Commençal Meta 5 geschikt voor XC?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Qprs
Commençal Meta 5 geschikt voor XC?

Bericht door Qprs » vr nov 07, 2008 2:22 pm

Of moet ik die toch meer in de freeride groep plaatsen?
(ik volg het allemaal niet meer met die toffe benamingen van tegenwoordig, all-mountain/freeride/trail-bikes, weet ik 't allemaal :oops:)

Afbeelding

Ik wil een mega comfortabele fully, geschikt voor lange afstanden in zowel ons platte landje als in de Ardennen/Alpen en dergelijke..
D'r hoeven geen races mee gewonnen te worden, maar het moet wel de berg op te fietsen zijn.

Geschikt of niet geschikt? :angelnot:

Koets

Bericht door Koets » vr nov 07, 2008 2:37 pm

Als ik dat zo lees op internet dan ja geschikt! :)

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » vr nov 07, 2008 8:05 pm

In de What Mountain Bike zijn ze erg enthousiast over die fiets. Fietst goed berg op en heeft volgens hen een grote fun factor in de afdalingen.
min puntje dat ze noemden was dat de achterbrug niet erg stijf is, maar onder het rijden schijn je daar dan weer niets van te merken.
Ijzeren paarden eten geen haver....

LSmtb

Bericht door LSmtb » vr nov 07, 2008 8:31 pm

Als je een messcherp sturende Nuts2 of 5 gewend bent dan zal het wennen zijn.

De stuurhoek van de Meta is wat dat betreft wel erg vlak met 68,5 graden... :oops:

mateis

Bericht door mateis » za nov 08, 2008 12:11 am

Idd, een funfiets. Dat is volgens mij de beste omschrijving van deze fiets. Geldt trouwens ook voor de Meta 4. En voor bijvoorbeeld Kona Dawgs (liefhebbers van Commencal kijken vaak ook naar Kona). Dat ligt aan de geo: relatief korte zit + een hoog stuur, zwaartepunt wat verder naar achter.

Andere merken bieden fietsen aan met ongeveer eenzelfde veerweg, maar een veel sportiever karakter, vgl. Trek Fuel EX, Speci Stumpy/Enduro, veel Duitse merken. Die zijn wat efficienter/sportiever qua zitpositie, maar ook wat zakelijker en minder speels qua stuurgedrag. Je moet er wat meer voor doen bergaf, wat minder bergop.

Heeeeel algemeen:
- Engels en Frans=speelser, beetje ten koste van bergop
- Duits=zakelijker, beetje ten koste van het speelse bergaf
- Amerikaans kan beide kanten op, grote merken vaak wel vrij lang qua geo en dus sportiever/minder speels

--> Waar beleef je meer plezier/genoegen aan? Rij je van afdaling/leuke sectie naar afdaling/leuke sectie ('freeride' dekt dit voor mij nog steeds), of gaat het constant hard en ben je competitiever ingesteld? Denk daarbij ook aan het gezelschap waarin je rijdt: als jij een funfiets hebt, maar je maten rijden hard weg en moeten daarna op je wachten op hun supersonische diehard xc-bak, dan moet je je afvragen hoeveel fun dat eigenlijk is.

Qprs

Bericht door Qprs » za nov 08, 2008 4:09 pm

Thanks voor de reacties, hier kan ik al wat mee!

Even m'n beginpost wat aanvullen:

Ik heb een tijdje geleden m'n eerste fully in elkaar geknutseld, om eens te kijken of ik dat leuk zou vinden..
Afbeelding

Erg snelle fiets, maar niet het comfort wat ik van een fully verwacht had (niet echt een 'plush' gevoel..).
Klimmen ging er verbazingwekkend goed mee, in de afdaling was het een nerveus beestje zodra je een beetje snelheid begon te krijgen. Ik heb hem verkocht, met het idee een andere fully aan te schaffen.

Die nieuwe fully moet dus wel een plush gevoel geven, meer gemak en controle bieden, en hier een daar een sprongetje moet 'ie ook aankunnen.
Dat ik dan inlever op de klim-prestatie accepteer ik wel, maar het moet nog wel te doen zijn.

Met dit verhaal ben ik naar m'n LBS gegaan, en die raadde mij de Meta 5 aan (als ik voor Commençal zou gaan).
Ik dacht dat de Super 4 wel bij mijn wensen zou passen, maar die zou te veel gericht op XC-race, en dat is dus wat ik niet moet hebben.
De 2008 Meta 4 zou dan beter zijn, maar die bevalt mij qua uiterlijk niet echt (en dan vooral de kleuren).

Aan de hand van de reacties in dit topic, reviews op internet, en wat mijn LBS me vertelde kan ik dus wel concluderen dat deze bike wel bij mijn wensen past.

Wat ik me dan nog afvraag: hoe doet zo'n bike het op langzame technische passages, of steile switchbacks? De VIP S deed het daar geweldig goed, maar de Meta 5 lijkt me dan een beetje log aan te voelen.
Dit is natuurlijk iets wat iedereen voor zichzelf moet bepalen, maar aangezien ik door een blessure de komende tijd even geen fietsen kan testen vraag ik het toch maar :angelnot:
mateis schreef:--> Waar beleef je meer plezier/genoegen aan? Rij je van afdaling/leuke sectie naar afdaling/leuke sectie ('freeride' dekt dit voor mij nog steeds), of gaat het constant hard en ben je competitiever ingesteld? Denk daarbij ook aan het gezelschap waarin je rijdt: als jij een funfiets hebt, maar je maten rijden hard weg en moeten daarna op je wachten op hun supersonische diehard xc-bak, dan moet je je afvragen hoeveel fun dat eigenlijk is.

Nou, ik wil dus op m'n gemak rond fietsen, op zoek naar leuke technische secties, waar ik dan voluit ga. Een funbike voldoet hier wel aan lijkt me..
Voor supersonische XC-prestaties heb ik inmiddels twee Commencal VIP HT's :D

ik heb overigens nog wel wat andere bikes op 't oog, waaronder oa.:

Afbeelding

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za nov 08, 2008 5:48 pm

In dat geval zou ik absoluut de Lapierre doen, dat vind ik echt een mooie fiets.

dirty sanches

Bericht door dirty sanches » za nov 08, 2008 6:27 pm

als je budget niet een al te grote rol speeld moet je maar even bij liteville kijken, en dan de 301 of de 901.

alain

Bericht door alain » za nov 08, 2008 7:03 pm

Inderdaad, een Liteville 301 is een goede allrounder.
De mijne is opgebouwd met een Pike op 140mm.
Klimmen doet hij nog altijd beter dan ik kan en bergaf kan je je lekker laten gaan.

Dat en het feit dat hij "Plons approved" is kan tellen ;)

mateis

Bericht door mateis » za nov 08, 2008 8:49 pm

Ah, ohja... Je had al wat Commencals getest. :o Die racebak is niet mis, hoor! :shock:

Ik ga mee met Steelboy, trouwens.... Lapierre is wat mij betreft echt een van de topmerken op dit moment, superinnovatief. Jammer dat er in Nl niets mee wordt gedaan/kan worden(?). Ook de Lapierre heeft een behoorlijk luie stuurhoek, daarover wordt weleens geklaagd (kiept wat om op lage snelheid). Zou denk ik mijn eerste keus zijn, mocht ik in de markt zijn voor een sjieke bergfiets.

Als je in het Franse thema denkt, bekijk dan ook de Kern-familie van Sunn. Mooie fietsen, die al sinds de introductie begin vorig jaar als supergoed uit alle Franse tests komen... Of ligt Sunn wat gevoelig? :angelnot:

LSmtb

Bericht door LSmtb » za nov 08, 2008 9:56 pm

Of een Rocky Mountain Element... :angelnot:

(net zoals Commencal ook kort/stijl gebouwd)

Qprs

Bericht door Qprs » ma nov 10, 2008 12:04 pm

De Liteville 301 heb ik ook overwogen, maar onderstaande quote uit het testverslag van Steelboy zette mij aan het twijfelen:
Steelboy schreef:Het lijkt haast alsof de fiets geen enkele zwakke punten kent, bergop knallen, bergaf eveneens knallen... oh wacht: ik heb het nog niet gehad over de vlakke stukken! Daar valt namelijk wel iets op aan de fiets: de achterkant van de fiets spreekt op kleine oneffenheiden niet aan, ondanks dat de demper correct staat ingesteld. De constructie 'rammelt' hierdoor een heel klein beetje. Het is geen speling, maar je hebt het idee dat de achtervering wel aan wil spreken, maar het net niet kan, door de linkage constructie! Is dit een echt probleem? Nee, niet als je de fiets beschouwt als een hardtail met vering, die alleen werkt als ie echt moet werken..
Ik wil dus geen ‘hardtail met vering’ gevoel. Dat is ook de reden dat ik de VIP S heb weggedaan..
De veelzijdigheid van de 301 spreekt me wel aan..
mateis schreef:Ah, ohja... Je had al wat Commencals getest. :o Die racebak is niet mis, hoor! :shock:

Ik ga mee met Steelboy, trouwens.... Lapierre is wat mij betreft echt een van de topmerken op dit moment, superinnovatief. Jammer dat er in Nl niets mee wordt gedaan/kan worden(?). Ook de Lapierre heeft een behoorlijk luie stuurhoek, daarover wordt weleens geklaagd (kiept wat om op lage snelheid). Zou denk ik mijn eerste keus zijn, mocht ik in de markt zijn voor een sjieke bergfiets.

Als je in het Franse thema denkt, bekijk dan ook de Kern-familie van Sunn. Mooie fietsen, die al sinds de introductie begin vorig jaar als supergoed uit alle Franse tests komen... Of ligt Sunn wat gevoelig? :angelnot:

Nee hoor, de relatie Commençal-Sunn weerhoudt mij er niet van om voor Sunn te gaan :angelnot:
Ik vind persoonlijk echter de looks van de huidige Sunn lijn wat tegenvallen, en het uiterlijk van de fiets vind ik toch best belangrijk.

Wat bedoel je overigens met de dikgedrukte zin? Dat er geen Lapierre dealers zijn in NL?

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » ma nov 10, 2008 1:38 pm

Ik denk dat de Lapierre te veel fiets is voor de racebanen in NL.

Qprs

Bericht door Qprs » ma nov 10, 2008 3:15 pm

Dat sowieso, maar dat is de Commençal ook.
De bedoeling is dan ook deze bike vooral in het buitenland te gebruiken, daarvoor voldoen mÂ’n XC racers niet.

Overigens is niet alles in NL een racebaan, veel wel, maar niet alles ;)

mateis

Bericht door mateis » ma nov 10, 2008 3:38 pm

Ik doel met de vetgemaakte zin hierboven op de verhouding Lapierre-Koga. Die zitten beiden in de Accel-groep (samen met nog een heeeeeeele zut andere merken, vooral stadsgericht). Vooral vroegah resulteerde dat in een-op-een gebruik van dezelfde frames (denk m.n. aan de oude x-controls met dat rare carbon verbindingssukje, dat voor een virtueel draaipunt moest zorgen). Gezien de inzet van Accel op sterke nationale merken, kan ik me voorstellen dat men daarom niet zit/zat te wachten op Lapierre in Nederland. ('t Is een opgeplakt motief, ik heb geen harde bewijzen) Als ik Koga was, zou ik er allicht op (ge)staan (hebben) dat Lapierre wegbleef... Anderzijds: Haibike, uit dezelfde groep en met een tamelijk Koga-achtig program (ouwelullenfietsen :whistle: ), is tegenwoordig gewoon in NL te krijgen.

Ik heb wel het idee dat beide merken steeds verder uit elkaar groeien en dat Lapierre inmiddels dusdanige stappen gezet heeft dat het toe is aan een grotere dan de Franse markt (dat ze tegenwoordig zelfs in Duitsland voet aan de grond proberen te krijgen zegt mij wel wat). En ik kan me voorstellen dat het daarom ook eens tijd wordt voor een Nederlands importeurschap. Dat is er bij mijn weten nog niet, weet niet of iemand het ooit aangevraagd heeft. Leuk merk om mee te experimenteren voor een grotere fietsenzaak... 't Zou mijn eerste keus zijn, als het kon/mocht.

Jorem

Bericht door Jorem » ma nov 10, 2008 3:50 pm

Ik heb zelf een All Mountain fiets (Giant Reign) die ik erbij gekocht heb voor de Ardennen en de bergen. Ik betrap mezelf er steeds op dat de fun factor een stuk hoger ligt en dat ik die dus veel vaker meepak. Hobbels en jumps waar ik anders omheen ging zoek ik nu juist op. Rij vaak bij de Lage Vuursche, en daar kan je de vering dus ook goed gebruiken.
Door de minder stijle stuurbuis, de langere vork in combinatie met een breder stuur voelt het heerlijk degelijk aan en dender je overal overheen. Bergaf in de Ardennen is ook echt genieten.

De XC bike is weer super voor de snelle ritten, want die fietst gewoon makkelijker door het lagere gewicht en de meer racy houding.

Als ik echter een keus zou moeten maken tussen beide dan kies ik de All Mountain. Liever meer lol en wat minder snel, dan andersom :D.

mtbdriver

Bericht door mtbdriver » wo nov 12, 2008 9:42 am

Koop jij gewoon nu ook maar die LaPierre :D
Vanavond komen de foto's en filmpjes en overige info jouw kant in ieder geval op ;)

En als je nog een maandje of 1/2 geduld hebt kun je de 714 daagske testen van mijn part :D

Hiero een testverslag van mijn kant van de LaPierre 514 '08.
En enkele filmpjes van de demper te bezichtigen tijdens een asfaltklim, recht stuk off road en een off road klim en afdaling.
En nog alle fotows van de testrit zijn hiero te bezichtigen.

Qprs

Bericht door Qprs » di jan 06, 2009 8:21 pm

Ik ga het gewoon eens proberen, zo'n fiets 8)
Ik heb een 2ehands Meta gekocht, oa. omdat ik niet zeker weet of dit type fiets iets voor me is, en omdat ik geen idee had of ik nu een M of L frame moest hebben.

Heb door een knieblessure helaas nog niet serieus kunnen fietsen, maar dat komt wel..
Eerste conclusie na wat kleine stukjes fietsen is: hier kan ik wel wat mee :D

Afbeelding
Afbeelding

Er komt nog meer goudkleurig spul aan :D 8)

Gène

Bericht door Gène » di jan 06, 2009 10:24 pm

Idd, ik mis nog een gouwe ketting, cassette, headset en P.I.M.P. grill...

Ziet er idd wel lekker strak uit.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

madrista666

Bericht door madrista666 » wo jan 07, 2009 12:09 pm

veeeet bikieee, lekeeuuur de goude naven staan er lekker op!!! Andere banden ook gestoken?

Qprs

Bericht door Qprs » wo jan 07, 2009 1:31 pm

madrista666 schreef:Andere banden ook gestoken?
Ja, ik kan voorlopig alleen maar wat rondfietsen hier in de buurt, en daarvoor zijn de bandjes die jij had gemonteerd een 'beetje' overdreven ;)

mateis

Bericht door mateis » do jan 08, 2009 9:39 am

:shock: Racekings...

Ach ja, ik stopte ook wel eens Alberts met Snakeskin in m'n xc-hardtail voor een gevoel van totale onoverwinnelijkheid in de Alpen. Dit is andersom natuurlijk precies hetzelfde.

Bling fietsje hoor, (g)ouwe bekende op DP.

madrista666

Bericht door madrista666 » do jan 22, 2009 12:27 pm

Qprs schreef:
madrista666 schreef:Andere banden ook gestoken?
Ja, ik kan voorlopig alleen maar wat rondfietsen hier in de buurt, en daarvoor zijn de bandjes die jij had gemonteerd een 'beetje' overdreven ;)
normaalgezien komen de andere stukjes er volgende week of week daarna aan

mis de bike al een klein beetje, blijft een prachtmachientje

Qprs

Bericht door Qprs » vr jan 23, 2009 12:16 pm

madrista666 schreef:normaalgezien komen de andere stukjes er volgende week of week daarna aan

mis de bike al een klein beetje, blijft een prachtmachientje
Ah, mooi. Nog meer goud 8)
Duurt niet lang meer voordat ik er flink mee kan gaan spelen. M'n knie is weer bijna in orde, moet alleen nog wat krachtraining doen :)

In de tussentijd ben ik druk bezig m'n conditie weer terug te toveren, op m'n andere foute fiets :D :

Afbeelding

Plaats reactie