[nieuws] Scoop: New Breezers!

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Scoop: New Breezers!

Bericht door DeKerfs » do mar 26, 2009 10:27 pm

Af en toe helpt het om 'korte lijntjes' te hebben. Zo mag het geen publiek geheim zijn dat mijn persoonlijke lijn met Joe Breeze vrij kort is. Voor wie Joe Breeze niet kent; (schaam je!) hij was het die in 1977 als eerste een frame bouwde specifiek voor de hobby van het off-road fietsen wat tot dan toe werd gedaan op omgebouwde cruiser fietsen (bekend als Clunkers). De mountainbike was daarmee officieel geboren.

Na twee korte serie frames stopte Joe met het bouwen van frames, om vervolgens half jaren '80 in samenwerking met American Bicycles een aluminium mountainbike te ntwerpen, bekend als de American Breezer. In 1990 ontwierp hij een volledige lijn mountainbikes en later racefietsen, voorzien van een kleurenschema bekend van de vooroorlogse Schwinn cruisers die begin jaren '70 als basis dienden voor de Clunkers. Dit zijn veruit de meest bekende fietsen van Joe's hand, welke tot 1998 in productie waren. We maken een stap naar 2002, het jaar dat Joe opnieuw de fietsindustrie instapt met zijn, voor Amerikaanse begrippen, relatief onbekende toepassing van de fiets het 'commuten', of wel dat wat wij veelal op de stadsfiets doen.

Inmiddels heeft Joe zijn Breezer Bikes uit handen gegeven aan Fuji Bike/Advanced Sports. Joe gaf in 2003 al aan met het idee te spelen om opnieuw enkele mountainbikes op de markt te willen zetten. Nog steeds betrokken bij zijn voormalige firma als ontwerper en adviseur is het dan nu eindelijk zover en treedt hij in de voetsporen van onder andere Scot Nicol die zijn Ibis uit het as liet herrijzen en Jeff Archer van First Flight Bikes die vergane glorie van Mountain Goat opnieuw leven in blies.

Afgelopen week kwamen we in het bezit van twee uitgelekte foto's van een nieuwe Thunder en een Lightning, modelnamen die teruggrijpen op de modellen uit de productieserie van de jaren '90. Al hoewel de foto's officieel niet vrij gegeven zijn door Advanced Sports, knijpt Joe zelf een oogje toe en hebben we zo waar een wereldprimeur!

Afbeelding

Afbeelding

Joe Breeze geeft na navraag zelf de details:

I haven't heard of a date for the launch, but it may not be for awhile as the new Breezer MTBs won't be available until probably October 2009 at the earliest.

I've really enjoyed getting back into the MTB swing of things. The Lightning is of Breezer D'fusion steel of course. The Thunder is Breezer D'fusion aluminum. Both frames are light XC racers. Graphics and handling characteristics will be similar to 1990s Breezer MTBs. Each is updated with 100mm fork travel, disc brakes and 2.25-inch tire clearance.

Some points:

- D'Fusion tubing: D-shaped tubing on DT, TT and chainstays to diffuse stresses more evenly across tube joints.
- Chainstay-mounted disc brakes: Mounted where the tubing is stronger and stiffer.
- Integrated head bearing system: Pioneered in the late 1990s with Breezer Twister and Tornado for a stronger frame.
- Breeze-In dropouts: the 3D tradition continues. Ain't no door hinge.


www.breezerbikes.com

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 26, 2009 11:02 pm

Cool, een modern stalen klassieker!

Gelukt!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » vr mar 27, 2009 12:00 am

Wel weer jammer van die knik in de onderbuis. Zoo specialized....

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » vr mar 27, 2009 6:56 am

zonoskar schreef:Wel weer jammer van die knik in de onderbuis. Zoo specialized....
Inderdaad, heel lelijk.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr mar 27, 2009 7:03 am

Ik kan de keuze bij een stalen frame begrijpen. De 100mm vork maakt dat de hoek van de onderbuis vrij steil wordt en dat de kroon deze dus raakt. De onderbuis verder naar boven trekken (in dit geval dus gewoon recht door laten lopen zonder knik) geeft je een enorme 'groot' gat tussen onderkant onderbuis en het einde/onderkant van je balhoofdsbuis. Estetisch is dat helemaal geen gezicht. Opvullen met een gusset zou kunnen, maar dat zijn eigenlijk structurele onderdelen (gussets) en niet zo zeer estetisch (al is dat bij sommige anders....). Die zou overigens dan ook weer zo enorm groot moeten zijn... dat je daar eveneens je bedenkingen bij kunt hebben...

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr mar 27, 2009 8:14 am

Ik vind dat juist wel iets hebben, hallo, we leven niet meer in de jaren 80!!!

Staal blijft gewoon een goed materiaal voor een frame, en waarom dan niet een modern frame ermee maken? Of hadden ze er ook een 60mm vorende veervork in moeten zetten?

Ik vind hem goed gelukt!!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr mar 27, 2009 8:20 am

JJ schreef:Ik vind dat juist wel iets hebben, hallo, we leven niet meer in de jaren 80!!!

Staal blijft gewoon een goed materiaal voor een frame, en waarom dan niet een modern frame ermee maken? Of hadden ze er ook een 60mm vorende veervork in moeten zetten?

Ik vind hem goed gelukt!!

JJ
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

Designed by Joe, made elsewhere... Velen zullen ongetwijfeld vallen over het feit dat een dergelijk 'nieuwe' Breezer geen 'echte' meer is of kan zijn. Feit is dat het eigenlijk niets verschilt met die Breezers van de jaren '90, waar dezelfde vlieger opging en die een cultstatus bereikt hebben waar menig fietsmerk jaloers op mag zijn.

Het is in elk geval geen 'we pakken een framecatalogus, kiezen wat frames uit en plakken er een naam van faam op'. Joe's keuze om bijvoorbeeld de schijfremnokken op de liggende vork te zetten zijn net de details die maken dat er over nagedacht is.

Gebruikersavatar
michel2
Berichten:234
Lid geworden op:di mei 20, 2003 9:12 pm

Bericht door michel2 » vr mar 27, 2009 8:21 am

JJ schreef:Ik vind dat juist wel iets hebben, hallo, we leven niet meer in de jaren 80!!!
was dat maar waar, niet meer in de jaren 80 !!

ben best enthousiast over die fietsen,..maar die kabels....met die knik in de ondebuis kan die natuurlijk niet meer nokken op de balhoofdpijp weg komen...ik denk dat ik met dat frame best een leuke fiets zou kunnen maken,..... 8)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr mar 27, 2009 8:36 am

Overigens:
Joe Breeze schreef: By the way, the frames are not entirely accurate. For instance, the Lightning down tube will be D'fusion 33mm, not the round 31.8 shown. As in the past, DT and TT will join nearer to the ends of the head tube. Detail stuff like that, but the bikes will look kinda like that. :)

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » vr mar 27, 2009 11:18 am

Wowie... :o

Die alu doet me teveel aan Trek denken qua profielen, maar die stalen rakker staat nu al hoog genoteerd op het wenslijstje.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr mar 27, 2009 7:17 pm

Joe Breeze schreef: The Lightning steel frames are made by a cutting-edge steel specialty builder. This will be a low-volume bike and the price is likely to reflect that. Tubing material is Breezer D'fusion heat-treated chrome-moly.

The Lightning will be available as an XT/XTR bike and as a frame only. The Thunder will be available in three models.

Both Lightning and Thunder bikes will come with etched-brass Breezer headbadges as I had in the late 1990s. They look great! And are gold plated.

Yes, we will be at Eurobike. My first time showing bikes there since 1997!

Giesbro
Berichten:114
Lid geworden op:di feb 15, 2005 10:58 pm

Bericht door Giesbro » za mar 28, 2009 12:21 pm

Die stalen is wel erg sexy!
Ergens wel jammer dat ze niet veel van de ouwe versie weg hebben.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » za mar 28, 2009 5:49 pm

Klassieke wielen in zilver, minder schreeuwerige stuur/zadelpen, ook in zilver, ouwe flite monteren en het lijkt allemaal al stuk klassieker, denk ik. ;)

Gebruikersavatar
hutchey
Berichten:23
Lid geworden op:do mei 13, 2004 11:47 pm

Bericht door hutchey » di mar 31, 2009 10:32 pm

...hmmm, lekker :o , dat staal is natuurlijk wel weer ultiem, als er ook nog een stalen venturi erbij komt ben ik helemaal blij... 8)

Plaats reactie