Achterderaulieur: short of long cage?
Moderator:Beheerders
Wanneer gebruik je nou een short cage achterderaulieur en wanneer een long cage?
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Heeft dat iets met de cassette te maken?
Dat is mij niet helemaal duidelijk. Heeft dat iets met de cassette te maken?
Welke lengte kooi je nodig hebt heeft alles te maken met het aantal tanden verschil dat je moet overbruggen. Een Shimano mtb derailleur in long cage kan bijv. 45 tanden verschil hebben, terwijl de short cage (wat eigenlijk een medium cage is) 33 tanden verschil kan hebben. Bij korte race derailleurs zal dit aantal nog kleiner zijn.
Je kunt berekenen hoeveel tanden verschil je gaat schakelen met je huidige setup. Als voorbeeld de setup van mijn nieuwe bike: voor 22-36, achter 11-32 cassette:
(max. voor - min. voor) + (max. achter - min. achter) = het maximale verschil aan kettingtanden
vb: (36-22)+(32-11)= 35
Ik heb in mijn geval toch gekozen voor een medium cage xt shadow derailleur. Hoewel deze minder dan 35t verschil kan schakelen rijd je in de praktijk natuurlijk nooit voor en achter op het grootste tandwiel (ik niet althans). Wil je niet al te veel hoeven letten op hoe je schakelt pak dan gewoon een lange kooi.
Zoals _Edse_ al aangaf zie je short-cage vooral bij setups waar weinig verschil geschakeld hoeft te worden, zoals dh-bakken met 1 chainring en kleine cassette achter, medium komt vaak goed uit met twee chainrings (zoals in mijn voorbeeld) en long-cage bij triple ring setups, hoewel je in dat geval met een beetje schakelbeleid prima met een medium cage kunt rijden.
(noot: wat hier staat aan info is wat ik zoal heb gevonden bij het onlangs zelf zoeken naar wanneer je nu eigenlijk short of long cage derailleur nodig hebt, dus kan fouten bevatten)
Je kunt berekenen hoeveel tanden verschil je gaat schakelen met je huidige setup. Als voorbeeld de setup van mijn nieuwe bike: voor 22-36, achter 11-32 cassette:
(max. voor - min. voor) + (max. achter - min. achter) = het maximale verschil aan kettingtanden
vb: (36-22)+(32-11)= 35
Ik heb in mijn geval toch gekozen voor een medium cage xt shadow derailleur. Hoewel deze minder dan 35t verschil kan schakelen rijd je in de praktijk natuurlijk nooit voor en achter op het grootste tandwiel (ik niet althans). Wil je niet al te veel hoeven letten op hoe je schakelt pak dan gewoon een lange kooi.
Zoals _Edse_ al aangaf zie je short-cage vooral bij setups waar weinig verschil geschakeld hoeft te worden, zoals dh-bakken met 1 chainring en kleine cassette achter, medium komt vaak goed uit met twee chainrings (zoals in mijn voorbeeld) en long-cage bij triple ring setups, hoewel je in dat geval met een beetje schakelbeleid prima met een medium cage kunt rijden.
(noot: wat hier staat aan info is wat ik zoal heb gevonden bij het onlangs zelf zoeken naar wanneer je nu eigenlijk short of long cage derailleur nodig hebt, dus kan fouten bevatten)
't Klopt wat je zegt, officieel althans.
Shimano maakt - op de nieuwe Saint na
- alleen 'medium' (code: GS) en 'long' cage (code SGS) mtb achterderailleurs.
Sram maakt naast die twee ook wel korte kooi achterderailleurs.
Die korte kooi-jetsers zijn tamelijk dh-specifiek. Mediumcage gebruik ik al jaaaaren met succes met hele normale triples en echte mtb-cassettes (22-32-44 / 11-32). Geen enkel punt. Kwestie van je kettinglengte goed kiezen en soms een beetje opletten wat je voor combo's schakelt. Ik heb ook nooit een te slappe ketting. Voordeel van een kortere kooi is dat de boel wat minder klappert en ook een tikkie minder kwetsbaar is. Als de SGS veel goedkoper is (wat vaak zo is), is dat voldoende reden om niet toe te geven aan die voordelen; het is marginaal.
Shimano maakt - op de nieuwe Saint na

Sram maakt naast die twee ook wel korte kooi achterderailleurs.
Die korte kooi-jetsers zijn tamelijk dh-specifiek. Mediumcage gebruik ik al jaaaaren met succes met hele normale triples en echte mtb-cassettes (22-32-44 / 11-32). Geen enkel punt. Kwestie van je kettinglengte goed kiezen en soms een beetje opletten wat je voor combo's schakelt. Ik heb ook nooit een te slappe ketting. Voordeel van een kortere kooi is dat de boel wat minder klappert en ook een tikkie minder kwetsbaar is. Als de SGS veel goedkoper is (wat vaak zo is), is dat voldoende reden om niet toe te geven aan die voordelen; het is marginaal.
Bedankt voor de uitgebreide reacties
Mijn toekomstige fiets heeft voor een RaceFace Evolve DH crankstel en een SRAM PG950 9 speed cassette. Ik wil er dus ook een chainguide op gaan monteren en een S-RAM X-9 achterderaulieur. De chainguide zal een E-Thirteen gaan worden.
Deze leek mij wel geschikt: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=35327 Een bashgaurd is volgens mij niet nodig, want die RaceFace crankstel is toch al voorzien van een bashguard?
Voor de achterderuaulieur zat ik te denken aan deze: http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 875/cat/27
Gaat dit passen icm het crankstel en cassette?

Mijn toekomstige fiets heeft voor een RaceFace Evolve DH crankstel en een SRAM PG950 9 speed cassette. Ik wil er dus ook een chainguide op gaan monteren en een S-RAM X-9 achterderaulieur. De chainguide zal een E-Thirteen gaan worden.
Deze leek mij wel geschikt: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=35327 Een bashgaurd is volgens mij niet nodig, want die RaceFace crankstel is toch al voorzien van een bashguard?
Voor de achterderuaulieur zat ik te denken aan deze: http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 875/cat/27
Gaat dit passen icm het crankstel en cassette?
Je wilt voor een dual ring setup houden? En ik neem aan dat je frame ISCG '05 nokken heeft (voor de chainguide).
De x-9 set gaat sowieso wel werken, dus die kun je gewoon kopen. Op de foto's lijkt het een medium cage X-9? Dat moet goed gaan met twee kettingbladen voor. De chainguide lijkt me ook oké, maar misschien beter om te wachten met die te bestellen tot je de bike daadwerkelijk hebt? Dan weet je zeker of het goed is.
De x-9 set gaat sowieso wel werken, dus die kun je gewoon kopen. Op de foto's lijkt het een medium cage X-9? Dat moet goed gaan met twee kettingbladen voor. De chainguide lijkt me ook oké, maar misschien beter om te wachten met die te bestellen tot je de bike daadwerkelijk hebt? Dan weet je zeker of het goed is.