Slijtvaste Bottom Bracket gezocht
Moderator:Beheerders
Omdat ik zo goed als zeker deze winter een nieuwe bike ga opbouwen, zoek ik ee duurzame BB. Gebruik is XC, gemiddeld 50km per week.
Het materiaal wordt goed verzorgd, na elke modderbeurt rol ik de tuinslang uit en ga met bikewash, dreft en borstels aan de slag.
Ik rij nu met een Truvativ ISIS as die na 3-4 maanden ook al geluid begint te maken. Voorheen zat er een RF Signature XS in waarvan je de lagers makkelijk opnieuw kon smeren. Helaas vind ik die lagers nergens meer in de handel.
Enfin, dat is bijzaak. Voor de nieuwe bike zoek ik iets duurzaams dus.
Mijn eigen oplossing is of een BB-UN72 van Shimano of anders een 4kante as van White industries of Phil Wood. Dan een mooie middelburn crankset erop met mss middleburn of anders TA bladen erop.
Goed, dat is mijn oplossing als ik niks anders vind. Ik wil nu wel eens van al dat onderhoud af. Op mijn huidige fiets is de achtervork op de draaipunten met kogellagers gelagerd, daar moeten minstens elke 2 jaar nieuwe in. Kostenpost en tijdsfactor.
De nieuwe fiets heeft glijbussen in de achtervork waardoor er minder onderhoud is. Af en toe opnieuw smeren.
Wie helpt mijn crankstel kraak- en spelingsvrij de jaren door?
Het materiaal wordt goed verzorgd, na elke modderbeurt rol ik de tuinslang uit en ga met bikewash, dreft en borstels aan de slag.
Ik rij nu met een Truvativ ISIS as die na 3-4 maanden ook al geluid begint te maken. Voorheen zat er een RF Signature XS in waarvan je de lagers makkelijk opnieuw kon smeren. Helaas vind ik die lagers nergens meer in de handel.
Enfin, dat is bijzaak. Voor de nieuwe bike zoek ik iets duurzaams dus.
Mijn eigen oplossing is of een BB-UN72 van Shimano of anders een 4kante as van White industries of Phil Wood. Dan een mooie middelburn crankset erop met mss middleburn of anders TA bladen erop.
Goed, dat is mijn oplossing als ik niks anders vind. Ik wil nu wel eens van al dat onderhoud af. Op mijn huidige fiets is de achtervork op de draaipunten met kogellagers gelagerd, daar moeten minstens elke 2 jaar nieuwe in. Kostenpost en tijdsfactor.
De nieuwe fiets heeft glijbussen in de achtervork waardoor er minder onderhoud is. Af en toe opnieuw smeren.
Wie helpt mijn crankstel kraak- en spelingsvrij de jaren door?
Het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Je geeft de drie mogelijke kandidaten zelf al aan. Van WI weet ik nog niet hoe die zich op de lange termijn houden, de andere twee zijn bewezen goed waarbij Shimano natuurlijk de meest voordelige nononsense oplossing is.
Ik denk dat je met alle drie blij zult worden.
JJ
Ik denk dat je met alle drie blij zult worden.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Al eens gedacht aan een Raceface Taperlock ??
Heb er zelf een tijd mee gereden, en ook gedownhilled, maar dat ding geeft geen krimp
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... odelID=676
Heb er zelf een tijd mee gereden, en ook gedownhilled, maar dat ding geeft geen krimp
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... odelID=676
shoot me again, I ain't dead yet
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
BBun-73 van Shitmano. Gebruik er meerdere en nergens problemen. Enige wat ik doe is eens per jaar de cranks eraf halen en schoonmaken om te voorkomen dat e.e.a. vastrot.
Raceface taperlock is ook een goede. Die komt in mijn volgende bouwsel. Voordeel van de raceface. Je kan er nieuwe lagers instoppen (6903).
Vierkante as is mijns inziens nog steeds de meest onderhoudsvrije oplossing. Dikke lagers met veel sealing. Beter dan die kleine outboard lagers met minder sealing.
Raceface taperlock is ook een goede. Die komt in mijn volgende bouwsel. Voordeel van de raceface. Je kan er nieuwe lagers instoppen (6903).
Vierkante as is mijns inziens nog steeds de meest onderhoudsvrije oplossing. Dikke lagers met veel sealing. Beter dan die kleine outboard lagers met minder sealing.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Kwam tijdens het surfen ook nog deze tegen:
http://bike-components.de/catalog/Crank ... 3f3ae2c5da
Van SKF en dat staat dus voor deutsche grundlichkeit.
http://bike-components.de/catalog/Crank ... 3f3ae2c5da
Van SKF en dat staat dus voor deutsche grundlichkeit.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Okee, er is dus nog niks te koop dat in alle opzichten beter is dan 4kante assen?
En eigenlijk, waarom niet? Ik had nergens last van met mijn cheap-ass BB-UN52 asje. De fabrikanten beweren dat de huidige assen minder torsie vertonen. Heb ik nooooooit wat van gemerkt in de vierkante assen.
Misschien zijn de nieuwerwetse assen wel iets lichter. Nou, hou ze dan maar. Liever toch duurzaamheid. 1x per jaar een nieuwe BB is echt veel te veel, al helemaal bij mij fietsfrequentie.
En eigenlijk, waarom niet? Ik had nergens last van met mijn cheap-ass BB-UN52 asje. De fabrikanten beweren dat de huidige assen minder torsie vertonen. Heb ik nooooooit wat van gemerkt in de vierkante assen.
Misschien zijn de nieuwerwetse assen wel iets lichter. Nou, hou ze dan maar. Liever toch duurzaamheid. 1x per jaar een nieuwe BB is echt veel te veel, al helemaal bij mij fietsfrequentie.
Het leven is als een neus; je moet eruit halen wat erin zit.
Mocht je voor een x-type cranksetje willen gaan
http://www.aspirevelotech.com/Merchant2 ... CK_BB_73MM
Samen met de binnenkort leverbare grease spuit is dit echt een bottom bracket setje wat de test der tijd gaat doorstaan.
http://www.aspirevelotech.com/Merchant2 ... CK_BB_73MM
Samen met de binnenkort leverbare grease spuit is dit echt een bottom bracket setje wat de test der tijd gaat doorstaan.
Dat denk ik ook. Hieraan durft King WEL zijn naam te verbinden, bij Isis is hij er toch weer uitgestapt.
Daarnaast: ik denk dat de Hope ook een goede kandidaat is tussen de King en de Shimano-units in, zowel qua prijs als kwaliteit. Dat gezegd hebbende, de Shimano's worden in de regel ook slechter gevonden dan ze echt zijn. HT2 is echt een hele grote verbetering tov Isis en ook Octalink, die lagers slijten wat mij betreft echt niet excessief snel.
Maar vierkant blijft degelijker. De Raceface optie die hierboven getoond worden is wel serieus zoeken, hoor... 68-113 lijkt me een groot probleem. Hetzelfde geldt ook voor de BB-UN73. Het wordt dus sowieso exclusief als het echt goed moet zijn. Opzich is daar natuurlijk niks mis mee, trouwens.
Daarnaast: ik denk dat de Hope ook een goede kandidaat is tussen de King en de Shimano-units in, zowel qua prijs als kwaliteit. Dat gezegd hebbende, de Shimano's worden in de regel ook slechter gevonden dan ze echt zijn. HT2 is echt een hele grote verbetering tov Isis en ook Octalink, die lagers slijten wat mij betreft echt niet excessief snel.
Maar vierkant blijft degelijker. De Raceface optie die hierboven getoond worden is wel serieus zoeken, hoor... 68-113 lijkt me een groot probleem. Hetzelfde geldt ook voor de BB-UN73. Het wordt dus sowieso exclusief als het echt goed moet zijn. Opzich is daar natuurlijk niks mis mee, trouwens.

Hoe kom je daar nou weer bij? SKF is zweeds.didadunlop schreef:Kwam tijdens het surfen ook nog deze tegen:
http://bike-components.de/catalog/Crank ... 3f3ae2c5da
Van SKF en dat staat dus voor deutsche grundlichkeit.
Maar ben het helemaal met U eens, dit zijn gewoon de beste lagers en afdichtingen.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Nabrander: bij Sinz Racing (USA) maken ze vierkante assen met 3 kogellagers, waarvan 2 aan de 'drive side'. Ik kocht ze vorig jaar voor pakweg $50 per stuk (had er twee nodig, want voor een tandem). De levensduur is moeilijk in te schatten omdat ze pas een jaar in de straattandem zitten, maar op de hand voelen ze erg mooi soepel.
http://www.sinz-racing.com/productpages/sbjc-01.html
http://www.sinz-racing.com/productpages/sbjc-01.html
- @sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
- Contacteer: