Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
zonoskar

Bericht door zonoskar » di mei 12, 2009 2:48 pm

BOSS schreef:Gisteren btw een 5D M2 erbij gekocht, machtig mooi ding en behoorlijk solide voor een non pro body. De grip was niet leverbaar, maar ik vraag me af of ik die er wel bij ga kopen. Bij staande opnames is dit wel lekker natuurlijk.
Enige minpunt, dat wist ik natuurlijk vantevoren, is het aantal AF punten en de plaatsing daarvan. Te weinig punten imo en veuls te dicht bij elkaar en op het midden van het beeld geconcentreerd.
Welkom bij de club. Ik heb de grip er ook niet bij. Zoals ik bij FK ooit hoorde (over het gebruik van een grip) 'ik heb liever een extra accu in mijn zak, dan altijd het extra gewicht van de grip onder mijn camera'. Daar kon ik wel in komen. In protrait stand fotograferen is met een grip wel handiger, maar dat weegt voor mij niet op tegen het extra gewicht en de heftige meerprijs (van 250,-).

Over de AF punten, da's inderdaad minder. Maak je een mooie foto (IMHO dan), krijg je commentaar dat de rijders wel erg in het midden staan.

Afbeelding

willem12

Bericht door willem12 » di mei 12, 2009 3:50 pm

Plons schreef:
BOSS schreef:
Irmo schreef:Daarom hoop ik op een 1D MKIV full frame met 16MP :)
de 1D, de sport/perscamera zullen ze nooit full frame maken denk ik, alle lenzen worden dan ook weer korter.

dusssssssss©
niet te hard roepen....want....
Want...Canon marketing moet (!!!) z.s.m. iets tegenover de Nikon D3 zetten, anders verliezen ze terrein in een zeer zichtbaar marktsegement. Oftewel, er komt een full-frame Canon sportsshooter in 2009, vraag is alleen in Q3 of Q4 ?
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mei 12, 2009 4:17 pm

zonoskar schreef:
Over de AF punten, da's inderdaad minder. Maak je een mooie foto (IMHO dan), krijg je commentaar dat de rijders wel erg in het midden staan.
gewoon een stukje croppen, je hebt immers toch resolutie zat :angelnot:

dussssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di mei 12, 2009 5:52 pm

Heeft de 5D dan geen 3D Tracking zoals mijn D300 dat wel heeft? Dat verbaast me!
Echt ideaal.

Maar Zonoskar, met zo'n getrokken shot kun je toch je AF punt ook wel wat meer links of rechts in de zoeker plaatsen en meetrekken? Als het onderwerp scherp maar niet in het middel wilt tenminste.

zonoskar

Bericht door zonoskar » di mei 12, 2009 7:48 pm

Ja, je kunt de AF punten wat in de hoeken zetten, maar op FF zet dat niet veel zoden aan de dijk.

Afbeelding

Zoals je ziet zitten de AF punten maximaal op 1/3de uit het midden (komt wel mooi op de gulden snede uit overigens). Ik weet niet precies wat die 3D tracking doet op de D300, maar ik meen dat die camera van AF punt wisselt naar mate het voorwerp in het beeld verschuift, toch? Dat heeft volgens mij alleen de Canon 1D serie. De 5D heeft wel servo-AF wat continue scherp stelt, dat gebruik ik wel vaak. De 5D zou ook AF punten moeten wisselen in servo-AF mode volgens de specs, maar ik heb dat nog niet geprobeert. Daarvoor moet je de AF punt selectie op auto hebben staan en dat doe ik liever niet.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mei 12, 2009 7:59 pm

Ter vergelijk de 1DS M2

Afbeelding

dussssssss©
DE site

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mei 12, 2009 8:29 pm

Ter vergelijking de Nikon D2h

Afbeelding

Ik zou janken met de focus punten van de 5D...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mei 12, 2009 8:34 pm

Ik schiet tegenwoordig alles op 16mm met diafragma 22, manual focus vast op 5 mtr, ISO 6400 en 14 flitsers dan heb ik altijd de gehele wereld scherp.

dusssssss©
DE site

willem12

Bericht door willem12 » di mei 12, 2009 9:17 pm

Dit is wel een eye-opener, de halve wereld schiet sport met een Canon en nu blijkt dat ze ver achterlopen op af-punten ??? De D300 en de D3 hebben er 51 in de maximaalstand !!!

Gelukkig is de fotograaf zelf nog steeds doorslaggevend....
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » di mei 12, 2009 9:25 pm

BOSS schreef:Ik schiet tegenwoordig alles op 16mm met diafragma 22, manual focus vast op 5 mtr, ISO 6400 en 14 flitsers dan heb ik altijd de gehele wereld scherp.

dusssssss©
Maakt het nog uit wat voor flitsers, of is meer gewoon beter? :)

zonoskar

Bericht door zonoskar » di mei 12, 2009 9:25 pm

Het is niet hoeveel AF punten je hebt, maar wat je ermee doet he? Haha. Maar idd, Nikon heeft een superieur AF systeem in hun DSLRs. Op de 1D serie na kan niks van Canon eraan tippen.

@Steelboy: ik bekijk het zo: als ik op de 5D een van de buitenste punten gebruik, staat er iig nog een hoop omgeving op de foto. :)
Laatst gewijzigd door zonoskar op di mei 12, 2009 10:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » di mei 12, 2009 9:51 pm

willem12 schreef:Dit is wel een eye-opener, de halve wereld schiet sport met een Canon en nu blijkt dat ze ver achterlopen op af-punten ??? De D300 en de D3 hebben er 51 in de maximaalstand !!!

Gelukkig is de fotograaf zelf nog steeds doorslaggevend....
45 versus 51 = ver achter? Nee, op dat vlak liggen ze niet achter, al snap ik nog steeds niet waarom je bij de Mark III's niet meer losse punten kunt selecteren (alleen cross). Semi-pro bodies van Nikon zijn wel stukken beter.

Maar goed, geleuter over apparatuur...velen zouden eerst eens beter hun apparatuur moeten leren kennen ipv overstappen naar een betere body "die meer kan".

Lenzen daarentegen...nu alleen nog die nutteloze IS eruit slopen, scheelt me aardig wat doekoes.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo mei 13, 2009 9:37 am

Steelboy schreef:Ter vergelijking de Nikon D2h
*plaatje*
indeed!

Check de D300 focus points maar:

Afbeelding

En geloof me, ik heb de meeste al eens gebruikt.

Maar hoe zit het nou? Heeft Canon dan nog geen 3D tracking systeem in hun focussing? Edit: ik zie het in de post van Zonoskar.

@Zonoskar: idd, naarmate een onderwerp waar je de scherpstelling op ingesteld hebt beweegd door je beeld (heen en weer, van voor naar achter) loopt het scherpstelpunt mee door het scherm. Mocht het onderwerp even achter een ander voorwerp zitten en daarna weer in beeld komen blijft de focus op je onderwerp zonder dat de focus naar dat voorliggende onderwerp gaat. Het is even wennen en je moet het ook niet altijd toepassen maar bijvoorbeeld een mountainbiker die recht op je afkomt met hoge snelheid, daarvoor is het ideaal.

Verder gebruik ik normaal gesproken de Single Focus en Continuous Focus, afhankelijk van de situatie.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo mei 13, 2009 9:53 am

BOSS schreef:Ik schiet tegenwoordig alles op 16mm met diafragma 22, manual focus vast op 5 mtr, ISO 6400 en 14 flitsers dan heb ik altijd de gehele wereld scherp.

dusssssss©
:worship:

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 13, 2009 10:51 am

Arnetteman schreef:
Steelboy schreef:Ter vergelijking de Nikon D2h
*plaatje*
indeed!

Check de D300 focus points maar:

Afbeelding

En geloof me, ik heb de meeste al eens gebruikt.

Maar hoe zit het nou? Heeft Canon dan nog geen 3D tracking systeem in hun focussing? Edit: ik zie het in de post van Zonoskar.

@Zonoskar: idd, naarmate een onderwerp waar je de scherpstelling op ingesteld hebt beweegd door je beeld (heen en weer, van voor naar achter) loopt het scherpstelpunt mee door het scherm. Mocht het onderwerp even achter een ander voorwerp zitten en daarna weer in beeld komen blijft de focus op je onderwerp zonder dat de focus naar dat voorliggende onderwerp gaat. Het is even wennen en je moet het ook niet altijd toepassen maar bijvoorbeeld een mountainbiker die recht op je afkomt met hoge snelheid, daarvoor is het ideaal.

Verder gebruik ik normaal gesproken de Single Focus en Continuous Focus, afhankelijk van de situatie.
Wat doe ik eigenlijk nog met die Canon rommel :roll: :angelnot:

dussssssssss©
DE site

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » wo mei 13, 2009 10:53 am

...en als je nog een oude Nikon lens koopt, kan je je diafragma lekker manueel vast zetten op 22. Hoe ideaal is dat?? Je droom van alles scherp op 6400 ISO in handbereik!

Overigens is scherpte overrated :)

Timmos

Bericht door Timmos » wo mei 13, 2009 12:47 pm

Net maar is een statief gekocht. 30 euri goed zat voor filmpjes en wat foto's :D

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo mei 13, 2009 1:48 pm

Irmo schreef:Overigens is scherpte overrated :)
En AF is maar een hulpmiddel om scherpe platen te maken. Ik heb een Canon omdat het lenzen aanbod me meer aanstaat dan bij Nikon.

Maareh, waarom moet IS uit de lenzen gehaald worden? Je kunt meestal wel een gelijke lens kopen zonder IS als je het echt niet wilt. Of wil je de IS in de body hebben?

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » wo mei 13, 2009 1:58 pm

Ik gebruik IS zelf zo goed als nooit. Wel handig; afgedichte lenzen. Pak de 70-200, niet IS = niet afgedicht (wat een toeval!). 300MM, IS only, 400mm, IS only. Weggegooid geld en ook nog eens iets wat kapot kan. Dus inderdaad, liever IS in de body.

Canon heeft nog steeds een paar erg mooie primes...nu nog een groothoek a la 14-24 zoals bij Nikon...

Net weer vermoeiend copyright gevalletje; copy-paste minus namen:

Mail 1 (antwoord:)
---------
Wij als redactie snappen niet waarom we toestemming moeten vragen. Die foto is via jou bij ons gekomen en ik neem aan met de bedoeling die te
publiceren. Het portret zat in ons archief en is ons toegestuurd, via
u zelf of via de ploeg. Het gaat ons veel te ver om voor elk portret
toestemming te moeten vragen.
---------

Mail 2
---------
Mr X kan zich de afspraken niet meer helemaal herinneren.
Doe even een voorstel over dat portretje en regel het maar met onze
beeldredactie
---------

Gaat dus om portret dat in krant en op website is gebruikt. Redelijkheid is nu dus de deur uit en boel gaat fijn officieel nu, incl opslag. Loosers.

Dennis Katinas
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » wo mei 13, 2009 9:39 pm

Irmo schreef:Ik gebruik IS zelf zo goed als nooit. Wel handig; afgedichte lenzen. Pak de 70-200, niet IS = niet afgedicht (wat een toeval!). 300MM, IS only, 400mm, IS only. Weggegooid geld en ook nog eens iets wat kapot kan. Dus inderdaad, liever IS in de body.

Canon heeft nog steeds een paar erg mooie primes...nu nog een groothoek a la 14-24 zoals bij Nikon...

Net weer vermoeiend copyright gevalletje; copy-paste minus namen:

Mail 1 (antwoord:)
---------
Wij als redactie snappen niet waarom we toestemming moeten vragen. Die foto is via jou bij ons gekomen en ik neem aan met de bedoeling die te
---------

Mail 2
---------
Mr X kan zich de afspraken niet meer helemaal herinneren.
Doe even een voorstel over dat portretje en regel het maar met onze
beeldredactie
---------

Gaat dus om portret dat in krant en op website is gebruikt. Redelijkheid is nu dus de deur uit en boel gaat fijn officieel nu, incl opslag. Loosers.
Groot gelijk heb je. Elk plaatsing is een aanschaf van de foto in principe. Dus het minst wat ze kunnen doen is toestemming vragen en je naam bij de foto vermelden.
Ik heb het ook al eens gehad met een krant, eerste keer niets vermeld. tweede keer het zekere voor het onzekere genomen en mijn naam in de foto geshopped haha. hebben die sukkels de moeite genomen om het eruit te shoppen. Succes met aanpakken! en hou ons op de hoogte.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do mei 14, 2009 6:53 am

Irmo schreef: Mail 1 (antwoord:)
---------

Als redacties het al niet meer (willen) snappen.........ik zeg keihard aanpakken dat soort gasten.
Toestemming vragen??? Een nette redactie zou bij plaatsing gewoon automatisch de verschuldigde gebruiksrechten naar de betreffende fotograaf moeten overmaken........er zijn redacties die dat wel doen....ze zijn echter op de vingers van een halve hand te tellen.

dusssssssss©
DE site

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do mei 14, 2009 9:54 am

Irmo schreef:Ik gebruik IS zelf zo goed als nooit. Wel handig; afgedichte lenzen. Pak de 70-200, niet IS = niet afgedicht (wat een toeval!). 300MM, IS only, 400mm, IS only. Weggegooid geld en ook nog eens iets wat kapot kan. Dus inderdaad, liever IS in de body.
.
dus IS lenzen zijn beter afgedicht dan niet-IS lenzen...?
Heb zelf geen IS lens maar het is mij nooit opgevallen dat de IS 70-200 van mijn collega beter is afgedicht dan mijn "gewone", doel je op de rubber "keerring" bij de bajonet, die overigens wel op mijn non-IS 16-35 zit.

dusssssssss©
DE site

Timmos

Bericht door Timmos » do mei 14, 2009 10:54 am

Ben opzoek (of iemand die tip heeft) naar een afstandsbediening (zo simpel mogelijk) voor een canon digitale camara. (geen spiegelreflex)

Iemand tips of site

En heb je er nog iets speciaals voor nodig?

zonoskar

Bericht door zonoskar » do mei 14, 2009 12:56 pm

BOSS schreef: dus IS lenzen zijn beter afgedicht dan niet-IS lenzen...?
Van sommige lenzen zijn de non-IS versies niet afgedicht (die rubberen ring bij het bajonet) en de IS versie wel. Bijvoorbeeld de 70-200f4 is niet afgedicht en de 70-200f4IS wel. Het is geen regeltje overigens, gewoon een keuze van Canon op het moment van uitkomen van de lens.

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » do mei 14, 2009 12:59 pm

Inderdaad. Gewoon toeval dat de IS dat wel heeft ;-) heeft helemaal NIETS met upselling te maken.

Deze week de boel eens laten schoonmaken bij CPS, als ik nu door mijn zoeker kijk zie ik een Sahara in vrijwel iedere lens...

Plaats reactie