Speciale Shimano 29'er drivetrain?!?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

heppypeppy
Berichten:128
Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do mar 12, 2009 1:29 am

Cloxxki schreef: Snelle research lijkt op te leveren:
9spd is 4.35mm per krans
8spd is 4.8mm per krans
7spd is 5.0mm per krans
5spd was 5.5mm per krans

Als je een SRAM shifter met een gewone derailleur gebruikt, lijk je echter op 6.76mm te komen. 6 kransen zouden dan wel passend te krijgen zijn op een moderne geared body, maar 7 wordt lastig.
Misschien handiger een travel agent te maken voor de gewenste kabel pull?

Wat zou jullie de ideale kransafstand voor een 6-7 multispeed cassette lijken?
Misschien zie ik iets heel triviaals over het hoofd, maar waarom wil je per se meer afstand tussen je kransjes?

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do mar 12, 2009 11:47 am

Niet perse. maar ik vermoed dat dat de schakelprecisie en snelheid kan helpen, als je grotere stappen tussen de kransen hebt. 11-13-16-20-25-31-38, dat loopt nogal op. Derailleurs zijn daar niet op berekend, althans niet op ontworpen, bij gewone spacing.
Als je de overall breedte hetzelfde zou houden, met minder kransen, creeer je onbedoeld breedte per "klik". Dat hoeft niet perse slecht te zijn.
Veel mensen vonden 9spd al minder goed schakelen dan 8spd, welke dezelfde ruimte in beslag namen.

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » do mar 12, 2009 3:39 pm

Cloxxki schreef: Veel mensen vonden 9spd al minder goed schakelen dan 8spd, welke dezelfde ruimte in beslag namen.
Dit is er een uit de "vroeger was alles beter"-doos. Toen 9-speed werd geïntroduceerd werd er zoveel gespeculeerd over de verwachting dat het slechter zou schakelen, dat je je kan afvragen of er nog wel objectief over geoordeeld kan worden. Hetzelfde zie je nu bij 10-speed. Oftewel: Wat mensen vonden is over het algemeen geen ruk waard.

De hoofdredenen voor slecht schakelen:

* Krom derailleuroog.
* Vuil in de kabels.
* Speling of kromheid in de derailleur (lees: Brakke derailleur)

Dit zorgt zowel bij 8- als 9-speed voor beroerd schakelen. De ene is wellicht iets minder bevattelijk, maar dan hebben we het over minuscule verschillen, terwijl er andere factoren zijn die veel meer invloed hebben.

Wanneer ga je je Franken-cassette uitproberen tijdens een Bergrace ofzo?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do mar 12, 2009 5:58 pm

JeroenK schreef: De hoofdredenen voor slecht schakelen:

* Krom derailleuroog.
* Vuil in de kabels.
* Speling of kromheid in de derailleur (lees: Brakke derailleur)
* Onkunde

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do mar 12, 2009 6:20 pm

Het is natuurlijk wel zo dat de kabelrek bij een 9spd click percentueel groter is dan bij 8spd.

Ik wil het voor het eerst gaan testen in het Beneluxkampioenschap :-p

Nee, ik heb het al vaak genoeg geprobeerd, maar nooit op mn pure off-road bikes. En de setups waren vaak erge mismatches : zeer brakke RD, 5 soorten en breedtes kransen, etc. Toch, de manier van rijden, semi-singlespeed, valt echt aan te wennen, en biedt voordelen. Normaal ben ik niet zo van gulden middenwegen, maar dit biedt een beloftevolle mix.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 12, 2009 8:03 pm

Cloxxki schreef:semi-singlespeed
Leg uit...

Als je het zo bekijkt rijdt 80% van de nederlanders met een "semi-singlespeed", want al die mensen gebruiken 10% van de beschikbare versnellingen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie