Thanks voor de reacties, hier kan ik al wat mee!
Even m'n beginpost wat aanvullen:
Ik heb een tijdje geleden m'n eerste fully in elkaar geknutseld, om eens te kijken of ik dat leuk zou vinden..
Erg snelle fiets, maar niet het comfort wat ik van een fully verwacht had (niet echt een 'plush' gevoel..).
Klimmen ging er verbazingwekkend goed mee, in de afdaling was het een nerveus beestje zodra je een beetje snelheid begon te krijgen. Ik heb hem verkocht, met het idee een andere fully aan te schaffen.
Die nieuwe fully moet dus wel een plush gevoel geven, meer gemak en controle bieden, en hier een daar een sprongetje moet 'ie ook aankunnen.
Dat ik dan inlever op de klim-prestatie accepteer ik wel, maar het moet nog wel te doen zijn.
Met dit verhaal ben ik naar m'n LBS gegaan, en die raadde mij de Meta 5 aan (als ik voor Commençal zou gaan).
Ik dacht dat de Super 4 wel bij mijn wensen zou passen, maar die zou te veel gericht op XC-race, en dat is dus wat ik niet moet hebben.
De 2008 Meta 4 zou dan beter zijn, maar die bevalt mij qua uiterlijk niet echt (en dan vooral de kleuren).
Aan de hand van de reacties in dit topic, reviews op internet, en wat mijn LBS me vertelde kan ik dus wel concluderen dat deze bike wel bij mijn wensen past.
Wat ik me dan nog afvraag: hoe doet zo'n bike het op langzame technische passages, of steile switchbacks? De VIP S deed het daar geweldig goed, maar de Meta 5 lijkt me dan een beetje log aan te voelen.
Dit is natuurlijk iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen, maar aangezien ik door een blessure de komende tijd even geen fietsen kan testen vraag ik het toch maar
mateis schreef:--> Waar beleef je meer plezier/genoegen aan? Rij je van afdaling/leuke sectie naar afdaling/leuke sectie ('freeride' dekt dit voor mij nog steeds), of gaat het constant hard en ben je competitiever ingesteld? Denk daarbij ook aan het gezelschap waarin je rijdt: als jij een funfiets hebt, maar je maten rijden hard weg en moeten daarna op je wachten op hun supersonische diehard xc-bak, dan moet je je afvragen hoeveel fun dat eigenlijk is.
Nou, ik wil dus op m'n gemak rond fietsen, op zoek naar leuke technische secties, waar ik dan voluit ga. Een funbike voldoet hier wel aan lijkt me..
Voor supersonische XC-prestaties heb ik inmiddels twee Commencal VIP HT's
ik heb overigens nog wel wat andere bikes op 't oog, waaronder oa.: