen tijdens een downhill. Zolang je geen last van de brace hebt tijdens het dragen, schaadt het niet! Ik weet niet of je bij een fysio onder behandeling bent, maar actief herstel (veel bewegen) in combinatie met krachtoefeningen is inderdaad het beste medicijn.

Hei,
Ik heb 3 platen en een stuk of 16 schroeven in mijn rechter pols. Mijn linker is ongeveer gelijk aan de jouwe.
Mijn tip, doe het de eerste maanden rustig aan. Daarna snel met therapie beginnen, zorg dat jij, met begeleiding van je therapeut, de grenzen steeds iets verlegd.
In het begin kun je bij het biken een brace gebruiken. Later hoeft dat niet meer, dat merk je snel zat. Er gaat veel bot in je pols groeien, die breekt niet direct weer. Wordt wel stijver waarschijnlijk, leer je mee leven.
succes
Ik heb 3 platen en een stuk of 16 schroeven in mijn rechter pols. Mijn linker is ongeveer gelijk aan de jouwe.
Mijn tip, doe het de eerste maanden rustig aan. Daarna snel met therapie beginnen, zorg dat jij, met begeleiding van je therapeut, de grenzen steeds iets verlegd.
In het begin kun je bij het biken een brace gebruiken. Later hoeft dat niet meer, dat merk je snel zat. Er gaat veel bot in je pols groeien, die breekt niet direct weer. Wordt wel stijver waarschijnlijk, leer je mee leven.
succes
Neem maar eens een kijkje op: http://www.sportbraceshop.nl/
Assortiment genoeg in sportbraces voor je pols
Assortiment genoeg in sportbraces voor je pols

Ik heb voor het snowboarden (gezien mijn werk) polsbraces aangeschaft die Ãn je handschoen kunnen worden gedragen. Voor ski ideale bescherming!N I E L S schreef:Is er iemand die ervaring heeft met polsbescherming? Ik zie wel links maar hoor niemand over ervaringen ermee. Ik heb mijn pols ook gebroken 6 weken geleden...
Ik heb getracht een keer te biken met die wristguards, maar dat was wel enorm wennen, aangezien er een plaat over je onderarm, over je pols Ãn je handpalm lopen.
Zie ook http://www.dakine.com/ski/gloves/wristguards/
Allen veel beterschap!
beschermers werken vaak blessures in de hand omdat:
- ze je in je beweging beperken (en je dus de boom niet meer kan ontwijken)
- ze je gewricht verzwakken (wat de brace doet doen je spieren en banden niet)
- bij veel modelen juist sneller breuken krijgt (want je spieren/pezen/banden kunnen de klap niet meer afremmen en de energie gaat direct naar je botten)
Ze werken dus alleen als je gewricht zo slap is dat het zelf niet meer klappen kan opvangen. In dat geval naar de fysio om gecontroleerd te trainen en via hem een brace an te schaffen om alleen tijdens het biken te dragen zolang je gewricht nog niet helemaal 100% is.
Is dat wel weer zo dan dat ding verbranden.
ps: voor gewricht kan je ook pols/knie/enz. lezen.
- ze je in je beweging beperken (en je dus de boom niet meer kan ontwijken)
- ze je gewricht verzwakken (wat de brace doet doen je spieren en banden niet)
- bij veel modelen juist sneller breuken krijgt (want je spieren/pezen/banden kunnen de klap niet meer afremmen en de energie gaat direct naar je botten)
Ze werken dus alleen als je gewricht zo slap is dat het zelf niet meer klappen kan opvangen. In dat geval naar de fysio om gecontroleerd te trainen en via hem een brace an te schaffen om alleen tijdens het biken te dragen zolang je gewricht nog niet helemaal 100% is.
Is dat wel weer zo dan dat ding verbranden.
ps: voor gewricht kan je ook pols/knie/enz. lezen.
maar er zit wel degelijk verschil tussen sommige.Reversed schreef:ze zullen die dingen niet voor niets hebben uitgevonden lijkt mij
Houd er rekening mee dat wanneer je met een beschermer om je pols rijd, deze de krachten/trillingen door duwt/stuurt naar je elleboog/ bovenarm.
Dus eignlijk verplaatst hij de kracht ook voor een groot deel.
Het werkt wel, maar zoals meerdere zeggen, niet doen als het neit nodig is.
klopt: ze verdienen er lekker aan.Reversed schreef:ze zullen die dingen niet voor niets hebben uitgevonden lijkt mij
het is ook geen totale onzin maar je moet ze alleen gebruiken voor revalidatie en anders niet. dankzij die dingen kan je blijven rijden terwijl je anders op internet fora vast zou zitten.
De eerste reden die je geeft kan ik nog inkomen (al is dat wel erg voor de hand liggend) maar de rest is gewoon echt onzin zoals je het hier verklaart.Adze schreef:...
Alsof die brace in direct contact met je botten staat waardoor een klap direct wordt doorgegeven. Alsof je lichaam er zwakker wordt omdat ze ondersteuning heeft, dat is hetzelfde als dat mijn knieen en schenen er zwakker van zouden worden omdat ik scheenberschermens draag. Natuurlijk verzwakken spieren als ze niets of minder hoeven doen maar een brace betekent niet gelijk dat je helemaal niets hoeft te doen. En de invloed die dat heeft op breken acht ik echt wel minimaal omdat spieren nou niet bekend staan om breuken te voorkomen. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat een brace goed zou zijn voor evt. ondersteuning als je geblesseerd bent. Een brace kan meer kwaad dan goed doen, een gordel ook maar in veruit de meeste gevallen is een gordel wel veilig en dat is statistisch bewezen. Hoe het zit met een polsbrace weet ik niet dus wie er wat van weet laat je maar horen.
Maar goed, ik heb zelf 0,0 medische kennis op 2x een aan der lijve ondervonden breuk na dus ik geloof snel maar een beetje onderbouwing is wel gepast. Heb jij ervaring, een medisch diploma of gewoon de handleiding van de Kruidvat EHBO doos creatief geinterpreteerd? Volgens mij het laatste want anders had je het ook wel wat knapper geformuleerd... Net als die lui die Jomanda voor het gerecht hebben gesleept ben ik graag op de hoogte als ik een beroep doe op een alternatieve methode want het stikt van de quasi medisch wetenschappelijk onderbouwde adviezen online.
No offence trouwens.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Ik kom qua medische kennis niet verder dan een EHBO diploma, 15 jaar bike ervaring en een bijna afgeronde opleiding tot fysiotherapeut. Maar je kan idd beter mensen vetrouwen met een diploma aan de muur dus: non taken.
Zelf heb ik ook een pols brace thuis liggen voor het geval een onvrijwillige landing verkeerd is gegaan. Twee dagen rust voor mijn pols en dan mag het ding weer de kast in.
Nog ff over mijn agumenten (en hierbij praat ik mijn boekenkast en docenten vooral na):
een brace zit klem op je botten (anders schuift die) dus er is direct contact tussen de brace en je botten en de energie van een klap word dus direct doorgegeven.
Energie (van een val) moet worden geabsorberd. Als je spieren het niet doen moeten je boten het doen. Die kunnen veel aan maar kunnen 1 ding niet: buigen... Daarnaast kunnen botten alleen krachten aan waarop de berekend zijn en kunnen je schenen wel 300kg dragen maar een loden pijp van 100kg niet stoppen.
Een scheenbeschermer (of knie beschermer, body protector) werkt anders dan een brace. Deze dingen zijn gemaakt om de energie van een klap over een zo groot mogelijk gebied te verspreiden terwijl een brace de energie juist zo snel mogelijk doorgeeft (van het zwakke deel af).
Een autoriem is trouwens weer wat anders: bij een botsing krijg je wel schade met een riem (bv whiplash) maar minder dan wannneer de door de voorruit vliegt. Het is hierbij kiezen tussen twee kwaden.
ik hoop dat ik al je vragen heb beantwoord.
enne: formulieren is zeker niet mijn beste punt.
Zelf heb ik ook een pols brace thuis liggen voor het geval een onvrijwillige landing verkeerd is gegaan. Twee dagen rust voor mijn pols en dan mag het ding weer de kast in.
Nog ff over mijn agumenten (en hierbij praat ik mijn boekenkast en docenten vooral na):
een brace zit klem op je botten (anders schuift die) dus er is direct contact tussen de brace en je botten en de energie van een klap word dus direct doorgegeven.
Energie (van een val) moet worden geabsorberd. Als je spieren het niet doen moeten je boten het doen. Die kunnen veel aan maar kunnen 1 ding niet: buigen... Daarnaast kunnen botten alleen krachten aan waarop de berekend zijn en kunnen je schenen wel 300kg dragen maar een loden pijp van 100kg niet stoppen.
Een scheenbeschermer (of knie beschermer, body protector) werkt anders dan een brace. Deze dingen zijn gemaakt om de energie van een klap over een zo groot mogelijk gebied te verspreiden terwijl een brace de energie juist zo snel mogelijk doorgeeft (van het zwakke deel af).
Een autoriem is trouwens weer wat anders: bij een botsing krijg je wel schade met een riem (bv whiplash) maar minder dan wannneer de door de voorruit vliegt. Het is hierbij kiezen tussen twee kwaden.
ik hoop dat ik al je vragen heb beantwoord.
enne: formulieren is zeker niet mijn beste punt.